Olen ensimmäistä kertaa nyt kylvennyt ruusupapuja parvekkeella.
Ja kysymys kuuluukin milloin voin korjata sadon talteen?
Tällä hetkellä kaikki pavut ovat pieniä mutta joukosta löytyy myös isompi veijjari noin 25 cm pitkä paksu papu joka on roikkunut siinä jo noin kuukauden.
Tekisi mieli avata sen mutta pelkään että pavut sisällä ei ole valmiit.
Ruusupavun sadonkorjuu??
5
9384
Vastaukset
- Näin meillä syödään
Olen keittänyt ruusupavut palkoineen ohjeella: kiehuvassa suolalla maustetussa vedessä keittämistä n. 25 min. Ne voi syödä kokonaan, joskin vanhemmiten palko sitkistyy ja varsinkin "nauhat" molemmin puolin pitää ottaa pois ennen syömistä. Se iso palkosi saattaa olla juuri sellainen. Pienemmät palot ovat pehmeitä syödä kaikkineen.
Seuraavan vuoden istutusta varten kannattaa kasvattaa osa isoiksi. Niiden siemenet ovatkin sinipunaisia.- ekakertalainen
Ruusupavun pavut koristeeksi lasiseen purkkiin. Pitääkö niille tehdä jotain vai voiko pavut ottaa suoraan palkosta?
Onko tuo keittäminen pakollista? Tarkoitus ei ole syödä papuja vaan ainoastaan pitää koristeena.
Niin ja ensivuodeksi ajattelin kylvetä (omasta sadosta) taas ruusupapuja mutta pitääkö niitä papuja laittaa kylmään tai jotain että ne alkaisivat itämään sitten? - annat kasvaa
ekakertalainen kirjoitti:
Ruusupavun pavut koristeeksi lasiseen purkkiin. Pitääkö niille tehdä jotain vai voiko pavut ottaa suoraan palkosta?
Onko tuo keittäminen pakollista? Tarkoitus ei ole syödä papuja vaan ainoastaan pitää koristeena.
Niin ja ensivuodeksi ajattelin kylvetä (omasta sadosta) taas ruusupapuja mutta pitääkö niitä papuja laittaa kylmään tai jotain että ne alkaisivat itämään sitten?isoiksi, sitten kun palot ruskettuu, niin siemenet ovat isoja ja kypsiä.
Ruusupapu ei tarvitse kylmäkäsittelyä kylvettäessä.
Samalla lailla minä pidän niitä lasisessa kukkamaljakossa koristeena talven ja keväällä kylvän taas köynnösritilän viereen kasvamaan. - ekakertalainen
annat kasvaa kirjoitti:
isoiksi, sitten kun palot ruskettuu, niin siemenet ovat isoja ja kypsiä.
Ruusupapu ei tarvitse kylmäkäsittelyä kylvettäessä.
Samalla lailla minä pidän niitä lasisessa kukkamaljakossa koristeena talven ja keväällä kylvän taas köynnösritilän viereen kasvamaan.Kuinka ruskeat palkot pitää olla että ne sitten voi korjata pois? Kokoruskea? puoliruskea?
Minulla on tällähetkellä pari isompaa jossa on vähän ruskeaa. Mutta näyttävästi liian pienet korjattavaksi pois.
Ja en jaksannut odotta joten tänään kun tulin kotiin kaupasta kävin ottamassa isoin palko pois ja avasin sen, sisältä löytyi 5 kirkkaan vaaleanpunaista papua. Kun kylvin pavut ne olivat vaaleanpunaiset ruskeilla merkeillä, tulevatko pavut haalistumaan vai olisiko minun pitänyt odottaa vielä? - ....
ekakertalainen kirjoitti:
Kuinka ruskeat palkot pitää olla että ne sitten voi korjata pois? Kokoruskea? puoliruskea?
Minulla on tällähetkellä pari isompaa jossa on vähän ruskeaa. Mutta näyttävästi liian pienet korjattavaksi pois.
Ja en jaksannut odotta joten tänään kun tulin kotiin kaupasta kävin ottamassa isoin palko pois ja avasin sen, sisältä löytyi 5 kirkkaan vaaleanpunaista papua. Kun kylvin pavut ne olivat vaaleanpunaiset ruskeilla merkeillä, tulevatko pavut haalistumaan vai olisiko minun pitänyt odottaa vielä?Palkojen kuorikin ohenee, silloin kun ne kypsyy. Anna kasvaa ihan syyskuulle tai pidempäänkin, ellei tule pakkasia. Yksikin pakkasyö palelluttaa papusi.
Ne ei muuten joka kesä ehdi kypsyttää siemeniään ennen pakkasia, riippuu kesän säästä. Mulla on tällä hetkellä melkoinen määrä pieniä palkoja tulossa, muutama isompikin, mutta luulen ettei ne kaikki tuleennu syksyyn mennessä. Sen näkee sitten...peukut pystyyn!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831