Olen ostamassa venettä, jossa kys. moottori vuodelta -76. Kaipaisin asiantuntijoilta kommenttia millainen kone on, tyyppiviat, käyttövarmuus jne. Toki riippuu huolloista, mutta onko tämänikäinen mylly jo sökö?? Sitten kommentit myös wallas-marin 1800 lämmittimestä, joka myös yhtä ikäinen, onko tämänkin elinkaari jo lopussa ??
millainen on perkins M4.108 ?
8
2409
Vastaukset
- Kapu III
On huolettu ja vielä sattuu olemaan ns. makeavesijäähdytteinen (alkuperainen merimoottori tai marinoitu) eikä käytttötunnit ole luokkaa 15 000 niin uskoisin että on vielä hyvä kone ainakin kestävä, tyyppivikana öljyä vuotaa aika usein (Englantilainen), moottoria on ainakin paljon valmistettu ja useassa veneessa ja autossa ja muussa koneessa.
Täältä manuaali kyseiseen koneeseen http://motoren.ath.cx/menus/perkins.html - Kapu III
Siis jos moottorisi on tyypiltään 4.108M niin silloin se on aito merimoottori, eroja auton moottoriin on startissa ja laturissa sekä jäähdytysjärjestelmässä.
- Perämeren veneilijä
Jos voit mitata (mittauttaa) sylinterien vuotomittaukset, moottoriöljynpaineen ja
sylinterien puristuspaineet, niin näistä saat jo aika paljon tietoa moottorin kunnosta ja et tietämättäsi osta kulunutta konetta.
Minulla on 1973 mallinen Perkins 6turbo ollut vajaat parikymmentä vuotta käytössä ja ostin sen aikoinaan maahantuojan peruskorjaamana, hyvin on toiminut mutta käyttötuntimäärää en tiedä ennen minulle ostoa.
Perkinsin käyttövarmuus on eräs parhaita koska se on suoraruiskutus diesel ja venekäytössä se käynnistyy heti kun sen pyöräyttää käynnistinmoottorilla pari kierrosta ympäri elikä n.kahdessa sekunnissa, ja käy niin kauan kuin polttoainetta riittää, eikä ole käynti sähköistä riippuvainen kuten joillain uusilla nykydieseleillä.
Ellei Perkins käynnisty heti niin silloin on vikaa polttoaineen saannissa taikka moottori on kulunut loppuun, tai ehkä ruiskutuslaitteiden säädöt on pielessä.
Tuosta kyseisestä lämmittimestä ei ole minulla kokemuksia, mutta kysyppä neuvoa valmistajalta. - A.Perkins
on 49hv perusvarma diesel jossa ei ole eikä tule yllätyksiä. Ei yhtähyvä kuin 4.236 tai isommat.
Niinkuin sanottu kun sen saa käyntiin ei se sammu kuin polttoaineen lopputtua tai sammuttamalla.
Perkinssit savuttavat aina jonkinverran, mutta se on pieni hinta siitä varmuudesta verrattuna esim. v-p tai muut herkät nykykoneet. Tosimiehen peli!- kehua hengenvaarallistakin
Huoltamaton vanha moottori on hengenvaarallinen
yksikoneasennuksissa ja jatkuva öljynripottelu mereen pilaa naapuriveneiden vahat vesilinjasta noin 15 sentin korkeudelle.
Tulisitko putsaustalkoisiin, kun yllytät täällä jo monetta kertaa asentamaan ja ajamaan sellaisella. - Kapu III
kehua hengenvaarallistakin kirjoitti:
yksikoneasennuksissa ja jatkuva öljynripottelu mereen pilaa naapuriveneiden vahat vesilinjasta noin 15 sentin korkeudelle.
Tulisitko putsaustalkoisiin, kun yllytät täällä jo monetta kertaa asentamaan ja ajamaan sellaisella.Tässähän ei ole ollut puhetta huoltamattomasta vanhasta moottorista, vaan huolletusta.
Oletko sitä mieltä, että kakissa veneissä joissa on vanha moottori, niin pitäisi muuttaa vene kaksimoottoriseksi?
Öljyä tulee pilssiin paritippaa, jonka putsaan rätillä pois, sitä ei siis mereen pääse, pilssiinhän ei muuta tule koko kesänä.
T: Perkins 4.236M -74 - A.Perkins
kehua hengenvaarallistakin kirjoitti:
Tulisitko putsaustalkoisiin, kun yllytät täällä jo monetta kertaa asentamaan ja ajamaan sellaisella.Ketään en ole kehoittanut asentamaan veneeseensä vanhaa huoltamatonta perkinsiä, mutta JOS veneessä sattuu olemaan vanha perkins se on vain hyvä juttu, sillä sellaiset ovat HYVIÄ venekäytössä.
t: A.Perkins-4.236M vm-76 - venehihhuli
A.Perkins kirjoitti:
Ketään en ole kehoittanut asentamaan veneeseensä vanhaa huoltamatonta perkinsiä, mutta JOS veneessä sattuu olemaan vanha perkins se on vain hyvä juttu, sillä sellaiset ovat HYVIÄ venekäytössä.
t: A.Perkins-4.236M vm-76nyt onkin hyvä edetä asiassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156