a-vitamiinista

uusi äiti

Tein päivä siteen raskaus-testin, ja plussaa tuli. Olen kuullut, ettei raskauden aikana olisi hyvä käyttää vitamiinivalmisteieta, joissa on a- vitamiinia. Aloitin noin viikko sitten omega 3 ja monivitamiinien syömisen Monivitamiinissa on mukana myös a-vitamiini. Uskallanko jatkaa pillereiden syömistä? Ja mitä a-vitamiinin liika syöminen voi aiheuttaa sikiölle..? Oletteko itse tarkoituksella välttäneet a-vitamiinin saamista (siis muusta kuin ruuasta)?

13

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epämuodostumia

Kannattanee kysyä samantien neuvolasta monivitamiinista.

• kokemus minulla

Itse aloitin ennen raskaaksi tulemista MoniVita Plus -vitamiinien syönnin, jossa on lisänä A-vitamiinia.

Plussattuani otin yhteyttä vitamiinien valmistajaan ja he kehottivat minua lopettamaan ko. vitamiinien syönnin juuri tuon A-vitamiinin takia.

Eli nimeonomaan A-vitamiini-LISÄÄ siis ei suositella.

Itse siirryin käyttämään Multi Tabs Raskaus -monivitamiinivalmistetta, jossa ei ole ollenkaan A-vitamiinia.

• hipheihiiri

Mä suosittelen sellasta monivitamiini valmistetta joka kehitetty erityisesti raskaana oleville. Saa apteekista eikä oo kallis.

Muuten kannattaa elää ihan normaalisti.

Nämä "ei saa syödä sitä eikä tätä eikä tota"- hysteerikot kyllä varmasti vastaavat sulle nyt kaikenlaista mutta joo, sanoisin että jos rupeat rappakauppalla isolla kauhalla vetämään a-vitamiineja niin sit se voi olla hieman epäterveellistä. Sama koskee kaikkia muita tuotteita. Maalaisjärjellä syntyy yleensä aika terveitä vauvoja.. Onnea sulle :)

• mie vain''

turhaan kielletä syömästä ja sehän nimenomaan sisältää paljon a-vitamiinia. Siinä multivita plussassa lukeekin että ei suositella raskaana oleville, ostin sitä nimittäin vahingossa. Foolihappo on oikeestaan ainoa mitä tarvii selkäranka halkion estämiseksi ja sitä saa b-vitamiinista (auttoi mulla muuten pahoinvointiin sellainen pitkävaikutteinen).

• hhhiiri
        mie vain'' kirjoitti:

turhaan kielletä syömästä ja sehän nimenomaan sisältää paljon a-vitamiinia. Siinä multivita plussassa lukeekin että ei suositella raskaana oleville, ostin sitä nimittäin vahingossa. Foolihappo on oikeestaan ainoa mitä tarvii selkäranka halkion estämiseksi ja sitä saa b-vitamiinista (auttoi mulla muuten pahoinvointiin sellainen pitkävaikutteinen).

öö, täh..?? Siis pitää näköjään kirjoittaa taas. On olemassa multivitamiini valmiste joka on RASKAANA OLEVILLE. Siinä lukee RASKAANA oleville ja siinä on raskaana olevan naisen kuva..

Mitä maksaan tulee niin joo, kuka ylipäätänsä syö maksaa usein ja jos nyt kerran joutuu vaikka maksamakkaraleivän ottamaan niin en usko että syntyy kolmipäinen vauva..

Mutta, mutta niinkuin kirjoitin jo aikasemmin niin hysteriikoita on palsta täynnä. Ja kirjoitin myös että maalaisjärjellä..Se tarkoittaa että LUKEE mitä pakkauksissa sanotaan ja miettii myös muutaman kerran ennenkun pitää älämölyä että jotain aiheuttaa sitä sun tätä.

Totta on ettei maksaa sais kamalia määriä syödä mutta jos tänne kirjoittaa "ei saa syödä" NIIN TÄÄLLÄ ON 18000 hysteerikkoa jotka luulee että vauva on ufo kun se syntyy vaan sen takia että vahingossa söi hiemna maksaa. Mutta varmuuden vuoksi..älkää siis syökö mansikoita, uusia perunoita, porkkanoita, Arlan jogurtteja..ei voi olla varma..;)

• samaa
        hhhiiri kirjoitti:

öö, täh..?? Siis pitää näköjään kirjoittaa taas. On olemassa multivitamiini valmiste joka on RASKAANA OLEVILLE. Siinä lukee RASKAANA oleville ja siinä on raskaana olevan naisen kuva..

Mitä maksaan tulee niin joo, kuka ylipäätänsä syö maksaa usein ja jos nyt kerran joutuu vaikka maksamakkaraleivän ottamaan niin en usko että syntyy kolmipäinen vauva..

Mutta, mutta niinkuin kirjoitin jo aikasemmin niin hysteriikoita on palsta täynnä. Ja kirjoitin myös että maalaisjärjellä..Se tarkoittaa että LUKEE mitä pakkauksissa sanotaan ja miettii myös muutaman kerran ennenkun pitää älämölyä että jotain aiheuttaa sitä sun tätä.

Totta on ettei maksaa sais kamalia määriä syödä mutta jos tänne kirjoittaa "ei saa syödä" NIIN TÄÄLLÄ ON 18000 hysteerikkoa jotka luulee että vauva on ufo kun se syntyy vaan sen takia että vahingossa söi hiemna maksaa. Mutta varmuuden vuoksi..älkää siis syökö mansikoita, uusia perunoita, porkkanoita, Arlan jogurtteja..ei voi olla varma..;)

mieltä, mutta alkoi vaan kummastuttaa nuo mansikat, porkkanat ja Arlan jugurtit. Ymmärrän kyllä pienet uudet perunat, niitä kun ei suositella kenenkään syötäväksi, mutta mitäs noissa muissa sit pitäis varoa??? Jos siis mansikat pesee ja porkkanat kuorii, niin kuin ainakin minä teen vaikken raskaana olisikaan.

• ..kunhan vaan
        samaa kirjoitti:

mieltä, mutta alkoi vaan kummastuttaa nuo mansikat, porkkanat ja Arlan jugurtit. Ymmärrän kyllä pienet uudet perunat, niitä kun ei suositella kenenkään syötäväksi, mutta mitäs noissa muissa sit pitäis varoa??? Jos siis mansikat pesee ja porkkanat kuorii, niin kuin ainakin minä teen vaikken raskaana olisikaan.

yrittää lietsoa hysteriaa.

Katso sinäkin täältä:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

• ......

raskauden aikana tulisi välttää kaikkia maksaruokia kun ne sisältää paljon a-vitamiinia ja myös vitamiinipillereitä joissa on a:ta pitää välttää. Mutta sikiö kuitenkin tarvitsee a-vitamiinia moniin tärkeisiin kehitysvaiheisiin joten sitä täytyy saada päivän annos. Liika-annostus on vaarallista.

Itse ajattelin ostaa niitä raskaus-monivitamiineja joissa ei ole a:ta ja sen lisäksi omega-3:sta. Syömällä monipuolisesti saa sen tarvittavan määrän a-vitamiinia.

Lisäksi kasviksista joissa on a-vitamiinin esiastetta, ei voi saada yliannostusta, koska elimistö muodostaa itse kyseistä vitamiinia tästä esiasteesta tarvittavan määrän ja loput varastoituu. Eli porkkanoiden syöminen on täysin turvallista. Näin ainakin luin netin artikkeleista ja ajattelinkin syödä porkkanan päivässä että sikiö saa kaikki kehitykseen tarvittavat vitamiinit :)

• linkkejä...
    • Ei hätää

Raskaana oleva äiti tarvitsee a-vitamiinia, itse asiassa enemmän kuin ei-raskaana oleva. Mutta liika a-vitamiini taas aiheuttaa epämuodostumia. Lukuarvoina käytetään raskaana oleville vähintään 5000 ky:tä, mutta ei yli 1500 ky:tä. Eli nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että välttää ruoka-aineita, joissa on runsaasti a-vitamiinia, muutoin syö terveellisesti ja sellaiset ravintolisät, joissa on vain vähän yksittäistä vitamiinia/kapseli, eivät ole haitaksi. Onnea vain kovasti!

• syöminen

• oli puhe
        syöminen kirjoitti:

riitä.

Esim. vakuumipakatuissa kaloissa voi olla listeriaa
        ja pakastevadelmissa kaliki-virusta.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

A-vitamiinista, muut ohjeet ja kiellot on erikseen. Mutta muistakaa, että liika miettiminenkin on pahasta ja lapsi tarvitsee myös paljon ja monipuolista ravintoa, että älkää menkö ihan kaikkien hullutusten mukana.

• uusi äiti taas

Hankinpas itselleni multitabsin raskaana oleville tarkoitettuja monivitamiineja. Mies lupasi popsia nuo mitkä aikasemmin hankin :) "Kiellettyjen" ruokien kanssa en aijo mikään pilkun tarkka olla, mutta järjen kanssa tietty liikkeellä.. tästä paljon puhutusta maksasta en onneksi edes pidä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      64
      6185
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3826
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2831
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      2360
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      44
      2260
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1863
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1709
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1322
    9. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1271
    10. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1256
    Aihe