Matalaprofiili...miksi

Hot Rod's forever

Miksi kaikki haluaa matalaprofiilirenkaat, nehän on kovat ja äänekkäät, onko kukaan vertaillut renkaiden vaikutusta ajomukavuuteen?????
Kaikkihan tietävät, että renkaat ovat tärkeä osa toimivaa jousitusta. Yhdistettynä jäykkään ja matalaan alustaan, saadaan autosta kuin autosta virallinen kivireki ja tärinäpesä. Uusissa autoissa varsin yleiset 16' vanteet ovat rumia ja kallita, eikä alle 2litrasessa tarvita yli 13' pyöriä, käytettäessä 13'/14' pyöriä ja 70/80 sarjan 195/205 leveitä renkaita saavutetaan riittävät ajo-ominaisuudet suomen nopeuksille

12

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr Gt

      Autossani oli kesärenkaina 70 profiilisuhteella renkaat ja vaihdon yhteydessä
      rengaskauppias suositteli 65 sarjan renkaita. Numeroina pieni mutta ajomukavuus
      selvästi huononi. Maantiellä vaeltelu urissa lisääntyi ja epätasaisuudet tuntuvat huomattvasti enemmän.

    • Maho

      Kävisköhän tähän heitto "tyyli ennen tarkotusta".
      Puhuit jousituksesta, ajomukavuudesta jne. Kaikki on totta. Silti ajelen 18" renkailla/vanteilla...
      Jokainen taaplaa tyylillään :)

      • Kareem

        Tyyli ennen tarkoitusta, hyvin määritelty! ;)

        Monet matalaprofiilisten käyttäjät vaan joutuu jostain syystä puolustelemaan valintaansa, se kun "turhamaisuutena" koetaan Suomessa ilmeisesti jollain tapaa rikolliseksi tai ainakin paheksuttavaksi asiaksi. Ikään kuin siitä olisi ulkopuolisille jotain haittaa mitä omistaja autolleen, täysin tietoisena matalaprofiilirenkaiden ominaisuuksista, tekee.

        Jokainen tosiaan taaplaa tyylillään ja niin pitää saada taaplatakin, kunhan ei aiheuta muille haittaa. Samanlaista omalla tyylillään taplaamista on esim. Suomessakin suosittu hotrod-harrastus (joku voisi jopa sanoa chopattua mattamustaa Biscaynea kauhean näköiseksi), joka vaan on saavuttanut jo jossain määrin kyväksytyn aseman. Ns. Euro-tyylin rakentelijat ovat ilmeisesti nuoren harrastuksen kanssa tällä hetkellä hieman samanlaisesssa halveksutussa "raggari-maineessa" kuin hottentottiporukka vielä n. 25-30 v. sitten. :(


    • koska

      ...niissä autoissa mitä ostan on sellaiset aina vakiona alla. Eiköhän ne tehtaan insinöörit ole harkinnut sen rengasasian minun puolestani jo. Viimeksi kuitenkin kysyin mahdollisesta vaihdosta maltillisempiin kumeihin ennen auton luovutusta, mutta olisin joutunut maksumieheksi tilanteessa, että olisin ottanut pienemmät vanteet! Ja sitäpaitsi on niillä eri hyvä ajaa verrattuna sellaisiin munkkeihin, jotka luikertelevat auton alla.

    • misukka

      Minkähänlainen aku ankan autonrengas olis tommonen 205/80/14 ja mikähän valmistaja niitä tekee?? saatika sitten 13 tuuman vastaava!
      Saa olla eri mieltä mutta jotain järkeä nyt kuitenkin!!

      • mikke

        no joo jos haluaa näköä enmmän alua ja vähemmä kumia eikä se aina ole niin että mitä vähemmä kumia sitä huonompi ajaa itellä on 215/35/19" kun on muut alustan osat sen mukaan.ihan mukavat ne on ajaa kun on kunnon renkaat


    • Mato Matala

      ...renkaat ja eibach jouset löysivät juuri tiensä bemarini (e36) alle ja sain autooni haluamani ominaisuudet. Näillä eurooppalaisilla autoilla kun on mahdollista ajaa myös mutkatietä, eikä ainoastaan kiihdytellä lentokenttäsuorilla. Ja jousituksestakin tuli toimiva, eikä melu mainittavasti lisääntynyt. Myönnettävä on, että urat löytyy nyt paremmin. Ja on muuten hyvännäköinen.

    • tööt

      Itsetunnonkohottamiseksi, että joku ääliö luulisi että siinä ajelee joku ratautoilija ja todellinen rallivirtuoosi.
      Huvittavinta asiassa on että uuden auton ajo-ominaisuudet lasketaan
      vapaaehtoisesti 70-60 luvun tasolle.

      • Teropetteri

        Taidat olla niitä, joka eivät ymmärrä, mitä eroa on "hyvällä kyydillä" ja ajo-ominaisuuksilla. Toimiva iskunvaimennuskin varmaan laskee ajo-ominaisuudet mainitsemallesi tasolle.


      • tööt
        Teropetteri kirjoitti:

        Taidat olla niitä, joka eivät ymmärrä, mitä eroa on "hyvällä kyydillä" ja ajo-ominaisuuksilla. Toimiva iskunvaimennuskin varmaan laskee ajo-ominaisuudet mainitsemallesi tasolle.

        Toimivaa iskunvaimennusta todella tarvitaankin kun ajaa lättyrenkailla.


      • renkaista
        tööt kirjoitti:

        Toimivaa iskunvaimennusta todella tarvitaankin kun ajaa lättyrenkailla.

        Ensinnäkin, monessa uudessa autossa jo jarrusatulat rajoittavat että renkaiden pitää olla vähintään 16", pienemmät ei mahdu paikalleen. Ja 205/55/16 renkaat ovat mielestäni todella mukavat ajaa, koska tiessä tosiaan on mutkia niin ei voi miettiä mitään 70 sarjalaisia jotka ovat kuin kumilenkit, auto huojuu ja heiluu. Se joka väittää että ajoominaisuudet laskevat 70-luvun tasolle ei ole koskaan ajanut uutta esim 55-sarjan renkailla varustettua autoa!!!!!


      • no voihan ny....
        renkaista kirjoitti:

        Ensinnäkin, monessa uudessa autossa jo jarrusatulat rajoittavat että renkaiden pitää olla vähintään 16", pienemmät ei mahdu paikalleen. Ja 205/55/16 renkaat ovat mielestäni todella mukavat ajaa, koska tiessä tosiaan on mutkia niin ei voi miettiä mitään 70 sarjalaisia jotka ovat kuin kumilenkit, auto huojuu ja heiluu. Se joka väittää että ajoominaisuudet laskevat 70-luvun tasolle ei ole koskaan ajanut uutta esim 55-sarjan renkailla varustettua autoa!!!!!

        Siis tä?????? Vai, että 13 tuuman vanteet riittää...äläny puhu paskaa....oot kuitenki joku saatanan konttorirotta joka ei ymmärrä auton päälle mitään. Pikkusen jytisee selässä 13 tuuman vanteet....herää jo...paitti tietysti jos ajelee sen 35km/t hirmu hirmu kirpulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe