Talouden

kehitys ?

Täällä palstallla kun näyttää selvästi olevan jonkin verran ymmärrystä ja ilmeisesti myös koulutusta talouden lainalaisuuksista, niin peilataampa vähän omia ajatuksia. (Itse olen ekonomisti, mutta hypännyt vakuutusbisneksen puolelle).

Olen hieman hämmentynyt nykyisestä taloustilanteesta, samaa tunnetta kanssani jakavat monet yrittäjät, joita olen haastatellut.. kovaa mennään, ihan liian kovaa. Suoranaista selvää johtopäätöstä kehityssuunnasta on harvinaisen vaikea tehdä niin ovat ristiriitaisia signaalit, kuitenkin jotenkin nuo synkemmät ennusmerkit ovat enempi pinnassa ja ennakoivat ehkäpä jonkinlaista talouslamaa. Myös moni ekonomisti ja taloustutkija (paitsi pankkien :D) ennakoivat heikompaa kehityslinjaa.

Itselläni tämä pohdinta on pinnalla siksi, että asuntolaina alkaa olla siinä vaiheessa, että nettotulot mahdollistaisivat lisäinvestointeja vaikka sijoitusasuntoon tai kesämökkiin (josta voisi tiety myös nauttia vapaa-ajat). Kuitenkin korkokehitys, mutta erityisesti reaalihintojen kehitys varallisuuden sijoituskohteissa (nyt siis esim. osakehuoneisto tai mökki) lyö jarrua hankintapäätökseeni. Erityisesti mökkien hinnat ovat mielestäni törkeässä piikissä, jopa noin ½ ylihintaisia. Ennakoin jonkinlaista kuplan puhkeamista/uusjakoa... tuolloinhan olisi taas aika "herkutella" sopivan hintaisilla ostoksilla. Tässäkin voi toki sortua omaan näppäryyteensä.

Miten muut palstalaiset näkevät asian ?

4

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä..

En henkilökohtaisesti usko "kuplan" puhkeamiseen lähimmän 30 vuoden sisällä. Uskon, että talouskehitys jatkuu, hintojen romahdusta ei tapahdu ja nyt ostaessasi asunnon, jäät varmasti voitolle tulevaisuutta ajatellen.
      Toki jotain radiakaaliakin voi tapahtua, mutta emme tosiaan elä lähelläkään viime vuosituhannen lamaa edeltävää nostetta. Ja asunnonostosta sen verran, että harmillisen moni vieläkin kokee asunnon ostamisen riskiksi vaikka ansiot siihen riittäisivätkin.

• alhaalta - ylös.

Aaltoliikettä, mutta mitkä on mitat aallonkorkeudella ja pituudella?

Kyseenalaisia ennätyksiä on viime vuosina rikottu esim. kuluttajien velkaantumisaste, asuntolaina-ajat, asuntojen hinnat...

Ikuista kasvua ei ole.

"Perinteinen"raha (talletus) saattaa vielä nousta arvoon arvaamattomaan.

Kyseenalaista uutuudet.
      Jos mietit tulevaisuutta, tutki historiaa.
      Älä kulje muiden mukana.
      Maalaisjärjen käyttö on sallittu!

Rauhallista laskua kaikille.
      T: Yrittäjä

• jos...

...oikein ymmärsin ajatuksesi, niin edustat vähän samaa näkökantaa kuin useammat yrittäjät ja mihin itsekkin olen kallistumassa.

Vuoden 1992 tienoilla lama tuli periaatteessa parissa kuukaudessa, toki raha/valuuttapolitiikassa töppäiltiin pitkän aikaa... vastaavia töppejä pääse nyt syntymään. Rahapolitiikka vapautettiin kuumentuneessa taloustilanteessa ja rahamarkkinat pomppasi, siihen vielä devalvaatio päälle. Tuota rahamarkkinoiden vapauttamista tietysti peilaa nykyisin järjettömänkin pitkät laina-ajat, jotka antavat illuusion suuresta lainanottokyvystä, pankit ovat kylläkin suojanneet riskinsä vakuuksin.

Moni yrittäjä/sijoittaja nyt kiiruusti kotiutellee varallisuutta nimenomaan korkoon, mikä tukee ajatusta rahasijoituksen kannattavuudesta, mikä lienee taas merkki asunnoissa/mökeissä jne. kuplista. Säälittää vaan vähän, kun tuon ikuisen kasvun idean ja pitkien laina-aikojen innoittamana moni nuori saattaa tehdä pahan tikin. Toki suhdanne on nouseva jos puhutaan 100v syklistä, mutta ihmisen taloudellisen perspektiivin vaihteluvälillä 10-30v aallot voivat olla merkittäviä. Mielestäni nyt surfataan harjalla, onko se sitten tyrskyn harjalla vai pelkän mainingin, saa nähdä.

Itse pidättäydyn lisävelasta ja lyön ylimääräiset rahat korkoon. Saatan toki myöhemmin huomata, että olisi pitänyt sijoittaa asuntoon tai mökkiin, mutta omapahan on sitten mokani :D. Toisaalta voin piankin päästä herkuttelemaan hyvillä/edullisilla ostoksilla.

Ap

• sanoit....

...kyllä tällä hetkellä lähes kaikki ennusmerkit povaavat laskukautta, viimeisimmät merkit jopa melko nopeaa vuoden 92 tyyliin. Mekittävin ero nyt on, että korkotaso on vielä siedettävä, mutta vastapainona laina-ajat ja lainamäärät eivät. On kyllä totta sekin, että media tuo mielellään julkisuuteen nimenomaan huonoja uutisia taloudesta, tälläkin viikolla joka päivä eritysiesti velkaantumisaste ja pikavipit ovat olleet teemana.

Itse kehoitan keskimääräisesti pidättäytymään uusinvestoinneista, asunnon vaihto omaan käyttöön on tietysti tehtävä silloin kun on tarve, mutta kaikki muu sijoitus asuntoihin tai mökkeihin etenkin valkapääomalla... kävelkää eri suuntaan ja lyökää rahanne korkoon. Tämä on minun ohjeeni.

Ekonomisti40

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      45
      2929
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2701
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      36
      2419
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      2014
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1529
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1225
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1050
    Aihe