Mikä karpalomehu on paras pissatulehduksessa?

VTI päällä

Eli mikä on paras karpalomehu kaupassa? Siis joku hapan? Ku mä ostin juuri kalliin mehun, jonka piti olla puhdas luonnontuote ja voimakas, nii pyh ja pah, ihan sokerilitkulta maistuu. ei tuosta voi olla apua.

54

51301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmhmm

      Mun mielestä se on sama mitä juot, kunhan juot, että vaan ne bakteerit poistuu aina kun käyt pissalla.

      Ne on ainakin hyviä, mitä on jossain lasipulloissa..myydään kaupassa, mutta en nyt merkkiä muista.
      Tai sitten mustaherukkamehua..

      • ketjun aloittaja

        mä ostin lasipullossa... mut se just on makeeta, eikä hapanta :7


      • Karpalotyttö
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        mä ostin lasipullossa... mut se just on makeeta, eikä hapanta :7

        Tarkista, että on varmasti sokeriton, ennenkuin ostat.


      • jos tulehdus on jo päällä
        Karpalotyttö kirjoitti:

        Tarkista, että on varmasti sokeriton, ennenkuin ostat.

        Ei se mehu enää siinä vaiheessa auta, kun tulehdus on jo päällä. Karpalomehua kuuluu juoda ennaltaehkäisevästi, jolloin se tosiaan voi jonkun verran ehkäistä tulehduksia.

        Jos tulehdus tulee, menkää lääkärille ja unohtakaa poppakonstit!!

        ja älkää sekoittako virtsarakon kuivumista virtsatietulehdukseen. Molemmat kirvelee, mutta tulehdus on sietämätön..


      • Sandemande
        jos tulehdus on jo päällä kirjoitti:

        Ei se mehu enää siinä vaiheessa auta, kun tulehdus on jo päällä. Karpalomehua kuuluu juoda ennaltaehkäisevästi, jolloin se tosiaan voi jonkun verran ehkäistä tulehduksia.

        Jos tulehdus tulee, menkää lääkärille ja unohtakaa poppakonstit!!

        ja älkää sekoittako virtsarakon kuivumista virtsatietulehdukseen. Molemmat kirvelee, mutta tulehdus on sietämätön..

        No mulla auttaa kyllä toi marlin vähäsokerisempi karpalorypälemehu jo just alkaneeseen kahessa tunnissa täysin kun juon litran kerralla. T. VTI:n n. 12x10 kertaa kokenut!


      • Grabe
        jos tulehdus on jo päällä kirjoitti:

        Ei se mehu enää siinä vaiheessa auta, kun tulehdus on jo päällä. Karpalomehua kuuluu juoda ennaltaehkäisevästi, jolloin se tosiaan voi jonkun verran ehkäistä tulehduksia.

        Jos tulehdus tulee, menkää lääkärille ja unohtakaa poppakonstit!!

        ja älkää sekoittako virtsarakon kuivumista virtsatietulehdukseen. Molemmat kirvelee, mutta tulehdus on sietämätön..

        Ostin karpalomehua 0,5l sekä tyrnimehua joulumarkkinoilta Raumalla. Meillä oli iso keittiöremontti, jolloin tein itse lvi- työt. Työasennot eivät olleet ihan ergonomisia ja ikääkin on jo kertynyt. Vasen polvi tuli kipeäksi, eikä se parantunut yli kahteen kuukauteen. Kokeilin viikon kolmea buranaa päivässä, jotta mahdollinen tulehdus lähtisi. Siitä ei ollut muuta apua, kuin kipu poistui hetkeksi ja palasi taas. Kolme viikkoa sitten menimme saunaan ja päätin ottaa pari kossupaukkua. Minulla ei ollut mitään sekaan laitettavaa, niin mieleeni tuli markkinoilta ostamani karpalomehu. Join sitä kossun kanssa reilusti ja seuraavana päivänä oli vain pää kipeä ja polvi lähes täysin parantunut. Uskoisin, että kossu ei sitä parantanut, vaan karpalomehu, jota aion nyt hankkia lisää. Tämä on sitten ihan totta.


      • otto.59
        jos tulehdus on jo päällä kirjoitti:

        Ei se mehu enää siinä vaiheessa auta, kun tulehdus on jo päällä. Karpalomehua kuuluu juoda ennaltaehkäisevästi, jolloin se tosiaan voi jonkun verran ehkäistä tulehduksia.

        Jos tulehdus tulee, menkää lääkärille ja unohtakaa poppakonstit!!

        ja älkää sekoittako virtsarakon kuivumista virtsatietulehdukseen. Molemmat kirvelee, mutta tulehdus on sietämätön..

        Samaa mieltä. Lääkärin kirjoittama tulehduksen estolääkitys on pitemmän päälle edullisempi kuin mitkään muut luontaistuotteet.
        Itsellä krooninen matala-asteinen tulehdus. Edes tuo Primopan 100 ei vielä riitä mutta lieventää tulehdusta. Joku mies ilkkui että kyseessä on vain naisten.
        Roska puhetta. Sama kun väittäisi syövän oleva naisten sairaus.


    • Kokemusta on

      Mulla on krooninen virtsatietulehdus. Aikaisemmin söin antibiootteja vähän väliä.
      Kolme neljä vuotta sitten, kun lääkäri ehdotti mulle karpalomehun juontia, mulla on vähentyneet ihan reilusti tulehdukset. Itse käytän Aten SOKEROIMATONTA karpalomehua.
      Maksaa n. 6 e / 0,5 litran pullo.

      "Nyt tiedetään, ettei karpalon teho bakteereihin johdukaan pelkästään happamuudesta, vaan karpalon sisältämistä kemiallisista yhdisteistä, jotka lamaavat bakteerien pinnalla olevia hapsuja (fimbrioita), joiden avulla bakteerit kiinnittyvät virtsarakon ja virtsajohtimen seinämään (2-8). Hapsut erittävät kemiallisia yhdisteitä, adhesiineja, joiden avulla bakteerit tarttuvat limakalvon pinnalla oleviin reseptoreihin ja asettuvat taloksi. Karpalon tanniinit ja proantosyanidiinit lamaavat hapsut, eivätkä bakteerit saa otetta rakon tai virtsateiden limakalvosta eivätkä kykene lisääntymään siinä. Kun samalla juodaan runsaasti nestettä, huuhtoutuvat bakteerit pois virtsan mukana."

      • tuossa...

        ...edellä tulikin jo roppakaupalla. Parhaan tehon karpalosta saat kuitenkin syömällä muutaman pakastetun marjan sellaisenaan raakana, vaikkapa aamupuuron joukossa. Nuo mainitsemasi karpalon sisältämät luonnon omat "antioksidantit" ovat suurimmaksi osaksi karpalon kuoressa, joten mehussa niistä tulee vain hyödynnetyksi pieni osa.

        Myös riittävä nesteen nauttiminen on hyödyllistä, niinkuin tuossa kirjoitit, mutta marjoja sellaisenaan syödessä , siihen riittää pelkkä vesi.

        Karpalot kypsyvät pikapuolin taas soilla ja kohta tuoretta satoa saa taas ostaa vaikkapa torilta.
        Jostain muistan lukeneeni, että jo 4 - 5 karpaletta päivässä auttaa pitämään virtsatiet kunnossa.


      • eineiti
        tuossa... kirjoitti:

        ...edellä tulikin jo roppakaupalla. Parhaan tehon karpalosta saat kuitenkin syömällä muutaman pakastetun marjan sellaisenaan raakana, vaikkapa aamupuuron joukossa. Nuo mainitsemasi karpalon sisältämät luonnon omat "antioksidantit" ovat suurimmaksi osaksi karpalon kuoressa, joten mehussa niistä tulee vain hyödynnetyksi pieni osa.

        Myös riittävä nesteen nauttiminen on hyödyllistä, niinkuin tuossa kirjoitit, mutta marjoja sellaisenaan syödessä , siihen riittää pelkkä vesi.

        Karpalot kypsyvät pikapuolin taas soilla ja kohta tuoretta satoa saa taas ostaa vaikkapa torilta.
        Jostain muistan lukeneeni, että jo 4 - 5 karpaletta päivässä auttaa pitämään virtsatiet kunnossa.

        Kyllä se ihan aito karpalo on paras. Itsellä kroonista virtsa-, ja munuaisriesaa lapsuudesta asti ollut, rankoilla hoidoilla. Sairaalajaksoillakin ipanana minä olin se jolle kannettiin karpalomehua huoneeseen asti.
        Myöhemmin olin yksi testihenkilö uudelle lääkkeelle. Aikuisena vain raskausajat hermostutti munuaiset. Nykyisin seuranta kun on aihetta, tietyt lääkkeet on yhä liki ilmaiset. Verenpaineiden mataloitumisen takia helteillä on juotava- ihan sama mitä... suolaistakin sopivasti.
        Karpaloahan saa ostaa toreilta, ja suoraan poimijoilta, tai poimia itse. Siis, se puolukkaa kookkaampi marja suoraan rahkasammalsuon pinnassa. Lähelle kypsää osassa suomea jo.
        Karpalon eri aineet yhdessä tekee sen vaikutuksensa, eli sen takia koululääketiede ei hyväksy virallisesti... mutta tukihoitoina käytetään ihan yleisesti.
        Hyvät karpalokarkit: isoja karpaloita, munanvalkuaista, tomusokeria. Karpalot kastetaan munanvalkuaiseen, kieritetään tomusokerissa. Kuivataan, kelpaa lääkitä, kukaa ei huomaa...


      • Sandemande

        Hei mulla oli just TÄNÄÄN viimeks vti. Oon vasta ihan melkeen 19v (VTI vaivannut 10 vuotta) mutta oon löytänyt oikeen tosi hyvän tai oikeestaan TÄYDELLISEN ainakin itselle sopivan juoman. Marlin karpalorypälemehu. SUOSITTELEN! Sisältää flavonoideja ja on c-vitaminoitu. Juon sitä missä on vähemmän sokeria. Helpostus tuskaan tulee alle tulee alle tunnissa ja oisko se ny ollu kahdessa tunnissa poissa. En katsonut kelloa. Koulutehtävistä ei tullu hevon helvettiä ja tein kuulkaa niitä just sitten 8h putkeen ihan innoissani! ;D MULLA ON VTI JOKA KUUKAUSI (unohdan aina ehkäistä etukäteen) joo ja tota mehua tosiaan saa ainakin k-kaupoista ja prismoistakin muistaakseni (ja saleista?)


      • Parempia_löytyy
        Sandemande kirjoitti:

        Hei mulla oli just TÄNÄÄN viimeks vti. Oon vasta ihan melkeen 19v (VTI vaivannut 10 vuotta) mutta oon löytänyt oikeen tosi hyvän tai oikeestaan TÄYDELLISEN ainakin itselle sopivan juoman. Marlin karpalorypälemehu. SUOSITTELEN! Sisältää flavonoideja ja on c-vitaminoitu. Juon sitä missä on vähemmän sokeria. Helpostus tuskaan tulee alle tulee alle tunnissa ja oisko se ny ollu kahdessa tunnissa poissa. En katsonut kelloa. Koulutehtävistä ei tullu hevon helvettiä ja tein kuulkaa niitä just sitten 8h putkeen ihan innoissani! ;D MULLA ON VTI JOKA KUUKAUSI (unohdan aina ehkäistä etukäteen) joo ja tota mehua tosiaan saa ainakin k-kaupoista ja prismoistakin muistaakseni (ja saleista?)

        Kaivelin netistä tuon mehun tietoja. Nettisivulla (eikä varmaan purkin kyljessäkään) ei ole mainittu karpalomehun pitoisuutta. Suurin osahan on rypälemehua ja täysmehupitoisuuskin on vain 15%. Vaikka sokeria on vähemmän, niin silti sitä löytyy 6%, eli tavallisessa 2 dl juomalasillisessa 12 g, eli n. 7 sokeripalaa (laitatko niin monta palaa kahvikuppiisi?). Tuossa mehussa on hyvin vähän karpaloa, mutta maistuuhan se paremmalta kuin vahvemmat karpalomehut.

        Virtsatietulehdukseen auttaa pelkkä runsas juominenkin, kraanavesikin kelpaa.


    • ohjeita

      Juuri tuon sokerin takia ohjeita on kuulemma muutettu. Kuulin äskettäin jonkun asiantuntijan mainitsevan ettei näitä karpalomehuja kannata käyttää juuri sokerin takia, vaan tulisi käyttää puristeina. En vaan ole vielä löytänyt niitä, joskaan en ole etsinyt kovin ahkerasti.

    • buffe

      Tavallinen karpalomehu näyttäis alentavan verenpainetta ja sydämen lyötiä!!

      • Sopu90

        Pahus kun en muista nimee, mutta itse join kaupasta ostettua karpalomehu tiivistettä :D äiti katteli vähä ihmeissään, että mä juon pelkkää mehutiivistettä xD pahaa, mutta auttoi todella paljon oireisiin, oikeen kunnon hapanta kamaa. en millään vaan muista mikä purkin nimi oli :/ joka tapauksessa purkki oli korkea ja vihree väritykseltään ja siinä luki kyljessä Karpalomehu-tiiviste ;)


      • minäkään
        Sopu90 kirjoitti:

        Pahus kun en muista nimee, mutta itse join kaupasta ostettua karpalomehu tiivistettä :D äiti katteli vähä ihmeissään, että mä juon pelkkää mehutiivistettä xD pahaa, mutta auttoi todella paljon oireisiin, oikeen kunnon hapanta kamaa. en millään vaan muista mikä purkin nimi oli :/ joka tapauksessa purkki oli korkea ja vihree väritykseltään ja siinä luki kyljessä Karpalomehu-tiiviste ;)

        Käytän pääasiassa S-ketjun kauppoja ja niissä on eri valikoimat eri myymälätyypeissä. Yhdestä olen löytänyt lasipulloon pakattua pelkkää karpalotiivistettä joka on sokeroimatonta. Jopa ohjeen mukaan laimennettuna on melkoisen kitkerää. Toinen vähän paremmin karpaloa sisältävä tuote on Riitan Herkun litran pahvipurkkiin pakattu karpalomehu. Se on jo valmiiksi laimennettu (10%) ja makeutettu. Sitäkään ei ole mynnissä kaikissa myymälöissä. Yleensä kaikissa muissa pahvipurkeissa myynnissä olevat karpalomehut ovat sekamehuja joissa on muitakin mehuja. Kannattaa lukea sisällysluettelo jo kaupassa.


      • Varmaa tietoa
        minäkään kirjoitti:

        Käytän pääasiassa S-ketjun kauppoja ja niissä on eri valikoimat eri myymälätyypeissä. Yhdestä olen löytänyt lasipulloon pakattua pelkkää karpalotiivistettä joka on sokeroimatonta. Jopa ohjeen mukaan laimennettuna on melkoisen kitkerää. Toinen vähän paremmin karpaloa sisältävä tuote on Riitan Herkun litran pahvipurkkiin pakattu karpalomehu. Se on jo valmiiksi laimennettu (10%) ja makeutettu. Sitäkään ei ole mynnissä kaikissa myymälöissä. Yleensä kaikissa muissa pahvipurkeissa myynnissä olevat karpalomehut ovat sekamehuja joissa on muitakin mehuja. Kannattaa lukea sisällysluettelo jo kaupassa.

        MERITALON karpalomehu on valmistettu KOTIMAISISTA karpaloista kun taas Aten mehu on tehty VENÄLÄISISTÄ karpaloista. Kenties saastuneelta alueelta kerätyistä.


      • Turhaa rahanmenoa
        Varmaa tietoa kirjoitti:

        MERITALON karpalomehu on valmistettu KOTIMAISISTA karpaloista kun taas Aten mehu on tehty VENÄLÄISISTÄ karpaloista. Kenties saastuneelta alueelta kerätyistä.

        Ei tarvitse miettiä! Tutkimuksissa on todettu ettei karpalomehu estä lainkaan virtsatulehdusta.


      • läheisen.kertomaa
        Turhaa rahanmenoa kirjoitti:

        Ei tarvitse miettiä! Tutkimuksissa on todettu ettei karpalomehu estä lainkaan virtsatulehdusta.

        Juuri näin. Jos on jo päällä krooninen virtsatietulehduks, niin terveyskeskuslääkäri kirjoittaa sinulle tulehdusestolääkityksen.

        Trimopan 100 esimerkiksi. Lääkepilleri otetaan joka ilta. Näin tulehduskierre saadan katkaistua,
        Saattaa olla että esim karpaloiden syönti marjoina joka päivä, ennalta estää tulehdusalttiutta.


      • Anonyymi
        Turhaa rahanmenoa kirjoitti:

        Ei tarvitse miettiä! Tutkimuksissa on todettu ettei karpalomehu estä lainkaan virtsatulehdusta.

        Käytännössä on kuitenkin todistettu sen teho,...


    • LUKEKAA TÄMÄ

      Aina virtsatietulehdus ei aiheuta kipua ja kirvelyä. Ainoa mistä sen ehkä silloin osaa erottaa, on se paha kolibakteerista tuleva haju virtsassa.

      Virtsatieinfektio on vakava sairaus ja se pitää hoitaa. Minulle sairaanhoitaja antoi neuvon juoda paljon vettä, että kyllä se sillä lähtee. Todella huono ja vastuuntunnoton neuvo! Voi lähteä, mutta voi olla lähtemättäkin.

      Muutamaa kuukautta myöhemmin sairastuin munuaistulehdukseen, joka onneksi osattiin diagnisoida! Aina nimittäin niin onnellisesti ei käy, ja silloi seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

      Hoitamattomana munuaistulehdus tappaa nopeasti. Munuaistulehduksen aiheutti minulla oireeton virtsatieinfektio.

    • fdjsklaö

      Luontaistuotekaupasta saa karpalokapseleita, niitä pitää ottaa ennaltaehkäisevästi. Itse otan joka toinen päivä yhden.

      • Punanäppylää

        Aiheuttivat allergisen reaktion minulla, joten siihen jäi suomarjakapselin käyttö


    • psykogeriatrinenhoit

      puolukkamehu on parempaa pissitulehdukseen, puolukan palamisjäte eli tuhka on hapanta mutta sitruunan ja karpalon emäksistä. hapan auttaa jostain syystä pissitulehdukseen. luumuistakin jää hapantuhka joten makeus yms ei liity asiaan mitenkään. näin mulle opetti kerran ravitsemuksen asiatuntija kun opiskelin vanhusten ruokavalion perusteita eräässä yliopistosairaalassa.

      • Vanhentunutta tietoa

        Nythän on todettu kliinisessä tutkimuksessa että näistä karpalo- ym. mehuista ei ole mitään hyötyä pissatulehduksessa. Se hyöty taitaa tulla tavanomaista suuremmasta juodusta nestemäärästä kun yritetään lääkitä mehulla itseään.


      • Kemiallinenasia

        Onko totta että eri tuhkat voi olla happamia tai emäksisiä? Ainakin yleisesti tuhkan vesiliuoksesta saa lipeää, eli emäksistä ainetta. Ph jotain 10-12 vähintään.
        Hapoissahan ph on alle 6, eikä niitä normaalisti synny tuhkaan, tuhkasta- mitenkään, jos ihan tavan kemiallisia juttuja tutkii.


      • Varokaa_nyt_vähän
        Kemiallinenasia kirjoitti:

        Onko totta että eri tuhkat voi olla happamia tai emäksisiä? Ainakin yleisesti tuhkan vesiliuoksesta saa lipeää, eli emäksistä ainetta. Ph jotain 10-12 vähintään.
        Hapoissahan ph on alle 6, eikä niitä normaalisti synny tuhkaan, tuhkasta- mitenkään, jos ihan tavan kemiallisia juttuja tutkii.

        HUH-HUH! Vai että lipeääkin jo vinkkaillaan. Muistan vielä lapsuudesta kuinka monessa perheessä lapsi poltti kurkkunsa ja mahansa kun joi äidin limsapulloon jättämää lipeäliuosta (käytettiin pyykinpesussa). Itsekin olen saanut pahat palovammat kun pH 12 vahvuista uuninpuhdistusainetta (ammattilaiskäyttöön) roiskahti hiukan käsivarrelle hanskojen ohi ja vaikka huuhtelin heti pois.


      • eineiti
        Varokaa_nyt_vähän kirjoitti:

        HUH-HUH! Vai että lipeääkin jo vinkkaillaan. Muistan vielä lapsuudesta kuinka monessa perheessä lapsi poltti kurkkunsa ja mahansa kun joi äidin limsapulloon jättämää lipeäliuosta (käytettiin pyykinpesussa). Itsekin olen saanut pahat palovammat kun pH 12 vahvuista uuninpuhdistusainetta (ammattilaiskäyttöön) roiskahti hiukan käsivarrelle hanskojen ohi ja vaikka huuhtelin heti pois.

        Sitä kun joku tässä ketjussa väitti että on olemassa HAPANTA tuhkaa. Ei ole- ja käykäähän tsekkaamas tuhka googlella, ja se mitä tuhkasta tehdään veden kanssa- sen aineen nimi on potaska, siis hyvin emäksinen lipeä.
        Kaikkien happojen ph on alle 6, jopa ph 2 tietyt siivouskemikaalit. Toisessa ph ääripäässä emäkset voi olla ph 14.
        En minä muutoin kirjoittanut kun siksi ettette harhatietoa saaneina sekoita happoja ja emäksiä- ja kummassakin ääripäässä ph on jo syövyttävää. sekä alle ph 5 että yli ph 10.
        Tehkää itse vaikka tuhkaliuos, testatkaa ph liuskalla- ette saa hapanta liuosta näin millään tavallisesta mistään tuhkasta.
        On nykyaikana hukassa... monelta, vaikka kuukkeli on olemasssa. Mitä aiemmin kirjoitin karpaloista, pätee- ne kasvavat soilla, sisältävät monia aineita, valtaosa kuoressa vaikuttavista. Sokeripitoisuus ei taas vaikuta happamuuteen mitenkään. Ja niitä ph liuskoja voi käyttää myös mehun ph:n testaamiseen. Saa apteekeista!
        Karpalo on hyvä juttu pissatelehdusten tukihoitona. Mutta- erottakaa oikea tulehdus. Se ei vain vähän alhaalla kirvele ja häviä sillä sekunnilla kun juotte mitä tahansa karpalomehua. Se tekee kipua alamahaan, joskus selän puolelle. Se aiheuttaa pahanhajuisen pissan, ja tarvitsee pahentuessaan oikeat antibiootit. Tukihoidoksi voi juoda niin paljon karpalomehua kuin sielu sietää- ja syödä karpalohilloa, vaikka ensiavuksi, mutta tk tutkii, mikä pöpö pissassa muhii, ja onko valkuaiset koholla tai/ja verisoluja virtsassa.
        Minulla tosiaan on nyt keski-ikäisenä vielä välillä jo lapsuudessa alkaneen munuaisallastulehduksen kanssa ongelmia välillä- tulehduksen tie on rakosta munuaisiin, joten, hoitakaa oikein- lääkkeet, ajoissa.


      • Pallovailitteä
        Vanhentunutta tietoa kirjoitti:

        Nythän on todettu kliinisessä tutkimuksessa että näistä karpalo- ym. mehuista ei ole mitään hyötyä pissatulehduksessa. Se hyöty taitaa tulla tavanomaista suuremmasta juodusta nestemäärästä kun yritetään lääkitä mehulla itseään.

        Niinhän sitä tutkitaan ja tilastoidaan ties mitä, mutta fakta on sitten toinen juttu. Lääkefirmat ym. tahot toki haluavat kaikesta luonnollisesta ja "ilmaisesta" eroon, joten on hyvä rahoittaa "tutkimuksia". Sanotaan, että ensin on vale, sitten emävale ja tilasto. Niillä joilla vielä tänä päivänä on perinnetietoa ja päässä muutakin kuin rahalla ostetun "auktoriteetin" pauloihin alistumisen omituinen tarve, tietävät kyllä moniakin totuuksia.

        Itse olen virtsatietulehduksista kärsinyt syntymästäni asti (sairaalabakteeri...). Kokemusta aiheesta on nyt 40 vuotta ja sillä omalla kokemuksellani uskallan väittää ilman yhtäkään ulkopuolista tutkimusta, että karpalosta on SUURI hyöty infektiota vastaan. Tiedän myös puolukan vaikuttavan ja valkosipuli on sellainen lääke, että se pitäisi olla jokaisen ihmisen ymmärryksessä.

        Kyseenalaistakaa tiedettä, joka perustuu rahan tahkoamiseen ja ottakaa itse selvää.


      • uytdf7gihjiokp
        Pallovailitteä kirjoitti:

        Niinhän sitä tutkitaan ja tilastoidaan ties mitä, mutta fakta on sitten toinen juttu. Lääkefirmat ym. tahot toki haluavat kaikesta luonnollisesta ja "ilmaisesta" eroon, joten on hyvä rahoittaa "tutkimuksia". Sanotaan, että ensin on vale, sitten emävale ja tilasto. Niillä joilla vielä tänä päivänä on perinnetietoa ja päässä muutakin kuin rahalla ostetun "auktoriteetin" pauloihin alistumisen omituinen tarve, tietävät kyllä moniakin totuuksia.

        Itse olen virtsatietulehduksista kärsinyt syntymästäni asti (sairaalabakteeri...). Kokemusta aiheesta on nyt 40 vuotta ja sillä omalla kokemuksellani uskallan väittää ilman yhtäkään ulkopuolista tutkimusta, että karpalosta on SUURI hyöty infektiota vastaan. Tiedän myös puolukan vaikuttavan ja valkosipuli on sellainen lääke, että se pitäisi olla jokaisen ihmisen ymmärryksessä.

        Kyseenalaistakaa tiedettä, joka perustuu rahan tahkoamiseen ja ottakaa itse selvää.

        Ei karpalomehokaan ole ilmaista! Jos alkaa vertailemaan todella tehoavan lääkkeen ja mehun kauppahintaa, eroa ei pahemmin ole.


    • kliinikko1

      ^ Nyt itseasiassa on puurot ja vellit sekaisin. Ei mehulla tulehdusta hoideta, vaan sitä käytetään tulehdusten ehkäisemiseksi. Ja uusimmat tutkimukset vahvistavat vahvan näytön hyödyllisyydestä. Puolukka-karpalomehusta on tutkimustuloksia, mutta pelkkää puolukkaa ei ole vielä tutkittu (tai ainakaan tuloksia ei ole julkaistu). Luultavasti puolukalla on samoja vaikutuksia, koska on karpalon sukulaiskasvi. Suomalaisessa tutkimukseessa on myös todettu, että marjamehuja käyttävillä naisilla on muita pienempi riski sairastua uudelleen virtsateiden tulehduksiin. JO satunnaisella karpalon, puolukan, lakan tai mansikan käytöllä oli yhteys pienentyneesen vti-riskiin.

      Jos/kun ostatte mehuja, niin katsokaa, että täysmehupitoisuus on vähintään 25%.

    • fjdksaökj

      Minulla oli koko kesän jatkuva vti- kierre. Kun yhdestä antibioottikuurista pääsi niin kohta piti olla hakemassa toista (viikko tai hyvässä lykyssä kaksi). Samoihin aikoihin aloin syömään 1 tai 2 karpalokapselia päivässä.

      Nyt ei ole enää muutamaan kuukauteen ollut tulehdusta eikä virtsarakossa tunnu sellaista kirveltelyä. Aikaisemmin oli pakko käydä kusella kahden tunnin välein, nykyään kestää odottaa sitä mainoskatkoakin :)

      Karpalokapselit on sellaisia (ja ylipäätään nuo karpalotuotteet) että niitä pitää syödä jokusen aikaa ennenkuin se hyöty tulee käytännössä näkyviin.

    • Naineneafs

      Mulla oli virtsaputkentulehduksen oireita, niiden alettua aamulla hipsin illalla kauppaan, ostin kaksi litraa Riitan herkku tms karpalomehua, Join koko ajan vettä, illalla huimmasin n. 6 dl karpalomehua, aamulla jatkui 4 dl ja illalla 3 dl, oloni oli erittäin hyvä seuraavana iltana, ei lainkaan enaa kiristänyt tai kirvellyt ja kipu haihtui. Sattumaako? Kokeilkaa huvikseen.

    • Anti-antibiootti

      Ostin Rainbow-karpalomehua, hinta 1,80 e lähikaupasta. Muuta ei ollut tarjolla, siksi tällainen valinta. Ihme kyllä tuntui auttavan, kun kittasin tätä 2 isoa lasia päivässä.

      Lisäks tietenkin vettä ja ahkeraa pissallakäyntiä. Viimeisen 6 kk:n aikana on ollut kolme virtsatieinfektiota, joten mikä tahansa, mikä auttaa, kelpaa. Lääkäri harkitsee jo estolääkitystä.

      • Ostan samaa

        Todennäköisesti suurin apu oli siitä runsaasta juomisesta (bakteerit huuhtoutuvat pois eikä jää muhimaan). Voihan tuo runsas karpalomehukin auttaa hieman, mutta tutkimusten mukaan karpalomehun teho ei ole kummoinen.

        Minulle hammashygienisti suositteli karpalomehua siinä vaiheessa kun hammasproteesin alle oli tulossa sammasta (hiiva) ja apu tuli tuolla Rainbowin ja Riitan Herkun mehulla.


      • Fatima
        Ostan samaa kirjoitti:

        Todennäköisesti suurin apu oli siitä runsaasta juomisesta (bakteerit huuhtoutuvat pois eikä jää muhimaan). Voihan tuo runsas karpalomehukin auttaa hieman, mutta tutkimusten mukaan karpalomehun teho ei ole kummoinen.

        Minulle hammashygienisti suositteli karpalomehua siinä vaiheessa kun hammasproteesin alle oli tulossa sammasta (hiiva) ja apu tuli tuolla Rainbowin ja Riitan Herkun mehulla.

        Tehkääpä itse karpalomehua uuttamalla,siis sitruunahapolla,sokerinmäärän voi itse säätää,ei muita lisäaineita.Hyviä ohjeita googlaamalla mm.puolukkamehu uuttamalla,karpalo vain puolukan sijaan.ja hyvää on!


      • Anonyymi

        Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta en muutakaan eiliseen hätään keksinyt. Todella pahanhajuisen virtsan sain talttumaan kun lotrasin sokeroimatonta karpalomehua vanutuppoon, jolla pyyhin alapääni. Haju katosi samana päivänä. Aion kokeilla uudelleen, jos vielä tarvii. Onko kellään muulla kokemuksia asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta en muutakaan eiliseen hätään keksinyt. Todella pahanhajuisen virtsan sain talttumaan kun lotrasin sokeroimatonta karpalomehua vanutuppoon, jolla pyyhin alapääni. Haju katosi samana päivänä. Aion kokeilla uudelleen, jos vielä tarvii. Onko kellään muulla kokemuksia asiasta?

        Ulkoinen pyyhkiminen ei poista bakteereita virtsaputkesta ja -rakosta. Taisi olla vaan hiivaoireita tai muita ulkoisia bkteereita hajun aiheuttajana ja happamalla pyyhkiminen auttoi.


    • Marjatkokonaan

      Karpalon hoitavat ainesosat ovat pääasiassa kuoressa. Ja tiedoksi: karpalot kasvavat suomessakin, soilla, lampien ympäryssoillakin
      Kaupoissa myytävän mehun täysmehupitoisuus on yleensä peni, muutaman prosentin luokkaa. Kun joko ostaa poimijalta, tai torilta, ja tekee itse karpalohillon/karpalomehun, saa vaikuttavaa tavaraa, ja siihen voi laittaa haluamansa määrän sokeria.
      Ohje mehuun: Kaksi litraa karpaloita survotaan riittävän isossa teräskattilassa. Lisätään kaksi ja puoli dl sokeria. Kuumennetaan sekoitellen. Keitetään hiljaisesti muutama minuutti. Siivilöidään mehu.
      Kuumennetaan mehu erikseen uudelleen, ja pullotetaan puhtaisiin kuumennettuihin pulloihin, jotka tulpitaan keitetyillä tulpilla välittömästi. Pullot huuhtaistaan hieman jähtyneinä päältäpäin, ja jähdytetään loppuun, säilytetään viileässä.
      Hillo: kuten yllä, muuten, mutta sokerin määrä on kolmasosa marjojen painosta. Ja mehua ei oteta pois, vaan keitellään pidempään, ja lopuksi hillo kaadetaan kuumennettuihin, puhtaisiin purkkeihin.

      Ei tosiaan karpalo yksin mikään lääke ole, mutta tukihoito ja estolääke. Kun on karpaloa eikä valtaosaltaan vettä!
      Itse käytän karpaloa hillona maustamattomaan jogurttiin. Tuhti iltapala! Ja makua on. Ja hoitaa vatsaa, hoitaa virtsateitä ja sisältää hivenaineita.
      En tiedä täältäpäin oikein tyyppejä, jotka ei itse löydä karpaloita. Myyn aina ylijäämän mitä olen kerännyt- näin saan eurojakin hieman, seuraavan metsäretken muonitukseen, ym.

    • AiheEiVanhene

      Siankärsämö-uute vieläkin parempaa.

    • Zanttuliini

      Mulla ei tehoa mehu eikä tuoreet/pakastetut karpalot. Ainostaan karpalokapselit.

    • naisen_röörit

      Yleensäkään mitään mehuja ei pitäisi juoda. Niistä on poistettu oleellisin osa eli kaikki ravintokuidut ja pinnan lähellä olevat ravinteet. Jos ei ajatella edes hampaita, niin mehut ovat haitallisia verensokeritasolle. Ei mehuja, mieluummin marjoja (marjoja on saatavilla myös jauheina).

      Itse käytin hunajaa flunsaan, mutta kun lopetin sokerin syönnin, ei tullut enää flunssiakaan, jolloin ei ollut tarvetta hunajalle. Mitä jos keskittyisitte veresokeritason alentamiseen? Todennäköisesti elimistön tulehdusherkkyys virtsatietulehdukset mukaan lukien alenisi huimasti.

      Karppaaja en ole, vaikka sokeriton olen. Puurossa käytän sokeroimatonta puolukkasurvosta. Puolukka on halvempaa ja sitä löytää helpommin metsistä kuin karpaloa. Eli kannattaa varmaan kokeilla puolukkaakin. Yhtään virtsiittiä en ole sairastanut, mutta olen nyt välttynyt myös emätintulehduksilta, mitkä ennen oireilivat pahoin.

    • Anli

      Pirkka karpalomehu (halpa) ja Ocean Spray Granberry (kallis)

    • MeeToo

      Samoilla linjoilla tasan Sandemande:n kanssa! SIIS: marlin vähäsokerisempi karpalorypälemehu ja mulla myös kokemusta jo alkaneesta tulehduksesta, määrä 1-2 litraa kerralla alas :)

    • retta

      Lääkärin ohje terveyslehdessä:
      Karpalomehu tai puolukkamehu on juotava laimentamattomana ja pari desiä kerrallaan, että siitä olisi jotain hyötyä.
      Niistä sokerilitkuista, joita on laimennettu 95% vedellä ei ole mitään hyötyä.

    • pissatauti

      Minä juon välillä veteen lantrattavaa karpalomehua joka on lasipullossa. Minulle kun pitää olla sokeritonta. Onhan se hapanta mut hyvää. Hinta pyörii 6-8 euron maissa.. Olen nähnyt kahta eri merkkiä ja kauppana Prisma

    • hapanta

      Luontaistuotekaupassa myydään karpalokapselia Tranemax,kannattaa kokeilla,lääkäri suositteli sitä jatkuvaan käyttöön.

    • raihnanen

      Jos kaupasta löytyy karpaloita pakasteesta niin, se on aitoa karpaloa, että jättää mehut kauppaan ja ostaa oikeita marjoja ja syö niitä.
      Minä haluaisin saada tietää, onko jollakin kokemusta siitä, onko karpaloista apua munuaistenvajaatoiminnasta kärsivälle? Että jos joku on kokeillut karpalon vaikutusta munuaisvaivoihin, kertokaa?

      • Anonyymi

        Ei ole kokemusta munuaisten vajaatoiminnasta, mutta minä olen onnistunut parantamaan karpalomehulla jopa munuaistulehduksen. Oli pakko, sillä munuaistulehduksiin määrätään fluorokinoloniantibiootteja ja sain edellisellä kerralla niistä ihan hirvittävät sivuvaikutukset, joista kärsin osin vieläkin. Sitten kun vuosia myöhemmin virtsatietulehduksen yhteydessä munuainen taas tutusti kipeytyi, yleisvointi huononi ja kuume nousi, niin silti tuntui etten vain voi enää hakea fluorokinolonikuuria. Niinpä hain kaupasta lasipullossa olevaa sokeritonta karpalomehutiivistettä lukuisia pulloja. Join pelkästään sitä monta päivää ja se munuaiskipu, kuume ja virtsatietulehdusoireet poistui. Kyllä karpalossa on siis oikeasti bakteereita hävittäviä ominaisuuksia, oli se sitten vaikka vain se että ne ei kykene tarttumaan enää virtsateiden seinämiin ja huuhtoutuu pois.


    • huipputuote

      Kokeile Tranemax forte-kapseleita,lääkäri määräsi niitä iäkkäälle äidilleni virtsateiden hoitoon,ja aloin käyttää itsekkin,ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen!

    • Anonyymi

      karpalo ja greippi ovat hyödyllisiä mutta varoituksen ääni että näitä ei pidä nauttia samaan aikaan lääkkeiden kanssa. osa lääkkeiden vaikutus kumoutuu jos nauttii saman aikaisesti greippiä tai karpaloita.
      Minä syön aamuisin tyrnitäysmehu snapsina ja illalla karpalotäysmehu(ei sokeroituna) ja olen huomannut että kirvely loppui ja silmät ja suu kosteammat....

    • Anonyymi

      osta hyvinvointi.fi karpalotäysmehu... hapan kuon mikä mutta se hapoamuus ob joka on hyväksi. osta aamalla tyrnitäysmehu ja nsuri puolukoita siinä luonto äidin oma lääke virtsarakon hoitoon ja hoidat samalla ihoa sisältä päin ja limakalvot pysyy kosteana ja näin ei hampaat ala reikiintyä ..... kokenut hyväksi ja tyrni pitää verenpaineenikin kurissa ja samoin karpalo.... ja sydän tykkää näiden happamien rasvoista

      • Anonyymi

        Huh mitä tekstisekoilua! Ei kannata kirjoittaa puhelimella jos tulee noin kauheasti virheitä (kramppi peukuissako).


    • Anonyymi

      itel ei ole ollut tulehduksia mutta olen muuten ostanut joskus tri tolosen karpalo c-vitamiini. sitten olen juonut kaskein karpalomehu(esim. k-market), siinä antioksidantit kuulemma tallella!

      N-1977

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe