...voisitte kaikki opiskella hiukan biologiaa! Parin ekan raskausviikon aikana se " murhan uhri " on vaan kasa soluja jolla ei oo vielä mitään tekemistä sikiön kanssa, ei se tunne, ajattele tai kärsi. Se on vaan lihamöntti!!!Ei siis vielä lapsi tai edes sikiö. Aikaisin tehty raskauden keskeytys ei siis ole mikään murha vaan raskauden esto. Kuinka moni teistä pitää kanamunan syömistä tipun murhaamisena ?
RUMASTI SANOTTUNA....
62
6372
Vastaukset
- henna
Kuinka moni oikeasti tekee abortin parin ekan raskausviikon aikana? Se aika menee jo siihen, että mietit oletko raskaana vai et..
- Just'Iina
raskausviikkoon on kaikki elimet kehittyneet. Mutta sekään ei tarkoita, että alkio olisi tunteva ihminen ja surisi murhaansa! Kiellettyhän se olisi jos se olisi murha.
Minua on aina kiinnostanut näiden fanaatikkojen tapa suhtautua tähän asiaan. En ymmärrä sitä laisinkaan. Miksi kaikkien hullujen ja muiden kelvottomien esim.huumehörhöjen pitäisi synnyttää lapsia tänne? Millä sen perustelee. Auttakaa nyt joku. Teitä siellä kuitenkin on. Heti kun joku pystyy perustelemaan minulle aukottomasti, että se on murha ja kaikissa tapauksissa väärin, alan samalle "puolelle"! Vastauksia kiitos. - henna
Just'Iina kirjoitti:
raskausviikkoon on kaikki elimet kehittyneet. Mutta sekään ei tarkoita, että alkio olisi tunteva ihminen ja surisi murhaansa! Kiellettyhän se olisi jos se olisi murha.
Minua on aina kiinnostanut näiden fanaatikkojen tapa suhtautua tähän asiaan. En ymmärrä sitä laisinkaan. Miksi kaikkien hullujen ja muiden kelvottomien esim.huumehörhöjen pitäisi synnyttää lapsia tänne? Millä sen perustelee. Auttakaa nyt joku. Teitä siellä kuitenkin on. Heti kun joku pystyy perustelemaan minulle aukottomasti, että se on murha ja kaikissa tapauksissa väärin, alan samalle "puolelle"! Vastauksia kiitos.Mulla ei tosiaan ole mitään muuta sanottavaa koko asiaan kuin se, että kukaan ei tee aborttia parin ekan raskausviikon aikana.
Kukaan ei sillon ees tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.. - Jenni
henna kirjoitti:
Mulla ei tosiaan ole mitään muuta sanottavaa koko asiaan kuin se, että kukaan ei tee aborttia parin ekan raskausviikon aikana.
Kukaan ei sillon ees tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.....kyllähän toikin on totta mutta kuten sanottua eihän aborttia edes sallita enää sen jälkeen kun sikiö katsotaan ihmiseksi mutta aikaisemmin kyllä eli lakikin katsoo ettei alle onko se nyt 8 viikkonen ole ihminen
- henna
Jenni kirjoitti:
...kyllähän toikin on totta mutta kuten sanottua eihän aborttia edes sallita enää sen jälkeen kun sikiö katsotaan ihmiseksi mutta aikaisemmin kyllä eli lakikin katsoo ettei alle onko se nyt 8 viikkonen ole ihminen
Laki sallii abortin rv12 asti, mutta sikiön vakavan sairauden tai äidin hengenvaaran peusteella abortin voi saada aina rv24 asti.
Huomioidaanpa tässä sen verran, että rv24 syntyneillä lapsilla on mahollisuus jäähä henkiin, mutta siihen tarvitaan erikoishoitoa.
Päätös on kuitenkin jokaisen oma ja siihen ei tule kenenkääm muun mielipiteen vaikuttaa. Jokaisella on oikeus päättää itse mitä tekee, olipa tilanne mikä tahansa. - olet
henna kirjoitti:
Mulla ei tosiaan ole mitään muuta sanottavaa koko asiaan kuin se, että kukaan ei tee aborttia parin ekan raskausviikon aikana.
Kukaan ei sillon ees tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.."Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.."
Eipä ihan niin pitkällä olla, sillä kuukautiset tulevat yleensä n. kaksi viikkoa munasolun irtoamisen jälkeen ja munasolun irtoaminen tarvitaan raskaaksitulemiseen. Eli puolet arviostasi voi ottaa pois. - henna
olet kirjoitti:
"Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.."
Eipä ihan niin pitkällä olla, sillä kuukautiset tulevat yleensä n. kaksi viikkoa munasolun irtoamisen jälkeen ja munasolun irtoaminen tarvitaan raskaaksitulemiseen. Eli puolet arviostasi voi ottaa pois.Kyllä ollaan just niin pitkällä! Raskauden kesto lasketaan edellisten kuukautisten alusta. Eli siis rv4 jotain on sillon kun menkkojen pitäs alkaa.
Kyseessä ei ole arvio! Tiedän kyllä mistä puhun.. - en ota muuten kantaa aborttii
Jenni kirjoitti:
...kyllähän toikin on totta mutta kuten sanottua eihän aborttia edes sallita enää sen jälkeen kun sikiö katsotaan ihmiseksi mutta aikaisemmin kyllä eli lakikin katsoo ettei alle onko se nyt 8 viikkonen ole ihminen
että lait on aina oikein laaditut ja inhimilliset meitä yksilöitä kohtaan. Eduskunnassahan ne määrätään, ihmisethän ne laatii, onko lainlaatija oikeasti nähnyt sikiön, että voi arvioida asian, eikä niitä useinkaan uudisteta vaikka olisivat ajan kuluessa alkaneet olla oikeustajun vastaisia.
- en ota muuten kantaa aborttii
olet kirjoitti:
"Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla.."
Eipä ihan niin pitkällä olla, sillä kuukautiset tulevat yleensä n. kaksi viikkoa munasolun irtoamisen jälkeen ja munasolun irtoaminen tarvitaan raskaaksitulemiseen. Eli puolet arviostasi voi ottaa pois.ne mahdollisesti pitkät jonot aborttiin, ehkä pitkä jonotusaika lisäksi siihen 2-4 viikkoon.
- voi myös epäillä
henna kirjoitti:
Kyllä ollaan just niin pitkällä! Raskauden kesto lasketaan edellisten kuukautisten alusta. Eli siis rv4 jotain on sillon kun menkkojen pitäs alkaa.
Kyseessä ei ole arvio! Tiedän kyllä mistä puhun..Ei raskauden kestoa lasketa edellisten kuukautisten alusta, vaan sitä tietoa käytetään lasketun ajan määrittämiseen eli siitä siis lasketaan synnyttämisen ajankohta. Jos kuukautiset ovat alkaneet 15.4 03, laskettu aika niistä on 22.1.04.
Jos tätä samaa tietoa käytetään raskauden keston määrittämiseen, se toimisi näin: kuukautisten alkupäivään lisätään 7 päivää eli on 22.4. 03. Raskauden alettua poisjääneiden kuukautisten (jos kierto on säännöllinen 28 vrk) pitäisi alkaa 13.5.03. Ja tuo väli (22.4 - 13.5) ei ole neljää viikkoa. - henna
voi myös epäillä kirjoitti:
Ei raskauden kestoa lasketa edellisten kuukautisten alusta, vaan sitä tietoa käytetään lasketun ajan määrittämiseen eli siitä siis lasketaan synnyttämisen ajankohta. Jos kuukautiset ovat alkaneet 15.4 03, laskettu aika niistä on 22.1.04.
Jos tätä samaa tietoa käytetään raskauden keston määrittämiseen, se toimisi näin: kuukautisten alkupäivään lisätään 7 päivää eli on 22.4. 03. Raskauden alettua poisjääneiden kuukautisten (jos kierto on säännöllinen 28 vrk) pitäisi alkaa 13.5.03. Ja tuo väli (22.4 - 13.5) ei ole neljää viikkoa.No kyllä minun raskauden kesto on laskettu edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä ja sen mukaan nyt on menossa rv38 2.
Raskauden kestohan määritellään juuri lasketunajan perusteella.
Nyt en kyllä ymmärrä tuota sinun logiikkaasi.. Miksi kuukautisten alkupäivään pitäisi lisätä 7?
Väli kuukautisten ensimmäisestä päivästä (oletetulla 28pv:n kierrolla) oletettuun seuraavien kuukautisten alkamispäivään (tässä tapauksessa 13.5.) on 28pv eli 4 viikkoa.
Mielestäni olen kyllä oikeassa tässä asiassa ja voit kysyä vaikka neuvolasta, jos et minua usko. - Just'Iina
henna kirjoitti:
No kyllä minun raskauden kesto on laskettu edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä ja sen mukaan nyt on menossa rv38 2.
Nyt en kyllä ymmärrä tuota sinun logiikkaasi.. Miksi kuukautisten alkupäivään pitäisi lisätä 7?
Väli kuukautisten ensimmäisestä päivästä (oletetulla 28pv:n kierrolla) oletettuun seuraavien kuukautisten alkamispäivään (tässä tapauksessa 13.5.) on 28pv eli 4 viikkoa.
Mielestäni olen kyllä oikeassa tässä asiassa ja voit kysyä vaikka neuvolasta, jos et minua usko.Kunlasketaan raskauden kestoa, eli annetaan ns.la se lasketaan seuraavasti: viimeisten kuukautisten alkamispäivä 7päivää 9kuukautta.
Tämä 7 päivää on oletettu kuukautisten kestoaika, koska sen aikana ei ainakaan kukaan voi tulla raskaaksi. Ymmärretty? Eli ensimmäinen "mahdollinen"(vaikka epätodennäköinen sekin)on raskaaksitulopäivä on 8.päivä viimeisten kuukautisten alkamisesta. Näin kertoi juuri tuttu terkkari kun soitin ja kysyin!! - henna
Just'Iina kirjoitti:
Kunlasketaan raskauden kestoa, eli annetaan ns.la se lasketaan seuraavasti: viimeisten kuukautisten alkamispäivä 7päivää 9kuukautta.
Tämä 7 päivää on oletettu kuukautisten kestoaika, koska sen aikana ei ainakaan kukaan voi tulla raskaaksi. Ymmärretty? Eli ensimmäinen "mahdollinen"(vaikka epätodennäköinen sekin)on raskaaksitulopäivä on 8.päivä viimeisten kuukautisten alkamisesta. Näin kertoi juuri tuttu terkkari kun soitin ja kysyin!!Tuo 9kk 7pv on raskauden kesto kalenterikuukausina. Raskauden lasketaan kestävän 40 viikkoa eli kymmenen 28pv:n kuukautta.
Kuukautistenkin aikana voi tulla raskaaksi. Eli ei ymmärretty.
Mitä siis yrititkään sanoa? - kaija
henna kirjoitti:
Laki sallii abortin rv12 asti, mutta sikiön vakavan sairauden tai äidin hengenvaaran peusteella abortin voi saada aina rv24 asti.
Huomioidaanpa tässä sen verran, että rv24 syntyneillä lapsilla on mahollisuus jäähä henkiin, mutta siihen tarvitaan erikoishoitoa.
Päätös on kuitenkin jokaisen oma ja siihen ei tule kenenkääm muun mielipiteen vaikuttaa. Jokaisella on oikeus päättää itse mitä tekee, olipa tilanne mikä tahansa.Pieni keskonen ei kykene omin avuin selviämään kohdun ulkopuolella, ilman lääketiedettä, vielä 30 viikkoisenakaan. Joten on tosiaan kokonaan eri asia, kun raskauden saa keskeyttää vkoon 24 asti, jolloin sikiöllä on jo elinmahdollisuudet. Mutta siinä viisas laki vaatiikin, että äidin tai syntyvän lapsen henki tai terveys synnytyksessä tai raskauden jatkuessa vakavasti vaarannetaan. Eli synnytys toisi mukanaan kuitenkin kuolemaa tai vakavaa sairautta.
Nämä kaikki (yli 12 vkoa) aborttiluvat antaa lääkintöhallitus, josta suorittajasairaala ne hakee potilaan puolesta. Tämä edellyttääkin monesti "murhaa" tai ainakin hoidotta jättämistä, koska keskoshoidolla nämä pienokaiset ehkä selviäisivät. Ei toki kaikki, koska suurin osa näin myöhään haetuista aborteista johtuu sikiön vajavuudesta.
Mutta ainoastaan ja vain tässä kohtaa olen sitä mieltä, että abortti voi olla väärin. Useimmiten ei kuitenkaan ole, edellä kertomani perusteella. Sillä myöhäisaborttia ei saa heppoisin perustein. 12 viikkoinen alkio ei pärjää millään hoidolla kohdun ulkopuolella. - Just'Iina
henna kirjoitti:
Tuo 9kk 7pv on raskauden kesto kalenterikuukausina. Raskauden lasketaan kestävän 40 viikkoa eli kymmenen 28pv:n kuukautta.
Kuukautistenkin aikana voi tulla raskaaksi. Eli ei ymmärretty.
Mitä siis yrititkään sanoa?kun sinulle tulee kuukautiset?
- Sanelma
henna kirjoitti:
No kyllä minun raskauden kesto on laskettu edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä ja sen mukaan nyt on menossa rv38 2.
Mielestäni olen kyllä oikeassa tässä asiassa ja voit kysyä vaikka neuvolasta, jos et minua usko.Raskauden alku lasketaan aina edellisistä kuukautisista vaikka äiti kykenisi täsmälleen ilmoittamaan hedelmöityksen päivämäärän. Vielä kun on epäsäännölliset kuukautiset (parin-kolmen kuukauden välein), niin johan heittää reippaasti.
- Just'Iina
henna kirjoitti:
Mielestäni olen kyllä oikeassa tässä asiassa ja voit kysyä vaikka neuvolasta, jos et minua usko.Lääketieteen perusteita: raskaus...
"Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, vaikka munasolu todellisuudessa hedelmöittyykin kaksi viikkoa kuukautisten jälkeen. Normaali raskauden kesto on 40/-2 viikkoa. Mutta sikiö on 2 viikkoa NUOREMPI kuin raskausviikkojen ilmaisema aika.
Kirjoittaa perinatologian dosentti Ulla Ekblad. Hennan mielestä tietenkin täysin käsittämätöntä...Mutta nämä ovatkin LÄÄKETIETEEN perusteita, ei Hennan... - Just'Iina
henna kirjoitti:
Kukaan ei sillon ees tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla..on koko raskauden ajan kaksi viikkoo nuorempi kuin raskausviikkojen ilmaisema aika! Joko ymmärretty? Jos sulla on viikkoja nyt laskujen mukaan 38 on vauva oikeesti vasta 36 viikkoinen. Siksi "annetaan mennä yli ajan" se kaksi viikkoa, jotta raskaus saavuttaisi täydet 40. Niin, jos on mennäkseen. Siis yksinkertaistan kun tunnut sinä olevan sitä laatua: raskauden kesto ei ole sama kuin sikiön ikä.
- henna
Just'Iina kirjoitti:
on koko raskauden ajan kaksi viikkoo nuorempi kuin raskausviikkojen ilmaisema aika! Joko ymmärretty? Jos sulla on viikkoja nyt laskujen mukaan 38 on vauva oikeesti vasta 36 viikkoinen. Siksi "annetaan mennä yli ajan" se kaksi viikkoa, jotta raskaus saavuttaisi täydet 40. Niin, jos on mennäkseen. Siis yksinkertaistan kun tunnut sinä olevan sitä laatua: raskauden kesto ei ole sama kuin sikiön ikä.
Enhän minä ole väittänytkään missään vaiheessa, että raskauden kesto ja sikiön ikä olisivat yksi ja sama asia!!!
- Just'Iina
henna kirjoitti:
Kyllä ollaan just niin pitkällä! Raskauden kesto lasketaan edellisten kuukautisten alusta. Eli siis rv4 jotain on sillon kun menkkojen pitäs alkaa.
Kyseessä ei ole arvio! Tiedän kyllä mistä puhun..ja ainoastaan arvio. Tiedän kyllä mistä puhun...vrt.alkion ikä vs.raskauden kesto.
- sinna
henna kirjoitti:
Enhän minä ole väittänytkään missään vaiheessa, että raskauden kesto ja sikiön ikä olisivat yksi ja sama asia!!!
tajunnut omia kirjoituksiasikaan, saati muiden...
- sinna
henna kirjoitti:
Kukaan ei sillon ees tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rv4 jotain, kun menkkojen pitäs tulla..on vasta 2 viikon ikäinen...nykyään kun saa jo ihan luotettavan vastauksen raskaustestillä, joka tehdään samana päivänä, jolloin kuukautisten piti alkaa...
- henna
kaija kirjoitti:
Pieni keskonen ei kykene omin avuin selviämään kohdun ulkopuolella, ilman lääketiedettä, vielä 30 viikkoisenakaan. Joten on tosiaan kokonaan eri asia, kun raskauden saa keskeyttää vkoon 24 asti, jolloin sikiöllä on jo elinmahdollisuudet. Mutta siinä viisas laki vaatiikin, että äidin tai syntyvän lapsen henki tai terveys synnytyksessä tai raskauden jatkuessa vakavasti vaarannetaan. Eli synnytys toisi mukanaan kuitenkin kuolemaa tai vakavaa sairautta.
Nämä kaikki (yli 12 vkoa) aborttiluvat antaa lääkintöhallitus, josta suorittajasairaala ne hakee potilaan puolesta. Tämä edellyttääkin monesti "murhaa" tai ainakin hoidotta jättämistä, koska keskoshoidolla nämä pienokaiset ehkä selviäisivät. Ei toki kaikki, koska suurin osa näin myöhään haetuista aborteista johtuu sikiön vajavuudesta.
Mutta ainoastaan ja vain tässä kohtaa olen sitä mieltä, että abortti voi olla väärin. Useimmiten ei kuitenkaan ole, edellä kertomani perusteella. Sillä myöhäisaborttia ei saa heppoisin perustein. 12 viikkoinen alkio ei pärjää millään hoidolla kohdun ulkopuolella.Samaa mieltä!
- henna
Just'Iina kirjoitti:
kun sinulle tulee kuukautiset?
Mistäs sen tietää..!? Voinpa ollakin!
- henna
Sanelma kirjoitti:
Raskauden alku lasketaan aina edellisistä kuukautisista vaikka äiti kykenisi täsmälleen ilmoittamaan hedelmöityksen päivämäärän. Vielä kun on epäsäännölliset kuukautiset (parin-kolmen kuukauden välein), niin johan heittää reippaasti.
Tätähän minäkin yritin selittää.. ;) Kiitos avusta!
- henna
Just'Iina kirjoitti:
Lääketieteen perusteita: raskaus...
"Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, vaikka munasolu todellisuudessa hedelmöittyykin kaksi viikkoa kuukautisten jälkeen. Normaali raskauden kesto on 40/-2 viikkoa. Mutta sikiö on 2 viikkoa NUOREMPI kuin raskausviikkojen ilmaisema aika.
Kirjoittaa perinatologian dosentti Ulla Ekblad. Hennan mielestä tietenkin täysin käsittämätöntä...Mutta nämä ovatkin LÄÄKETIETEEN perusteita, ei Hennan...Edelleenkään en ole missään vaiheessa väittänyt, että sikiönikä ja raskaudenkesto olisivat yksi ja sama asia!!!
Alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, että abortoitaessa oltas n.rv2, joka ei pidä paikkaansa! Tähän liittyen kerroin, että ollaan rv4 jotain, kun nainen odottaa kuukautisiaan alkavaksi.
Mistään muusta tässä nyt ei ole ollut kyse, joten voi pyhä yksinkertaisuus Just'Iinan kans, joka ei millään suostu ymmärtämään mistä tässä asiassa nyt oikeasti on kysymys.. - henna
Just'Iina kirjoitti:
ja ainoastaan arvio. Tiedän kyllä mistä puhun...vrt.alkion ikä vs.raskauden kesto.
Rv4 ei suinkaan tarkoita, että alkio olisi 4 viikon ikäinen, vaan sitä, että raskauden lasketaan kestäneen 4 viikkoa!
Ja näin siis aina! Sanelma tuossa jo sanoikin! - henna
sinna kirjoitti:
tajunnut omia kirjoituksiasikaan, saati muiden...
Tajusin omat ja muitten kirjotukset, mutta en ymmärrä miksi sotketaan raskausviikot ja alkion-/sikiönikä toisiinsa.
Yritän tässä epätoivoisesti selittää, että raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten ekasta päivästä, mutta sen tajuaminen näyttää olevan monelle liian hankala juttu. - henna
sinna kirjoitti:
on vasta 2 viikon ikäinen...nykyään kun saa jo ihan luotettavan vastauksen raskaustestillä, joka tehdään samana päivänä, jolloin kuukautisten piti alkaa...
Tässä koko jutussa ei nyt ole kyse alkion iästä, vaan raskausviikkojen laskemisesta! Kuinka hankala se on ymmärtää!??
- erehdyksistä oppii
Sanelma kirjoitti:
Raskauden alku lasketaan aina edellisistä kuukautisista vaikka äiti kykenisi täsmälleen ilmoittamaan hedelmöityksen päivämäärän. Vielä kun on epäsäännölliset kuukautiset (parin-kolmen kuukauden välein), niin johan heittää reippaasti.
Omakohtainen kokemukseni jonkin vuoden takaa on tällainen: Minulla oli tavallista niukemmat kuukautiset toukokuussa, sitten ei enää tullut heinäkuussa eikä elokuussa, raskaustesti näytti miinusta syyskuussa, samoin lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa hän sanoi, että en ole raskaana. Lokakuussa, kun kuukautisia ei edelleenkään kuulunut, raskaustesti vihdoin näytti plussaa. Neuvolalääkärin tekemän sisätutkimuksen pohjalta määriteltiin, että raskaus on alkanut sen jälkeen, kun elokuussa olisi pitänyt kuukautiset olla ja LASKETTU AIKA LASKETTIIN SEN MUKAISESTI eli la oli 18.5, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa 11.8.
Eli ei suinkaan laskettua aikaa lasketa viimeisistä kuukautisista, jos niissä on ollut jotain häiriötä eli ne ovat ollet pois jostain syystä. Ei kai kukaan niin tyhmä ole, kun ei sellaisessa laskutavassa ole mitään järkeä.
Toinen vastaava esimerkki on se, että edellisen lapsen syntymän jälkeen ei tule kuukautisia ennen uutta raskautta. Silloinkinko mielestäsi la määräytyy viimeisten kuukautisten mukaan?
Ja Hennaa kehotan kysymään kätilöltään, miten lasketaan laskettu aika "vanhanaikaisesti", niin saa hiukka uutta tietoa itselleen. - sinna
henna kirjoitti:
Tässä koko jutussa ei nyt ole kyse alkion iästä, vaan raskausviikkojen laskemisesta! Kuinka hankala se on ymmärtää!??
itse sekoilit nyt, eikä sinusta ole myöntämään virhettäsi! Mutta se on sinun häpeäsi. Se siitä. Puurot ja vellit...
- kaisuli
henna kirjoitti:
Mistäs sen tietää..!? Voinpa ollakin!
...kestää 28 päivää, joista ensimmäiset noin 7 päivää on kuukautiset ja 14. päivänä munasolu irtoaa. kuukautisten alettua alkaa aina uusi kierto, joten kun kuukautisten pitäisi alkaa, on raskautta kestänyt 2 viikkoa. tarkista vaikka yläasteen (tai ainakin lukion) bilsan kirjasta, jos et usko.
- henna
sinna kirjoitti:
itse sekoilit nyt, eikä sinusta ole myöntämään virhettäsi! Mutta se on sinun häpeäsi. Se siitä. Puurot ja vellit...
Missäs kohtaa minä muka sekoilin?
- henna
kaisuli kirjoitti:
...kestää 28 päivää, joista ensimmäiset noin 7 päivää on kuukautiset ja 14. päivänä munasolu irtoaa. kuukautisten alettua alkaa aina uusi kierto, joten kun kuukautisten pitäisi alkaa, on raskautta kestänyt 2 viikkoa. tarkista vaikka yläasteen (tai ainakin lukion) bilsan kirjasta, jos et usko.
Raskauden kesto lasketaan edelleenkin edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä olipa kierto mikä tahansa.
Todellisuudessa alkion ikä on odotetulla kuukautisten alkamishetkellä noin viikkoa, mutta siis raskaus lasketaan alkaneeksi edellisten kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä. - henna
erehdyksistä oppii kirjoitti:
Omakohtainen kokemukseni jonkin vuoden takaa on tällainen: Minulla oli tavallista niukemmat kuukautiset toukokuussa, sitten ei enää tullut heinäkuussa eikä elokuussa, raskaustesti näytti miinusta syyskuussa, samoin lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa hän sanoi, että en ole raskaana. Lokakuussa, kun kuukautisia ei edelleenkään kuulunut, raskaustesti vihdoin näytti plussaa. Neuvolalääkärin tekemän sisätutkimuksen pohjalta määriteltiin, että raskaus on alkanut sen jälkeen, kun elokuussa olisi pitänyt kuukautiset olla ja LASKETTU AIKA LASKETTIIN SEN MUKAISESTI eli la oli 18.5, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa 11.8.
Eli ei suinkaan laskettua aikaa lasketa viimeisistä kuukautisista, jos niissä on ollut jotain häiriötä eli ne ovat ollet pois jostain syystä. Ei kai kukaan niin tyhmä ole, kun ei sellaisessa laskutavassa ole mitään järkeä.
Toinen vastaava esimerkki on se, että edellisen lapsen syntymän jälkeen ei tule kuukautisia ennen uutta raskautta. Silloinkinko mielestäsi la määräytyy viimeisten kuukautisten mukaan?
Ja Hennaa kehotan kysymään kätilöltään, miten lasketaan laskettu aika "vanhanaikaisesti", niin saa hiukka uutta tietoa itselleen.Minulle riittää tämä nykyinen tieto lasketusta ajastani. On riittänyt aivan hyvin tähänkin asti, joten eiköhän täällä pärjätä loppuun asti tällä teidolla.
Esimerkkitapauksissa ei tietenkään lasketa laskettua aikaa edellisistä kuukautisista, koska se ei todellakaan pitäisi paikkaansa!
Mutta siis normaalisti, jos naisen kuukautiskierrossa ei ole ollut mitään häiriöitä niin laskettuaika lasketaan edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä. Vai mitä? - Minttumaaria
sinna kirjoitti:
Ketjun. Henna on puhunut KOKOAJAN vain miten raskausviikot käytännössä lasketaan. Eikä ole missään vaiheessa väittänyt että raskausviikot ja alkion ikä olisi sama. Itse olen ollut kaksi kertaa raskaana ja edelleen toistan Hennaa: raskausviikot(vaikka raskaus ei todellisuudessa ole kestänyt niin kauaa) lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, mitä ihmettelen. Mutta tämä on tosi. Oletko ollut raskaana ja käynyt neuvolassa? Oli pakko puuttua ulkopuolisena.
- henna
Minttumaaria kirjoitti:
Ketjun. Henna on puhunut KOKOAJAN vain miten raskausviikot käytännössä lasketaan. Eikä ole missään vaiheessa väittänyt että raskausviikot ja alkion ikä olisi sama. Itse olen ollut kaksi kertaa raskaana ja edelleen toistan Hennaa: raskausviikot(vaikka raskaus ei todellisuudessa ole kestänyt niin kauaa) lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, mitä ihmettelen. Mutta tämä on tosi. Oletko ollut raskaana ja käynyt neuvolassa? Oli pakko puuttua ulkopuolisena.
Kiitos!
- ninni
Minttumaaria kirjoitti:
aloitusta, jossa puhuttiin pariviikkoisesta "MURHAN UHRISTA"? Missä vaiheessa tämä "murhan uhri" on pari viikkoinen? NELJÄNNELLÄ RASKAUSVIIKOLLA...
Toinen toope. - ninni
Minttumaaria kirjoitti:
on KAKSI ENSIMMÄISTÄ raskausviikkoa kulunut siihen, että on miettinyt onko raskaana vai ei!!! Niin hän väittää ensimmäisessä kommentissaan heti ketjun alussa. Se jäi sulta sitten ymmärtämättä...
Minä en ainakaan edes ole oikeasti ollut raskaana niinä viikkoina. Ovulaatio kun seuraa kuukautisia n. 14päivän(normaalisti) sisällä...Miten tullaan raskaaksi ennen sitä?
Älkää tehkö lapsia kun ette tiedä biologiasta mitään... - ninni
miten kaksi ensimmäistä RASKAUSVIIKKOA nainen voi miettiä onko raskaana vai ei, kun ensimmäisen raskausviikon ensimmäisenä päivänä alkaa kuukautiset?? Kuten myöhemmin moneen kertaan valistit. Jossain mättää. Onko sinusta vastaamaan tähän? Hyväkin selitys?
- henna
ninni kirjoitti:
on KAKSI ENSIMMÄISTÄ raskausviikkoa kulunut siihen, että on miettinyt onko raskaana vai ei!!! Niin hän väittää ensimmäisessä kommentissaan heti ketjun alussa. Se jäi sulta sitten ymmärtämättä...
Minä en ainakaan edes ole oikeasti ollut raskaana niinä viikkoina. Ovulaatio kun seuraa kuukautisia n. 14päivän(normaalisti) sisällä...Miten tullaan raskaaksi ennen sitä?
Älkää tehkö lapsia kun ette tiedä biologiasta mitään...Vai siitä tässä nyt on kysymys..
Anteeksi maalaisuuteni, mutta täällä meilläpäin käsitetään pari ensimmäistä yleisenä käsitteenä, niinkuin muutamakin.
Ja jos luet myös eteenpäin viestiketjua, niin huomaat mitä tarkoitan. - henna
ninni kirjoitti:
miten kaksi ensimmäistä RASKAUSVIIKKOA nainen voi miettiä onko raskaana vai ei, kun ensimmäisen raskausviikon ensimmäisenä päivänä alkaa kuukautiset?? Kuten myöhemmin moneen kertaan valistit. Jossain mättää. Onko sinusta vastaamaan tähän? Hyväkin selitys?
kommentti tuohon viestiin minkä oli kirjottanu muistaakseni minttumarialle.
- ninni
henna kirjoitti:
Vai siitä tässä nyt on kysymys..
Anteeksi maalaisuuteni, mutta täällä meilläpäin käsitetään pari ensimmäistä yleisenä käsitteenä, niinkuin muutamakin.
Ja jos luet myös eteenpäin viestiketjua, niin huomaat mitä tarkoitan.nipotit ITSEÄSI vastaan? Jos kerran teilläpäin käsitetään niin miksei muuallakin? Luepa avaus ja mieti?
- ninni
henna kirjoitti:
kiitos...??
- ninni
Minttumaaria kirjoitti:
Miten voi nainen tietää olevansa raskaana kahden ensimmäisen raskausviikon aikana? Kun kerran kuukautisten ensimmäinen päivä on ekan raskausviikon ensimmäinen päivä??? Puutupa nyt ulkopuolisena ja selitä. Ja olen käynyt neuvolassa ja minulla on kolme lasta. Kun minä olen saanut tietää olevani raskaana olen ollut viikoilla 5 !!!
- tarkkailija
henna kirjoitti:
Jenni:"parin ensimmäisen rask.viikon aikana se murhan uhri on vaan kasa soluja jolla ei oo vielä mitään tekemistä sikiön kanssa..."
Sinä:"kuinka moni tekee abortin parin ekan rask.viikon aikana?Se aika menee jo siihen että mietit oletko raskaana vai et...
Just'Iina välillä.
Sinä:"mulla ei tosiaan ole mitään sanottavaa koko asiaan kuin se, että kukaan ei tee aborttia parin ekan rask.viikon aikana. Kukaan ei silloin edes tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rask.viikko 4 jotain kun menkkojen pitäis tulla...
Yhteenveto-
Väitit ensiksi, että kaksi ekaa rask.viikkoa menee miettiessä onko raskaana vai ei. Miten sitä silloin jo voi miettiä? Voi pitää paikkansa jos lasketaan sikiön ikää. Mutta kiistit sen.
MUTTA:sitten tuli moka. Muutit homman raskauden kestoksi.Ja ihmettelit itsekin, miten kukaan voi edes tietää olevansa raskaana parin ensimmäisen rask.viikon aikana. Sitähän minäkin ihmettelen!
Kuitenkin ollaan menossa rask.viikolla 4 kun menkat pitäis alkaa...ja aloit jauhaa, että raskausviikot lasketaan viimeisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä. Oliko joku, joka sitä ei täällä tiennyt sinun lisäksesi? - henna
ninni kirjoitti:
nipotit ITSEÄSI vastaan? Jos kerran teilläpäin käsitetään niin miksei muuallakin? Luepa avaus ja mieti?
täällä oikeen mahtaa nipottaa..
- henna
ninni kirjoitti:
kiitos...??
Enpäs vaan yleisenkäsitteen jutun..
- henna
tarkkailija kirjoitti:
Jenni:"parin ensimmäisen rask.viikon aikana se murhan uhri on vaan kasa soluja jolla ei oo vielä mitään tekemistä sikiön kanssa..."
Sinä:"kuinka moni tekee abortin parin ekan rask.viikon aikana?Se aika menee jo siihen että mietit oletko raskaana vai et...
Just'Iina välillä.
Sinä:"mulla ei tosiaan ole mitään sanottavaa koko asiaan kuin se, että kukaan ei tee aborttia parin ekan rask.viikon aikana. Kukaan ei silloin edes tiedä olevansa raskaana. Ollaan menossa jo rask.viikko 4 jotain kun menkkojen pitäis tulla...
Yhteenveto-
Väitit ensiksi, että kaksi ekaa rask.viikkoa menee miettiessä onko raskaana vai ei. Miten sitä silloin jo voi miettiä? Voi pitää paikkansa jos lasketaan sikiön ikää. Mutta kiistit sen.
MUTTA:sitten tuli moka. Muutit homman raskauden kestoksi.Ja ihmettelit itsekin, miten kukaan voi edes tietää olevansa raskaana parin ensimmäisen rask.viikon aikana. Sitähän minäkin ihmettelen!
Kuitenkin ollaan menossa rask.viikolla 4 kun menkat pitäis alkaa...ja aloit jauhaa, että raskausviikot lasketaan viimeisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä. Oliko joku, joka sitä ei täällä tiennyt sinun lisäksesi?en jaksa enää inttää tästä asiasta. Oman kantani olen jo moneen kertaan esille tuonut ja se saa nyt riittää.
Jos alkuperöiselle kirjoittajalle jäi vielä jotain kysyttävää, niin hänelle vastaan mielelläni, mutta muut.. Turha vaivautua! - Minttumaaria (toope)
ninni kirjoitti:
Älkää tehkö lapsia kun ette tiedä biologiasta mitään...ennen kuin hermostut.Luonnollisesti ei ennen ovulaatiota voi tulla raskaaksi,eikä raskaana VOI OLLA ENNEN SITÄ. Kyse nyt vaan siitä, miten raskausviikot NEUVOLASSA lasketaan. Kaivoin neuvolakorttini esiin ja tässä faktaa: Sain ens.lapseni v.-93. viim.kuukautiset olleet 28.2 kävin neuvolassa 31.5 ja raskausviikoiksi merkattu 13 3. Toisen lapseni sain v.-02. Viim.kuukautiset olleet 6.3 ja eka neuvola 6.5 ja raskausviikoiksi merkattu 8 6. Eli lasketaan viim. kuukautisten alkamispäivästä. Tämä on käytäntö meidän neuvolassa, lienee varmasti muuallakin. KOROSTAN VIELÄ ETTÄ NÄIN LASKETAAN RASKAUSVIIKOT. RASKAUSVIIKKO JA ALKION IKÄ EI OLE SAMA. Jos todella olet käynyt neuvolassa, niin ota korttisi esiin ja tarkasta, ennen kuin käyt nimittelemään. p.s yhden lapsen aion "tehdä vielä, jos luoja suo.
- Minntumaaria
ninni kirjoitti:
Miten voi nainen tietää olevansa raskaana kahden ensimmäisen raskausviikon aikana? Kun kerran kuukautisten ensimmäinen päivä on ekan raskausviikon ensimmäinen päivä??? Puutupa nyt ulkopuolisena ja selitä. Ja olen käynyt neuvolassa ja minulla on kolme lasta. Kun minä olen saanut tietää olevani raskaana olen ollut viikoilla 5 !!!
voi tietää.
- Minttumaaria
ninni kirjoitti:
aloitusta, jossa puhuttiin pariviikkoisesta "MURHAN UHRISTA"? Missä vaiheessa tämä "murhan uhri" on pari viikkoinen? NELJÄNNELLÄ RASKAUSVIIKOLLA...
Toinen toope.sinäpä sen sanoit.
- Minttumaaria
Minttumaaria (toope) kirjoitti:
ennen kuin hermostut.Luonnollisesti ei ennen ovulaatiota voi tulla raskaaksi,eikä raskaana VOI OLLA ENNEN SITÄ. Kyse nyt vaan siitä, miten raskausviikot NEUVOLASSA lasketaan. Kaivoin neuvolakorttini esiin ja tässä faktaa: Sain ens.lapseni v.-93. viim.kuukautiset olleet 28.2 kävin neuvolassa 31.5 ja raskausviikoiksi merkattu 13 3. Toisen lapseni sain v.-02. Viim.kuukautiset olleet 6.3 ja eka neuvola 6.5 ja raskausviikoiksi merkattu 8 6. Eli lasketaan viim. kuukautisten alkamispäivästä. Tämä on käytäntö meidän neuvolassa, lienee varmasti muuallakin. KOROSTAN VIELÄ ETTÄ NÄIN LASKETAAN RASKAUSVIIKOT. RASKAUSVIIKKO JA ALKION IKÄ EI OLE SAMA. Jos todella olet käynyt neuvolassa, niin ota korttisi esiin ja tarkasta, ennen kuin käyt nimittelemään. p.s yhden lapsen aion "tehdä vielä, jos luoja suo.
Ehkä tuo Hennan alotus oli hiukan huono. Tuskin ajatuksen kanssa kirjotti/tarkotti. Ei kukaan mieti olevansa raskaana kun on menkat. huvittaa tää keskustelu jo :)
- Jenni
henna kirjoitti:
en jaksa enää inttää tästä asiasta. Oman kantani olen jo moneen kertaan esille tuonut ja se saa nyt riittää.
Jos alkuperöiselle kirjoittajalle jäi vielä jotain kysyttävää, niin hänelle vastaan mielelläni, mutta muut.. Turha vaivautua!Ohhoh kun on mun kirjotus aiheuttanut melua. En kyllä halunnut mitään tappelua aiheuttaa.Pitää paikkansa ettei kai raskautta voi nyt ihan alkuviikoilla huomata mutta ei se nyt kovin pitkälle kerkiä millään kun huomaa että menkat on myöhässä. Itse kirjotin ton jutun kun sain abortin jälkeen tylyä ja suorastaan julmaa kommentointia joka pahensi oloa entisestään ja huomaan että se on hiukan tyhmästi kirjoitettu...
- henna
Jenni kirjoitti:
Ohhoh kun on mun kirjotus aiheuttanut melua. En kyllä halunnut mitään tappelua aiheuttaa.Pitää paikkansa ettei kai raskautta voi nyt ihan alkuviikoilla huomata mutta ei se nyt kovin pitkälle kerkiä millään kun huomaa että menkat on myöhässä. Itse kirjotin ton jutun kun sain abortin jälkeen tylyä ja suorastaan julmaa kommentointia joka pahensi oloa entisestään ja huomaan että se on hiukan tyhmästi kirjoitettu...
Paljon melua tyhjänpäiväisestä yleisistä kommenteista..
Ihmiset on julmia toisilleen, joskus yllättävänkin julmia. Se on hyvä laukoa typeriä kommentteja jonkin nimimerkin takaa tuntematta kyseistä henkilöä.
Sinulla oli syysi aborttiin ja sillä sipuli. Jokainen tosiaan tekee omat valintansa ja elää niiden mukaan. Abortti oli varmasti vaikea päätös ja olo varmasti paha..
Sun kirjotuksesta sai idean irti ja ei mullakaan ollu tosiaan tarkotus muuta kuin yleisesti kommentoija sitä raskauden huomaamista, mikä sitten nostiki kamalan haloon..
Mutta parempia vointeja sulle ja toivottavasti alat olla pahan olon paremmalla puolella. Abortin (niinkuin muidenkin vaikeiden asioiden) käsittely vaatii aikaa. Anna sitä itsellesi, aika parantaa haavat..
:) - Henna
Minttumaaria kirjoitti:
Ehkä tuo Hennan alotus oli hiukan huono. Tuskin ajatuksen kanssa kirjotti/tarkotti. Ei kukaan mieti olevansa raskaana kun on menkat. huvittaa tää keskustelu jo :)
En tarkottanu alotuksessa mitenkään kirjaimellisesti, eli siis yleistä kommenttia.. Täällä vaan näytetään olevan todellisia pilkunnussijoita jokaikisen kirjaimen suhteen..
Ja ainakin alkuperäinen kirjottaja ymmärsi jutun idean, toisin kun eräät... - Just'Iina
henna kirjoitti:
Paljon melua tyhjänpäiväisestä yleisistä kommenteista..
Ihmiset on julmia toisilleen, joskus yllättävänkin julmia. Se on hyvä laukoa typeriä kommentteja jonkin nimimerkin takaa tuntematta kyseistä henkilöä.
Sinulla oli syysi aborttiin ja sillä sipuli. Jokainen tosiaan tekee omat valintansa ja elää niiden mukaan. Abortti oli varmasti vaikea päätös ja olo varmasti paha..
Sun kirjotuksesta sai idean irti ja ei mullakaan ollu tosiaan tarkotus muuta kuin yleisesti kommentoija sitä raskauden huomaamista, mikä sitten nostiki kamalan haloon..
Mutta parempia vointeja sulle ja toivottavasti alat olla pahan olon paremmalla puolella. Abortin (niinkuin muidenkin vaikeiden asioiden) käsittely vaatii aikaa. Anna sitä itsellesi, aika parantaa haavat..
:)mitä tilaa...;)
- henna
Just'Iina kirjoitti:
mitä tilaa...;)
No en minä tietääkseni tilannut kitinää
- aa antti
Minntumaaria kirjoitti:
voi tietää.
Raskaustestin voi tehdä sinä päivänä kun menkat on jäänyt pois. MIksi 5vkoa?
- +++
Jep!
- Minä
Tsygootti, hedelmöitynyt munasolu
Kaksisoluaste
Nelisoluaste
Morula, muurainsoluaste
Bastula, rakkula-aste (kiinnittyy kohdunseinään)
Gastrula, induktiot
Neurula, hermoston kehittyminen
En muista tarkkaan missä vaiheessa alkio on Neurula. Mutta Neurula-asteessa sikiöllä on jo tuntoaisti. Muistaakseni raskausviikoilla 5-7.
Jos murha on sellainen, että sikiöön sattuu kun se otetaan pois, niin neurula-asteen jälkeen se on "murha".
No, joku pitää ehäkäisymenetelmiä murhana, joku eläinten syömistä murhana. Joku taas ei pidä mitään asiaa murhana. Jokaisella ihmisellä on om etiikka ja moraali eikä minusta siihen ole muilla puuttumista. - Disciple
"...Parin ekan raskausviikon aikana se " murhan uhri " on vaan kasa soluja jolla ei oo vielä mitään tekemistä sikiön kanssa..."
Jos tällä solukasalla ei ole mitään tekemistä sikiön kanssa, kerropa minulle, kuinka siitä voi tulla ihminen.
"ei se tunne, ajattele tai kärsi"
Miten voit olla noin varma? Kuka on kertonut sinulle tapetun alkion kärsimyksistä? Haluatko edes ajatella asiaa?
"Ei siis vielä lapsi tai edes sikiö"
Vaan mikä? Missä vaiheessa sinusta on tullut ihminen? Monesko raskausviikko oli kyseessä?
"Aikaisin tehty raskauden keskeytys ei siis ole mikään murha vaan raskauden esto."
Jos raskaus on jo alkanut, ei kyseessä voi olla sen estäminen. Sehän täytyy keskeyttää. Ihmisalun keskeytys=elämän sammuttaminen. Tässä yhtälössä se ei voi olla mikään "raskauden esto".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622