Neuvolakäynnit työajalla??

Pimpula & rv 11+4

Mites noi neuvolakäynnit, kun kesken työpäivän on pakko mennä.. Oma työaikani on sama kuin neuvolan aukiolo.

Onko neuvolakäynti palkallinen lääkärissä käynti, eikä minun tarvitse noita tunteja takaisin tehdä?? Tuntuu hullulta, että se olis palkaton..Pakkohan sinne on tietyin välein mennä.

Olisin kiitollinen, jos joku tietäis!!

11

2185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123123

En osaa sanoa, onko ne palkallista vai ei, mutta neuvolassa ei ole pakko käydä kuin kaksi kertaa: rv20 jotta saa Kelan paperit ja sitten jälkitarkastuksessa, jotta saa lisää Kelan papereita. Muuten siellä ei ole pakko käydä.

• työehtosopimuksesta

Tarkistapa oman alasi työehtosopimus. Omassani lukee, että neuvolakäynnit on pyrittävä järjestämään työajan ulkopuolella, mutta jos se ei ole mahdollista, niin sitten voi käydä työaikana.

• Mäkään en siitä palkallisuudesta osaa sanoa, mutta kylläpä yleensä työajalla saa nuo käynnit hoitaa.
      Ja sanosin kyllä niin, että ei meillä päin ainakaan onnistu toi, että kävis vaan noina kahtena kertana raskausaikana neuvolassa. Niinkuin tuolla aiemmin joku sanoi.

• Stan

Useimpien alojen TES:eissä tiettäkseni ilmaistaan asia jotenkin näin: Työntekijän raskauteen liittyvät lääketieteelliset tutkimukset ovat palkallista poissaoloa.

Tuon lauseen tulkitseminen taas on työnantajakohtaista. Toiset työnantajat katsovat lääketieteellisiksi tutkimuksiksi ainoastaan ne neuvolakäynnit, joissa on paikalla lääkäri. (Eli ne 2-3 krt raskauden aikana olevat lääkärikerrat) Toiset taas hyväksyvät lääketieteellisiksi tutkimuksiksi kaikki neuvolakäynnit. Kyllähän neuvolassa joka kerta tutkitaan virtsa, mitataan verenpaine jne. ja kyllä mielestäni nämä voidaan katsoa lääketieteellisiksi tutkimuksiksi. Ei kukaan ainakaan varmaan kotona pysty sitä pissaa testaamaan..

Meillä pomo oli ensin sitä mieltä, että neuvolakäynnit ovat palkatonta, mutta tarkistettuaan asian firman ylemmältä taholta ilmoitti, että kyllä ne ovat palkallista, mutta jos mahdollista, niin pyritään muuttamaan työvuorojani siten, etten kävisi työaikana neuvolassa. (Työaikani on ma-pe 8-16) Olen nyt käynyt työajalla palkallisesti (käsittääkseni!) neuvolassa.

Ihan raskauden alussa otin takkiini ja kävin palkattomasti neuvolassa, koska en halunnut vielä kertoa raskaudestani työpaikalla.

• Pimpula & rv 11+4

Joo siis käsittääksn neuvollassa on käytävä ennen neljännen kuun loppua just noita papruja hakemassa.. Toinen asia sitten, kuka haluaa riskeerata itsensä ja vauvansa. Mulle ainakin ensiodottajana on tosi tärkeää tietää kaiken olevan kunnossa. Ja justhan noilla virtsan tarkastuksella ja verenpaineen katsomisella tarkkaillaan raskauden kulkua. Ja onhan se huojentavaa, näin lapsettomuus taustan omaavana kuulla ne sydänäänetkin säännölisin välein.

Ja asiaan, näin lukee minun työehtosopimuksessa "Raskaana olevan työntekijän käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä
        tutkimuksissa, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella." Miten tuonkin sitten tulkitsee.. Mulla on huomenna neuvolalääkäri, käsittääkseni sopis tuohon ja viikon päästä np-ultra joka myöskin kuulostais sopivan tuohon..

Miten te tulkitsette tuon??

Mulla on työaika 7-15 tai 8-16, eli aikaa työajan ulkopuolelle on tosi hankala saada.

• lkjjlj
        Pimpula & rv 11+4 kirjoitti:

Joo siis käsittääksn neuvollassa on käytävä ennen neljännen kuun loppua just noita papruja hakemassa.. Toinen asia sitten, kuka haluaa riskeerata itsensä ja vauvansa. Mulle ainakin ensiodottajana on tosi tärkeää tietää kaiken olevan kunnossa. Ja justhan noilla virtsan tarkastuksella ja verenpaineen katsomisella tarkkaillaan raskauden kulkua. Ja onhan se huojentavaa, näin lapsettomuus taustan omaavana kuulla ne sydänäänetkin säännölisin välein.

Ja asiaan, näin lukee minun työehtosopimuksessa "Raskaana olevan työntekijän käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä
        tutkimuksissa, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella." Miten tuonkin sitten tulkitsee.. Mulla on huomenna neuvolalääkäri, käsittääkseni sopis tuohon ja viikon päästä np-ultra joka myöskin kuulostais sopivan tuohon..

Miten te tulkitsette tuon??

Mulla on työaika 7-15 tai 8-16, eli aikaa työajan ulkopuolelle on tosi hankala saada.

Teet tulkinnasta turhan monimutkaisen: saat käydä neuvolassa työajalla, jos muuta aikaa ei ole mahdollista saada. Eli palkallinen poissaolo.

• Pimpula & rv 11+4
        lkjjlj kirjoitti:

Teet tulkinnasta turhan monimutkaisen: saat käydä neuvolassa työajalla, jos muuta aikaa ei ole mahdollista saada. Eli palkallinen poissaolo.

Teen tästä turhan monimutkaista.. Mun työnantaja vaan on ihme pilkun viilaaja. Kiva tietä itse mistä puhuu.

Kiitos kaikille vastauksista!!

• 3:n äiti
        Pimpula & rv 11+4 kirjoitti:

Teen tästä turhan monimutkaista.. Mun työnantaja vaan on ihme pilkun viilaaja. Kiva tietä itse mistä puhuu.

Kiitos kaikille vastauksista!!

yksityisessä neuvolassakin, olen kaikissa raskauksissani käynyt, suosittelen. Aikoja on mm. iltaisin, tosin se EI ollut syynä siihen, että valitsin yksityisen sektorin.

• Nimetön
        3:n äiti kirjoitti:

yksityisessä neuvolassakin, olen kaikissa raskauksissani käynyt, suosittelen. Aikoja on mm. iltaisin, tosin se EI ollut syynä siihen, että valitsin yksityisen sektorin.

Mietiskelen tässä paljonko neuvola käynnit yksityispuolella tulevat maksamaan? Kunnallisen neuvolan täti ei oikeen innosta...

• poissaolo

koska just se pissan tutkiminen ja verenpaineen mittaus on nimenomaan lääketieteellisiä tutkimuksia. Lääketieteellisiä tutkimuksia liityen raskauteen voi suorittaa muukin kuin lääkäri.

Itse oon yrittänyt aina saada ajat niin, etten joutuis oleen pois töistä, mut aina oon joutunut vähintään lähtee puolta tuntii aiemmin ajamaan, jotta ehdin neuvolaan ajoissa.

Jos työnantaja vaatii sinua käymään yksityisellä sektorilla, tulee hänen myös korvata kulut.

• Tässä jotain tietoa

Työsopimuslain 4 luvun mukaan työnantajan on korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että mikäli sinun on mahdollista käydä nuo käynnit työaikasi ulkopuolella, sinun on valittava se ensijaiseksi.
      Harvoin tämä on mahdollista, eikö?

Jos ei ole mahdollista, on työnantajan korvattava palkattomasta vapaasta sinulle aiheutuva ansionmenetys.
      Käytännössä siis menee yksi yhteen, kun työnantaja antaa käyttää siihen työaikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3996
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2052
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      774
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe