Kirjoitin tämän jo tuonne toiselle palstalle, mutta on näköjään parasta laittaa se tänne.
Kysyn tällaista asiaa:
Voiko keliakiaan liittyä hermosärkyä (esim. päänsärkyä ja nivelsärkyä), pahoinvointia ja pahoja ilmavaivoja?
Mulla on ollut tuollaisia vaivoja jo jonkin aikaa ja epäilen, että kyse voisi olla keliakiasta. Lisäksi mun vatsa menee sekaisin, jos syön esim. ruispuuroa (syntyy kaasua ja tuntuu siltä, että joutuu menemään vessaan vähän ajan päästä).
Aluksi lääkäri epäili virusta, mutta eihän mikään virus voi jatkua montaa viikkoa. Nämä oireet ovat vähitellen pahentuneet ja luulen, että on kyse pahasta ruoka-allergiasta.
Olen kuullut, että oireet ovat joskus aika yksilöllisiä ja joillakin on todella pahoja oireita ja toisilla lieviä.
Mahdollinen keliakia ?
10
2135
Vastaukset
- jalkapohjasärkyä
Mulla ainakin gluteenipitoinen ruokavalio tuotti aivan hirveästi ilmaa - jonka ulostuloa ei edes pystynyt säätelemään - ja jalkapohjasärkyä(puolen kilometrin kävelyn jälkeen oli kuin olisi päivän vaeltanut rinkka selässä). Gluteenittomuuden myötä molemmat vaivat ovat lähes poistuneet.
- glutag
Kyllä tuo aika tutulta kuulostaa. Minulla oli samoja oireita, ennen kuin minulla todettiin keliakia. Kun ruokavalio muuttui, kaikki vaivat ja säryt hävisivät muutaman viikon päästä.
- TaruMies
Sanoisin, että jos sulla on tuollaisia oireita, niin sulla on melko varmasti keliakia. Keliakiaan voi liittyä pää- ja hermosärkyä, pahoinvointia ja vatsavaivoja vaihtelevissa määrin (riippuu henkilöstä).
Jos epäilet keliakiaa, käy lääkärin luona ja pyydä testit. Se on ainoa keino selvittää onko sulla keliakia vai ei. - hilleb
Kantsii ottaa vasta-aineet verikokeella. Emaba-vasta-ainetta kannattaa kysyä. On aika varma. Ja jos pos. tulos, niin sitten koepalat.
- 33kundi
Kiitos kaikille tiedoista! :)
- todellakin
yksilöllisiä ja monella ei ole mitään oireita lainkaan. Ja on myös viruksia jotka voivat jatkua monta viikkoa! Samoin kyseessä voi olla ruoka-allergia. Keliakia on yksi mahdollinen, joka kannattaa tietysti selvittää, joten mars lääkäriin testiin!! Muista ettet pidä gluteenitonta ruokavaliota ennen testiä tai se näyttää pieleen.
- 33kundi
Kävin eilen verikokeessa ja menen kohtapuoliin vatsatähystykseen. Saa nähdä miten käy ja mikä on tulos.
- selvis
33kundi kirjoitti:
Kävin eilen verikokeessa ja menen kohtapuoliin vatsatähystykseen. Saa nähdä miten käy ja mikä on tulos.
Mulla ens viikolla edessä samat hommat ja näin "kohtalotoverina" haluisin sit tietää miten sun kävi... Toivottavasti hyvin =)
Minkä verikokeen ne sulta muuten otti?
...kun noita taitata olla kolmeeki erilaista mitä käyttäävät lekurista riippuen...
t.nainen 33
- 33kundi
Nyt on kaikki tutkimukset ohi ja tuli diagnoosi. Mulla on keliakia ja kaikki oireet johtuivat siitä.
Mun täytyy siis opetella syömään gluteenitonta ruokaa (vähän harmittaa, kun joutuu luopumaan ruisleivästä).
Lääkäri sanoi, että oireiden pitäisi helpottua parin tai muutaman viikon sisällä.- Jaana***
Millainen se tähystys oli, oliko kaamea? Laitettiinko siis suusta letku vai takapuolesta? Minulla tähystys seuraavana jos ei oireet helpotu. Kokoajan pahenee nää oireet, laktoosi-intoleranssi todettu mut ruokavalio ei auta, hirveet ilmavaivat haittaa jo työntekoa. Vatsa turpoaa vehnän syömisen jälkeen ja välillä kauheita vatsakramppeja. Alavatsa tulee kipeeks jos housut painaa tuolilla istuessa. Päänsärkyäkin melkeenpä joka päivä. Alkaa olla jo epätoivoinen olo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328517Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4366224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571153Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17796Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.34715Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637