Luokanvalvoja kysyy:
Onko vanhempainvartit pakollisia luokanvalvojan järjestää? Voinko sanoa vanhempainillassa, että ne ketkä asian kovat tarpeelliseksi, varatkoon listastani ajan, muut halutessaan voivat hoitaa asian kanssani esim. sähköpostin välityksellä?
Laskin, että mikäli pidän jokaisen oppilaan vanhemman/vanhempien kanssa vain sen 15.minuuttia, menee minulla illoistani heti 7 h tähän ylimääräiseen. Kuitenkin jokainen voi heti päätellä, että monen vanhemman kanssa tuo 15 min. ei varmaankaan riitä, vaan sen voi heti kertoa kahdella...
Lisäksi koulullamme todellakin tehdään yt-tunnit ja kokouksia on kerran viikossa, 1 h kerrallaan. Aine- yms. palavereita on vähnitään 1 h viikossa. Joten työaika todellakin tulee täyteen. Lisänä tuntien suunnittelut, ekskursioiden järjestelyt,kotiin yhteydenpidot, tiedotteiden laatiminen ja jakaminen kotiin, ym.asiat.
Tuntuu kohtuuttomalta.
Vanhempainvartit pakollisia
25
4467
Vastaukset
- sinä siitä
korvauksenkin, luokanvalvojuudestasi. Sähköpostitse olisi helppo tietysti hoitaa,mutta näkemällä valvontaoppilaittesi vanhemmat tai edes toisen niistä, saat paljon arvokasta infoa. Saattaa olla, että helpottaa luokanvalvojana toimimistasi enemmän kuin vain sähköposteilu.
- luokkis
olen pitänyt vartteja niille, jotka ovat halukkaita. välttämättä kaikki eivät halua ja koulussamme onkin tapana pitää soittokierros koteihin. toisaalta siinä on hölmöä se, että kaikille pitää vähintään soittaa vaikka asiaa ei olisikaan.
- ja ei pakko
Velvollisuutenasi on hoitaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä hyvässä hengessä. Vanhempainvarttien pitäminen on vain yksi - tosin hyvä - työkalu tuon yhteistyön käynnistämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Jotenkin tuntuu hoopolta, että alat heti laskemaan tunteja, joita tuohon yhteistyöhön kuluu. Se ei todellakaan ole ylimääräistä, kuten halusit asian ilmaista, vaan osa sinun työtäsi. Organisoi tuo osa työstäsi niin, että se kulkee juohevasti ja nopeasti, mutta tee se silti huolella, sillä säästät pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän aikaa.
Itse annoin vanhemmille mahdollisuuden tulla tapaamaan minua koululle tai sitten hoitaa yhteydenpitoa puhelimitse tai sähköpostitse. Tapaaminen oli ehdottomasti paras vaihtoehto. Tein tapaamisiin aikataulut ja kerroin etukäteen mistä juttelemme. Kun aika oli täysi, niin palaveri loppui siihen. Jos vanhempi halusi vielä puhua jostain lisää, niin pyysin laittamaan sähköpostia tai soittamaan. Onhan sitä omaa työtään luonnollisesti osattava myös rajata.
Nyt erityisluokanopettajana en anna vanhemmille vaihtoehtoja vaan heidän on tultava tapaamaan minua. Palaveri kestää vähintään tunnin ja käytännössä kaksi. Näitä pidän sitten jokaisen vanhemman kanssa vähintään kaksi ja parhaimmillaan neljä kertaa lukuvuodessa. Ja näistä ei sitten makseta ylimääräistä vaan se kuuluu toimenkuvaan.- aivan sama
Olen pitänyt itse aivan saman käytännön luokanopettajana. Vähintään kerran lukuvuodessa tapaan kaikki vanhemmat kahden kesken (oppilaita 26) ja kerran siten, että oppilas on myös palaverissa mukana. Palaverien kesto on väh. puoli tuntia, yleensä n. tunnin. Näiden lisäksi viiden erityisoppilaani vanhempien kanssa päivitetään HOJKS kaksi kertaa lukuvuodessa (vie aikaa n. 2h/oppilas kirjalliset työt päälle). Lisäksi tapaan oppilaideni vanhempia tarpeen mukaan ja olen heihin myös sähköpostitse yhteydessä. Tämä juuri on työtäni, vaikka se niiden YT -tuntien yli meneekin. Alkuperäiselle sitä paitsi maksetaan luokanvalvojuudesta.
- kirjaa...
"Jotenkin tuntuu hoopolta, että alat heti laskemaan tunteja, joita tuohon yhteistyöhön kuluu. Se ei todellakaan ole ylimääräistä, kuten halusit asian ilmaista, vaan osa sinun työtäsi. Organisoi tuo osa työstäsi niin, että se kulkee juohevasti ja nopeasti, mutta tee se silti huolella, sillä säästät pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän aikaa."
Selvitä tarkemmin, mitä tarkoitat sillä että vanhempainvartit eivät muka olisi ylimääräistä työtä, kun OVTES:ssa ei todellakaan käsketä luokanvalvojien järjestää niitä. Minun mielestäni luokanvalvoja saa itse päättää, miten hän toteuttaa yhteydenpidon oppilaiden vanhempien kanssa. Ja mitä tulee tuohon, etteikö opettaja saisi laskea tekemänsä työn määrää on haitallista koko alan, mutta myös yksittäisten opettajien palkkauksen kannalta. Ei sen puoleen, minulle on aivan sama jos sinä painat pitkää päivää ilmaiseksi täysin ilman syytä, mutta älä pyydä muita tekemään samoin. - luovuuttasi
kirjaa... kirjoitti:
"Jotenkin tuntuu hoopolta, että alat heti laskemaan tunteja, joita tuohon yhteistyöhön kuluu. Se ei todellakaan ole ylimääräistä, kuten halusit asian ilmaista, vaan osa sinun työtäsi. Organisoi tuo osa työstäsi niin, että se kulkee juohevasti ja nopeasti, mutta tee se silti huolella, sillä säästät pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän aikaa."
Selvitä tarkemmin, mitä tarkoitat sillä että vanhempainvartit eivät muka olisi ylimääräistä työtä, kun OVTES:ssa ei todellakaan käsketä luokanvalvojien järjestää niitä. Minun mielestäni luokanvalvoja saa itse päättää, miten hän toteuttaa yhteydenpidon oppilaiden vanhempien kanssa. Ja mitä tulee tuohon, etteikö opettaja saisi laskea tekemänsä työn määrää on haitallista koko alan, mutta myös yksittäisten opettajien palkkauksen kannalta. Ei sen puoleen, minulle on aivan sama jos sinä painat pitkää päivää ilmaiseksi täysin ilman syytä, mutta älä pyydä muita tekemään samoin."Lapsi ja nuori elää samanaikaisesti sekä kodin että koulun vaikutuspiirissä. Tämä edellyttää näiden kasvatusyhteisöjen vuorovaikutusta ja yhteistyötä oppilaan kokonaisvaltaisen terveen kasvun ja hyvän oppimisen tukemisessa. Vuorovaikutus kodin kanssa lisää opettajan oppilaantuntemusta ja auttaa häntä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa."
- näin osa meidän tehtävistämme ilmaistaan ops:ssa, jota jokaisen opettajan tulee noudattaa. Yhteydenpito huoltajiin ei ole ylimääräistä työtä. Voit pitää yhteyttä vanhempainvartien muodossa - jota suosittelen, sen monipuolisuuden ja palkitsevuuden vuoksi - tai sitten voit löytää siihen toimivampiakin ratkaisuja. Noiden ratkaisujen ei vain ole tarkoitus palvella pelkästään yksittäisen opettajan satunnaista etua vaan niissä tulee toteutua huoltajien mahdollisuus yhteistyöhön koulun kanssa.
Jotenkin joutavaa tuollainen kiukunpurkaus minua kohtaan, kun sanailet minun pitkästä päivästäni ym asiatonta. Myös eriäviä mielipiteitä voi käsitellä asiallisesti. Se taito auttaa vanhempienkin kohtaamisessa. - kiukuttelua
kirjaa... kirjoitti:
"Jotenkin tuntuu hoopolta, että alat heti laskemaan tunteja, joita tuohon yhteistyöhön kuluu. Se ei todellakaan ole ylimääräistä, kuten halusit asian ilmaista, vaan osa sinun työtäsi. Organisoi tuo osa työstäsi niin, että se kulkee juohevasti ja nopeasti, mutta tee se silti huolella, sillä säästät pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän aikaa."
Selvitä tarkemmin, mitä tarkoitat sillä että vanhempainvartit eivät muka olisi ylimääräistä työtä, kun OVTES:ssa ei todellakaan käsketä luokanvalvojien järjestää niitä. Minun mielestäni luokanvalvoja saa itse päättää, miten hän toteuttaa yhteydenpidon oppilaiden vanhempien kanssa. Ja mitä tulee tuohon, etteikö opettaja saisi laskea tekemänsä työn määrää on haitallista koko alan, mutta myös yksittäisten opettajien palkkauksen kannalta. Ei sen puoleen, minulle on aivan sama jos sinä painat pitkää päivää ilmaiseksi täysin ilman syytä, mutta älä pyydä muita tekemään samoin."Lapsi ja nuori elää samanaikaisesti sekä kodin että koulun vaikutuspiirissä. Tämä edellyttää näiden kasvatusyhteisöjen vuorovaikutusta ja yhteistyötä oppilaan kokonaisvaltaisen terveen kasvun ja hyvän oppimisen tukemisessa. Vuorovaikutus kodin kanssa lisää opettajan oppilaantuntemusta ja auttaa häntä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa."
- näin osa meidän tehtävistämme ilmaistaan ops:ssa, jota jokaisen opettajan tulee noudattaa. Yhteydenpito huoltajiin ei ole ylimääräistä työtä. Voit pitää yhteyttä vanhempainvartien muodossa - jota suosittelen, sen monipuolisuuden ja palkitsevuuden vuoksi - tai sitten voit löytää siihen toimivampiakin ratkaisuja. Noiden ratkaisujen ei vain ole tarkoitus palvella pelkästään yksittäisen opettajan satunnaista etua vaan niissä tulee toteutua huoltajien mahdollisuus yhteistyöhön koulun kanssa.
Jotenkin joutavaa tuollainen kiukunpurkaus minua kohtaan, kun sanailet minun pitkästä päivästäni ym asiatonta. Myös eriäviä mielipiteitä voi käsitellä asiallisesti. Se taito auttaa vanhempienkin kohtaamisessa.
- hyvä opettaja
Mielestäni laadukas opetutyö edellyttää, että vanhemmat tavataan kasvotusten sekä syksyllä, että keväällä. Vanhempia tapaa tässä työssä muutenkin ihan liian vähän. Itse olen aktiivisesti tavannut vanhempia ja yhteistyö on todellakin parantunut ja sekä tietämys oppilaiden taustoista. Olen myös saanut kiitosta vanhemmilta ja esimieheltäni siitä, että kaikki perheet tavataan. Näin tulet tutuksi perheille ja mm. oma työrauhasi paranee, kun vanhemmat eivät viitsi viilata pilkkua, kun opettajasta tulee oikea persoona eikä vain tuntematon
" mörkö ", jolle on kiva v..tuilla.- eri mieltä yllä olevien kanssa
Minä ymmärrän alkuperäisen huolen, koska tosiasia on, että omat lapset ja oma kotikin pitäisi huoltaa, myös näin syksyn alussa. Syksyn ja kevätlukukauden alussa menee kohtuuttomasti aikaa kaikkeen muuhunkin oppilastoimintaan ja kokouksiin, siksi ymmärrän, että opettajaa huolettaa aika joka vanhempainvartteihin menee. Hänellä varmaan saattoi olla pointtina myös luokkien kasvava koko - jos olisi pienemmät luokat, aikaa ei menisi noin paljon ja vartit kenties pitäisi mielellään?
Mutta kyllä totuus on, että opettajilla on nykyään liikaa töitä sen perusopetuksen lisäksi: kaikenmaailman yt-tunteja ja muuta mukavaa. Eikö mikään riitä?
Ja tuntuu välillä, että tällä palstalla vastailevat kaikki muut kun itse opena toimivat - kenties innokkaat vanhemmat?
Ja tuosta LV-korvauksesta, se on kyllä niin naurettavan pieni, että sillä ei juhlita. Se ei mitenkään kata näitä YLIMÄÄRÄISIÄ normaalin opettajan työn päälle tulevia kokouksia, tapaamisia, puhelimessa ja sähköposteilussa kuluvaa aikaa, yms.
-itse ope ja luokanvalvoja- - normaali työ?
eri mieltä yllä olevien kanssa kirjoitti:
Minä ymmärrän alkuperäisen huolen, koska tosiasia on, että omat lapset ja oma kotikin pitäisi huoltaa, myös näin syksyn alussa. Syksyn ja kevätlukukauden alussa menee kohtuuttomasti aikaa kaikkeen muuhunkin oppilastoimintaan ja kokouksiin, siksi ymmärrän, että opettajaa huolettaa aika joka vanhempainvartteihin menee. Hänellä varmaan saattoi olla pointtina myös luokkien kasvava koko - jos olisi pienemmät luokat, aikaa ei menisi noin paljon ja vartit kenties pitäisi mielellään?
Mutta kyllä totuus on, että opettajilla on nykyään liikaa töitä sen perusopetuksen lisäksi: kaikenmaailman yt-tunteja ja muuta mukavaa. Eikö mikään riitä?
Ja tuntuu välillä, että tällä palstalla vastailevat kaikki muut kun itse opena toimivat - kenties innokkaat vanhemmat?
Ja tuosta LV-korvauksesta, se on kyllä niin naurettavan pieni, että sillä ei juhlita. Se ei mitenkään kata näitä YLIMÄÄRÄISIÄ normaalin opettajan työn päälle tulevia kokouksia, tapaamisia, puhelimessa ja sähköposteilussa kuluvaa aikaa, yms.
-itse ope ja luokanvalvoja-Kerro mitä on mielestäsi normaali opettajan työ?
Kirjoitit näin:
"Se ei mitenkään kata näitä YLIMÄÄRÄISIÄ normaalin opettajan työn päälle tulevia kokouksia, tapaamisia, puhelimessa ja sähköposteilussa kuluvaa aikaa, yms. " - edellinen
normaali työ? kirjoitti:
Kerro mitä on mielestäsi normaali opettajan työ?
Kirjoitit näin:
"Se ei mitenkään kata näitä YLIMÄÄRÄISIÄ normaalin opettajan työn päälle tulevia kokouksia, tapaamisia, puhelimessa ja sähköposteilussa kuluvaa aikaa, yms. "Niin, minun mielestäni se "normaali" työ käsittää laadukkaan perusopetuksen ja sen suunnittelun. Ja jos perusopetuksesta haluaa laadukasta eikä tyydy vain videoiden näyttämiseen joka toisella oppitunnilla niin kuin moni valitettavasti nykypäivänä tyytyy, vie se valtavasti aikaa.
- opettaja isolla O:lla
Sinullehan pitäisi antaa TYÖN kultainen ansiomerkki. Niin mahtava opettaja sinä olet.
- minä vaan
opettaja isolla O:lla kirjoitti:
Sinullehan pitäisi antaa TYÖN kultainen ansiomerkki. Niin mahtava opettaja sinä olet.
mitähän mahdat tarkoittaa...
- ops:ssa
"4.1 Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Lapsi ja nuori elää samanaikaisesti sekä kodin että koulun vaikutuspiirissä. Tämä edellyttää näiden kasvatusyhteisöjen vuorovaikutusta ja yhteistyötä oppilaan kokonaisvaltaisen terveen kasvun ja hyvän oppimisen tukemisessa. Vuorovaikutus kodin kanssa lisää opettajan oppilaantuntemusta ja auttaa häntä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen ja nuoren kasvatuksesta. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Koulun on oltava yhteistyössä huoltajien kanssa niin, että he voivat osaltaan tukea lastensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä. Yhteisvastuullisen kasvatuksen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten oppimisen edellytyksiä, turvallisuutta ja hyvinvointia koulussa. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö- että yksilötasolla.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö tulee määritellä opetussuunnitelmassa yhteistyössä kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavien viranomaisten kanssa.
Huoltajien mahdollisuus osallistua koulun opetus- ja kasvatustyön suunnittelemiseen ja arviointiin yhdessä opettajan ja oppilaiden kanssa edistää kodin ja koulun yhteistyötä. Huoltajille tulee antaa tietoa opetussuunnitelmasta, opetuksen järjestämisestä, oppilashuollosta ja mahdollisuudesta osallistua kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Tämä edellyttää opettajien aktiivista aloitetta yhteistyössä sekä keskustelua ja tiedottamista huoltajien, opettajan ja oppilaan oikeuksista sekä velvollisuuksista. Yhteistyön lähtökohtana tulee olla eri osapuolien kunnioitus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.
Ensimmäisten vuosiluokkien aikana jatketaan esiopetuksen aikana syntynyttä yhteistyötä ja luodaan pohja myös huoltajien keskinäiselle vuorovaikutukselle. Erilaisia kodin ja koulun vuoropuhelua tukevia yhteistyömuotoja tulee kehittää koko perusopetuksen ajan ja erityisesti siirryttäessä kouluasteelta toiselle tai muissa siirtymävaiheissa. Yhteistyö tulee järjestää siten, että oppilashuollon ja moniammatillisen yhteistyöverkoston avulla oppilaan koulunkäyntiä ja hyvinvointia voidaan tukea. Perusopetuksen päättövaiheessa huoltajille tulee antaa tietoa ja tarvittaessa mahdollisuus keskustella oppilaan jatkokoulutukseen liittyvistä kysymyksistä ja mahdollisista ongelmista oppilaanohjaajan ja oppilashuollon eri asiantuntijoiden kanssa.
" - toimit
"Onko vanhempainvartit pakollisia luokanvalvojan järjestää? Voinko sanoa vanhempainillassa, että ne ketkä asian kovat tarpeelliseksi, varatkoon listastani ajan, muut halutessaan voivat hoitaa asian kanssani esim. sähköpostin välityksellä?"
Toimit juuri niin kuin pitääkin. Ajattelin itse käsitellä yleiset asiat vanhempainillassa ja samassa yhteydessä jakaa oppilaiden vanhemmille kyselylomakkeen täytettäväksi. Ongelmanahan tässä tietysti on se, että kaikki vanhemmat eivät saavu vanhempainiltoihin paikalle, kuten he eivät myöskään tule vanhempainvartteihin. En kiellä yhtäkään vanhempaa tulemasta juttusilleni, mutta en todellakaan ryhdy heitä väkisin raahaamaan koululle pelkästään sen takia, jos joku muu kuin lv tai vanhempi katsoo sen tarpeelliseksi.
Mitä tulee YT-ajan käyttöön, niin tuo kolmen tunnin raja tulee hyvin nopeasti täyteen, ja sen jälkeen tehtävistä töistä pitäisikin maksaa lisäkorvaus. Opettajat ovat aivan liian kilttejä, kun he yleensä mukisematta tekevät ilmaista työtä kunnalle. Kuinkahan moni sairaanhoitaja, siivoja, talonmies tai kunnaninsinööri suostuisi samaan? On myös muistettava se, että opettajat ovat viikkotyöajassa, eli mikään tuntipankkisysteemi ei kuulu tälle alalle. Näin ollen, mikäli joku vaatii sinua pitämään vanhempainvartit, osallistumaan viikottaisiin opettajainkokouksiin sekä muihin rientoihin, niin nuo v-vartit pitäisi jakaa useammalle viikolle. Sen tiedän, että monessa kunnassa vanhempainvarteista maksetaan lisäkorvaus (esim. kolmesta vartista yhden tunnin palkka).- alkup.
Kiva että aihe on herättänyt keskustelua, toivoisin keskustelun pysyvän asiallisena.
Erityiskiitos viimeiselle kirjoittajalle, hän tuntui ymärtävän, mitä ajan takaa.
Tarkoitukseni ei siis ollut "lusmuilla" ja paeta työtäni, vaan tarkoitin, että koska työtä on niin paljon, niin mietin että täytyykö näitä vanhempain vartteja pitää vain "pitämisen vuoksi" sillä jotkut vanhemmat niihin ei halua tulla kuitenkaan ja tällöin ajan sopiminen voi olla turhaa. Ne ketkä haluavat tulla, otan toki mielelläni vastaan, mutta en ehkä kaikkia luokkani oppilaideni vanhempia "pakota" tai väen väkisin yritä vängätä tulemaan, kun se olisi turhaa. Viimeinen kirjoittaja ymmärsi pointtini, kiitos siitä.
Ja selvyydeksi, etten ole kirjoittanut itse kun ensimmäisen ja tämän viestin.
t. ap
- ei pidetä
Tyttäreni meni nyt 9. luokalle ja hänen koulussaan sanottiin heti seiskan alussa, että heillä on luovuttu vanhempienvarteista kokonaan. En osaa sanoa, onko se hyvä vai huono asia. Olisinhan jonkinlaista kontaktia toivonut koulun kanssa. Olen itse kansalaisopiston opettaja, eli aina töissä, kun on vanhempainilta.
- joopa joo
Äitinä olen kokenut lasteni vartit turhana jaaritteluna, kun mitään kunnon asiaa ei ole.Opettaja yrittää epätoivoisesti esittää psykologia ilman alan tutkintoa, aika säälittävää räpeltämistä ts. suutari pysyköön lestissään ja ope opettakoon. Vaikka opettajat tunnetusti ovat, omasta mielestään, kaikkien alojen asiantuntijoita, pientä itsekritiikkiä voisi ajoittain edes harkita.
- aika erikoista
Edelliselle nimim. "joopa joo" ethän nyt yhtään yleistä, ethän? ;) Jokainen meistä opeista tekee varmasti parhaansa, eikä varmaan tarkoitus ainakaan suurimmalla osalla ole leikkiä psykologia. Miksi sitten menit / varasti ajan vanhempain varttiin jos et kerran koe sitä/niitä hyödyllisenä?
Aika ikävä vastaus, joka taas valitettavasti osoittaa, että ei kodeistakaan aina haluta tosiaan olla aktiivisia yhteydenpitäjiä koulujen suuntaan tässä asiassa...
- hipsukka
En tiedä ovatko ne pakollisia, mutta ainakin alkuopetuksessa melko välttämättömiä. En siitä tiedä, ovatko tarpeen enään yläkoulussa. Meidän koulussamme eka- ja tokaluokassa vartit pidetään syksyisin ja keväisin ja oppilas on mukana ja tekee myös itsearvionnin koulunkäynnistään. Samalla kerätään palaute vanhemmilta. Laskin, että 20 oppilaan luokassa aikaa menee noin 5 tuntia. Ei kovin iso vaiva sitä arvokkaasta tiedosta, minkä ne tuottavat.
- ahkeralissu
Opettajiakin on niin moneen junaan. Toiset stressaantuvat helpommin kuin toiset. Monet antavat itsestään tosi paljon ja ajattelevat, että vartit ja muu ylimääräinen kuuluu työhön. Kait se on niin, että jokaisen pitää tehdä tätä työtä oman jaksamisen mukaan. Itse arvostan opettajia, jotka paneutuvat hyvin työhönsä, eivätkä itke joka palaverista ja vartista.
- ole pakollisia
ainakaan meidän koulussa. Itse luokanvalvojana en niitä aio pitää - mutta ekassa vanhempainillassa aion sanoa, että tottakai voidaan katsoa yhdessä aikoja, jos vanhemmat niin haluavat, ja mulle saa iltaisinkin soittaa, toisin kuin rinnakkaisluokan valvojalle, joka ei anna numeroaan kellekään.
Olen jo ollutkin yhteydessä kotiin päin puhelimitse (soittopyyntöjä on jo tullut) - ja tietysti omaan laskuuni... joten tietysti halvemmaksihan tulisi istua konkreettisesti kasvotusten kuin puhua asioista puhelimitse.
Olen ajatellut asian niinkin, että vanhempainvartit voivat olla pakkopullaa myös vanhemmille.
Se tunti, joka mulla maksetaan luokanvalvojan työtä "erilliskorvausta", menee kyllä ihan luokan asioitten hoitamiseen ilman vanhempainvarttejakin.- ymmärtämiseen
Vanhempainvartit eivät ole pakollisia, mutta pakollista on opettajan aloitteellisuus kotien suuntaan ja tapaamismahdollisuuden järjestäminen tarvittaessa - vanhempainvartit on yksi hyvä työväline tämän velvollisuuden täyttämiseksi.
Opettaja saa vähentää verotuksessa puhelinkulujaan ilman erillistä selvitystä. Ei ole lainkaan pakollista käyttää omaa puhelintaan tai edes antaa vanhemmille omaa puhelinnumeroaan. Opettaja on puhelimella tavoitettavissa työaikana työnumerosta.
Opettaja voi tehdä tapaamisista pakkopullaa tai sitten rakentavia hetkiä, joissa oppilaan asiat edistyvät myönteiseen suuntaan. Vanhempien kohtaamiseenkin tarvitaan koulutusta ja taitoa.
Kun tekee pohjatyön kunnolla (esim. vanhempainvarttien avulla), niin jatkuva pikku asioiden viilaaminen vähenee ja tuo tunti viikossa riittää mainiosti. - aikaa menee paljon!!!
ymmärtämiseen kirjoitti:
Vanhempainvartit eivät ole pakollisia, mutta pakollista on opettajan aloitteellisuus kotien suuntaan ja tapaamismahdollisuuden järjestäminen tarvittaessa - vanhempainvartit on yksi hyvä työväline tämän velvollisuuden täyttämiseksi.
Opettaja saa vähentää verotuksessa puhelinkulujaan ilman erillistä selvitystä. Ei ole lainkaan pakollista käyttää omaa puhelintaan tai edes antaa vanhemmille omaa puhelinnumeroaan. Opettaja on puhelimella tavoitettavissa työaikana työnumerosta.
Opettaja voi tehdä tapaamisista pakkopullaa tai sitten rakentavia hetkiä, joissa oppilaan asiat edistyvät myönteiseen suuntaan. Vanhempien kohtaamiseenkin tarvitaan koulutusta ja taitoa.
Kun tekee pohjatyön kunnolla (esim. vanhempainvarttien avulla), niin jatkuva pikku asioiden viilaaminen vähenee ja tuo tunti viikossa riittää mainiosti."Kun tekee pohjatyön kunnolla (esim. vanhempainvarttien avulla), niin jatkuva pikku asioiden viilaaminen vähenee ja tuo tunti viikossa riittää mainiosti."
ai kun vanhempia on tavattu vartti (tai puoli tuntia) lukuvuoden alussa, sitten ei enää nuoren elämässä tapahdukaan mitään sellaista, minkä takia luokanvalvoja soittelee ja selvittelee monimutkaisia juttuja pitkin lukuvuotta. Yläkoulussa ainakin luokanvalvoja saa (varsinkin jos käy valvontaluokan suhteen huono tuuri) käyttää omaa aikaansa sen maksetun tunnin lisäksi ihan yllin kyllin...
- Anonyymi
Koulun tehtävä on opettaa ja kodin kasvattaa. Onko kasvatus ylipäätään yksilön vai yhteiskunnan asia? Halutaanko, että kasvatus toteutetaan kollektiivisesti, eikä luoteta perheiden kykyyn kasvattaa omat lapsensa. Yläkoululaisten oppimistulokset ovat rapautuneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Eräs syy on didaktiikan alasajo kaikenlaisen paapomisen kustannuksella. Eiväthän opettajat pysty keskittymään itse päätehtäväänsä eli opettamiseen, jos jokaisen oppilaan henkilökohtaisia ongelmia pitää ryhtyä selvittelemään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808