löysin kutua akvaariosta:)

jee

Minulla on 2 lehtikalaa ja 10 kiilakylkeä.
Tänään aamulla havaitsin kutua, sellaisia kirkkaita pieniä palloja miekkakasvin lehdellä ja arvelin sen olevan lehtikalojen tekosia.Nämä kuitenkin innostuivat syömään sitä, joten pelastin kudun toistaiseksi lasipurkkiin.
Rupesin tutkimaan akvaariota vähän tarkemmin.Huomasin erään toisenkin kasvin päällä kutupalloja, mutta tietääkseni lehtikset kutevat lähinnä laakealle pinnalle eikä mihinkään pöheikkö kasviin.Tietysti tuli ajatus siitä, että mitäpä jos nämä rakkaat kiilakylkeni olisivat kuteneet? Ne ovat nimittäin viime aikoina käyttäytyneet muutenkin hassusti, kisailevat toistensa kanssa tavallista enemmän jne. Mutta onko tämä mahdollista? Koska sehän on niin harvinaista, että kiilakylki kutee akvaariossa.
Keräsin kaiken kudun siis talteen ja nähtäväksi jää mitä sieltä sitten tulee.En ole mitenkään kovin hyvä akvaristi, joten nyt neuvoja kehiin! Minulla ei ole mitään poikasakvaariota, ja ainoastaaan miljoonakalat ovat minulla joskus lisääntyneet ja niiden poikasten hoito oli helppoa.
Mitä se artemia on, mitä syötetään kalan poikasille? Huomasin ikäväkseni osan kudusta muuttuneen valkoiseksi, eli näin ollen se ei ole hedelmöittynyt.
Ja sitä haluaisin kysyä, että kuinka usein kalat kutevat? Voiko tämä jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi?

Kiitos vastauksista:)

11

2880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylki

      Ensinnäkin, ihan pakko nipottaa, mutta löysit siis MÄTIÄ, kutu on se tapahtuma, jonka tuotoksena se mäti lasketaan... :)

      Kiilakyljet on ainakin mulla kuteneet kyllä, kunhan vaan vesi on ollut tuoretta ja sopivaa. Juuri sellainen kisailu oli tunnusomaista käytöstä ja kyllä ne alkuun päästyään kutivat muistaakseni aika säännöllisesti, niin kauan kuin jouduin muuttamaan ja veden laatu vaihtui...

      Jos olisi kokemusta, niin munien koosta voisi kyllä päätellä, kumpien tekosia ne ovat, mutta vaikea näin näkemättä kuvailla mitään mittoja.

      Artemia on sellaisia pieniä öttiäisiä, joita voi kasvattaa suolavedessä munista ja elävänä ruokana tietty tosi hyvää poikasille, mutta olen saanut kiilanpoikasia kasvatettua ihan jauhemaisella poikasruoallakin. Poikasakvaario on välttämätön, vanhemmat ja erityisesti ne lehtikset kyllä pistelee ne pennut suuhunsa alta aikayksikön. Pelkässä purkissa on tosi vaikeaa pitää vedenlaatu hyvänä.

      • jee

        Okei..No kuinka kauan voin pitää niitä tässä purkissa? Se nyt oli vain hätäratkaisu kun näin, että syövät mätiä enkä halunnut menettää sitä.
        Voinko pitää mädin purkissaa siihen asti kunnes poikaset syntyvät? Nimittäin en viitsisi käydä ostamassa mitään varsinaista poikasallasta ellei ole varmaa, että poikasia on tosissaan tulossa...Nimittäin kuten jo mainitsin, osa mädistä on muuttunut valkoiseksi eli niistä ainakaan ei ole mitään syntymässä.
        Kuinka nopeasti poikaset kasvavat "seura-akvaariokelpoisiksi?"
        Todella hienoa ja mukavaa jos tämän mädin olisi kiilakyljet tehneet, sillä olisin muutenkin ostanut niitä 10 kappaletta lisää, sillä ovat niin hulppeita kavereita:)
        Tuli jopa hieman onnistunut fiilis, kun kalat ovat olleet kutupuuhissa.Tuntuu, että olen suoriutunut hyvin harrastuksessani:) Minulla kun kalat eivät aikaisemmin ole kuteneet.


      • hienoa
        jee kirjoitti:

        Okei..No kuinka kauan voin pitää niitä tässä purkissa? Se nyt oli vain hätäratkaisu kun näin, että syövät mätiä enkä halunnut menettää sitä.
        Voinko pitää mädin purkissaa siihen asti kunnes poikaset syntyvät? Nimittäin en viitsisi käydä ostamassa mitään varsinaista poikasallasta ellei ole varmaa, että poikasia on tosissaan tulossa...Nimittäin kuten jo mainitsin, osa mädistä on muuttunut valkoiseksi eli niistä ainakaan ei ole mitään syntymässä.
        Kuinka nopeasti poikaset kasvavat "seura-akvaariokelpoisiksi?"
        Todella hienoa ja mukavaa jos tämän mädin olisi kiilakyljet tehneet, sillä olisin muutenkin ostanut niitä 10 kappaletta lisää, sillä ovat niin hulppeita kavereita:)
        Tuli jopa hieman onnistunut fiilis, kun kalat ovat olleet kutupuuhissa.Tuntuu, että olen suoriutunut hyvin harrastuksessani:) Minulla kun kalat eivät aikaisemmin ole kuteneet.

        Tosi hienoa (: haluan kuulla lisää näistä pienistä kaloista kun ne kehittyy (:


      • jee
        hienoa kirjoitti:

        Tosi hienoa (: haluan kuulla lisää näistä pienistä kaloista kun ne kehittyy (:

        Nyt pikkuiset jo vähän yrittävät enemmän uida, mutta lähinnä makaavat pohjalla.
        Pelottaa koko ajan, että ne kuolevat kun ovat niin pikkuisia ja heiveröisiä.
        Olen hermostunut lehtikaloihini kun syövät koko ajan kiilakylkien mätiä!! Äidinvaistoni tulivat esiin ja ärsyttää kun etsivät nyt koko ajan kutua joka lehdestä:(
        Soitin eläinkauppaan ja kyselin poikasten ruokinnasta.Sanoivat, että myös tavallinen hiutaleruoka erittäin pieneksi murskattuna riittää...Onkohan näin?
        Onnittelivat myös lämpimästi poikasten johdosta:)
        Minua jännittää niin kovasti poikasten selviytymisen puolesta, että ravaan koko ajan täällä keskustelupalstalla katsomassa olisiko joku kirjoittanut minulle jotain vinkkiä.
        Onko se kuinka todennäköistä, että poikaset kuolevat?
        Voinko siirtää niitä akvaarioon poikasverkkoon kun siellä ei ole edes vielä lämmitintä? Kun eivätkös poikaset tarvitse hieman lämpimämmän veden kuin huoneenlämpö? Sijoitin poikasten lasipurkin akvaarion lampun päälle, koska se on lämmin niin vesikin lämpiää.


    • jee

      Nyt mädistä on kehittynyt pieniä nuijapäitä, mutta ne eivät ui vielä vaan makaavat lasipurkkini pohjalla ja liikkuvat välillä.
      Ne tuskin tarvitsevat vielä mitään ruokaa?
      Toisaalta harmittaa ostaa poikasakvaario ja kaikki lämmittimet, suodattimet yms 3 nuijapään takia mutta en halua, että ne kuolevat.
      Täytyykö sitä poikasakvaariotakin sitten kypsyttää?
      Minkä kokoinen olisi hyvä?
      Olen niiiiiin innoissani kun sain kalavauvoja:) Toivottavasti selviävät aikuisikään asti.

      • mun.,.m,,.

        mielipide kiinnostaa,niin kokeile vaihtaa sitä vettä sinne lasi purkkiin melko tiheeän,vaikka pari kolme kertaa päivässä,luulis et pienet poikaset pärjää sillä.Siis otat akvaariosta sinne uutta vettä.Ei se kelluvapoikas allas kyllä montaa auroa maksa,olisko ollu alta 10e.Melkee hakisin sellasen,tulee kunninki halvemmaks hommata se ku 10 uutta kiilakylkeä liikkestä.


      • jee
        mun.,.m,,. kirjoitti:

        mielipide kiinnostaa,niin kokeile vaihtaa sitä vettä sinne lasi purkkiin melko tiheeän,vaikka pari kolme kertaa päivässä,luulis et pienet poikaset pärjää sillä.Siis otat akvaariosta sinne uutta vettä.Ei se kelluvapoikas allas kyllä montaa auroa maksa,olisko ollu alta 10e.Melkee hakisin sellasen,tulee kunninki halvemmaks hommata se ku 10 uutta kiilakylkeä liikkestä.

        Mielessä kävi hommata kelluva poikasallas mutta en haluaisi sitä, koska poikaset tulee silti helposti syödyksi kun pääsevät uimaan altaan raoista akvaarioon..Ainakin niin kävi miljoonakalan poikasille.
        Soitin eläinkauppaan ja kertoivat, että heillä on sellaista verkkoa, joka laitetaan akvaarioon.
        En tietenkään tajunnut kysyä, kuinka isoja verkon reiät ovat, mutta mieluummin sellaisen ostan kuin ihan itse akvaarion.
        En ymmärrä mikä kiilakylkiäni vaivaa.Kutua tulee vaan ja tulee.Mielestäni en ole edes suonut mitään sen ihmeellisempiä olosuhteita niille, en ole edes vielä hankkinut lämmitintä, kun on ollut niin kuumat ilmat ettei sitä ole tarvinnut.Mutta nyt kyllä voisin sen hankkia, kun ilma on alkanut kylmenemään ja samoin akvaarion vesi...Mutta mitä jos lopettavat siihen sitten kutemisen? :(

        ps.Milloin alan tarjoamaan poikasille ruokaa?
        Ovat siis vielä todella alkeellisia, pikku nuijapäitä, jotka liikkuvat välillä.


      • siru
        jee kirjoitti:

        Mielessä kävi hommata kelluva poikasallas mutta en haluaisi sitä, koska poikaset tulee silti helposti syödyksi kun pääsevät uimaan altaan raoista akvaarioon..Ainakin niin kävi miljoonakalan poikasille.
        Soitin eläinkauppaan ja kertoivat, että heillä on sellaista verkkoa, joka laitetaan akvaarioon.
        En tietenkään tajunnut kysyä, kuinka isoja verkon reiät ovat, mutta mieluummin sellaisen ostan kuin ihan itse akvaarion.
        En ymmärrä mikä kiilakylkiäni vaivaa.Kutua tulee vaan ja tulee.Mielestäni en ole edes suonut mitään sen ihmeellisempiä olosuhteita niille, en ole edes vielä hankkinut lämmitintä, kun on ollut niin kuumat ilmat ettei sitä ole tarvinnut.Mutta nyt kyllä voisin sen hankkia, kun ilma on alkanut kylmenemään ja samoin akvaarion vesi...Mutta mitä jos lopettavat siihen sitten kutemisen? :(

        ps.Milloin alan tarjoamaan poikasille ruokaa?
        Ovat siis vielä todella alkeellisia, pikku nuijapäitä, jotka liikkuvat välillä.

        mulla ainakin milliksen poikaset pyusyny hyvin kelluvassa poikasaltaassa. pitää olla tarpeeksi tiheä.


    • kävi?

      Selviskö poikaset ja missä sit loppu viimein niitä pidit?
      Mielen kiinnolla seuraan omien rihmakalojen kuplapesien tekoa,saa nähdä tuleeko valmista..

      • jee

        Nyt asiat on kovin kurjasti...Viikon pidin poikasia siel lasipurkissa..Sitten täällä joku neuvoi ostamaan sen poikasaltaan, mutta hankin sittenkin poikasverkon, koska pelkäsin poikasten uiva pois poikasaltaan raoista.
        Sen koommin en enää poikasia nähnyt kun ne sinne verkkoon laitoin.Voiko muka olla mahdollista, että ne olisivat niiiiiiin pieniä, että pääsisivät pois raoista? Kiilakyljet kutevat vieläkin, mutta lehtikalat syövät kutua sitä mukaan ku sitä tulee.Olen harkinnut luopumista lehtikaloista, niin itsekkäältä kuin se kuulostaakin..
        Kysymys kuitenkin kuuluu, mihin poikaset hävisivät?


    • Vähän myöhässä...

      Ovat varmaan lähteneet lipettiin. Mutta jos saat taas poikasia, laita ne poikasakvaarioon tai hanki mangrovepuu, jonka suojiin voi kuten ja poikaset kehittyä niinkuin meillä kävi. PS. Jolleivat poikaset ole monneja jotka saavat ravintonsa levästä yms. Anna niillle palanen keitetyn kananmunan keltuaista! Useimmat kalat esim. Lehtikalat syövät sitä, meidänkin kolmoset söivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe