Sammon varatili ja eTalletustili

säästöön

Tarkoitus on aloittaa jatkuva säästäminen, esim. 100 e/kk. (Ei, nyt ei ole tarkoitus laittaa sijoitusrahastoon tms.) Kumman valitsen, varatilin vai etalletustilin?

Mitä kuluja näissä tileissä on? Sammon sivuja katsellessa mahdolliset kulut eivät osuneet silmään.

20

6540

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varatilin haltija

      Varatililtä saa muistaakseni kahdesti vuodessa nostaa ilman kuluja mutta sitä useammasta nostosta menee 4 euroa per kerta. Muita kuluja ei ole ainakaan omalla kohdalla vastaan tullut, lisää saa rahaa laittaa ilman kuluja tälle tilille. Itse en ole nostanut vielä kertaakaan vaikka vuoden verran on tili ollut, lisää olen kyllä laittanut tilille moneen otteeseen tuhansia euroja.
      Itsekin säästän ko. tilille melkein sata euroa kuussa (tavoite vuodessa tuhat euroa säästöön) jatkuvana automaattisiirtona jonka lisäksi siis olen laitellut muutamia tonneja sinne.

      eTalletustilistä ei ole tietoa eikä kokemusta, ehkä joku toinen voi vastata siitä.

      • googleta!!!!!!!!!!!!!!!!!1

      • HJ.
        googleta!!!!!!!!!!!!!!!!!1 kirjoitti:

        eTalletustili:
        http://domino.sampo.fi/external/sbd/tuotteet.nsf/tuotteet/etalletustili?OpenDocument&ver=1
        Varatili:
        http://domino.sampo.fi/external/sbd/tuotteet.nsf/tuotteet/varatili

        Yhteenvetona: eTalletustilissä on huonompi korko, joka riippuu saldon suuruudesta, mutta voi nostaa maksutta 2 kertaa/kk. Varatilissä parempi korko, joka ei riipu summasta, vaan on aina 12 kk euribor - 1,2%, mutta maksuttomia nostoja vain 2 krt / kalenterivuosi.

        kätevä tili, samoin kuin sammon 1-> kk talletuksetkin,

        mitään kuluja ei talletusvaiheessa.


      • ***
        HJ. kirjoitti:

        kätevä tili, samoin kuin sammon 1-> kk talletuksetkin,

        mitään kuluja ei talletusvaiheessa.

        vielä nykyiselläkään korkotasolla 1kk ja 3kk määräaikaiset ei anna juuri mainittavaa tuottoa. Tänäpäivänä saat samalla ajalla korkorahastosta paremman tuoton, eikä siinä peritä palkkiota merkinnästä eikä lunastukseksastakaan. Ainoa haitta on, että samalle päivälle kun teet lunastustoimeksiannon, et rahoja saa käyttöön vaan jos teet toimeksiannon aamupäivästä, niin raha on tilillä seuraavana iltapäivänä (klo 13 noteerauksen jälkeen).


      • joo.
        *** kirjoitti:

        vielä nykyiselläkään korkotasolla 1kk ja 3kk määräaikaiset ei anna juuri mainittavaa tuottoa. Tänäpäivänä saat samalla ajalla korkorahastosta paremman tuoton, eikä siinä peritä palkkiota merkinnästä eikä lunastukseksastakaan. Ainoa haitta on, että samalle päivälle kun teet lunastustoimeksiannon, et rahoja saa käyttöön vaan jos teet toimeksiannon aamupäivästä, niin raha on tilillä seuraavana iltapäivänä (klo 13 noteerauksen jälkeen).

        korkorahastosta paremman tuoton,
        totta kai niistä saa paremman tuoton,
        suuremmissa summissa 1% on helpolla jo päivien palkka,
        ja osakerahastoista vielä paremman.

        sitä en ymmärrä, miksi "kaikkiin rahastoihin joku laittaa rahojaan",

        minä laita aina siihen tuottavimpaan ja yleensä se edelleen tuottaa enemmmän


    • ***

      Varatilin korko 12kk euribor(365) -1,2% päiväsaldolle. Korko muuttuu päivittäin. Avaustalletus 5000eur (ollaan tosin avattu pienemmälläkin saldolla esim. fiksujen päivien aikaan). Kaksi maksutonta veloitustapahtumaa vuodessa, seuraavista 4eur/kpl. Talletukset maksuttomia.

      e-talletustili korko porrastettu saldon mukaan ja perustuu 3kk euriborille portaat ovat seuraavat
      0 - 9.999 eur 3 kk Euribor - 1,75%
      10.000 - 24.999 eur 3 kk Euribor - 1,50%
      25.000 - 74.999 eur 3 kk Euribor - 1,25%
      75.000 - 149.999 eur 3 kk Euribor - 1,00%
      150.000 -> 3 kk eur Euribor - 0,75%
      Kuukaudessa kaksi maksutonta veloitustapahtumaa seuraavista 4eur kpl. Talletukset maksuttomia.

      • Tyhymä

        Moi,

        Miten noilla tileillä tuo korko lasketaan. Esim etalletustilillä säästössä 10000€ ja korko 3.3% lasketaan päivittäin päiväsaldolle.

        Kun lasken 3% 10000:Sta saan 300€, mutta eihän päivässä voi saada noin paljoa =)


      • Onko tosi?

        Onko varatilin ehdot muuttuneet niin että pitää olla 5000 euron talletus ennenkuin tilin voi avata nykyään? Vai oliko tuo pelkkä esimerkki?


      • ***
        Onko tosi? kirjoitti:

        Onko varatilin ehdot muuttuneet niin että pitää olla 5000 euron talletus ennenkuin tilin voi avata nykyään? Vai oliko tuo pelkkä esimerkki?

        esimerkki. Suosituksena on tuo 5000 euron avaustalletus, mutta kuten sanoin, että siitä ei olla pidetty niin tiukasti kiinni. Olemme avanneet pienemmilläkin summilla varatilejä, eikä vielä ole potkuja annettu.


      • ***
        Tyhymä kirjoitti:

        Moi,

        Miten noilla tileillä tuo korko lasketaan. Esim etalletustilillä säästössä 10000€ ja korko 3.3% lasketaan päivittäin päiväsaldolle.

        Kun lasken 3% 10000:Sta saan 300€, mutta eihän päivässä voi saada noin paljoa =)

        pitää sitten vielä jakaa päiväkohtaisesti, eli 365:llä, sitten alkaa mennä jo lähemmäksi ;o)

        Korko tosiaan lasketaan jokaisen päivän saldolle ja jokaisen päivän korolla. Tänään korko voi olla se 3,3, huomenna 3kk euribor nousee hieman vaikka siten, että kokonaiskorko on 3,5 lasketaan sillä se huomisen korko ja jos ylihuomiseksi 3kk euribor laskee ja kokonaiskoroksi tulee vaikka 3,1 niin sen päivän korko lasketaan taas sillä 3,1 prosentilla.


      • ***
        *** kirjoitti:

        pitää sitten vielä jakaa päiväkohtaisesti, eli 365:llä, sitten alkaa mennä jo lähemmäksi ;o)

        Korko tosiaan lasketaan jokaisen päivän saldolle ja jokaisen päivän korolla. Tänään korko voi olla se 3,3, huomenna 3kk euribor nousee hieman vaikka siten, että kokonaiskorko on 3,5 lasketaan sillä se huomisen korko ja jos ylihuomiseksi 3kk euribor laskee ja kokonaiskoroksi tulee vaikka 3,1 niin sen päivän korko lasketaan taas sillä 3,1 prosentilla.

        se korko, joka ilmoitetaan on aina vuosikorko, siksi jaetaan 365:llä ja karkausvuosina 366:lla ;o)


      • tehä neempi
        *** kirjoitti:

        esimerkki. Suosituksena on tuo 5000 euron avaustalletus, mutta kuten sanoin, että siitä ei olla pidetty niin tiukasti kiinni. Olemme avanneet pienemmilläkin summilla varatilejä, eikä vielä ole potkuja annettu.

        niin ei parempaa tilliä ois. esmekkinä vois olla ihan käyttötilinä piätminen. noin 2 maskutonta rajottaa liina paljo siirtelyä


      • Onko tosi
        *** kirjoitti:

        esimerkki. Suosituksena on tuo 5000 euron avaustalletus, mutta kuten sanoin, että siitä ei olla pidetty niin tiukasti kiinni. Olemme avanneet pienemmilläkin summilla varatilejä, eikä vielä ole potkuja annettu.

        Itse tuli muutettua säästötili varatiliksi noin vuosi sitten ja avaus-summana oli suunnilleen 1000 euroa, tosin tähän mennessä olen siirrellyt sinne sen verran että saldo on yli 7500 euroa.
        En vaan ollut kuullutkaan tuosta 5000 euron avaustalletuksesta aikaisemmin, jos sellaista olisi silloin vuosi sitten vaadittu niin olisi jäänyt siinä vaiheessa avaamatta tämä tili.


      • Onko tosi kirjoitti:

        Itse tuli muutettua säästötili varatiliksi noin vuosi sitten ja avaus-summana oli suunnilleen 1000 euroa, tosin tähän mennessä olen siirrellyt sinne sen verran että saldo on yli 7500 euroa.
        En vaan ollut kuullutkaan tuosta 5000 euron avaustalletuksesta aikaisemmin, jos sellaista olisi silloin vuosi sitten vaadittu niin olisi jäänyt siinä vaiheessa avaamatta tämä tili.

        Kun minä avasin Varatilin viime vuoden marraskuussa, en tehnyt sentinkään avaustalletusta. Vasta sen jälkeen, kun tili oli avattu ja tilinumero tiedossani, siirsin sinne rahaa toisesta pankista.


      • ***
        Timontti kirjoitti:

        Kun minä avasin Varatilin viime vuoden marraskuussa, en tehnyt sentinkään avaustalletusta. Vasta sen jälkeen, kun tili oli avattu ja tilinumero tiedossani, siirsin sinne rahaa toisesta pankista.

        jo edellisissä viesteissä, jos luit, varatiliä on avattu ilman 5000 euron talletusta, vaikka 5000 euroa talletustuositus onkin! Osasitko itse kysyä varatiliä, vai kerroitko suunnitelmastasi siirtää rahaa sampopankkiinpankkiin? Oliko sinulla Sammossa kuukausittaisen käyttövaran ylimenevää rahaa tileillä, että varatiliä suositeltiin? Varatiliä emme lähde pankinpuolelta myymään alle 5000 eurolle, jos asiakas ei itse sitä osaa kysyä tai muuten konaisasiakkuus ole sellainen, että varatilistä olisi hyötyä kummallekaan, pankille tai asiakkaalle. Ja jos vaikka toisen pankin asiakas tulee kysymään sammon talletusvaihtoehdoita, tottakai varatiliä tarjotaan ja varsinkin silloin jos asiakkaalla on aikomus tuoda rahaa pankkiin muutenkin kuin vain kuukauden köyttövara...


      • *** kirjoitti:

        jo edellisissä viesteissä, jos luit, varatiliä on avattu ilman 5000 euron talletusta, vaikka 5000 euroa talletustuositus onkin! Osasitko itse kysyä varatiliä, vai kerroitko suunnitelmastasi siirtää rahaa sampopankkiinpankkiin? Oliko sinulla Sammossa kuukausittaisen käyttövaran ylimenevää rahaa tileillä, että varatiliä suositeltiin? Varatiliä emme lähde pankinpuolelta myymään alle 5000 eurolle, jos asiakas ei itse sitä osaa kysyä tai muuten konaisasiakkuus ole sellainen, että varatilistä olisi hyötyä kummallekaan, pankille tai asiakkaalle. Ja jos vaikka toisen pankin asiakas tulee kysymään sammon talletusvaihtoehdoita, tottakai varatiliä tarjotaan ja varsinkin silloin jos asiakkaalla on aikomus tuoda rahaa pankkiin muutenkin kuin vain kuukauden köyttövara...

        Olen ollut Postipankin ja sen seuraajapankkien asiakas 1970-luvulta alkaen, jolloin Postipankin käyttötili oli ylivoimaisen hyvä palkkatiliksi. Sittemmin asiakassuhde riutui sen vuoksi, että Postipankista, Leoniasta ja Sampopankista ei saanut kilpailukykyistä korkoa talletuksille. Oikeastaan vain Visa-kortin vuoksi ja historiallisista tunnesyistä olen siellä asiakkaana roikkunut.

        Varatilistä kuulin ystävältäni, joka oli sen kai verkkopankissa huomannut. Avasin sen heti eli viime vuoden marraskuussa. Sittemmin sain tietää Suomi24.fi-keskustelufoorumilla, että Sampopankin verkkopankissa voi nyt tehdä myös määräaikaisia talletuksia melko hyvällä korolla. Niinpä olen tehnyt sitten sellaisenkin.

        Minkäänlaista myyntiä tai markkinointia en ole havainnut kummankaan tuotteen osalta. Ei minulla tietenkään ollut mitään suunnitelmaa siirtää rahoja Sampopankkiin, kun ei sieltä ole koskaan aiemmin (tai ainakaan 20 vuoteen) maksettu kilpailukykyistä korkoa. Vapaa raha liikkuu korkotarjousten mukaan.


      • ***
        Timontti kirjoitti:

        Olen ollut Postipankin ja sen seuraajapankkien asiakas 1970-luvulta alkaen, jolloin Postipankin käyttötili oli ylivoimaisen hyvä palkkatiliksi. Sittemmin asiakassuhde riutui sen vuoksi, että Postipankista, Leoniasta ja Sampopankista ei saanut kilpailukykyistä korkoa talletuksille. Oikeastaan vain Visa-kortin vuoksi ja historiallisista tunnesyistä olen siellä asiakkaana roikkunut.

        Varatilistä kuulin ystävältäni, joka oli sen kai verkkopankissa huomannut. Avasin sen heti eli viime vuoden marraskuussa. Sittemmin sain tietää Suomi24.fi-keskustelufoorumilla, että Sampopankin verkkopankissa voi nyt tehdä myös määräaikaisia talletuksia melko hyvällä korolla. Niinpä olen tehnyt sitten sellaisenkin.

        Minkäänlaista myyntiä tai markkinointia en ole havainnut kummankaan tuotteen osalta. Ei minulla tietenkään ollut mitään suunnitelmaa siirtää rahoja Sampopankkiin, kun ei sieltä ole koskaan aiemmin (tai ainakaan 20 vuoteen) maksettu kilpailukykyistä korkoa. Vapaa raha liikkuu korkotarjousten mukaan.

        osasit itse varatiliä kysyä...

        Itse olen kyseisessä pankissa töissä ja sillä jotain myös varatilin myyntipolitiikasta jotain tiedän.

        Kun seuraavan kerran olet määräaikaistelletustasi uusimassa, käväisehän ihan kottorissasi tarjous kysymyssä. Voisit saada neuvoteltua vielä paremman koron kuin verkkopankin kautta. Myös käyttötilin korkoon kannattaa kysyä korkojoustoja...


      • Timontti kirjoitti:

        Olen ollut Postipankin ja sen seuraajapankkien asiakas 1970-luvulta alkaen, jolloin Postipankin käyttötili oli ylivoimaisen hyvä palkkatiliksi. Sittemmin asiakassuhde riutui sen vuoksi, että Postipankista, Leoniasta ja Sampopankista ei saanut kilpailukykyistä korkoa talletuksille. Oikeastaan vain Visa-kortin vuoksi ja historiallisista tunnesyistä olen siellä asiakkaana roikkunut.

        Varatilistä kuulin ystävältäni, joka oli sen kai verkkopankissa huomannut. Avasin sen heti eli viime vuoden marraskuussa. Sittemmin sain tietää Suomi24.fi-keskustelufoorumilla, että Sampopankin verkkopankissa voi nyt tehdä myös määräaikaisia talletuksia melko hyvällä korolla. Niinpä olen tehnyt sitten sellaisenkin.

        Minkäänlaista myyntiä tai markkinointia en ole havainnut kummankaan tuotteen osalta. Ei minulla tietenkään ollut mitään suunnitelmaa siirtää rahoja Sampopankkiin, kun ei sieltä ole koskaan aiemmin (tai ainakaan 20 vuoteen) maksettu kilpailukykyistä korkoa. Vapaa raha liikkuu korkotarjousten mukaan.

        Edellistä kirjoittaessani unohdin, että eTalletustilikin on PSP/Leonia/Sampopankin tuote. Sille maksettiin aluksi hyvää korkoa ja pidin siellä "vararahastoani". Sitten korko putosi kummallisen alas, jolloin siirsin rahat muihin pankkeihin. Esim. KOP/Merita/Nordean suorakäyttötilin korko ei missään vaiheessa laskenut alle 2%:n, jos talletusmäärä on yli 40 tmk (noin 7.000 euroa).


      • *** kirjoitti:

        osasit itse varatiliä kysyä...

        Itse olen kyseisessä pankissa töissä ja sillä jotain myös varatilin myyntipolitiikasta jotain tiedän.

        Kun seuraavan kerran olet määräaikaistelletustasi uusimassa, käväisehän ihan kottorissasi tarjous kysymyssä. Voisit saada neuvoteltua vielä paremman koron kuin verkkopankin kautta. Myös käyttötilin korkoon kannattaa kysyä korkojoustoja...

        minusta olisi aika nöyryyttävää kulkean paikasta toiseen tarjouksia kyselemässä. Mieluummin valitsen niistä tarjouksista, jotka ovat avoimesti ja julkisesti internetissä kaikkien nähtävinä. Sitäpaitsi kotikoneen ääressä voin pitää omat Excel-taulukkoni samalla esillä, tehdä vertailuja ja ajatella asioita kaikessa rauhassa.


      • ***
        Timontti kirjoitti:

        minusta olisi aika nöyryyttävää kulkean paikasta toiseen tarjouksia kyselemässä. Mieluummin valitsen niistä tarjouksista, jotka ovat avoimesti ja julkisesti internetissä kaikkien nähtävinä. Sitäpaitsi kotikoneen ääressä voin pitää omat Excel-taulukkoni samalla esillä, tehdä vertailuja ja ajatella asioita kaikessa rauhassa.

        Kyllä verkkopankki on erittäin hyvä vaihtoehto talletusten teossa. Ja varsinkin jos ei juokse jokaisen prosentin kymmenyksen perässä, niin erittäin järkevä vaihtoehto. Kyllähän siinä iso vaivan säästö on ja saa ajatella rauhassa asiaa.

        Toivottelen tuottavia talletuksia jatkossakin ;o)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      133
      1544
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1172
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1170
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      78
      1050
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      869
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      762
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      752
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      677
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      134
      641
    Aihe