alkoholi ja aivovauriot

miten pahoja

ne lopullisesti ovat.
Melkoista luetavaa esim tuo alkon esite alkoholi ja aivot.
Siinä sanotaan esim, että aivovauriot ovat alkoholin suurkuluttajilla suurempi ongelma kuin mitkään maksasairaudet ja muut elimilliset haitat.
Itse join suht. runsaasti noin 2-3 vuotta.
Tajuan selkeästi eron, että olen varmaan nykyään 20 % "tyhmempi" kuin ennen juomisen aloittamista.
Samat asiat ei enää niin helposti onnistukkaan. Ennen yksinkertaiset asiat on vaikea hahmottaa tai ymmartää. Siis samat asiat mitkä ennen tajusi helposti.

Onko muut havainneet saman?
Tunnetteko korjautuvanne ajan kanssa kun ette juo vai onko aivovaurionne ja ajattelutoimintojen laskeminen pysyvää?

16

3202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8h7645htr

Palautuvat luultavasti liki kokonaan, jos olet juomatta tai ainakin vähennät juomisen turvalliselle tasolle. Tuo on niin lyhyt aika. Ellet sitten juonut _todella_ rajusti.

• aivot

kun aivosolu tuhoutuu se ei enää palaudu, mutta muut aivosolut voivat tehdä sen entisen aivosolun tehtävää?

• Oolofi

Liki 3 viikkoa kuivilla oon jo ollut, mutta tuntuu että aivosoluja on tuhoutunut melkoisesti vuosien varrella. En kyllä yhtään ihmettele, sen verran rankkaa on homma ollut. Mutta kyllä monet vuosikymmeniä dokanneet ja kuivilla vuosia olleet silti vaikuttavat hyvinkin teräviltä, joten kait se ''tyhmyys'' ei kaikille jää niin pysyväksi olotilaksi. Vaikkei aivosolut tietääkseni uusiudukaan.

• Enzian

sullahan onkin ollut jo "radio päässä". Se on muuten paras viesti tällä palstalla kahteen viikkoon :D. Et oo tosin ainoa..Mutta asiaan. Mä olen mielestäni lukenut joku aika sitten jostakin uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan ne solut ei tuhoutuisikaan niin kuin ennen arveltiin tai että ne jotenkin korvautuu tms. en nyt muista mitä siinä tarkalleen oli. Eli ettei oliskaan aivosoluille niin kohtalokasta.

• calmato
        Enzian kirjoitti:

sullahan onkin ollut jo "radio päässä". Se on muuten paras viesti tällä palstalla kahteen viikkoon :D. Et oo tosin ainoa..Mutta asiaan. Mä olen mielestäni lukenut joku aika sitten jostakin uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan ne solut ei tuhoutuisikaan niin kuin ennen arveltiin tai että ne jotenkin korvautuu tms. en nyt muista mitä siinä tarkalleen oli. Eli ettei oliskaan aivosoluille niin kohtalokasta.

Kun pikkuaivot ovat surkastuneet ja muutenkin hävinnyt aivokudosta, niin ei se palaudu. Korkeintaan ihminen voi sopeutua rollaattoriin, niin ettei enää kaipaa kävelyretkiä ilman apuvälinettä, vaan rollaattori tai pyörätuoli on kuin oman kehon jatke.

• ehkä palaudukaan....
        calmato kirjoitti:

Kun pikkuaivot ovat surkastuneet ja muutenkin hävinnyt aivokudosta, niin ei se palaudu. Korkeintaan ihminen voi sopeutua rollaattoriin, niin ettei enää kaipaa kävelyretkiä ilman apuvälinettä, vaan rollaattori tai pyörätuoli on kuin oman kehon jatke.

Jos tarpeeksi on ryypännyt, niin entiselleen se pääelin ei enää ehkä koskaan palaudu, se on tietenkin karu fakta. Kuitenkin pysyvien vaurioidenkin syntymisen jälkeen tapahtuu aina eri asteista palautumista, kunhan juomisen lopettaa. Uusien tutkimusten mukaan palautuminen on merkittävämpää kuin ennen luultiin.

Kuten tupakoinnissakin, ryyppämisessäkin pätee, että lopettaminen kannattaa aina, riippumatta siitä, miten pahasti terveytensä on jo ehtinyt pilata.

Keskustelun aloittajalle sanoisin, että jos boltsi on silmin nähden hidastunut kahden-kolmen vuoden dokaamisen jälkeen, niin kyse lienee vasta varoitus, mutta kuitenkin aika vakava sellainen...

• calmato

Ystävättäreni joi noin 15 vuotta reippaanlaisesti, mutta "sivistyneesti", sosiaalityöntekijä kun on ammatiltaan. Hän ei koskaan kuvitellut kuuluvansa siihen surkeaan alkoholistien joukkoon, jota itse ammatissaan ohjasi katkaisuhoitoon ja antoi kunnan maksusitoumuksia.

Nyt on vitsit vähissä. Tuli sairaseläke, pikkuaivot ovat rappeutuneet, kävely on epävarmaa, tulee epileptisiä kohtauksia, muisti pätkii, puheet on matalalentoa arkitasossa ja tärkeimpiä asioita hänelle on nykyään, onko lääkkeet muistettu ottaa ja miten vatsa toimii.

Ikävä myöntää, mutta ystävyytemme on hiipunut hänen aivorappeumansa takia. Vaikka hän nyt sinnittelee juomattomana antabusten turvin hän ei ole enää entisenlaistaan hauskaa, lennokasta ja syvällistäkin seuraa. Yhdessäolo ei anna minulle mitään, kun hän vain valittelee vaivojaan, toistelee mitä juuri äsken sanoi ja syyttää kurjuudestaan lääkäreitä, jotka eivät osaa parantaa häntä, vaikka ovat määränneet kaikkiaan hänelle yli 10 erilaista lääkettä.

Kurja juttu. En kuitenkaan katso, että minulla on erityisvelvollisuuksia pitää häneen yhteyttä ja tukea hänen raittiuttaan (kuten hän itse vaatii, koska tietää että olen Al-anonin jäsen). En ole hyväntekeväisyyslaitos enkä laskiämpärikään.

• Justiina

Hei!

Itselläni ei ole aivovaurioon juomisesta kokemusta, heh, mutta hyvä ystäväni sai aivoverenvuodon ja alkoholistilla on sellaiseen kaksinkertainen riski esim. tapaturmien ja kaatumisten yhteydessä.

Olettaisin, että jos on ollut 2-3 vuotta alkoholin suurkuluttaja niin kestää jonkin aikaa ennen kuin kaikki palautuu entiselleen. Vaatii varmaankin kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä, että jaksaa kuntoutua moisesta. Täytyy olla vahva halu ja motivaatio muunlaiseen. Sanovat, että alkoholin tilalle pitäisi löytää jotain muuta mielekästä, joka veisi ajatukset pois vanhasta elämäntavasta. Se ei varmaankaan ole helppoa jos ei löydä sellaista mielekästä asiaa tai tekemistä.

Suurkulutuksen vaarat kannattaa ottaa vakavasti. Terveelliset elämäntavat yleensä kannattavat pitkällä aikavälillä. Alkoholia kannattaa juoda vain kohtuullisesti ja se kohtuus voi tarkoittaa vain yhtä lasillista silloin tällöin. Jos ei pysy itselleen asettamissa rajoissa, kannattaa ehkä luopua ainakin joksikin aikaa kokonaan alkoholista.

• Mr. wanna drink

Vanha on ketju mutta laskenpahan omatkin eritteet tähän samaan pottaan.

Itsellä takana noin 10 vuotta dokailua joista viimeiset 3 vuotta erittäin runsasta, en edes muista milloin olisin viimeksi juonut alle suurkulutuksen rajan. Alkoholi kuluu helposti 40-60 annosta viikossa, lähimuisti on surkea, hyvä jos muistaa saman päivän tapahtumia.

Missä menee raja pysyvien ja ohimenevien vaurioiden? Pään alueen traumat, alkoholimyrkytys (hapenpuute), B-ryhmän vitamiinien puutos aiheuttaa vaurioita varmasti !

Nyky tutkijoiden mukaan alkoholi ei varsinaisesti tuhoa itse neuronia vaan neuronien välisiä aksoneita jota peittää myeliini kerros eli valkoista kudosta.

Kun aksoni katkeaa se alkaa kasvamaan uudelleen, löytäessään uuden hermopäätteen johon kiinnittyä. Näin ollen viestien kulkuyhteys on muuttunut, aivojen toiminta muuttuu, alkoholin suurkuluttajien persoonallisuus yleensä muuttuu, onkohan syy juuri tämä?

Valkeanaineen atrofiasta tietääkseni pystyy palautumaan, mutta mieli ei ole enää koskaan sama kuin aikaisemmin.

Joku neurologian tirehtööri voisi käydä viskaamassa faktat tiskiin tähän ketjuun joutessaan, Kiitos!

• Kylmät kädet

En usko alkoholin aiheuttamiin aivovaurioihin. Tämä toki on vain vaatimaton mielipiteeni.

• .

• Nuori lääkäri

Juomalla 17 annosta alkoholia per päivä, pysyy aivot hyvässä kunnossa ja älykkyys lisääntyy.

• .

Pysyisit lapsi sinulle tarkoitetuilla palstoilla tai pelaile vaikka Nintendoa.

• .....

Ei kovinkaan pahoja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe