Kevyen vs kovan tuulen veneet

Tuloksia seurannut

Hyvät asiantuntijat, löytyykö mielipiteitä.

Olen vuosia ihmetellyt sitä, että puhutaan hyvistä kovan tuulen ja kevyen tuulen veneistä. Paikallisissa LYS- kisoissa näyttää tulosluettelo hyvin pitkälle samalta olosuhteista riippumatta. Vai ovatko veneet kuitenkin niin samantyyppisiä, että erot purjehdustaidoissa merkitsevät selvästi veneen ominaisuuksia enemmän?

Onko jokin nopeimman luokan veneistä selvästi kovan/ kevyen tuulen vene. X-99, X-332, Rondo, Sirena38, Dehler33, Selection37, First 31.7, Athena34

Entäpä vastaavasti keskiluokasta Siesta32, Sunwind30, Inferno29, H- vene, Avance33, Artina29, Mosquito88, Albin express

9

3311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jester

      Inferno 29 on mielestäni selvästi kevyen kelin vene. Pieni peräsin ja paljon purjetta on haasteellinen kovassa tuulessa.

      Monet listalla olevista veneistä ovat hyviä purjehtimaan. Niillä voi pärjätä eri keleillä kunhan taidot piisaa. Hyvät purjehtijat valitsevat hyvin purjehtivia veneitä ja se näkyy tuloksissa.

    • Joakim

      Tavallisimmissa C/R-veneissä ei ole yleensä niin suuria eroja, että se näkyisi purjehdustaitojen aiheuttamasta suurehkosta kohinasta.

      Esimerkkinä vaikkapa juuri käydyt IMS MM-kilpailut, joissa X-332 oli sekä voittajana, keskikastissa, että toiseksi viimeisenä.

      Sitten on veneitä, joiden suorituskyky muihin nähden riippuu hyvin paljon tuulenvoimakkuudesta ja usein myös -suunnasta."Kevyen tuulen veneet" ovat usein myös hyviä kovemman tuulen avotuuliveneitä, koska purjetta on reippaasti, ellei sitten runkomuoto ole sellainen, että "runkonopeus" ei juuri ylity.

      Aika ääriesimerkki voisi olla vaikkapa FE83 vs. Inferno 26/29/X-79. Kevyellä kelillä FE:llä ei ole mitään mahdollisuuksia (varsinkaan suorassa ajassa), mutta reippaammassa kelissä FE saattaa olla jopa nopeampi, varsinkin kryssillä, pienemmästä LYS-luvusta huolimatta.

      Vähän vastaava pari voisi olla vaikka Dehler 33 vs. X-99.

      Isommassa kokoluokassa ensimmäinen Swan 36 on hyvä esimerkki "kovan tuulen veneestä". Se on toivottoman hidas kevyellä tuulella. Monet keskieurooppalaiset C/R-veneet kuuluvat ainakin osin "kovan tuulen veneisiin", sillä purjepinta-alaa on usein selvästi vähemmän kuin vastaavissa Pohjoismaisissa veneissä. Nämä tosin usein kulkevat mallikkaasti jo 4-5 m/s tuulessa ja vauhti ei välttämättä enää parane 7 m/s jälkeen, toisin kuin tuolla Swanilla.

      Listaltasi X-99, Inferno 29 ja Sunwind 30 ovat selkeästi "kevyen tuulen veneitä". Paljon purjepinta-alaa, pieni oikaiseva momentti jne. Muut ovat aikalailla keskimääräisiä ja yhtään "kovan tuulen venettä" ei listallasi tainut olla.

      • Tuloksia seurannut

        Noi venetyypit osallistuvat innokkaimmin kisoihin. Kilpailuhenkiset ovat kai ostaneet hyvin purjehtivia venetyyppejä. Tai sitten toisinpäin eli innostuneet kisaamisesta veneen hankinnan jälkeen hyvien purjehdusominaisuuksien vuoksi.

        Keskilyssiin (1.07-1.15) ottavat osaa myös Comfortina32 ja H-35. Olenko siis oikeassa, että tällä alueella LYSsi toimii hyvin, kun veneet ovat samantyyppisiä.

        99:llä toki purjehditaan useammin täydellä osaavalla miehistöllä eli se varmaan kompensoi oikaisevaa momenttia.


      • Veneissäkin
        Tuloksia seurannut kirjoitti:

        Noi venetyypit osallistuvat innokkaimmin kisoihin. Kilpailuhenkiset ovat kai ostaneet hyvin purjehtivia venetyyppejä. Tai sitten toisinpäin eli innostuneet kisaamisesta veneen hankinnan jälkeen hyvien purjehdusominaisuuksien vuoksi.

        Keskilyssiin (1.07-1.15) ottavat osaa myös Comfortina32 ja H-35. Olenko siis oikeassa, että tällä alueella LYSsi toimii hyvin, kun veneet ovat samantyyppisiä.

        99:llä toki purjehditaan useammin täydellä osaavalla miehistöllä eli se varmaan kompensoi oikaisevaa momenttia.

        On selkeesti veneitä jotka pärjäävät hyvin
        kevyissä keleissä mutta kovissa sitten ei, riippumatta miehistöstä.Sitten on veneitä jotka
        pärjävät ihan älyttämän hyvin kovissa keleissä
        mutta ihan kevyessä ei. Näin ajatellen voisi kuvitelle, että puntit on tasan ja pitää vaan hyväksyä se tosiasia, että tänään ei ollut tuuria
        jos sattuu kisassa kevyt keli ja sulla sattuu olemaan kovankelin vene.Mutta näin ei kuitenkaan
        käytännössä ole. Nimittäin jos sulla on kovan kelin vene, ja kisassa onkin kevyt keli, niin silloi voit protestoidä järjästäjiä, koska ovat
        järjästäneet kevyen tuulen, vaikka sulla on kovan
        tuulen vene.Protesti menee yleensä läpi ja startti mitätöidään.Mutta jos sulla on kevyen tuulen vene ja tuleekin kisassa kova tuuli, niin
        sitten homma ei enää toimi samalla tavalla, vaan
        vaikka kuinka protestoit, niin ei auta mitään.
        Siis jos kisaat kannattaa ilman muuta hommata kovantuulen vene.


      • 85 prosenttia kisoista on k...
        Veneissäkin kirjoitti:

        On selkeesti veneitä jotka pärjäävät hyvin
        kevyissä keleissä mutta kovissa sitten ei, riippumatta miehistöstä.Sitten on veneitä jotka
        pärjävät ihan älyttämän hyvin kovissa keleissä
        mutta ihan kevyessä ei. Näin ajatellen voisi kuvitelle, että puntit on tasan ja pitää vaan hyväksyä se tosiasia, että tänään ei ollut tuuria
        jos sattuu kisassa kevyt keli ja sulla sattuu olemaan kovankelin vene.Mutta näin ei kuitenkaan
        käytännössä ole. Nimittäin jos sulla on kovan kelin vene, ja kisassa onkin kevyt keli, niin silloi voit protestoidä järjästäjiä, koska ovat
        järjästäneet kevyen tuulen, vaikka sulla on kovan
        tuulen vene.Protesti menee yleensä läpi ja startti mitätöidään.Mutta jos sulla on kevyen tuulen vene ja tuleekin kisassa kova tuuli, niin
        sitten homma ei enää toimi samalla tavalla, vaan
        vaikka kuinka protestoit, niin ei auta mitään.
        Siis jos kisaat kannattaa ilman muuta hommata kovantuulen vene.

        ja alle 5 prosenttia yli 10 m/s tuulta. Hauskan tarinasi mukaan lähes kaikki startit mitätöitäisiin.

        Kyllä veneessä sen verran purjeita pitää olla että sillä pääsee myös kesälomalla purjehtimaan.


      • vai onko

        Kovatuulisessa Hangon regatassa jäivät Finnexpressit yhtä lukuunottamatta rannalle vaikka rataa kiersi X-79, H-veneet, Folkkarit, Albin Expressit ja hait.


    • Mvene

      Veneen LYS luku määräytyy kilpailumenestyksestä. Eli siihen on vaikuttanut miehistön purjehdustaidot.

      • kovan tuulen veneestä

        on Hai. Kevyellä ei mihinkään, mutta tässä joitain vuosia sitten menivät Päijänteelläkin ihan kärjessä. Varmaan loppujäykkyys ja kallistuneena hyvä runkomuoto sekä kyky kantaa purjeet auttaa kovalla kelillä.


    • ..jatkakaa

      Sulla on luontaisia kykyjä LYS-asiamieheksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      108
      934
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe