Minkä verran teidän 40-60 moottorit haukkaavat bensaa näin keskimäärin tunnissa?
Bensan kulutus
59
19725
Vastaukset
- Kapu III
Kulutus on puolet hevosvoimista
- tämä tietysti
siis kaasu pohjassa, "matkanopeudella" ehkä puolet tästä ja kesän kulutus taas puolet edellisestä. (johtuu hidas ajosta jolloin tuntikulutus pieni)
- heh
Hevoset/2 menee perinteisessä 2-tahtisessa. 4-tahtisessa teho/3 on lähempänä.
Meikän 60 heppanen vie noin 10 litraa tunnissa sekalaisessa ajossa.
- Syöpi........
50hv Nelitahti,veneen paino 650kg,matka nopeus noin 22s kulutus hiukan alle 10 l/h.
- vain veneestä!!
Itelläni oli Bella 440TL, jossa oli aluksi 30hv kone. Bensaa meni 25 l tunnissa, koska joutui ajamaan kaasupohjassa... Liukuun lähtö hankalaa, jos enemmän kuin kaks henkeä...
Vaihdoin siihen 60hv koneen, jolla liukuun lähtö kuormalla kuin kuormalla lasten leikkiä. Nopeampi vauhti puolella kaasulla jo kuin 30hv ja bensan kulutus oli n. 17 l tunnissa!
Eli kantsii miettii sitä veneen kokoa. Ei kai kukaan aja kaasu pohjassa millään koneella tai sitten se on alitehoinen veneeseen verrattuna!!- Ykä2
Suuriruokaisimmatkin 30hv 2t koneet kuluttaa täydellä kaasulla alle 17l/h. Jos kone ei ollut jotenkin rikki, mihin tietysti jo sekin viittaisi että jouduit aina ajamaan kahva kaakossa, niin mittaustarkkuutesi on alle arvostelun.
- YETOL
Minulla otsikon mukaisen Yamahan kulutus keskimäärin noin 7 litraa ajotuntia kohden. Konella ajetaan pelkkää huviajoa joten esim. uistelusta kertyviä pitkiä hidaskäyntijaksoja ei ole.
Liukunopeuksilla kulutus vauhdista riippuen kympin kummallakin puolella ja täyskaasulla arviolta 17 - 18 litraa. - yamaha.
4-tahtinen vie 6 tunnin uistelulla ja 1h 10 min matka ajossa (20 solmua) noin 22-26 litraa riippuen kelistä.
- Fox R
Ite ajelen matkaveneilyssä noin 4500 kierroksilla, jolloin vauhtia reilu 20 solmua. Kulutus on tuolloin vajaata kymmentä litraa.
- Anonyymi
Fox R kirjoitti:
Ite ajelen matkaveneilyssä noin 4500 kierroksilla, jolloin vauhtia reilu 20 solmua. Kulutus on tuolloin vajaata kymmentä litraa.
Per solmuko?
- 60-mörkö
Saan, talla pohjassa, kulumaan korkeintaan 18-19 L/h 60 hp EFI Mörökössäni. Matkanopeudella kuluu noin 10-12 L/h keskimäärin mikä tekee noin 0.5-0.6L/nm.
- kuluttaa
perhanasti.
Sanokaapa mikä tässä yhdistelmässä on kulutuksen peruste.
Vene 5,6m pitkä, painoa noin 550 kg. Varusteet ja polttoaine lisäksi noin 150 kg. Pari kolme henkeä kyytiin ja lisää painoa ainakin 200 kg. Tällöin ollaan painossa n. 900 kg.
Moottorina 90 hv v4 evikka vuodelta -90. Moottorilla painoa n. 140 kg. Kokonaispaino paketilla lähentelee 1050 kg.
Yhdistelmä kulkee täydellä kaasulla 30 solmua ja ottaa silloin täydet kierrokset. Potkuri tuntuisi olevan ihan ok. Liukuun nousu on helppo ja onnistuu jo hyvinkin 15 solmun nurkilla, joten veneen pohjanmuotokin mielestäni hyvä. Matkanopeudella 17-20 solmua kun ajelee ja yrittää trimmata parhaansa mukaan, niin kulutus on tuollaiset 1,3 l/mpk. Onko tuo kulutus suhteessa painoon oikean suuntainen. Ilmeisesti tuon ikäinen evikka ei ole niitä kaikkein taloudellisimpia vehkeitä, mutta kuitenkin kulutus tuntuu aika isolta? Onko kokonaispaino kulutuksen peruste? Kommentoikaapa tätä.
- Ykä2
Ittellä Jammu 40/-89, veneenä Buster RS. Laitteisto kalastus ja vapaa-ajan huvikäytössä. Hidasajon osuus poikkeukselisen suuri, mutta ei lähelläkään uistelijoiden tasoa. Koneen keskimääräinen kulutus on ollut noin 6l/h.
Kipparin pitkän ajan testeissä olleet 50 hv koneet ovat sekalaisessa heittokalastuskäytössä kuluttaneet luokkaa 3-4l/h. Koneet sekä 4-t, että suoraruisku 2-t.
Mitä enemmän hidasajoa, sitä suuremmaksi muodostuu perinteisen 2t ja 4t:n ero. Suoraruisku-2t koneet vievät samaa tasoa nelarien kanssa, ihan hitaassa ajossa jopa hieman vähemmän. - --er
Kulutus riippuu tosiaan monesta seikasta kuten jo kirjoitettiin. Itselläni on ollut sama vene neljä kesää. Koko 4,50 m alumiini, 17°, 40 hv 4-t kaasutin, kokonaispaino n. 500 kg).
Mökkimatka on 7 - 8 mpk, matka-aika vaihtelee 20 minuutista yli puoleen tuntiin. Kulutus täydellä kaasulla n. 12 - 14 l/h kelistä ja kuormasta riippuen. Matkanopeudella pääsee jopa 7 l/h. Näillä bensan hinnoilla ei juuri ole ollut kiire.. :)
Jos ajat tiettyä väliä kannattaa laskea myös l/mpk. Jos ajelu on pelkkää huvia, on tuntikulutus tietty ratkaisevaa. Ykä2 kirjoittikin jo ajotavan merkityksestä, ja totuus tosiaan on, että täydellä kaasulla kakkua palaa kaikilla koneilla liikaa - ahdettuja dieseleitä lukkunottamatta. Mutta niitä on vaikeampi löytää perätuuppareista :)
Kannattaa miettiä myös kokonaiskustannusta. Jos ajat vuodessa esimerkiksi 30 tai 50 tuntia, kannattaa laskea kuinka paljon enemmän kannattaa maksaa uusimmasta tekniikasta;
Nelarin huolto on triplahintainen kaksitahtiseen verrattuna. Ja ennenkaikkea kaksitahtinen on helppo huoltaa itse, mutta jokaisen on tietty arvioitava nämä seikat itse. - Kolehmainen
Mitä merkitystä tuntikulutuksella on? Veneellähän on tarkoitus liikkua paikasta toiseen. Oikea kulutusmittayksikkö on litraa merimailille (kuten autoissakin litraa sataselle)
Tämä oikea kulutus riippuu veneestä, kuormasta sekä kaasuvivun asennosta.
Seuraamalla esim. Kippari-lehden testejä saa hyvän kuvan eri koneiden kulutuksista. Niistä myös näkyy hyvin millä kaasunasennolla vene kulkee edullisimmin. Se näkyy just siitä sarakkeesta jossa on l/mpk.- --er
mutta kaikilla ei ole määränpäätä. Itsekin veneilin nuorempana, ennen mökin hankintaa periaatteella "lähdetään ajelemaan". Silloin tuntikulutuksellakin on merkitystä. Neljä tuntia ajelua on neljä tuntia ajelua. Saati sitten uistellessa..
Jokaisen on tahollaan mietittävä käyttötarkoitus. - Kolehmainen
--er kirjoitti:
mutta kaikilla ei ole määränpäätä. Itsekin veneilin nuorempana, ennen mökin hankintaa periaatteella "lähdetään ajelemaan". Silloin tuntikulutuksellakin on merkitystä. Neljä tuntia ajelua on neljä tuntia ajelua. Saati sitten uistellessa..
Jokaisen on tahollaan mietittävä käyttötarkoitus.Minäkin ajelen usein mihin sattuu tai siis ei mihinkään. Viikonloppunakin olin 3vrk. 'en missään'.
Silti tuntikulutus on outo käsite. Merimaileja tulee tässä turhassakin ajelussa. Omani vie löpöä 0,9 l/mpk. mukana kulkee sängyt, hellat sun muut roippeet. Saman matkan voi ajella 0,4 l/mpk ja näkee samat maisemat.
Niinsanotussa jonniinjoutavassakin ajelussa matkaa kohti laskettu kulutus on se oikea. Käydäänhän silloinkin siellä jossain ja tullaan pois. Joko isompi rinki tai lyhempi, riippuu ajasta tai kulutuksesta/mpk.
Uistelussakin ajetaan matkaa kun harataan kalavesiä. Tosin silloin ei kulutuksella ole mitään merkitystä, niin pieniä ne ovat.
Veneväelle tuo tuntikulutus on vain jäänyt mieleen siksi ettei aikaisemmin oikein tiedetty miten paljon on ajettu koska kello oli ainoa mittari. Nykyisin kannattaa ajatella oikeilla mittayksiköillä. Vielä kun siirryttäisiin 'oikeisiin' yksiköihin, metrisiin, eli km/h niin asiat selkiintyisivät.
Kevyet veneet kulkevat vähällä ja painavat paljolla jos ajetaan samaa nopeutta se kuitenkin on selvää. - Kolehmainen
--er kirjoitti:
mutta kaikilla ei ole määränpäätä. Itsekin veneilin nuorempana, ennen mökin hankintaa periaatteella "lähdetään ajelemaan". Silloin tuntikulutuksellakin on merkitystä. Neljä tuntia ajelua on neljä tuntia ajelua. Saati sitten uistellessa..
Jokaisen on tahollaan mietittävä käyttötarkoitus.Huviajajakin ajaa joko isomman tai pienemmän ringin. Näkee siis enemmän tai vähemmän maisemia.
Omani vie löpöä 0,9 l/mpk ja siinä kulkee hellaja sängyt mukana. Joku pääsee puolella.
Uistelijakin haraa isomman alan kun kulutus matkaa kohti on pienempi. Silloinkin edetää johonkin. Tosin uistellessa kulutukset ovat niin pieniä ettei niillä ole merkitystä.
Selvää kuitenkin on että samalla nopeudella kevyet veneet vievät vähemmän kuin raskaat.
Halkosirkkeli vie tunnissa jotain mutta ei kulje mihinkään. - Ykä2
Kolehmainen kirjoitti:
Minäkin ajelen usein mihin sattuu tai siis ei mihinkään. Viikonloppunakin olin 3vrk. 'en missään'.
Silti tuntikulutus on outo käsite. Merimaileja tulee tässä turhassakin ajelussa. Omani vie löpöä 0,9 l/mpk. mukana kulkee sängyt, hellat sun muut roippeet. Saman matkan voi ajella 0,4 l/mpk ja näkee samat maisemat.
Niinsanotussa jonniinjoutavassakin ajelussa matkaa kohti laskettu kulutus on se oikea. Käydäänhän silloinkin siellä jossain ja tullaan pois. Joko isompi rinki tai lyhempi, riippuu ajasta tai kulutuksesta/mpk.
Uistelussakin ajetaan matkaa kun harataan kalavesiä. Tosin silloin ei kulutuksella ole mitään merkitystä, niin pieniä ne ovat.
Veneväelle tuo tuntikulutus on vain jäänyt mieleen siksi ettei aikaisemmin oikein tiedetty miten paljon on ajettu koska kello oli ainoa mittari. Nykyisin kannattaa ajatella oikeilla mittayksiköillä. Vielä kun siirryttäisiin 'oikeisiin' yksiköihin, metrisiin, eli km/h niin asiat selkiintyisivät.
Kevyet veneet kulkevat vähällä ja painavat paljolla jos ajetaan samaa nopeutta se kuitenkin on selvää.Ensinnäkin, "tuntikulutuksella ei uistelussa väiä"
Itse en paljon uistele, mutta kun ajokone kuluttaa uistelussa 2-3l/h ja uistelukone noin 0,3l/h ja uistelua kuitenkin kertyy 50-100 h/kausi niin kyllä meikäläinen ainaski tykkää säästää nuo 160l bensaa, se kun maksaa kuitenkin vähän yli 200 euroa.
Varsinaiset uistelija kiskoo useita satoja tunteja/kausi joten on sillä väliä.
Toinen juttu: Jos ajo muodostuu pitkälti hupiajosta, on ajoaika rajallinen. Tällöin bensaa saa menemään vain sen mitä kyseisessä ajassa on on mahdollista polttaa ja se on täysin riippuvainen koneen tuntikulutuksesta.
Vanhempani onnistuivat polttamaan aikoinaan 7,5 hv Evikalla kesällä -56 hupi- ja kalastusajossa noin 600l bensaa. Jos käytössä olisi ollut 15hv olisi realistinen veikkaus ollut luokkaa 1000l.
Laiturikaverilla oli kimppavene jossa 15 hv perämootori. Kaksi ahkeraa hupiveneilijää poltti yhteensä kyseisellä laitteella noin 1000l/kausi. Koska he eivät ajaneet minnekkään erityiseen paikkaan, päättivät he vaihtaa koneen 4hv myllyyn jolloin tuntikulutus laski noin 8l/h > 2l/h. Kesän bensakulutus putosi noin 300l:an. Noista esimerkeistä näkyy tuntikulutuksen vaikutus tyhjässä ajossa kokonaiskulutukseen.
On toki tärkeää tietää kukuvälineen kulutus MYÖS matkaa kohti. Sen kulutuksen perusteella on helpompi arvioida polttoainevarojen riittävyyttä jollekkin matkalle. Tosin sekin on hyvin pettävää. Huonossa kelissä nousee kulutus matkaa kohti rajusti suhteessa ihanneolosuhteissa saavutettaviin arvoihin.
Esimerkki omasta kokemuksesta: Jouduimme aikoinaan tyhmyyttämme tilanteeseen jossa puoliliukuva avoveneemme ei enää pysynytkää kelin vuoksi liussa vaikka kaasu oli täysillä. Matka joka oli taivallettava, (keli ei sallinut kyljen kääntämistä enää allokkoon ja palaamista takaisin) kesti normaaliolosuhteissa ajaa noin 3min. Nyt se kesti 20 min. Tiedostimme tämän ja tankin sisältöä tarkasteltiin huolella päämäärässä. Kulutustiedolla l/mpk ei tässä tapauksessa ollut paljonkaan käyttöä. Kulutustiedolla l/h oli.
- 70hp
Haukkaa bensaa melkolailla tasan 20l/h. Yllätyin aikanaan postiivisesti kulutuksesta, vaikka kone ei olekaan todellakaan uusi.
- Penttisentti
Kolehmainen on oikeassa.
Millä nopeudella se 20 l/h menee. Laiturissa tyhjäkäynnillä vai kovaa ajettaessa. Ei tuollainen vertailu kerro mitään. Venehän voi olla iso matkavene tai pikaliippari. Bensaa vai löpöä? - Menee
Penttisentti kirjoitti:
Kolehmainen on oikeassa.
Millä nopeudella se 20 l/h menee. Laiturissa tyhjäkäynnillä vai kovaa ajettaessa. Ei tuollainen vertailu kerro mitään. Venehän voi olla iso matkavene tai pikaliippari. Bensaa vai löpöä?Nopeudella 25s noin keskimäärin se 20l/h. Vene kevyt tuulilasipaatti.
Tankillisella (20-25l) vetää rengasta / suksiakin vaikka kuinka ja kauan => reippaasti yli tunnin.
- .,.,.,
olen saanut menemään pienimmillään, plaani vauhdilla 14 l/tunti n.22 solmua
Eli paatti on n.1500kg ja koneena on 260 heppainen, eli hyötysuhde on aika maksimillaan painoon ja koneseen nähden! Mutta paatti kulkee tuon nopeuden ihan pintakaasulla! mutta tuossa kulutuksessa on jollekkin miettimistä kun vaikka omistais 100 hp koneen ja se vie jo paljon enemmän,, mutta kiitos yli isolle koneelle, kun jaksaa pintakaasulla liikuttaa!- viitseliäs
Jos se sun veneesi tarvitsee tietyllä vauhdilla 50 hevosvoimaa tehoa, kulutus on 17 litraa tunnissa ajat sitten jenkkiV8:lla tai Yamahan 1,6 litraisella 100 heppasella. Tai sitten Yamaha vie 16 litraa koska sen sisäiset kitkat ovat vähäisempiä kuin isossa koneessa.
Ei ole mitään perustetta väittää, että polttomoottorin hyötysuhde olisi pienellä osateholla parempi kuin suurella osateholla. - kippari...
viitseliäs kirjoitti:
Jos se sun veneesi tarvitsee tietyllä vauhdilla 50 hevosvoimaa tehoa, kulutus on 17 litraa tunnissa ajat sitten jenkkiV8:lla tai Yamahan 1,6 litraisella 100 heppasella. Tai sitten Yamaha vie 16 litraa koska sen sisäiset kitkat ovat vähäisempiä kuin isossa koneessa.
Ei ole mitään perustetta väittää, että polttomoottorin hyötysuhde olisi pienellä osateholla parempi kuin suurella osateholla.Katsoppa vaikka kipparin testejä niin huomaat että alimitoitetut koneet todellakin kuluttavat matka-ajossa enemmän.
Uusimmassa kipparissa voit esim. todeta että V8 on taloudellisempi kone kuin V6. Ai että mistä se voi johtua. No hyötysuhteesta tietenki joka huononee kun moottoria joudutaan kovasti rasittamaan jolloin aina vaan isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi.
Ihan ulkolaita moottoreilla voi nähdä saman trendin... joskin 14L/h/22solmua 1500kg veneelle on lähinnä haaveajattelua. Milläköhän nopeus ja kulutus on mitattu.
Itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan parhaimmillaan 25L/h/24.5solmua ja 1600kg vene. Hiukanki trimmi liian alhaalla niin kymppi lisää kulutukseen. - kippari....
viitseliäs kirjoitti:
Jos se sun veneesi tarvitsee tietyllä vauhdilla 50 hevosvoimaa tehoa, kulutus on 17 litraa tunnissa ajat sitten jenkkiV8:lla tai Yamahan 1,6 litraisella 100 heppasella. Tai sitten Yamaha vie 16 litraa koska sen sisäiset kitkat ovat vähäisempiä kuin isossa koneessa.
Ei ole mitään perustetta väittää, että polttomoottorin hyötysuhde olisi pienellä osateholla parempi kuin suurella osateholla.Katsoppa vaikka kipparin testejä niin huomaat että alimitoitetut koneet todellakin kuluttavat matka-ajossa enemmän.
Uusimmassa kipparissa voit esim. todeta että V8 on taloudellisempi kone kuin V6. Ai että mistä se voi johtua. No hyötysuhteesta tietenki joka huononee kun moottoria joudutaan kovasti rasittamaan jolloin aina vaan isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi.
Ihan ulkolaita moottoreilla voi nähdä saman trendin... joskin 14L/h/22solmua 1500kg veneelle on lähinnä haaveajattelua. Milläköhän nopeus ja kulutus on mitattu.
Itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan parhaimmillaan 25L/h/24.5solmua ja 1600kg vene. Hiukanki trimmi liian alhaalla niin kymppi lisää kulutukseen. - mariner
kippari.... kirjoitti:
Katsoppa vaikka kipparin testejä niin huomaat että alimitoitetut koneet todellakin kuluttavat matka-ajossa enemmän.
Uusimmassa kipparissa voit esim. todeta että V8 on taloudellisempi kone kuin V6. Ai että mistä se voi johtua. No hyötysuhteesta tietenki joka huononee kun moottoria joudutaan kovasti rasittamaan jolloin aina vaan isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi.
Ihan ulkolaita moottoreilla voi nähdä saman trendin... joskin 14L/h/22solmua 1500kg veneelle on lähinnä haaveajattelua. Milläköhän nopeus ja kulutus on mitattu.
Itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan parhaimmillaan 25L/h/24.5solmua ja 1600kg vene. Hiukanki trimmi liian alhaalla niin kymppi lisää kulutukseen.kulutus 20l/h täydellä kaasulla, matkanopeudella 17 solmua kulutus 12-14 l/h. Keskimäärin 0,75 l/mpk on kulutus.
- juuri päinvastoin.
kippari... kirjoitti:
Katsoppa vaikka kipparin testejä niin huomaat että alimitoitetut koneet todellakin kuluttavat matka-ajossa enemmän.
Uusimmassa kipparissa voit esim. todeta että V8 on taloudellisempi kone kuin V6. Ai että mistä se voi johtua. No hyötysuhteesta tietenki joka huononee kun moottoria joudutaan kovasti rasittamaan jolloin aina vaan isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi.
Ihan ulkolaita moottoreilla voi nähdä saman trendin... joskin 14L/h/22solmua 1500kg veneelle on lähinnä haaveajattelua. Milläköhän nopeus ja kulutus on mitattu.
Itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan parhaimmillaan 25L/h/24.5solmua ja 1600kg vene. Hiukanki trimmi liian alhaalla niin kymppi lisää kulutukseen.Ottomoottorin hyötysuhde kasvaa tehoalueen yläpäätä kohti ja hyötysuhde on parhaimmillaan täydellä teholla. Sama vauhti, samanlaisella veneellä on aina edullisempaa pienellä moottorilla -teoriassa. Käytännössä merkkien ja mallien välillä on eroja, jotka voivat johtaa muuhun tulokseen.
Mutta osakuorma samalla koneella on AINA huonompi hyötysuhteeltaan kuin täyskuorma. Tyhjäkäynnillä kone on huonoimmalla hyötysuhteellaan.
Autoista sen näkee; 1,6-litrainen on poikkeuksetta taloudellisempi verrattuna vastaavaan (sama malli, sama tekniikka) 2-litraiseen. - asiassa
juuri päinvastoin. kirjoitti:
Ottomoottorin hyötysuhde kasvaa tehoalueen yläpäätä kohti ja hyötysuhde on parhaimmillaan täydellä teholla. Sama vauhti, samanlaisella veneellä on aina edullisempaa pienellä moottorilla -teoriassa. Käytännössä merkkien ja mallien välillä on eroja, jotka voivat johtaa muuhun tulokseen.
Mutta osakuorma samalla koneella on AINA huonompi hyötysuhteeltaan kuin täyskuorma. Tyhjäkäynnillä kone on huonoimmalla hyötysuhteellaan.
Autoista sen näkee; 1,6-litrainen on poikkeuksetta taloudellisempi verrattuna vastaavaan (sama malli, sama tekniikka) 2-litraiseen.kuitenkin hyötysuhde on paras vääntömomentin huippuarvolla.
- ,.,.,.
kippari.... kirjoitti:
Katsoppa vaikka kipparin testejä niin huomaat että alimitoitetut koneet todellakin kuluttavat matka-ajossa enemmän.
Uusimmassa kipparissa voit esim. todeta että V8 on taloudellisempi kone kuin V6. Ai että mistä se voi johtua. No hyötysuhteesta tietenki joka huononee kun moottoria joudutaan kovasti rasittamaan jolloin aina vaan isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi.
Ihan ulkolaita moottoreilla voi nähdä saman trendin... joskin 14L/h/22solmua 1500kg veneelle on lähinnä haaveajattelua. Milläköhän nopeus ja kulutus on mitattu.
Itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan parhaimmillaan 25L/h/24.5solmua ja 1600kg vene. Hiukanki trimmi liian alhaalla niin kymppi lisää kulutukseen.tuo 14 l tunnissa on pieni mutta tankkasin satamien välissä eikä enempää menny, ja plotteri nopeuden näytti!
Tällä paatilla pääsee helpolla alle 20l/t, vene tyhjänään ei paina välttämättä enempää kuin se max 1200kg, ja pohja on todella kantava ja leveä. kun paattikin on se 260 leveä!
Monet on ihmetelly tuota pientä kulutusta verrattuna noihin persveivareihin! Kaveri pääsi vastaavan luokan paatilla 15l/t ja kone oli hiukan pienenpi! Mutta jos hiukankin leikkii ja pysähtelee niin kulutus on heti 20L/t Tuossa kun olin 7 äijän kuormalla liikkeellä niin kulutus oli karvan vajaa 30 l/t eikä ollu välttämättä mitään taloudellista ajoa.. - Kalle K
juuri päinvastoin. kirjoitti:
Ottomoottorin hyötysuhde kasvaa tehoalueen yläpäätä kohti ja hyötysuhde on parhaimmillaan täydellä teholla. Sama vauhti, samanlaisella veneellä on aina edullisempaa pienellä moottorilla -teoriassa. Käytännössä merkkien ja mallien välillä on eroja, jotka voivat johtaa muuhun tulokseen.
Mutta osakuorma samalla koneella on AINA huonompi hyötysuhteeltaan kuin täyskuorma. Tyhjäkäynnillä kone on huonoimmalla hyötysuhteellaan.
Autoista sen näkee; 1,6-litrainen on poikkeuksetta taloudellisempi verrattuna vastaavaan (sama malli, sama tekniikka) 2-litraiseen.Ei muuta ko lukemaan testituloksia jotka kertovat totuuden tästäkin asiasta.
Pitää olla todella lyhyt kokemus veneilystä jos rupee vertailemaan auton ja veneen kulutuslukemia.
Käyttötilanteet eivät vastaa toisiaan millään lailla. - kippari...
juuri päinvastoin. kirjoitti:
Ottomoottorin hyötysuhde kasvaa tehoalueen yläpäätä kohti ja hyötysuhde on parhaimmillaan täydellä teholla. Sama vauhti, samanlaisella veneellä on aina edullisempaa pienellä moottorilla -teoriassa. Käytännössä merkkien ja mallien välillä on eroja, jotka voivat johtaa muuhun tulokseen.
Mutta osakuorma samalla koneella on AINA huonompi hyötysuhteeltaan kuin täyskuorma. Tyhjäkäynnillä kone on huonoimmalla hyötysuhteellaan.
Autoista sen näkee; 1,6-litrainen on poikkeuksetta taloudellisempi verrattuna vastaavaan (sama malli, sama tekniikka) 2-litraiseen.Nyt vaan unohdit sen pienen koneen ongelman joka on lämpeneminen. Muuten teoriasi pitää paikkana mutta käytäntö on ihmeellistä. Käytännössä ainut millä on mitään merkitystä hyötysuhteeseen on juurikin se miten suuri osa energiasta joudutaan käyttämään meren/järven lämmittämiseen.
Autopuolella homma toimii kun se 1.6L ei kuumene sen enempää kuin 2.0L jos ajellaan pienillä kuormilla. Iso kärry perään niin jo muuttuu sielläkin tilanne. - elohoppee
mariner kirjoitti:
kulutus 20l/h täydellä kaasulla, matkanopeudella 17 solmua kulutus 12-14 l/h. Keskimäärin 0,75 l/mpk on kulutus.
Kulutus aika tarkalleen 0,6 l/mpk matkakäytössä, matkanopeus ~20 solmua.
- viestin
Kalle K kirjoitti:
Ei muuta ko lukemaan testituloksia jotka kertovat totuuden tästäkin asiasta.
Pitää olla todella lyhyt kokemus veneilystä jos rupee vertailemaan auton ja veneen kulutuslukemia.
Käyttötilanteet eivät vastaa toisiaan millään lailla.uudelleen?
Valista minua oi suuri guru miten erilainen käyttötapa vaikuttaa moottorin ominaiskulutuskäyrään?
Täytyy olla todella lyhyt kokemus sisäluvusta kun ei ymmärrä muutaman virkkeen mittaista viestiä.
- tuli taas
monenlaista vastausta.Itsellä veneenä Ya 560 BC
Ya 80 2T,toisena Terhi Troller Suz 30 2T. Kulutukset ajettuihin aikoihin likimain samat.Toisella ehtii vain hieman edemmäs.Kaasu ei todellakaan tarvitse olla ääriasennossa,kulutus putoaa huomattavasti kun vene plaanaa "sopivasti". Joku viisas oli kulutuksesta mieltä hv/2. Voin kertoa,ettei pidä paikkaansa ainakaan kohdallani.- Motti masa
Tarkoitti vissiin että ton saa menemään max ei ollut kysymys pisarallapisimmälle kisasta tai taloudellisesta ajotavasta vaan paljnko menee max
- Viissas
Että se teho/2 on kaasu pohjassa! Eli maximikulutus!
- tuli taas
Viissas kirjoitti:
Että se teho/2 on kaasu pohjassa! Eli maximikulutus!
viisautta täysilaidalta. Vaikuttaa kulutukseen myös veden lämpötila ja veneenpohjan muoto.
Mitä suurempi vastus,sitä suurempi kulutus.
Jos vaihdat moottorin toisenlaiseen veneeseen,kulutus voi muuttua oleellisesti,jopa kahvan ollessa kaakkoon.
Et usko?
Kokeile! - puutuit asiaan
tuli taas kirjoitti:
viisautta täysilaidalta. Vaikuttaa kulutukseen myös veden lämpötila ja veneenpohjan muoto.
Mitä suurempi vastus,sitä suurempi kulutus.
Jos vaihdat moottorin toisenlaiseen veneeseen,kulutus voi muuttua oleellisesti,jopa kahvan ollessa kaakkoon.
Et usko?
Kokeile!60 hevosvoimainen moottori on 60 hevosvoimainen vaikka se pultattaisiin Silja Symphonyn perään ja kuluttaa 30 litraa tunnissa käydessään kahva kaakossa eikä ensimmäisen tunnin aikana välttämättä saa vielä edes tuota laatikkoa liikkeelle , paitsi myötätuuleen.
Ei moottori tiedä mihin se on kiinnitetty. Jos potkuri on valittu niin, että maksimi teho saavutetaan molemmissa, ei kulutuksessa tosiaankaan ole eroa.
MATKANOPEUDELLA sama teho/2 sääntö pätee, mutta käytetty teho RIIPPUU veneestä ja näin ollen myös kulutus RIIPPUU veneestä.
Perus 2-tahtisen kulutus nyt vaan on suuruusluokkaa 300g/hvh kun dieselissä se on alle 200 g/hvh - Viissas
tuli taas kirjoitti:
viisautta täysilaidalta. Vaikuttaa kulutukseen myös veden lämpötila ja veneenpohjan muoto.
Mitä suurempi vastus,sitä suurempi kulutus.
Jos vaihdat moottorin toisenlaiseen veneeseen,kulutus voi muuttua oleellisesti,jopa kahvan ollessa kaakkoon.
Et usko?
Kokeile!Saitkin jo vastauksen mutta koitetaan selittää vielä näin: Moottori tuottaa tehoa johon energian se saa bensasta (tai jostain muusta polttoaineesta). Moottorituottaa maksimitehonsa silloin kun se polttaa mahdollisimman paljon bensa/ilmaseosta -> mitä enemmän tehoa sitä enemmän palaa bensaa. Tuohon prosessiin vaikuttaa vain moottorin hyötysuhde, eli kuinka monta prosenttia bensan energiasta päätyy potrkurin pyörittämiseen.
- Sama kone
puutuit asiaan kirjoitti:
60 hevosvoimainen moottori on 60 hevosvoimainen vaikka se pultattaisiin Silja Symphonyn perään ja kuluttaa 30 litraa tunnissa käydessään kahva kaakossa eikä ensimmäisen tunnin aikana välttämättä saa vielä edes tuota laatikkoa liikkeelle , paitsi myötätuuleen.
Ei moottori tiedä mihin se on kiinnitetty. Jos potkuri on valittu niin, että maksimi teho saavutetaan molemmissa, ei kulutuksessa tosiaankaan ole eroa.
MATKANOPEUDELLA sama teho/2 sääntö pätee, mutta käytetty teho RIIPPUU veneestä ja näin ollen myös kulutus RIIPPUU veneestä.
Perus 2-tahtisen kulutus nyt vaan on suuruusluokkaa 300g/hvh kun dieselissä se on alle 200 g/hvhasia ole noin. Itellä ollut 3 eri venettä,samalla vm-89 50hv 2t Jonhsonn koneella.
Joka veneessä on ollut aivan eri matkakulutus ja myös tuntikulutus.
Mitä kelvempi vene on ollut,sen taloudellisemmin ollaan liikuttu.
Suvi 480 n.200kg meni tosi liukkaasti aikanaan koneella ja täyden kaasun tuntikulutukset oli n.17l/h
Nyt 420kg painavalla Finnmasterilla kulutukset on jo matka vauhdissa toi 17l.
Täydellä kaasulla ollaan 22l/h kulutuksessa.
Suvissa oli 19 tuuman potkuri nousu ja ei mitään ongelmia,kulki ja nousi hyvin plaaniin.
Nyt tota kokoa ei vois ajatella tähän veneeseen,15 nousua et pärjää.
17 nousulla jo itse kuuli kuinka raskaasti kone kävi,kierroksia alle 5000 ja kulutus oli aivan älytöntä.
eli eiköhän vastus vähän kans tee kulutukseen oman osansa. - Motti masa
Sama kone kirjoitti:
asia ole noin. Itellä ollut 3 eri venettä,samalla vm-89 50hv 2t Jonhsonn koneella.
Joka veneessä on ollut aivan eri matkakulutus ja myös tuntikulutus.
Mitä kelvempi vene on ollut,sen taloudellisemmin ollaan liikuttu.
Suvi 480 n.200kg meni tosi liukkaasti aikanaan koneella ja täyden kaasun tuntikulutukset oli n.17l/h
Nyt 420kg painavalla Finnmasterilla kulutukset on jo matka vauhdissa toi 17l.
Täydellä kaasulla ollaan 22l/h kulutuksessa.
Suvissa oli 19 tuuman potkuri nousu ja ei mitään ongelmia,kulki ja nousi hyvin plaaniin.
Nyt tota kokoa ei vois ajatella tähän veneeseen,15 nousua et pärjää.
17 nousulla jo itse kuuli kuinka raskaasti kone kävi,kierroksia alle 5000 ja kulutus oli aivan älytöntä.
eli eiköhän vastus vähän kans tee kulutukseen oman osansa.Tai ei sittenkään moottori vie sen litramaarän (hv/2)vaikka sen laittaa huutamaan tynnyriin täysillä.
Mutta tokihan veneen painolla on oma osansa kulutukseen ja sillä kaasun asennolla, mutta kulutus on kuitenkin moottorin ominaiskulutus maksimissaan ja sitten siitä alaspäin. - mee.
Viissas kirjoitti:
Saitkin jo vastauksen mutta koitetaan selittää vielä näin: Moottori tuottaa tehoa johon energian se saa bensasta (tai jostain muusta polttoaineesta). Moottorituottaa maksimitehonsa silloin kun se polttaa mahdollisimman paljon bensa/ilmaseosta -> mitä enemmän tehoa sitä enemmän palaa bensaa. Tuohon prosessiin vaikuttaa vain moottorin hyötysuhde, eli kuinka monta prosenttia bensan energiasta päätyy potrkurin pyörittämiseen.
Se on sitten satavarma,että kulutukseen vaikuttaa
myös veneen tuoma vastus.Jos vastus on suuri,kone
joutuu tekemään rankemmin työtä.
Vai väitätkö,että autolla vastamäki ja tasaisella ajo syö saman verran sama vaihde/samat kierrokset?
Voihan olla tynnörikokeet toinen asia,vaan koneeni on veneen perässä,ei tynnörissä kuten sinun.
Ehkä tuo nimimerkkisi kertoo jo jotain. - laput
mee. kirjoitti:
Se on sitten satavarma,että kulutukseen vaikuttaa
myös veneen tuoma vastus.Jos vastus on suuri,kone
joutuu tekemään rankemmin työtä.
Vai väitätkö,että autolla vastamäki ja tasaisella ajo syö saman verran sama vaihde/samat kierrokset?
Voihan olla tynnörikokeet toinen asia,vaan koneeni on veneen perässä,ei tynnörissä kuten sinun.
Ehkä tuo nimimerkkisi kertoo jo jotain.silmiltä ja lue mitä kaveri kirjoittaa.
- vasta kaveripiiri???
laput kirjoitti:
silmiltä ja lue mitä kaveri kirjoittaa.
Kuitenkin kulutukseen vaikuttaa myös vene.
- kuluttaa
noin 1l/mpk. Kyseessä on 70hv ja noin 800 kg painava yhdistelmä. Kone on aivan minimi tähän veneeseen. Matkanopeutena käytän noin 20-21 solmua ja silloin mennään noin 20 litraa/ tunti tasolla. Nuo v8- tyyppien tarinat on monesti mielenkiintoisia. Aina he puhuu siitä että ne menee niin keveästi kun on ylitehoinen kone! Laittakaa vielä toinen v8 siihen lisäksi niin se ei vie yhtään litraa! 14 litraa tunti on lähes tuon koneen tyhjäkäynti kulutus jo konetta ei rasiteta. Hiukan liioiteltuna! Tuossa edellä oli mitattu kulutus kahden sataman välillä. Ei välttämättä oo kovinkaan pätevä tapa tehdä mittausta noin. Monenko tunnin ajo oli noiden satamien valissä? Entä hitaan ajon osuus satamasta lähtiessä ja toiseen tullessa? Kerta mittaus tunnin tai kahden ajolla ei tuo luotettavaa tulosta.
- Ihmetyttää
Onko 2- vai 4-tahtinen kyseessä? Yllättävän kovalta tuntuu tuollainen kulutus. Toki yhdistelmä on omaani painavampi noin parisataa kiloa, mutta kulutus on tuplaten ja tehoja vain 10 heppaa lisää.
Olen siis F60 EFIllä päässyt helposti alle 10 litran tunnissa normaaliajolla. - kk,po
Ylitehoinen kone on hiukan väärä sana mutta kuitenkin sinne päin! pattini normi kone on 130 heppanen v4 ja nyt on se 260 heppanen v8 enkä todellakaan omista mitään beikkua!!! Se vaan on tosi asia että helpolla pääsen alle 20 l per tunti.. sanovat muut mitä tykkäävät!! tuttuni paatti on vastaava mutta 130 hp koneella,, jos ja kun ajetaan viiden henkilön kuormalla n. 22 solmua niin kulutus on mulla pienempi vaikka neljä mukia vispaa enemmän! ja kaverin huiput kyseisellä henkilömäärällä on noin 6 solmun päässä ja mun 25 solmun päässä, miettikää sitä sitten kun mietitte myllyjänne paatteihinne, kun sitä maksimitehoa ei tartte käyttää, kun korkeintaan pintaan nousussa ja silloin sitä myös vaaditaan!! Kiva välillä seurata noita pikku beikkuja kun aika kyntöauroja ovat vaikka ollaan kaukana max henkilö määristä!
- kuluttaa
Ihmetyttää kirjoitti:
Onko 2- vai 4-tahtinen kyseessä? Yllättävän kovalta tuntuu tuollainen kulutus. Toki yhdistelmä on omaani painavampi noin parisataa kiloa, mutta kulutus on tuplaten ja tehoja vain 10 heppaa lisää.
Olen siis F60 EFIllä päässyt helposti alle 10 litran tunnissa normaaliajolla.sen mikä on tuon ikäisille ja kokoisille aika normaalia. Kone 2-t ja vm. -88. Eli lähes museoon kuuluva kone. Ja tuo kulutus on mitattu siten että tankkauspaikasta lähtiessä ei tarvinnut kuin ehkä 50 metriä ajaa hiljaa pois ja sitten plaaniin ja takaisin tullessa noin 150 metriä hiljaa. Tankki on yli 100 litrainen joten se antaa jonkunlaisen suunnan kulutuksesta. Mitä useampi tunti yhtäjaksoista plaanissa ajoa sitä tarkempi tulos. Eikä tarvi arvailla eikä kinata "juupas-eipäs" leikkejä. Pelkkä vene moottori yhdistelmä painaa n.750 kg(valmistajan mukaan pakollisten varusteiden ja 85 hv koneen kanssa ajovalmiina alle 600 kg).Eli todellinen paino kuskeineen ja varusteineen on n.900 kg. Ei se voi tyhjällä enää liikua ja kuten totesin edellisessä viestissä, kone on aivan alarajoilla. Huippunopeus on noin 25 solmua ja sekin jo kertoo ettei potkua oo yhtään liikaa. Tosin venekauppias lupasi että yli 30 s menee taatusti, en uskonut sitä silloinkaan. On kuitenki muutamista veneistä kokemusta ja aina on ammattilaiset "arvanneet" väärin.
- Buster-Jokke
Buster XL 115 Yamaha 4-tahtinen. Vuosimallia 2005 molemmat.
Matka-ajossa nopeus noin 18-22 solmua, kulutus noin 10-12 litraa tunnissa. Tämä hyvällä kelillä. Kohtuullisen taloudellinen, mielestäni. - Anonyymi
Nyt kaikki viisaat ja vähemmän viisaatkin saa kertoa,että mitä on tapahtunut talven aikana.
Koneena vm88 70hv evikka.viime kesänä vei sen puoli litraa kilometrille bensaa,mikä on aika normi noille vehkeille.
Mutta nyt kulutus on noussut yli litraan kilsalle ja mitään ei ole koneelle tehty talven aikana.kaasarit purin ja siellä kaikki ok esim. Neulaventtiilit toimii ihan normaalisti.
Eli onko kellään havaintoo,että mistä tämä kulutuksen tuplaantuminen voi johtua.multa loppuu jo ymmärrys.- Anonyymi
Männänrenkaat jumittunut, puristukset pienemmät ja kaasua pitää tarjota enenpi.
Ehkä? Aika kultaa muistot? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Männänrenkaat jumittunut, puristukset pienemmät ja kaasua pitää tarjota enenpi.
Ehkä? Aika kultaa muistot?Puristukset on aivan normaalit
- Anonyymi
Ja kone siis toimii aivan normaalisti.syö vaan bensaa ihan simona.
- Anonyymi
Aina tämä sama tyyppi kyselee tätä!
Vie nyt korjaamolle se moottori.
Missä kunnossa on veneen pohja ?
- Anonyymi
Juuri keväällä maalattu.ei pitäs sillä olla vaikutusta,koska tyhjäkäynnillä kone tukehtuu bensaan.
Eli onko nyt niin,että tuo vro pumppu on sökö ja bensaa menee sitä kautta myös kampikammioon.muutakaan ei enää keksi.
Tulee mieleen että kaasutin tulvii. Siis koho vuotaa tai neula ei tiivistä. Vaikea sanoa.
- Anonyymi
Mitä ihmeen merkitystä on tuntikulutuksella moottoriveneessä? Otetaan kaksi olemassa olevaa alusta Vene #1 tuntikulutus on 140litraa/tunti 32kn nopeudella. Vene #2 tuntikulutus on 35litraa/tunti 8kn nopeudella. Ajettava matka on vaikkapa Inkoosta Jussarö:n Kumpi kuluttaa enemmän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010500Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523615Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543381- 642895
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2212281- 1162223
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671658Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221486Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396