Hei!
Olen ostamassa ensimmäistä omaa ompelukonetta.
Olen käynyt alan liikkeissä katselemassa ja siellä on hienosti oltu avuliaitakin.
Mutta, mutta... Tuntuu että nämä kauppiaat yrittävät väkisin tyrkyttää tietämättömälle aloittelijalle kauhean kalliita ja monimutkaisia koneita.
Olen kertonut mihin konetta tarvitsen; farkkujen lahkeiden lyhennykseen ja simppeliin pieneen ompeluun, en siis tarvitse kirjo-ompeleita tms hienoiksia. Napinläpi olisi koneen hyvä osata tehdä.
Nyt minulla onkin ongelma; en tiedä mitä koneessa pitäisi olla; jotkut sanovat että farkkujen ompelu on kiinni syötinhammastuksesta, toiset taas sanovat sen olevan kiinni rungosta ja vapaasti nousevasta jalasta!
Lisäksi kaikki nämä myyjät tuntuvat välttelevän edullisten koneitten myyntiä. Eli pitäisi ostaa 750€ maksava Janome, sillä halvemmalla ei tee mitään. Miksi heillä on sitten niitä myynnissä?
Hinnoissa tuntuu olevan myös paljon ilmaa, eräskin myyjä suositteli konetta jonka hinta 695€, alkaa kohta tarjous 349€. Kuitenkin vuoden takaisesta ilta-sanomien testistä samalla myyjällä hinta ollut 290€. Ketä tässä nyt kusetetaan?
Tuli vähän pitkä kirjoitus, mutta jos jotkut ystävälliset, enemmän koneista tietävät voisivat auttaa;
Peruskone, ompelee farkkua, napinläpi, myös joustava kangas, HINTA max 350€ ???
KIITOS!!!!
NEUVOJA OMPELUKONEEN
11
3522
Vastaukset
- ommelvakka
Muutamia koneita kokeilleena suosittelen Berninaa.
Kone on kestänyt hyvin. Ostaessani koneeni kävin itsekin kyselemässä koneista ja minulle kerrottiin että ammattiompelijat suosivat berninaa ja lisäksi se, että singeriä tuli palautuksina eniten takaisin, johtuen siitä, etttä nykyisen singerin koneisto ei ole kestävä.
Bernina on pikkuisen hintavampi, mutta tuolla rahalla sen kyllä jo saa varmasti.
http://www.bernina.fi/Bernette/bernette.htmlkeskenään Berninaa ja Bernetteä, johon linkkisi ohjaa. Bernette on Berninan halppismerkki. Berninan koneessa ei ole muoviosia, joka siksi on kestävä, ja myös kalliimpi, ja jota ammattiompelijat suosivat. Bernettessä taas näin ei ole, ja on siksi halvempi.
Itselläni on Berninan peruskone vuosimallia -94, ja jo silloin maksoi 7000 mk, mutta satsaus on todellakin kannattanut, koska ompelen todella paljon.
- Neppari
Monien mielestä parhaimmat ompelukoneet ovat Bernina ja Pfaff, mutta ne ovat aika kalliita. Ns mekaaninen kone taitaa olla halvempi ja helpommin korjattivissa kuin kalliit hienot elektroniset koneet. Janome on varmaan hyvä kone, ja maailmalla varmaan tunnetumpi merkki kuin meillä, mutta jostain syystä ainakin Janome on myös kallis täällä Suomessa.
Vertaapa hintoja ulkomaisiin kauppoihin.
Esim. http://www.skovdesymaskiner.se/symaskiner.html
http://www.naehpark.com/seite/1/janome-naehmaschinen.html- Ei ihan noin
Berninalla on maahantuoja Helsingissä ja Lohjalla, josta saa kätevästi ja edullisesti osia. Olen itse ostanut heiltä parikin juttua, tosin juuri nyt en muista mitä, mutta kun on lapsia talossa on koneestakin ollut pariin kertaan osa kateissa.
http://www.erkinsauma.com/
Palvelu on ollut hyvää, osan saapuessa liikkestä otetaan yhteyttä ja siinä on mennyt muutama päivä.Oma koneeni maksoi joku 300 euroa. Halvoissa koneissa on juuri se, että niitä ei kannata korjauttaa, vikakin voi olla jo sitä luokkaa. - netistä
Kyseisestä linkistä löytyy myös Bernina, Husqvarna ja Brother edullisemmin kuin Suomesta.
- passap
on todettu hyväksi mm. juuri toivomassasi
hintaluokassa. Missä päin Suomea asut?
Lisätietoja www.musta-lammas.net tai
meilaa [email protected] - -tyytyväinen-
Hei!
Olen ollut hyvin tyytyväinen sekä vanhaan että uuteen Singeriini. Uudemman ostin juuri Singerin kesätarjouksesta (349€), vanhemmalla onkin ikää sitten jo yli 15 vuotta. Ompelen sekä verhoja että itse suunnittelemiani vaatteita, ja Singer kylkiäisenään saumuri on ollut varsin onnistunut valinta. Kaikenlaista vaatetta sain onnistumaan vanhalla 5-pistoisella Singerilläni, joten älä ihmeessä usko kauppiaiden mainospuheita siitä, miten tarvitset lähemmäs tonnin koneen. Kiukuttaa oikein tuollainen trokaaminen. - Surrur
Eli täälläkin tyrkytetään melko usein noita kalliimpia koneita.
Itse ostin Anttilasta halvimman mahdollisen koneen Brother (99 euroa). Tuolla olen lyhentänyt yhdet housut, tehnyt viisi hametta ja tehnyt pikku korjauksia useisin vaatteisiin. Ja hyvin toimii. Ainakin vielä.
Eipä noi ompelukoneet niin kovin kummallisia ole rakeenteeltaan. Eiköhän se ole se merkki siinä etukulmassa mikä eniten maksaa.
Ja täällä S24:ssä on näitä 'välineurheilijoita' joiden päivät kuluu vehkeitään vertaillessa ja muita mollatessa.
Kannattaa ehkä hakea kirjastosta joku alan kirja jossa annetaan neuvoja koneen hankkimiseen.- koneesta
"Eipä noi ompelukoneet niin kovin kummallisia ole rakeenteeltaan. Eiköhän se ole se merkki siinä etukulmassa mikä eniten maksaa. "
Tämä ei ihan päde ompelukoneiden kohdalla, vaikkakin monessa koneessa voi olla merkkihintaakin.
Koneiden laaduilla on kuitenkin eroja.
Vanha Singer oli ihan hyvä kone, joka kesti.
Nykyinen Singer on toista luokkaa. Nurkassa seisova Singerini esimerkiksi lakkasi toimimasta noin 20 ompelukerran jälkeen. Vikana se, että se ei pidä säätöjänsä, jolloin lanka on poikki koko ajan. Hihna sisällä löystyi sen verran, että kun koneella ompelee niin tärinän voimasta säädöt pomppivat pois paikoiltaan. Inhottavinta asiassa on se, että koska koneella ommeltiin niin harvoin, ehti takuuaika mennä jo ennen kuin vika ilmeni.Tästä syystä sanonkin alkuperäiselle kysyjälle, että ostatpa sitten minkä tahansa koneen ja etenkin jos kone on huippuedullinen, niin ompele sillä reilusti sen hankittuasi, että mahdolliset viat ilmenevät jo takuuaikana. - Neppari
Totta on, että tätä ompelukoneen hankkimista ja merkkien vertailua kysellään vähän väliä, ja kieltämättä mielessä käy ajatus, että eikö näiltä palstoilta lueta ollenkaan aikaisempia samaa asiaa koskevia kirjoituksia.
Selväähän on, että monet esim. juuri opiskelijat hankkivat itselleen ompelukoneen voidakseen itse ommella uusia vaatteita yms. ja tuunailla kipparilöytöjä. Ja rahalle pitäisi saada mahdollisen hyvä vastine, maksaahan kone kuitenkin aika paljon opiskelijan budjetissa. Ei taida löytyä mitään yleistä ohjeistusta ompelukoneen hankinnasta tai eri merkkien ja mallien vertailusta, joten kysellään sitten harrastuspalstoilla. Mitä on kertonut eräs puolituttu omasta ompelukonehankinnastaan, niin hänen mukaansa konekauppias olisi myynyt hänelle ihan väkisin varsin kalliin elektronisen ompelukoneen, mutta ompelun ammatti-ihmisenä hän ei sitä omiin tarkoituksiinsa huolinut. Ja eräs toinen paljon ompelua harrastava tuttu kertoi ostaneensa ns. halpakoneen, koska hänelle riitti ihan yksinkertainen kone pieniin ompeluksiin. Kone toimi moitteettomasti pari vuotta, mutta sitten säädöt lakkasivat pitämästä ja jälki oli huonoa. Oma kokemukseni on muutaman vuoden takaa, jolloin tilasin postimyyntifirmasta ns. merkkikoneen, hintaa oli n 250 euroa. Sain heti todeta, että tilaamani kone taisi olla jokin maanantaikappale, langat sotkeentuivat jo parin kokeilukerran jälkeen, lisäksi kone oli häiritsevän kovaääninen. Palautin koneen ja ostin ompelukoneliikkeestä mekaanisen ompelukoneen, joka on toiminut ainakin tähän saakka hyvin. Samantapainen kokemus oli ystävälläni, joka tilasi myös parinsadan euron koneen postimyyntifirmasta. Hän ehti ommella sillä ehkä vuoden verran, kunnes koneeseen tuli jotain ongelmia ja hänkin vaihtoi koneensa pois. Tällaiset kokemukset kyllä murentavat näiden halvempien koneiden mainetta, vaikka sen ei välttämättä tarvitse merkitä sitä, että ne kaikki yhtä huonoja olisivat.
on ompelukoneista paras, mutta myös kallein, menee budjettisi yli. Berninan halppisversion bernetten saatat saada, mutta bernetten laatu ei sitten olekaan sen kummempi kuin muissa saman hintaluokan koneissa. Husqvarna on myös ihan ok kone. Suosittelen ostamaan koneen oikein ompelukoneliikkeestä, jossa pääset konetta myös kokeilemaan. Ja ompelukoneissa, niinkuin kaikessa muussakin, on todellakin ilmaa välissä. Odota tarjouksia, 350 eurolla saat varmasti tarpeeksi hyvän koneen omiin tarpeisiisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759