Uskomatonta, miten näen tuttavapiirissä ihmisä, jotka elävät kädestä suuhun. Silloin kun tulee rahaa niin kaikki pistetään menemään, helpompi olisi säästää ja elää onnellisesti tässä hetkessä ja ilman pelkoa siitä, että jos tulee paha kausi niin vararahastossa on säästössä rahaa.
Miten tällaisen asian käsittäminen voi olla aikuisille ihmisille niin vaikeata?
Jätetään ne älyttömät kulutusjuhlat vähän vähemmälle , siltikin voi nauttia elämästä.
Vastuullisilla ihmisillä on vararahasto
9
1602
Vastaukset
- sitä turhia
säästelemään, ei niitä rahoja hautaan saa ja henki voi lähteä milloin vain. Jos sä saat siitä mielihyvää, että sulla on tilillä rahaa säästössä niin ok, mutta älä ala toisia neuvomaan miten tehdä, kaikki jos olisi tuollaisia niin johan oltaisiin lamassa.
- -Teukka-
No joo, se että kaikilla olisi säästössä summa, joka vastaa 1-6 kuukauden palkkaa, ei tosiaan veisi maata lamaan.
Enemmänhän sitä rahaa olisi käytettäväksi, kun ei tarvitsisi maksella kulutusluottojen tai pikavippen korkoja ja tilinylityksiä yms. Isommat säästöt olisivat todennäköisesti sijoitettuna ulkomaille, jotka toisivat pääomatuloina rahaa Suomeen lisää kulutettavaksi.
Ja alkuperäiseen aiheeseen, vaikka täältä ei mitään mukaan saa, niin nuorempana on kyllä mukavampi, että on hieman rahaa sivussa, ettei tarvitse joka kolikkoa laskea tai elää ahistellen tilipäivään. Itse pidän sitä elämänlaatuna, mutta kukin taaplaa tavallaan. - ihmeissään..
-Teukka- kirjoitti:
No joo, se että kaikilla olisi säästössä summa, joka vastaa 1-6 kuukauden palkkaa, ei tosiaan veisi maata lamaan.
Enemmänhän sitä rahaa olisi käytettäväksi, kun ei tarvitsisi maksella kulutusluottojen tai pikavippen korkoja ja tilinylityksiä yms. Isommat säästöt olisivat todennäköisesti sijoitettuna ulkomaille, jotka toisivat pääomatuloina rahaa Suomeen lisää kulutettavaksi.
Ja alkuperäiseen aiheeseen, vaikka täältä ei mitään mukaan saa, niin nuorempana on kyllä mukavampi, että on hieman rahaa sivussa, ettei tarvitse joka kolikkoa laskea tai elää ahistellen tilipäivään. Itse pidän sitä elämänlaatuna, mutta kukin taaplaa tavallaan.se joka puhuu että miksei ihmiset säästä
no on ihmisiä jotka elää kädestä suuhun ja tulot
ovat niin pienet että toivo paremmasta on jo
paratiisia miten sinä sellasta ihmistä neuvot säästämään?
ja ne joilla on hyvät tulot niin niillähän sitä
yleensä jää vähä tilistä varastoon tai sit jos
asuu vanhana poikana kotona isin ja äidin elätettäväna tai sit on jo valmiiksi syntynyt
kultalusikka suussa.
tosi asia tavallinen duunariperheen elättämiseen
ikävä kyllä menee kaikki rahat ylimääräistä ei oo
vaikka kuin koittais elää tiukasti...
esim perheessä on kolme lasta alle kouluikäistä
lasta perheen äiti on kotona lapsia hoitamassa ja
isi käy töissä ja saa palkkaa käteen n 1500 euroa
kuussa ja sehän on kohtuullinen palkka jo
ja emäntä saa lapsilisän ja pienen kodinhoitotuen niin paljonkohan sitä luulis
jäävän laskujen ja asunnon tai vuokran jälkeen
ylimääräistä säästöä.
toinen esim lakimies pariskunta ei lapsia
tulot 9000ekk käteen yht kk niin siitä jo jääki
no vertailua voi tehä mut sehän on selvää että
tulot vaihtelee ihmisillä joten turha puhua miksi
jollaki jää säästöön ja toisella ei:)
- kaikki heti nyt.
Itse olen oppinut pienestäpitäen säästämisen jalon taidon. Pidän aina n.10-15000€ "vararahastoa". Itselläni ainakin on paljon helpompi elää, kun ei tarvitse laskea pennejä.
- säästävä nainen-83
Olen samaa mieltä. Itselläni on varatilillä muutama tonni rahaa ja nuo säästöt tuovat jonkinlaista "helpotusta" koska sieltä voisi sitten tarvittaessa ottaa jos tarvitsee.
Jossain vaiheessa minulla on kuitenkin asunnon hankinta edessä, joten nuokin rahat menevät sitten siihen, eikä säästöjä sitten enää ole.- itsestäänselvää että
1-2 kuukauden kulutukseen tarvittava raha pitää löytyä tililtä, siten että pystyy hoitamaan lainat ja pakolliset menot vaikka palkka jäisi saamatta. Jotenkin uskomatonta ettei pankitkaan tätä asiaa huomioi lainaa myöntäessään.
Toinen vaihtoehto on ottaa riittävä vakuutusturva esim. työkyvyttömyyden tai sairastumisen varalle. - mistä tuollaisen
itsestäänselvää että kirjoitti:
1-2 kuukauden kulutukseen tarvittava raha pitää löytyä tililtä, siten että pystyy hoitamaan lainat ja pakolliset menot vaikka palkka jäisi saamatta. Jotenkin uskomatonta ettei pankitkaan tätä asiaa huomioi lainaa myöntäessään.
Toinen vaihtoehto on ottaa riittävä vakuutusturva esim. työkyvyttömyyden tai sairastumisen varalle.määrän pystyy vaikkapa opiskelija jemmaamaan? Tai entäpä työtön? Sekin onkin tosi kivaa kun eka jemmaat rahaa ja sitten jos joudut työttömäksi niin etpä saakkaan sossusta mitään kun sullahan on säästöjä elä niillä, kun taas jos ne olisi johonkin tunkenut niin olisipa tullut niilläkin rahoilla ostettua muuta kuin näkkäriä.
- ex-opiskelija
mistä tuollaisen kirjoitti:
määrän pystyy vaikkapa opiskelija jemmaamaan? Tai entäpä työtön? Sekin onkin tosi kivaa kun eka jemmaat rahaa ja sitten jos joudut työttömäksi niin etpä saakkaan sossusta mitään kun sullahan on säästöjä elä niillä, kun taas jos ne olisi johonkin tunkenut niin olisipa tullut niilläkin rahoilla ostettua muuta kuin näkkäriä.
Opiskelijana on toki todella vaikeaa säästää, mutta pelkää "sossuongelmaa" se on helposti ratkaistu. Opintorahan verran rahaa uskaltaa pitää vaikka kotona laatikossa tallessa, sitä ei näe edes sossu. Ja on edes vähän rahaa, jos hätä tulee.
- d**
Ei minulla ainakaan ole varaa makuuttaa rahaa tilillä inflaation syötävänä. Varatilillä pidän alle 1000 euroa pienten yllättävien hankintojen varalta, mutta kaikki muut käyttötilille kertyvät rahat laitan ylimääräisiin lainanlyhennyksiin ja elän ihan vapaasta tahdostani "kädestä suuhun"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516923Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972637- 1351928
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321559Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3951504- 141379
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki171034mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k91002