Vauvan liikkeet rv 28

huolestuntu

Miten usein vauvan liikkeet tulisi tuntea rv 28? Vauvamme liikkuu "laiskahkosti", päivittäin tosin tuntuu potkuja mutta silloin kun tuntuu (usein illalla nukkumaan mennessä) melko rauhallisesti ja hyvin lyhyen aikaa silloinkin. Ystävällimme tuntuu samassa vaiheessa olevan paljon vahvempia tuntemuksia omasta vauvasta. Mistä voi johtua ja onko täysin indivduaalinen asia, eli ei asiaan huolta?

6

5871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikilla

itselläni esikoinen oli todella rauhallinen koko raskauden aikana.joillakin se vain on niin ja joillakin se voi olla merkki jostain.sinuna soittaisin neuvolaan.en halua pelotella,mutta voi olla kyseessä esim. hapenpuutteesta sikiöllä.tämä siis melko epätodennäköistä,mutta mahdollista!
      kokeile asettua kyljelleen makaamaan ja tunnin aikana sinun tulisi tuntea vähintään 10 liikettä,jos eivät liikkeet tule täyteen,kokeile hetken päästä uudestaan.tämä tulisi siis tehdä silloin kun vauva on aktiivisimmillaan! mutta tosiaan,neuvolassa tietävät paremmin!

• istukka

etuseinässä niin liikkeet tuntuu vaiveammin myös...

• ymmärtääkseni
        istukka kirjoitti:

etuseinässä niin liikkeet tuntuu vaiveammin myös...

Mikäli olen tajunnut oikein, ei vielä rv 28 tehdä varsinaisesti liikelaskentaa. 10 liikettä tunnissa -ohje on neuvolani mukaan jo vanhentunut, mutta sitäkin on noudatettu vasta alkaen rv 30. Tärkeintä tuolloin (siis rv 28) on se, että tunnet joitakin liikkeitä päivittäin. Istukan paikka ja sikiön asento vaikuttavat kaikki kovasti liikkeiden tuntumiseen. Ja tietysti vauvat ovat yksilöitä, jotkut liikkuvat paljon ja jotkut vähemmän. Ainakaan kaverin mahatuntemuksiin ei kannata omaansa verrata. Joku voi sanoa, että vauva liikkuu paljon, kun joku toinen kuvailisi samaa liikemäärää vähäiseksi. Näin olen tulkinnut...

• Rv 38
        ymmärtääkseni kirjoitti:

Mikäli olen tajunnut oikein, ei vielä rv 28 tehdä varsinaisesti liikelaskentaa. 10 liikettä tunnissa -ohje on neuvolani mukaan jo vanhentunut, mutta sitäkin on noudatettu vasta alkaen rv 30. Tärkeintä tuolloin (siis rv 28) on se, että tunnet joitakin liikkeitä päivittäin. Istukan paikka ja sikiön asento vaikuttavat kaikki kovasti liikkeiden tuntumiseen. Ja tietysti vauvat ovat yksilöitä, jotkut liikkuvat paljon ja jotkut vähemmän. Ainakaan kaverin mahatuntemuksiin ei kannata omaansa verrata. Joku voi sanoa, että vauva liikkuu paljon, kun joku toinen kuvailisi samaa liikemäärää vähäiseksi. Näin olen tulkinnut...

Itekin välillä ollu huolestunu vauvelin liikkeistä, välillä ollu hiljasempia aikoja ja välillä potkii vallan kovasti. Mulla kanssa rv 28 oli hiljasempi vaihe, huolestuin todella et joku hätä ku edellisen viikon oli hillunu aivan kamalasti. Aattelin sillon et vauvelin täytyy kasvaa ja levätäkin välillä. Neuvolasta sanoivat, että kunhan päivittäin liikkeitä tuntuu. Itellä istukka etuseinämässä eli sekin voi olla syynä ettei kaikkia liikeitä aina tunne. Niin ja mun mielestä jossain vaiheessa vauva lähinnä muljahteli ja kääntyili.

Tsemppiä kaikille odotukseen :)

• tuo taitaa olla

Eli riippuu kohdun asennosta, ja istukan paikasta.
      Ja itse olen huomannut että vaavi saattaa olla montakin päivää hissukseen ja sitten taas möyrii ja potkii toisina päivinä paljon.
      Ja mitä isommaksi käy niin sitä vähemmän tilaa liikkua. meillä pikkuinen on ollut 26 viikolta raivotarjonnassa, joten potkut tuntuu vain toisella puolella ja sitten kun vauva vaihtaa kylkeä, eli pyllyn toiselle puolelle niin se tuntuu ja todella paljon. Mutta itse potkut saattaa olla aika hentoja ja jos niitä ei "kuulostele" niin ne saattaa jopa jäädä huomaamatta. Nyt meillä rv 32.

Minulle on sanottu että 10 liikettä illan aikana olisi hyvä tuntea. Jos huolestuttaa niin soita neuvolaan, siellä osaavat neuvoa ja opastavat eteenpäin jos tarvis. Tai omalle lääkärille soitto.

• Marrasvauva 07

Itse olen myös rv 28 ja meillä on aivan päinvastoin, vauva potkii, mellestää, möyrii ja kaivaa itseänsä nahkani lävitse useasti, useasti päivässä, kertoja en ole laskenut mutta määrä on paljon. Tunnen jo vauvan rytmin, päivisin on pari tuntia aina hyvinkin hiljaista ja sitten taas mennään, iltapäivästä tulee samanlainen rauhallinen tauko ja mitä pidemmälle ilta menee sen kovemmin alkaa jytyytys :D pahimillaan
      23.30 --> 01.00 aikana !
      Meillä 4D sanottiinkin, että erittäin vilkas poika on siellä massussa :D Minulla on istukka takaseinässä.

Mutta on varmasti kovinkin yksillöllistä, onko vauva liikkuva vai ei, mutta sinuna menisin kyllä tarkistuttaan - varmuuden vuoksi että kaikki on ok.

tsemppiä kaikille odotukseen :=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4387
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27