Maa- ja Suokilppari samassa?

vesik

Mietin tässä vaan kun itsellä on vesikilpikonna ja maakonnaa olen välillä harkinnut, niin olisikohan näitä mahdotonta pitää samassa akvaariossa/terraariossa?

Jos siis rakentaisi lasista itse suuren akvaarion, jossa on iso uimatila sekä iso kuivatila. Maakilpikonna olisi leopardikonna joka kuulemma osaa uida? ettei hukkumisvaaraa olisi

Eroavatko näiden elintavat niin paljon toisistaan että yhdessä eläminen on mahdotonta? Saavatko ne toisiltaan sairauksia? Haittaako kun vesikilpikonna on niin iso (1kg). Kiitos etukäteen vastauksista!

8

1361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kattikonna

      ..vain mene hankkimaan maakonnaa, varsinkaan Leopardikonnaa, jos et tuota parempaa tietoutta vielä omaa konnista..! En halua kuulostaa julmalta, mutta kaltaisiasi "kotihoitureita" läytyy pilvin pimein, jotka hankkivat maa/vesikonnan, eikä heillä ole minkäänlaista todellista käsitysta niiden habituksesta..

      Joten, lueskelepas edelleen kovasti perustietoutta myös maakonnista, eri lajeista, ja niiden erilaisista VAATIMUKSISTA ;0) Näin et törmää yllättäin ongelmiin, joita on enää jäljestä käsin hankala korjata.. Leopardikonna kasvaa SUUREKSI etkä voi kuvitella rakentavasi niin suurta akva-terraa että leopardi siellä selviäisi.. Vesikonnasi läkähtyisi kuumuuteen, jonka Leopardikonna vaatii..

      Ehkä ihan toisenlaista maakonnaa kannattaisi harkita; Kreikankonna, Nelivarvaskonna, Reunuskonna.. Mahdollisuuksia on paljon, ja näille konnille riittää vaatimattomammatkin hoito-toimenpiteet, sekä terran ja ruokavalion suunnittelu on helpompaa. Sinnikkäästi vaan lueskelemaan; voit jopa löytää mukavan maakonna-lajin, jolle on mukava alkaa väsäämään ihan omaa maakonna-terraa kasveineen, piilopaikkoineen päivineen jne. =0) Lykkyä matkaan ;0)

      • vesik

        Kyselin tässä ihan alustavasti että kannattaako tämmöistä ideaa edes harkita, en todellakaan ollut menossa suoraa päätä tämmöistä toteuttamaan tietämättä mitään. TIETENKIN otan selvää miten maakilpikonnia hoidetaan jos semmoisen joskus hankin, en nyt kuitenkaan lähiaikoina.

        Mutta kiitos tiedosta, en tiennyt että leopardikilpikonna kasvaa niin suureksi. Mutta lämpöä taas ihmettelen: vesikilpikonnahan nimenomaan tarvitsee korkeaa lämpöä kuivalla maalla ollessaan.


      • Kattikonna
        vesik kirjoitti:

        Kyselin tässä ihan alustavasti että kannattaako tämmöistä ideaa edes harkita, en todellakaan ollut menossa suoraa päätä tämmöistä toteuttamaan tietämättä mitään. TIETENKIN otan selvää miten maakilpikonnia hoidetaan jos semmoisen joskus hankin, en nyt kuitenkaan lähiaikoina.

        Mutta kiitos tiedosta, en tiennyt että leopardikilpikonna kasvaa niin suureksi. Mutta lämpöä taas ihmettelen: vesikilpikonnahan nimenomaan tarvitsee korkeaa lämpöä kuivalla maalla ollessaan.

        Niinpä, vesikonna tarvitsee todellakin lämmittelypaikan jossa vhintään 35 asteinen lämpö, mutta VAIN silloin kun se lämmittelee..! Leopardikonna tarvitsee koko vuorokaudeksi (ainakin päivä-ajaksi) huoneenlämmöksi 30 astetta, joten voit kuvitella kuinka häpäkässä siellä olisi vesikonnasi sekä te itse. On hyvin vaativa laji; kasvaa noin 50 cm pitkäksi ja saattaa painaa 10-15 kiloa. Mietipäs suurta perunasäkkiä, joka kulkee minne haluaa, koluuttaa ovet ja seinät lommoille, jyrää kynnykset ja kakkailee koirankakan kokoisia läjiä ihan minne huvittaa ;0)

        Juuri nämä asiat ja muuta olisit tiennyt, jos olisit näistä lukenut. Olisit välttynyt haaveilta; ainahan se kirpaisee ja pettyy, jos asiat menevät mönkään, eikä suunnitelmat toteudukaan.. =0(

        Hyvin moni konnanhankkija "aikoo" hankkia tietoa konnista, mutta yllättäin käykin ilmi, että eivät tiedä edes perusasioita, vaikka konna on asustanut huushollissa jo mahdollisesti aika pitkäänkin..?! TÄLLÄ kommentilla en todellakaan tarkoita sinua, vaan ylipäänsä ihmisiä, jotka konna-asialla ovat. On hyvä että kyselet ja mietiskelet jo etukäteen, mutta parasta ja kattavaa tietoa saat esim. Herppi.netistä, jolloin nuo maakonnien perusasiat hahmottuvat mielessäsi, ja saat niistä todenperäisen mielikuvan ;0) Onnea vaan konna-hankintaan =0)


      • vesik
        Kattikonna kirjoitti:

        Niinpä, vesikonna tarvitsee todellakin lämmittelypaikan jossa vhintään 35 asteinen lämpö, mutta VAIN silloin kun se lämmittelee..! Leopardikonna tarvitsee koko vuorokaudeksi (ainakin päivä-ajaksi) huoneenlämmöksi 30 astetta, joten voit kuvitella kuinka häpäkässä siellä olisi vesikonnasi sekä te itse. On hyvin vaativa laji; kasvaa noin 50 cm pitkäksi ja saattaa painaa 10-15 kiloa. Mietipäs suurta perunasäkkiä, joka kulkee minne haluaa, koluuttaa ovet ja seinät lommoille, jyrää kynnykset ja kakkailee koirankakan kokoisia läjiä ihan minne huvittaa ;0)

        Juuri nämä asiat ja muuta olisit tiennyt, jos olisit näistä lukenut. Olisit välttynyt haaveilta; ainahan se kirpaisee ja pettyy, jos asiat menevät mönkään, eikä suunnitelmat toteudukaan.. =0(

        Hyvin moni konnanhankkija "aikoo" hankkia tietoa konnista, mutta yllättäin käykin ilmi, että eivät tiedä edes perusasioita, vaikka konna on asustanut huushollissa jo mahdollisesti aika pitkäänkin..?! TÄLLÄ kommentilla en todellakaan tarkoita sinua, vaan ylipäänsä ihmisiä, jotka konna-asialla ovat. On hyvä että kyselet ja mietiskelet jo etukäteen, mutta parasta ja kattavaa tietoa saat esim. Herppi.netistä, jolloin nuo maakonnien perusasiat hahmottuvat mielessäsi, ja saat niistä todenperäisen mielikuvan ;0) Onnea vaan konna-hankintaan =0)

        Mutta vesikilpikonnapa onkin niin fiksu eläin että se osaa mennä veteen vilvoittelemaan, jos sille tulee kuuma


    • Kvibergsmyran

      Kattikonna, kyllä oli hyvä vastaus.En olisi uskonut että on niin tietämättömiä ihmisiä, ihan hirvittää pelkkä ajatus että niitä kai on.

      • vesik

        eipä voi paljoa tietää jos ei ole edes tietoa etsinyt. ja niin kuin sanoin JO en ajatellut edes pitkiin aikoihin vielä hankkivani maakilpikonnaa. alustavasti huvikseni kyselin kun en edes niin vakavasti harkinnut että olisin jaksanut tietoa etsiä.

        Olen kyllä omistamistani lemmikeistä (vesikilpikonna ja kani) ottanut erittäin hyvin selvää ENNEN hankintaa ja hoidan niitä hyvin.

        VAI otatteko TE muka selvää kaiken maailman eläinten hoidosta jos mielessänne vain käy että semmoinen voisi olla kiva?? No, kuinka vaan


      • Kattikonna
        vesik kirjoitti:

        eipä voi paljoa tietää jos ei ole edes tietoa etsinyt. ja niin kuin sanoin JO en ajatellut edes pitkiin aikoihin vielä hankkivani maakilpikonnaa. alustavasti huvikseni kyselin kun en edes niin vakavasti harkinnut että olisin jaksanut tietoa etsiä.

        Olen kyllä omistamistani lemmikeistä (vesikilpikonna ja kani) ottanut erittäin hyvin selvää ENNEN hankintaa ja hoidan niitä hyvin.

        VAI otatteko TE muka selvää kaiken maailman eläinten hoidosta jos mielessänne vain käy että semmoinen voisi olla kiva?? No, kuinka vaan

        Eka kirjoituksestasi sain sen vaikutelman että olet jo suunnittelemassa vakaasti konnan hankintaa, koska KUVASIT tuon mahdollisen tulevan vesi-akvankin niin tarkoin.. Ja kun puhuit nimenomaa Leopardikonnasta.. Siksipä mulla nousi kysymys- ja huutomerkit mieleeni, että "älä vaan missään nimessä..!"

        Toki varmaan otat selkoa, ei siitä ole kysymys nyt; mutta hyvin moni laatii jo valmiit suunnitelmat ennenkuin on edes aisaan perehtynyt, ja sitten TOTEUTTAAKIN ne, hinnalla millä hyvänsä ja keinoista viis, riippumatta siitä ovatko ne konnalle hyväksi ja toimiiko koko systeemi ollenkaan.. =0/

        Ja, sanoinhan tuossa viimesimmässä viestissäni, että lykkyä tykö konnan hankinnassa, josko löytyisi soveliaampi maakonnalaji, jolle voisit alkaa suunnitella ja rakentaa IHAN omaa terraariota; siinä olisi vähäksi aikaa mukavaa puuhaa ;0)


    • tingle

      Meillä on punakorva ja nelivarvas. Niiden elin olosuhteet ovat luonnossa niin erinlaiset että en yhdistämistä suosittele. Tosin olen isosta ulkotarhasta kuullut johon on pistetty kreikankonna ja punakorva yhdessä, eikä ongelmia ole kuulemma ollut.
      Itse en maakonnan hukkumisen pelossa uskaltaisi yhteen laittaa, ja niin kuin sanoin maa ja suokonnat ovat niin erinlaisia, siis pöpöt yms.

      Mutta hyvin tuo kahden erilajin kanssa eläminen on sujunut. Meillä nelivarvas melkeinpä lattiakonnana, ja punakorva jaloittelee eri huoneessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe