adhd lapsen kanssa

työskentely

Avustan adhd oppilasta 6-luokalla ja kysyisinkin nyt jos jollain on jotain hyviä neuvoja kuinka edetä asiassa.

Poika on pahasti jäljessä kaikessa koulutyössä, eikä tekemisestä tahdo tulla mitään (joko kova häsläys tai suuttuminen). Vaikeaa myös koska häiritsee kaikkia muita tunnilla. Sitten jos vie muualle ei suostu tekemään mitään.

Onko neuvoja tai kokemusta kenelläkään??

Kiitos!

10

2441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi...

      tarvitsee usein erityisopetusta.....erityisluokka missä vähemmän oppilaita.

    • ADHDäiti ja lapsi

      Moikka!
      Haastavan homman olet saanut!
      Itse olen ADHD-aikuinen, lapsellani on myös ADHD. hän siirtyi juuri normaaliopetuksen puolelle.
      Ongelma ei ole lapsen älykkyys, eikä (yleensä) laiskuus, vaan oikea kyvyttömyys keskittyä pitkäjänteisesti.
      Tavallisella nuorella keskittymiskyky kestää hyvin n. 15 min ja vasta tämän jälkeen ajatukset pitää pitää väkisin opettajan puheessa. ADHD-nuorella tämä 15 minuuttia saattaakin olla 1-10 minuuttia tapauksesta riippuen.
      Motorinen levottomuus ei ole merkki halusta häiritä, vaan se on pakonomaista, tarpeen aivojen herättämiseksi.
      Kun aivot "nukahtavat" ne pitää herättää ja liikkuminen on hyvä keino siihen.
      Stimulantteja puolestaan ovat esim. kahvi, kokis, energiajuomat ja surullisen usein itselääkintänä aikuisilla sitten viina tai huumeet.
      ADHD-lapsi kokee itsensä herkästi ulkopuoliseksi, kenties jopa huonoksi oppilaaksi, kun ei pysty "samaan" kuin muut.
      Toisaalta suuresta, häiriötekiöiden täyttämästä luokasta eriyttäminen tehtävien ajaksi olisi hyvä keino tukemaan keskittymistä, mutta se lisää lapsen ulkopuolisuuden tunnetta.
      Meillä auttoi, kun lapsi sai luvan tarpeensa mukaisesti seistä luokan perällä kuuntelu ajat. Hän hiukan liikehtii, kenties käveleekin hiljaa,mutta liike auttaa kuuntelussa. Muut oppilaat ovat sanoneet, että ei häiritse. Ainakin lapseni malttaa olla hiljaa....
      Hiljaisen työn aikana lapseni saa käydä teroittamassa toisessa päässä luokkaa suoraan roskikseen. Välillä tämä teroitusreissu sisältää kierroksen luokan ympäri, mutta taas jaksaa keskittyä ja mikä muiden kannalta tärkeintä, lapseni malttaa olla häiritsemättä muita.
      Läksyt teemme osissa. 5-10min töitä, juttelu ja liikkumistauko ja taas 5-10min töitä.
      On toki huomattavsti vaikeampia ADHD tapauksia kuin lapseni. JOskus voi olla, että ihan muiden oppilaiden takia oppilas on vietävä pois opetustilanteesta silläkin uhalla, että viimeinenkin motivaatio menee, sillä on kohtuutonta, että 20 muuta oppilasta jää jälkeen yhden vaikeuksien takia.
      Toivottavasti kirjoituksestani saat edes "ensiapua". pidemmälle ajateltaessa, lapsi tarvitsee pysyvämpiä eväitä kuin hyvä ja tehtäväänsä paneutuva avustaja, eli jotain minkä hän voi kantaa mukanaan elämässään.

      Onko tapauksessasi kertomallasi lapsella lääkitys? Niillä on saatu hyviä tuloksia! Eikä niitä tarvitse aina syödä, minä esim. saan reseptin, jos opinnoissa on paljon luentoja tai muuta keskittymisen kannalta erityisen haastavaa.

      Toinen ehdotukseni on, että otat yhteyttä ADHD-liittoon, sinun on mahdollista päästä koulutukseen/ saada joku kouluunne opettamaan sinulle, opettajalle ja oppilaalle yhtesiä niksejä arkeen ;)
      Kerro oppilaalle myös ADHD-valmentajista, auttoivat ainakin minua!

      • taas ja

        kiitos kovasti syventävästä viestistä! Oli kiva lukea!

        Olen ehdottomasti huomannut jo ensimmäisen kahden viikon aikana, ettei poika todellakaan ole älyllisesti yhtään huonompi kuin muut. Ehkäpä jopa tasoaan älykkäämpi. Ongelma onkin se, ettei hän millään malttaisi tehdä töitä huolella, tarkasti tai ohjeiden mukaan. Usein suuttuu kun pyydetään esim kirjoittaa vastaukset kokonaisilla lauseilla. Hän haluaisi vaan kirjoittaa vastauksen ja kun opettaja pyytää lausetta menee hermo. Lähtee usein ulos luokasta käytävään tai jopa ulos.

        Perään on pakko mennä, mutta se usein aiheuttaa vaan enemmän kiukuttelua. Poika huutaa ettei osaa mitään, kaikki muut on parempia, ei halua tehdä sitä tai tätä niin tai näin.

        Pojalla ei ole lääkitystä lukuisista opettajien, rehtorin, terveydenhoitajan ja kuraattorin suosituksesta huolimatta. Pojan vanhemmat ilmeisesti estävät se aloittamisen. Poikaa ei myöskään saada erityiskouluun.

        Olen nyt itse siinä tilanteessa etten tiedä jaksanko käydä töissä. Tiedän että poika tarvitsee apua, mutta en koe olevani tarpeeksi pätevä auttamaan. Tottakai voin auttaa tehtävien teossa, mutta yleensä auttamisyritys johtaa huutamiseen, haukkumiseen tai tavaroiden heittelyyn. Olen aika patti tilanteessa. En kuitenkaan viitsisi lähteä pois...
        Menisinkin ehkä johonkin koulutukseen jos aikataulussani olisi tilaa...

        En vaan oikein tiedä mikä olisi paras toimintamalli...?

        Sain kyllä lisätietoa kirjoituksestasi, eli kiitos vielä kovasti :)


      • äiti minäkin
        taas ja kirjoitti:

        kiitos kovasti syventävästä viestistä! Oli kiva lukea!

        Olen ehdottomasti huomannut jo ensimmäisen kahden viikon aikana, ettei poika todellakaan ole älyllisesti yhtään huonompi kuin muut. Ehkäpä jopa tasoaan älykkäämpi. Ongelma onkin se, ettei hän millään malttaisi tehdä töitä huolella, tarkasti tai ohjeiden mukaan. Usein suuttuu kun pyydetään esim kirjoittaa vastaukset kokonaisilla lauseilla. Hän haluaisi vaan kirjoittaa vastauksen ja kun opettaja pyytää lausetta menee hermo. Lähtee usein ulos luokasta käytävään tai jopa ulos.

        Perään on pakko mennä, mutta se usein aiheuttaa vaan enemmän kiukuttelua. Poika huutaa ettei osaa mitään, kaikki muut on parempia, ei halua tehdä sitä tai tätä niin tai näin.

        Pojalla ei ole lääkitystä lukuisista opettajien, rehtorin, terveydenhoitajan ja kuraattorin suosituksesta huolimatta. Pojan vanhemmat ilmeisesti estävät se aloittamisen. Poikaa ei myöskään saada erityiskouluun.

        Olen nyt itse siinä tilanteessa etten tiedä jaksanko käydä töissä. Tiedän että poika tarvitsee apua, mutta en koe olevani tarpeeksi pätevä auttamaan. Tottakai voin auttaa tehtävien teossa, mutta yleensä auttamisyritys johtaa huutamiseen, haukkumiseen tai tavaroiden heittelyyn. Olen aika patti tilanteessa. En kuitenkaan viitsisi lähteä pois...
        Menisinkin ehkä johonkin koulutukseen jos aikataulussani olisi tilaa...

        En vaan oikein tiedä mikä olisi paras toimintamalli...?

        Sain kyllä lisätietoa kirjoituksestasi, eli kiitos vielä kovasti :)

        tilanteista pakeneminen ei auta ketään.. jaa kaikki tehtävät pienempiin osiin ja elä puutu " pikkujuttuihin" meilläkin on pojalla sikahuono käsiala mutta kunhan on edes yrittänyt tehdä koulutehtävänsä . viekööt opettaja apteekkiin selvitettäväx onko tehtävät oikein. itselläni a


    • vierailija

      Motoriseen levottomuuteen suosittelisin esim. stressi palloa tms. jonka avulla lapsi pystyy kanavoimaan levottomuutta oikeaan suuntaan. Vähentää muuta häslinkiä. Keskittymiseen voisi muutenkin olla apua esim. kuulosuojaimista ja esm. sermistä jolla näköyhteyttä muuhun luokkaan rajoitetaan. Muutenkin adhd- lapselle olisi hyväksi mahdollisimman "neutraali ja pelkistetty" luokkahuone jotta olisi helpompi pysyä asiassa. Varmaan lapselle olisi hyvä käydä neuropsykologin tutkimuksessa jolloin kartoitettaisiin juuri hänelle sopivat tavat oppia ja samalla löydettäisiin mahdollisesti oppimisen esteet. esm. lukihäiriö. Suosittelen lukemaan alan kirjallisuutta ja juttelemaan esim. koulun psykologin kanssa jospa häneltä löytyisi keinoja pysäyttää oppilas.

    • Annio

      Meillä on vasta pieni ADHD-eskarilainen, mutta uskallan kuitenkin jotain vastata. Hiljaa paikallaan oleminen on aivan mahdootn tehtävä, jos menee yli muutaman minuutin. Jos sen pystyy häiriöttömästi tekemään, lapsi käy jossain kiertämässä ja jaksaa taas istua.

      Myös kaikki aistit on oltava mukana, lapsen olisi nähtävä jotain, jotta pystyy kuuntelemaan. Käsissä voisi olla joku, jota näpertää, niin pystyisi keskittymään. Yksi joka sopii näperrettäväksi on pala sinitarraa, sitä muovailee ja kuuntelee, tai sitten sellainen pieni avaimenperä, jossa jotain ryyniä sisällä. Jotain näperrettävää kuitenkin, jota voi tehdä ajattelematta sitä.

      Yksi pointti on, joka turhauttaa lapsen on negatiivinen palaute. Tässä yksi päivä tuli TV-ohjelma, jossa mm. taikuri Timo Luttinen, jolla on ADHD. Hän sanoi, että pahinta on koko elämän jatkuva kielteinen palaute. Yritä kehua ihan pikkuasiaakin, jonka lapsi hoitaa oikein, sellaista, johon ei ei-AHDH-lapsen kohdalla edes kiinnittäisi huomita. Negatiivinen palaute yritä jättää kokonaan, anna lapsen ymmärtää, että näin kävi nyt, ja mietitten, mitenhän voisi seuraavan kerran hoitaa toisin.
      Kielteinen palaute saa lapsen lopettamaan yrittämisen, se syö itsetunnon täysin.

      Yritähän jaksaa pojan kanssa, näe ne pienet hyvät hetket ja yhdessä yrittämällä niitä voi tulla enemmän ja pidempiä. Keskustele myös vanhempien kanssa.

      • ..................

        Eli hyvin usein näillä lapsilla on arvottomuuden tunteita, ja itsetunto heikko, johtuen juuri tuosta kielteisen palautteen määrästä. Silloin on tärkeää myös arvostaa lasta itseään, eikä aina vaan hyviä suorituksia tai hyvää yrittämistä. Eli lapsen pitää saada kokea, että hän on arvokas omana itsenäänkin. Se ei tietysti tarkoita sitä, että hän saa tehdä mitä haluaa. Lapselle voi sanoa, että minä välitän sinusta ja siksi haluan auttaa sinua näissä jutuissa, esimerkiksi. Alussa hän ei välttämättä ota asiaa tosissaan, vaan saattaa uhmata jopa enemmän. Mutta kun hän saa tarpeeksi usein samaa viestiä, niin hän oppii myöskin ottamaan sitä vastaankin.


    • Melli66

      Jos haluat tosissasi auttaa tätä lasta ja et kyllin osaa, ota yhteyttä ADHD-keskukseen siellä loistavia kurssituksia, niin ADHD lasten vanhemmille kuin kasvatushenkilökunnallekkin! Itselläni ADHD lapsi ja kussitukset auttaneet paljon ja myös apua ja neuvoja sieltä saa kun rohkeasti ottaa yhteyttä!

    • Vilijonkkatar

      Touhon on oikeesti vaikea antaa neuvoja kun kaikki on erinlaisia. Minun poikani rauhottuu hiukan kieltojen ja torujen sijaan kosketuksen avulla. Hän kun tekee tehtäviä niin silitän voimakkaasti kädelläni hänen selkää tai jos hän itse tekee ja nään että on levoton niin laitan käden hänen olkapäälleen niin se himpun auttaa siihen liikehdintään (osittain lastenpsykiatrisen opit)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe