Minkälainen paikka Mäntyharju on asua?

Uusi asukas

Minkälainen paikka Mäntyharju on? Ollaan muuttamassa sinne reilun kahden kuukauden päästä ja nyt mietin, miten sinne sopeutuu, eli onko sisäänpäin lämpenevä paikka vai ihan ok? Ollaan kyllä käyty ajelemassa siellä, mutta ei tunneta ihmisiä oikein. Meidän perheessä 2 aikuista ja 2 alle 5-vuotiasta lasta.

20

3919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukkoon

Tervetuloa! Alennatte mukavasti keski-ikäämme :)

Hyvä paikka tämä on elää, tehdä työtä ja yrittää, ja lasten kasvaa.

Mitä kautta saatte tuttavuuksia, riippuu mihin suuntaudutte.
      Esim. seurakunnan Äiti-lapsi-kerhot ovat erittäin suosittuja. Kansalaisopisto antaa mahdollisuksia, samoin urheiluseurat. Muutama kuoro on, ja näytelmäkerho.
      Reissupolun toiminta on luonnosta ja liikunnasta kiinnostuneille mukava paikka kohdata hengenheimolaisia.
      Kohta lapsenne ovat partio-iässä, sekin on täällä mahdollista. Kirjastoa kelpaa myös kehua. Ja hiihtolatuja. Ratsastusmahdollisuuksissa löytyy myös. Uimahalli puuttuu :( mutta onhan kesällä rannat ja talvella avanto.
      Torikahvilassa on hyvä kesällä testata fiilinkiä.

Tässä esimerkkejä, mistä omanhenkistä porukkaa voisi etsiä.
      Ja tietysti Pitäjänuutiset pitää ajanhermolla.

Täällä on suuria sukuja, juttu kulkee ja asenteita on monenlaisia. Yleensä meininki on tulijoita kohtaan sivistynyttä. Yhä paremmin arvostetaan tänne muuttavia.
      Jotkut kokevat kylän aika sisäänlämpiäväksi. Pitää olla itse aktiivinen ja vähän valikoivakin, eikä lannistua jos hankalampi tapaus osuu kohdalle, joka paikassahan niitäkin on.
      Siis vastaan kysymykseesi: Ihan ok.

• määrätietoisesti

kun punnerratte niin lopulta voi olla oikeinkin hyvä paikka asua ja elää. Mutta kokemuksesta tiedän että kateutta ja sisäänpäinkääntyneisyyttä on aika paljon ilmoilla. Jos (ja kun) on mahdollista niin kannattanee punnita eri tuttavuuksia tarkasti. Toisaalta em. teksti sopinee jokaiseen pieneen maalaiskylään. Samoin kuin seuraava: Liikuntamahdollisuuksia luonnossa on tarjolla runsaasti ja kesällä kylä on kovin vilkas, talvisin kylällä on hiljaista. Väkiluku laskee kuin sakkaava lentokone ja ikäjakauma kääntyy koko ajan enemmän ja enemmän vanhusten puolelle. Tulevaisuutta ei ole, ellei taidekeskus Salmelan mykistävää kulttuurimenestystä sellaiseksi lasketa, sillä sitäkin vähää teollisuutta mitä paikkakunnalla vielä on uhkaa totaalinen katoaminen Suomesta eivätkä palveluammatit pysty työllistämään edes sitä pientä työkykyisten/halukkaiden osuutta joka kunnassa majailee.

Näin kovan synkistelyn jälkeen pitää lopettaa johonkin positiiviseen: Jos on paljon rahaa, Mäntyharjulla on erinomainen sijainti Helsinki-Vantaa lentoasemaan nähden! Aina voi sipaista ulkomaille rentoutumaan...

No onhan se ihan kiva paikka:)...

• pois päässy

OTAN OSAA!!!!!

• william ,

Kyllä tänne moni sopeutuu, mutta eivät kaikki.
      Paljolti riippuu siitä, mihin päin kuntaa olette muuttaneet, keskustaan vai ns. syrjäkylille; syrjäkyliähän ne eivät suinkaan ole sanan varsinaisessa merkityksessä.

Tärkeää on myös, onko kyseessä ainakin toisen vanhemman osalta paluumuutto entiselle kotiseudulle.

Keskustahan on hyvin kaupunkimainen. Kunta tarjoaa paljon harrastusmahdollisuuksia niin itsenäiseen harrasteluun (kalastus, liikunta) kuin myös ohjattuun (esim kansalaisopisto).

Lpasillekin löytyy hyviä harrastuksia ja ajanmukaiset koulut.

Mukaan vain! Kannattaa jutella ihmisten kanssa. Jos huomaa epäkohtia, ei kannata heti ruveta antamaan neuvoja, vaikka tuntisikin aihetta. Mäntyharjulainen haluaa nimittäin tehdä itse. Usein siihen kuluu aikaa, sillä hänen pitää miettiä ja vielä (muutaman) kerran miettiä.

Mäntyharjulaiset ovat savolaisten, karjalaisten ja hämäläisten sekoitus. Savolaisuus ilmenee tai oikeastaan kuuluu vain murteena, hämäläisyys on vallitseva piirre. (Mäntyharjulaiset siis tosi asiassa ole oikeita savolaisia, niin kuin monesti luullaan.)

Meitä ihmisiähän on monenlaisia ja niin on niidenkin joukossa, jotka kohtaavat muuttajaa.

Kyllä täällä viihdytte. Tavataan kaupoissa!

• ilves

olen asunut melkein koko ikäni mäntyharjulla ja voin sanoa että kun tänne sopeutuu asumaan ja oppii tuntemaan ihmisiä mäntyharjulla mun käsityksen mukaan otetaan vastaan uusia asukaita lämpimästi vastaan

• sammaani

No on siellä ainaskin kuntapomolla komia palkka ja etuisuudet. Kyllähän niiten kustantamisee veromarkkoja kaivataan.

• toeppo .

Kunnassa sattuu olemaan monta, jonka ansiot ylittävät rajusti "kuntapomon" palkan.
        Palkkaa tulee vähän sen mukaan, mitä työllään saa aikaan ja millaista vastuuta kantaa.
        Pääseeköhän kunnan palkkalistoilla kukaan edes 7000 euroon kuukaudessa?

• ja jos

olet pomojen kans sulkapallokaveri tai lapset kavereita, niin saattaa sullekin lohjeta paikka kunnan eliitissä. Tuntuu, että virat ja virkojen vierukset menee sukulaisille tai kavereille...
      MUTTA tavallisena talliaisena paikka menettelee. Pääseehän täältä sitten tuulettumaan. Matkaa kun ei ole paljoa kaupunkeihin ja onneksi vielä vr pysähtyy...

• taitaa_

olla mummojen mekka

• liena .

Onhan siellä mummoja, mutta lähes joka viikko niiden määrä näkyy vähenevän.

• jore3

Muutin itse muutama vuosi sitten pois ja takaisin ei kyllä ole haluja.siellähän joskus otettiin uudet ihmiset erittäin LÄMPIMÄSTI vastaan mutta tämähän on vain minun mielipide

• toeppo

Olisipa mukava tietää, missä on sellainen maaseutukunta, jossa muuttaja otetaan avosylin vastaan.
        Epäluulot ovat aina yleisiä. On yksinkertaisesti alussa siedettävä niitä. Kyllä ne ajan myötä häviävät.

• luet

näitä sivuja...

Ehkä Mäntyharju ei ollutkaan niin paha paikka, vaan jouduit lähtemään muista syistä. Ja ainakin sydämessäsi kaipaat tänne takaisin.

• jore3
        luet kirjoitti:

näitä sivuja...

Ehkä Mäntyharju ei ollutkaan niin paha paikka, vaan jouduit lähtemään muista syistä. Ja ainakin sydämessäsi kaipaat tänne takaisin.

VAi vielä kaipaan takas?! Heh.. Otetaanpa muutamia faktoja esiin. Mikäs on M:jun työllisyystilanne tänä päivänä? EI HYVÄ! Minkälaisia harrastemahdollisuuksia? EI NIIN MITÄÄN! Kuinka kunta on kehittänyt palvelujaan? EI MITENKÄÄN! Kaikki kiinteistöt rappeutuvat eikä niihin paljoa panosteta joten ulkonaisesti M:ju on sekava ja epäsiisti. Uuden rakennuksen vieressä on vanhoja purkutuomioita odottavia puljuja..Miksi? Samalla ihmetyttää miksi väkiluku pienenee kokoajan (tarkoitan nuortaväkeä) Asiahan on selvä! Kylän yleinen harrastus on kytätä toisia ja ryypätä kiljua soskun rahoilla.Ulkopaikkakuntalaisia katsotaan päästä varpaisiin ja ollaan älyttömän kateellisia.Eli turpiin tulee jos et konttaa junttien edessä.Tässä vain muutamia yleisiä seikkoja.. =) Kun olin asunut toisella paikkakunnalla muutaman vuoden tuli itku silmään että miksei aikaisemmin.Koko M:ju aika tuntuu nyt vain pahalta painajaiselta josta oli helpottaavaa herätä ja jota ei mielellään muistelisi.. voin kertoa enemmänkin miksi jos tahdot.
        Kaikille fiksuille ja itsestään huolehtiville ihmisille vinkki: Älä astu paskakasaan tai voit vaikka jumittua siihen.Sitkeimmät (tyhmimmät voivat tosin tottua siihenkin) xD Juntit!!!

• mina_tiedan
        jore3 kirjoitti:

VAi vielä kaipaan takas?! Heh.. Otetaanpa muutamia faktoja esiin. Mikäs on M:jun työllisyystilanne tänä päivänä? EI HYVÄ! Minkälaisia harrastemahdollisuuksia? EI NIIN MITÄÄN! Kuinka kunta on kehittänyt palvelujaan? EI MITENKÄÄN! Kaikki kiinteistöt rappeutuvat eikä niihin paljoa panosteta joten ulkonaisesti M:ju on sekava ja epäsiisti. Uuden rakennuksen vieressä on vanhoja purkutuomioita odottavia puljuja..Miksi? Samalla ihmetyttää miksi väkiluku pienenee kokoajan (tarkoitan nuortaväkeä) Asiahan on selvä! Kylän yleinen harrastus on kytätä toisia ja ryypätä kiljua soskun rahoilla.Ulkopaikkakuntalaisia katsotaan päästä varpaisiin ja ollaan älyttömän kateellisia.Eli turpiin tulee jos et konttaa junttien edessä.Tässä vain muutamia yleisiä seikkoja.. =) Kun olin asunut toisella paikkakunnalla muutaman vuoden tuli itku silmään että miksei aikaisemmin.Koko M:ju aika tuntuu nyt vain pahalta painajaiselta josta oli helpottaavaa herätä ja jota ei mielellään muistelisi.. voin kertoa enemmänkin miksi jos tahdot.
        Kaikille fiksuille ja itsestään huolehtiville ihmisille vinkki: Älä astu paskakasaan tai voit vaikka jumittua siihen.Sitkeimmät (tyhmimmät voivat tosin tottua siihenkin) xD Juntit!!!

aidan toisella puolella :)

Toisaalta hölmöähän se olisi muuttaa pois ja sitten valittaa, että tuli virhe tehtyä. Lisäksi valittaminen on mäntyharjulaisten ominaisuus, joten olet sinäkin näemmä aito mäntyharjulainen. Väestö vähenee ja sitä mukaa älykkyys kasvaa niin Mäntyharjussa kuin muualla Suomessa!

• jore3
        mina_tiedan kirjoitti:

aidan toisella puolella :)

Toisaalta hölmöähän se olisi muuttaa pois ja sitten valittaa, että tuli virhe tehtyä. Lisäksi valittaminen on mäntyharjulaisten ominaisuus, joten olet sinäkin näemmä aito mäntyharjulainen. Väestö vähenee ja sitä mukaa älykkyys kasvaa niin Mäntyharjussa kuin muualla Suomessa!

aika pahan heitit mutta tämä on vain minun mielipide viihdy siellä sitten

• alakylän filosofi
        jore3 kirjoitti:

Junttejahan ne ovat, mutta miten ne Mjulta lähteneet juntit selviävät muuallakaan? Tuollaisia niistä tulee.

• Kaima Ulsari
        alakylän filosofi kirjoitti:

Junttejahan ne ovat, mutta miten ne Mjulta lähteneet juntit selviävät muuallakaan? Tuollaisia niistä tulee.

Totta puhelet osin.. Eihän vanhaa hapatetta voi uuteen taikinaan laittaa tai se pilaa koko taikinan. Eli ei muuta ku muuttamaan maailmaa Mäntyharjulaismaiseksi? Kyllä mä kans väitän että jos sieltä tarpeeks ajoissa lähtee niin voi oppia elää vielä ihmisiksi. Mikä teitä siellä oikein pidättelee? Täytyy vain ihmetellä.. tai jos olette aina asuneet siellä äidin helmoissa niin ymmärtäähan sen ettei mamin poikanen voi pesästä pitkälle lentää. Enpä tiedä vielä montaakaan fiksua kaveria jotka ois muuttanut takasin sinne kerran lähdettyään. Mua vituttaa ku jumittu niin pitkäks aikaa sinne ja siitä oon kieltämättä katkera! On se semmonen shitti läjä koko mesta!! Mut onneks vanha koirakin oppii edes jotain uusia temppuja. Matkustaminen avartaa ja miten joku juntti voi väittää tietävänsä minkälaista muualla on asua jos ei oo koskaan sitä kokenu? Noh, sama pätee tietysti autokaupoissakin.. tavara jota myydään on helvetin hyvä mut ku siitä on päässy eroon niin jotenkin silmät avautuu ja huomaa sen olevankin ihan paska =)

• hyyry .
        Kaima Ulsari kirjoitti:

Totta puhelet osin.. Eihän vanhaa hapatetta voi uuteen taikinaan laittaa tai se pilaa koko taikinan. Eli ei muuta ku muuttamaan maailmaa Mäntyharjulaismaiseksi? Kyllä mä kans väitän että jos sieltä tarpeeks ajoissa lähtee niin voi oppia elää vielä ihmisiksi. Mikä teitä siellä oikein pidättelee? Täytyy vain ihmetellä.. tai jos olette aina asuneet siellä äidin helmoissa niin ymmärtäähan sen ettei mamin poikanen voi pesästä pitkälle lentää. Enpä tiedä vielä montaakaan fiksua kaveria jotka ois muuttanut takasin sinne kerran lähdettyään. Mua vituttaa ku jumittu niin pitkäks aikaa sinne ja siitä oon kieltämättä katkera! On se semmonen shitti läjä koko mesta!! Mut onneks vanha koirakin oppii edes jotain uusia temppuja. Matkustaminen avartaa ja miten joku juntti voi väittää tietävänsä minkälaista muualla on asua jos ei oo koskaan sitä kokenu? Noh, sama pätee tietysti autokaupoissakin.. tavara jota myydään on helvetin hyvä mut ku siitä on päässy eroon niin jotenkin silmät avautuu ja huomaa sen olevankin ihan paska =)

Kun sieltä on lähtenyt, niin sitten jumittuu muualle.

Tekisi mieli kuitenkin palata, mutta sekin tuntuisi nololta. Niinpä ei voi muuta kuin kieltää arvo entiseltä kotiseudulta ja uskotella itselleen, että teki muka viisaaksi sieltä lähdettyään.

On muuten tullut nähdyksi pääkaupunkiseutua jonkin verran ja tiedetään, mitä se on. Mjulla sentään uskaltaa milloin tahansa ja missä tahansa kulkea ulkosalla.

• toeppo
        Kaima Ulsari kirjoitti:

Kai joku voi noinkin kokea asian, mutta niin moni lähtijä on kokenut sen, mitä kerrotaan Ari Häkkisen säveltämässä ja sanoittamassa sekä Kake Randelinin esittämässä laulussa Kirje kotiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe