nimitys-advari -- nimetty-advari

[vai sekä että]

Sanomattakin on selvää, että jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on eri taustan omaavia yksilöitä. Arkkityyppeinä toimii kaksi Timoa! Timo, joka on syntynyt ja kasvanut adventismin piirissä, on kohdannut Jumalan ja löytänyt armahtavan vapahtajan adventismin hengellisessä kodissa. Adventismin erityispiirteet, eivät ole ne tekijät, jotka olisivat johtaneet Timon uskon tielle vaan siihen on saattanut jopa liittyä itsenäistymisprosesseja, irtiottoja ja mahdollisesti jonkin asteen vieraantumista hengellisestä kodista. Mutta [hengellinen]koti on kuitenkin lopun kaiken se paikka, jossa tutustuttiin uskoon, eikä [hengellinen]perhe lakkaa olemasta oma perhe, itsenäistymisenkään jälkeen! Samoin kuin aikuistunut lapsi saattaa seurata vanhempiensa toimia ja luonnetta kriittisesti, todeten heidän inhimillisyytensä, kieltämättä heidän arvoansa vanhempina, niin myös adventismin Timo asennoituu seurakuntaansa.

Toinen Timo omaksuu adventismin hengellisesti varttuneena. Hänelle adventismi on sen erityispiirteet, toisin kuin adventismin parissa kasvaneelle Timolle. Adventismi on erityisesti nimetty uskovaisuuden brandi [tavaramerkki], joka otetaan sellaisenaan tai sitten ei. Usko Jumalaan ja armahtavaan vapahtajaan ei ole välttämättä lähtöisin adventismista vaan adventismi on luultavammin antanut sille lähinnä uuden vivahteen. Siksi tuo vivahde on nimenomaan adventismin, muista uskonnollisista yhteisöistä, erottava tekijä. Nimitys-advarille, adventismi on vastaavasti se puite, joka erottaa hänet muista uskovaisista. Kumpikaan Timoista, eivät voi lähtökohtiansa muuksi muuttaa. Mutta molempien on tultava toisiansa vastaan, arvostettava sitä, mikä lähimmäiselle on arvokasta.

Lopultakin luvatussa uudessa maassa, ei ole kuin eri taustoista tulevia -- kaikista kielistä kansoista ja kansanheimoista. Kielellä ei tarkoiteta ainoastaan kansallisia kieliä vaan myös eri uskonnollista kieltä puhuvat! Kansoilla ei tarkoiteta ainoastaan kansallisia ryhmiä vaan myös niitä lukemattomia uskonnollisia yhteisöjä. Kansanheimoilla ei tarkoiteta ainoastaan alakulttuureja vaan myös uskonnollista suuntautumista, erilaisia painotuksia ja tulkintatapoja. Nämä kaikki muodostavat yhden lauman, yhden paimenen johtamana. Tämän tosiasian sisäistäminen, lienee ehtona, laumaan kuulumiselle?

siunausta

1

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksusti funtsittu. Näin asia varmasti on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2146
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      79
      1255
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      116
      1220
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      59
      1002
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe