Tien rakentamisen hinta

mökkiläisen tontti

Osaako joku arvioida/antaa vinkkiä, mitä maksaa noin 0,5 km mittaisen tien kunnostaminen ajokuntoon? Pohja on vanha metsätie, johon tulisi ajaa hiekkaa ja ehkä tiekarhulla tasata. Entä minkä hintaista on ojittaminen?

15

15305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei varmaa tietoa

      Ehkä rakentaja.fi palstalla on enemmän samassa tilanteessa olevia ja kustannusvertailu on mahdollista. Rakentamisen lisäksi palstalla pohditaan piha-alueita ja teiden kunnostusta.

      Yleensä ottaen on hyvin vaikea sanoa hintaa. Riippuu mökin sijaintipaikkakunnasta, tasosta minkälaisen tien haluaa, työkoneista ja niiden saatavuudesta jne.kuinka raskailla ajoneuvoilla on tarkoitus ajaa. Mökkitieltä vaaditaan vähemmän kuin päivittäin ajettavalta työmatkaan liittyvältä tieltä. Raskaat rakennustarvikkeet voi tuoda jääkelillä, jolloin tie kestää paremmin, myös rekan ja kuorman. Mökkitietä on mahdollisuus parannella vuosi kerrallaan.
      Yksityistien voi pitää sen tasoisena kuin itse tarvitsee.

      • mökkiläisen tontti

        Näinhän se on. Tie on Pirkanmaalla, leveyttä n 3m ja juuri ja juuri autolla ajettavassa kunnossa: kuoppia ja muutama kosteampi kohta. Tarve on saada henkilöautolla ajettavaan kuntoon. Oma arvio että riittävästi soraa paikkaamaan pahimmat kuopat ja lanalla sileäksi. Jos tien sorittaa koko pituudelta, niin 20 m3 lavoja menisi 15 kuormaa ja lana päivän.

        No niin löysin arvioita sora 10 e/m3, höyläys 50 e/h, lanaus 30 e/h (mikäköhän on ero?).
        Niinpä puhutaan 3000 euro sora ja 500 euro lana.
        Ojan kaivuu traktorilla maksaa 50 euroa/h ja jostain luin että traktori kaivaa uudisojaa 500 m päivässä. Joten ojan hinnaksi tulee 500 euroa.
        Ja muutama ojarumpu 500 euroa.

        Joten oma arvio on 4500 euroa.


      • Ei varmaa tietoa
        mökkiläisen tontti kirjoitti:

        Näinhän se on. Tie on Pirkanmaalla, leveyttä n 3m ja juuri ja juuri autolla ajettavassa kunnossa: kuoppia ja muutama kosteampi kohta. Tarve on saada henkilöautolla ajettavaan kuntoon. Oma arvio että riittävästi soraa paikkaamaan pahimmat kuopat ja lanalla sileäksi. Jos tien sorittaa koko pituudelta, niin 20 m3 lavoja menisi 15 kuormaa ja lana päivän.

        No niin löysin arvioita sora 10 e/m3, höyläys 50 e/h, lanaus 30 e/h (mikäköhän on ero?).
        Niinpä puhutaan 3000 euro sora ja 500 euro lana.
        Ojan kaivuu traktorilla maksaa 50 euroa/h ja jostain luin että traktori kaivaa uudisojaa 500 m päivässä. Joten ojan hinnaksi tulee 500 euroa.
        Ja muutama ojarumpu 500 euroa.

        Joten oma arvio on 4500 euroa.

        Kallilleehan tuo tuntuu, mutta realistiselta, onhan tiellä pituuttakin. Itselläni on kokemusta vain savipellolle tehdystä 60m pitkästä tiestä. Sekä osakkuudesta yksityistiehen.
        Eli tiesi pituus on omaani verrattuna kymmenkertainen. Missä voi vielä säästää on esim. ojankaivuu, ojan voi kaivaa vain toiselle puolelle, eli sille puolelle, jonne tie kallistuu ja vedet valuu. Ainakin savipellosta tulee parempi, jos kuoppiin ajetaan ensin vähän sepeliä ja sen jälkeen riittää koko tielle ohuempikin sorakerros. Lopputulos on alkuaan pahimmilla kohdilla kestävä ja sementtimäinen. (Höyläys ja lanaus eroavat kaiketi siinä, että lanauksen avulla puristetaan maa-ainesta tiiviimmäksi ja höyläämällä poistetaan maa-ainesta. Savipellolla höyläys tuottaa ehkä paremman tuloksen. Oma tieni tehtiin siten, että ensin kelirikon aikaan sinne tuotiin vain traktorin kauhalla pahimpiin kohtiin soraa ja sepeliä. Seuraavana kesänä vasta soraa koko tien pituudelta. Yksi rumpu kaivettiin tien poikki myös(rumpu kaiketi muoviputkea tai kumiputkea eli ei petonia ja se oli hyvin halpa,on kestänyt silti hyvin säävaihtelut ja muutaman rekan ylitykset) ja kumpareita tasoitettiin tuomalla lisää maainesta (savea), joka oli virhe, maa-ainesta olisi pitänyt höylätä. Itselläni on oja vain toisella puolen tietä. Maasto ja maa-aineksen laatu kaiketi sanelee ratkaisutavat. (Oman tieni hinnat eivät ole enää vertailukelpoisia, mutta sijaitsee Pirkanmaalla myös.


      • Ei varmaa...
        Ei varmaa tietoa kirjoitti:

        Kallilleehan tuo tuntuu, mutta realistiselta, onhan tiellä pituuttakin. Itselläni on kokemusta vain savipellolle tehdystä 60m pitkästä tiestä. Sekä osakkuudesta yksityistiehen.
        Eli tiesi pituus on omaani verrattuna kymmenkertainen. Missä voi vielä säästää on esim. ojankaivuu, ojan voi kaivaa vain toiselle puolelle, eli sille puolelle, jonne tie kallistuu ja vedet valuu. Ainakin savipellosta tulee parempi, jos kuoppiin ajetaan ensin vähän sepeliä ja sen jälkeen riittää koko tielle ohuempikin sorakerros. Lopputulos on alkuaan pahimmilla kohdilla kestävä ja sementtimäinen. (Höyläys ja lanaus eroavat kaiketi siinä, että lanauksen avulla puristetaan maa-ainesta tiiviimmäksi ja höyläämällä poistetaan maa-ainesta. Savipellolla höyläys tuottaa ehkä paremman tuloksen. Oma tieni tehtiin siten, että ensin kelirikon aikaan sinne tuotiin vain traktorin kauhalla pahimpiin kohtiin soraa ja sepeliä. Seuraavana kesänä vasta soraa koko tien pituudelta. Yksi rumpu kaivettiin tien poikki myös(rumpu kaiketi muoviputkea tai kumiputkea eli ei petonia ja se oli hyvin halpa,on kestänyt silti hyvin säävaihtelut ja muutaman rekan ylitykset) ja kumpareita tasoitettiin tuomalla lisää maainesta (savea), joka oli virhe, maa-ainesta olisi pitänyt höylätä. Itselläni on oja vain toisella puolen tietä. Maasto ja maa-aineksen laatu kaiketi sanelee ratkaisutavat. (Oman tieni hinnat eivät ole enää vertailukelpoisia, mutta sijaitsee Pirkanmaalla myös.

        Ojasta vielä, että se kannattaa kaivaa sille puolelle, jossa hyöty on suurin. Jos tien toisella puolella on tielle laskeva pelto tai metsä, oja kannattaa kaivaa väliin, jotta lumien sulamisvedet eivät kaikki valuisi tielle. Eli maaston mukaan arvioiden. Betonirumpua ei varmaankaan kannata laittaa, jos mökille ajetaan vain henkilöautoilla. Hintaero on melkoinen ja työ raskasta (betoni painavaa). Kun oja on tarpeeksi syvä ja riittävästi maa-ainesta päällä, kestää kevyempikin rumpu hyvin tilapäisen rekankin ylityksen.

        Tietysti, jos varaa on, tien voi kerralla tehdä
        parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Toisaalta aina yleisiä teitäkin vuosittain lanataan ja tuodaan soraa, kaivetaan ojia uusiksi jne. Eli eivät työt siinäkään tapauksessa yhteen kertaan lopu.

        Kannattaisi vilasta ehkä alla olevaa osoitetta. En tunne lakia tarkemmin, mutta metsän ja pellon ojituksesta hyötyvät muutkin kuin tien omistajat ja käyttäjät.

        http://www.metsakeskus.fi/web/fin/palvelut/kunnostusojitus/ojitus_on_sijoitus/etusivu.htm


      • on oiva
        mökkiläisen tontti kirjoitti:

        Näinhän se on. Tie on Pirkanmaalla, leveyttä n 3m ja juuri ja juuri autolla ajettavassa kunnossa: kuoppia ja muutama kosteampi kohta. Tarve on saada henkilöautolla ajettavaan kuntoon. Oma arvio että riittävästi soraa paikkaamaan pahimmat kuopat ja lanalla sileäksi. Jos tien sorittaa koko pituudelta, niin 20 m3 lavoja menisi 15 kuormaa ja lana päivän.

        No niin löysin arvioita sora 10 e/m3, höyläys 50 e/h, lanaus 30 e/h (mikäköhän on ero?).
        Niinpä puhutaan 3000 euro sora ja 500 euro lana.
        Ojan kaivuu traktorilla maksaa 50 euroa/h ja jostain luin että traktori kaivaa uudisojaa 500 m päivässä. Joten ojan hinnaksi tulee 500 euroa.
        Ja muutama ojarumpu 500 euroa.

        Joten oma arvio on 4500 euroa.

        hinta-arvio heittoa 500 e suuntaan tai toiseen,paikasta riippuen.


      • nääs...
        Ei varmaa tietoa kirjoitti:

        Kallilleehan tuo tuntuu, mutta realistiselta, onhan tiellä pituuttakin. Itselläni on kokemusta vain savipellolle tehdystä 60m pitkästä tiestä. Sekä osakkuudesta yksityistiehen.
        Eli tiesi pituus on omaani verrattuna kymmenkertainen. Missä voi vielä säästää on esim. ojankaivuu, ojan voi kaivaa vain toiselle puolelle, eli sille puolelle, jonne tie kallistuu ja vedet valuu. Ainakin savipellosta tulee parempi, jos kuoppiin ajetaan ensin vähän sepeliä ja sen jälkeen riittää koko tielle ohuempikin sorakerros. Lopputulos on alkuaan pahimmilla kohdilla kestävä ja sementtimäinen. (Höyläys ja lanaus eroavat kaiketi siinä, että lanauksen avulla puristetaan maa-ainesta tiiviimmäksi ja höyläämällä poistetaan maa-ainesta. Savipellolla höyläys tuottaa ehkä paremman tuloksen. Oma tieni tehtiin siten, että ensin kelirikon aikaan sinne tuotiin vain traktorin kauhalla pahimpiin kohtiin soraa ja sepeliä. Seuraavana kesänä vasta soraa koko tien pituudelta. Yksi rumpu kaivettiin tien poikki myös(rumpu kaiketi muoviputkea tai kumiputkea eli ei petonia ja se oli hyvin halpa,on kestänyt silti hyvin säävaihtelut ja muutaman rekan ylitykset) ja kumpareita tasoitettiin tuomalla lisää maainesta (savea), joka oli virhe, maa-ainesta olisi pitänyt höylätä. Itselläni on oja vain toisella puolen tietä. Maasto ja maa-aineksen laatu kaiketi sanelee ratkaisutavat. (Oman tieni hinnat eivät ole enää vertailukelpoisia, mutta sijaitsee Pirkanmaalla myös.

        Juurikin toisinpäin... Siis oja tien "yläpuolelle" elikkäs sille puolelle josta vettä valuu tietä kohti. Tien alapuolelle ojalla ei juurikaan virkaa koska siellä vedet valuu tiestä poispäin luonnostaankin. Toinen juttu sitten on tietä tehdessä jos runkoa tarvii nostaa ja maata ottaa molemmilta puolilta, tai suon yli tehdessä kaivetaan molemmin puolin ojat, mutta ei aivan tien laitaan ettei tie sorru. Myös peltojen yms. tasaisten paikkojen kohdalla voi olla järkevää kaivaa ojat molemmin puolin. Rumpuputkina ko. työmaalla kannattaa käyttää vain muovi putkea. Helppo kuljettaa ja käsitellä. Nopea asentaa ja riittävän kestävää käyttötarkoitukseen nähden. Betoni rumpujen kanssa menee enemmän aikaa kun tarvii tehdä kunnollinen arina ja sitoa vaijerilla putket toisiinsa jottei routa liikuta putkia irti toisistaan. Ensin kannattaa hoitaa tien kuivatus kuntoon, elikkä ojat ja rummut. Mitä sitten ojien kaivanen maksaa riippuu täysin maastosta. Jos koko matkalta tarvitsisi kaivaa molemmin puolin ojat mökkitielle olisi siinä päivän homma rumpujen asennus. Kannattaa myös harkita millaisen koneen saa/valitsee. Pieni traktorikaivuri on halpa tuntihinnaltaa, mutta telakoneella jonka tunti hinta on 25-40% isompi voi työ saavutus olla jopa kaksin kertainen, etenkin jos on kivinen maasto. Sorastukseen kannattaa käyttää joko soramursketta tai kallio mursketta riippuen kumpaa saa lyhyemmästä ajomatkasta. Ensin mainittu on hieman edullisempaa, mutta ajo maksaa tänäpäivnä sen verran että halvempaa on se mitä lähempää saa. Auton lavalta matoksi vedettynä jälki on jo sen verran hyvää että lanaus sorastettuihin kohtiin ei aivan välttämätön ole, mutta kun kyseessä on henkilö autolla ajettava mökkitie niin kevyt lanaus traktorilla saa pinnan tasaiseksi.


    • heikki

      vaimoni ja hänen veljensä kanssa,raivasimme mökkitien,noin 1.8km.kangen ja seipäitten avulla suurikokoisia kivenjärkäleitä kulkureitiltä pois.tietä on käyttänyt myös varakkaat metsäyhtiöt mutta eivät ole vaivautuneet kaivamiaan kuoppiaan tasoittamaan.olihan se hirmuinen urakka kun porukalla tehtiin.tuntu ihan että käsivarret irtoaa olkapäistä.kyllä minäkin toivoisin että maksumiehiä löytyisi,tietähän käyttää kaikki kuntalaiset.terv.heikki.

      • Just perkele.

        Lapio kouraa ja tuollanen puolenkilometrin pätkä tulee kuntoo parissa kesässä.
        Saa tuntumaa maansiirtohommii.
        Näillä kesäasunto-miehillähän kyllä raha riittää, ei senpuolee .


    • Joacim1

      Tiedox et Tieyhdistys on just julkaisuust kirjan Yksityistien parantaminen. Se kanstii hommata. Maksaa 48 egee mut on hintansa arvoinen. Just toissapäivänä lueskelin sitä.

      • klbn

        älkää tilatko sepeliä tielle vaan mursketta


      • .
        klbn kirjoitti:

        älkää tilatko sepeliä tielle vaan mursketta

        Ei kivituhka kävis?


      • kysy tarjouksia!
        . kirjoitti:

        Ei kivituhka kävis?

        Kallista on kaivaminen jos 500m päivässä ja 50e tunti!! ite ainakin kaivan 50e tuntitaksalla helposti kilometrin päivässä!


      • kaivaja-71
        kysy tarjouksia! kirjoitti:

        Kallista on kaivaminen jos 500m päivässä ja 50e tunti!! ite ainakin kaivan 50e tuntitaksalla helposti kilometrin päivässä!

        Minäkin kaivoin halvalla (44e/h) ja perkeleesti tuli jälkeä. Ei siinä muuta ikävää tullut mutta konkurssi! Nyt olen lopun elämääni luottokelvoton ja henkisesti hajalla.


      • hömöpöikä
        kaivaja-71 kirjoitti:

        Minäkin kaivoin halvalla (44e/h) ja perkeleesti tuli jälkeä. Ei siinä muuta ikävää tullut mutta konkurssi! Nyt olen lopun elämääni luottokelvoton ja henkisesti hajalla.

        Mä kaivoin kans. Nenää meinaan ja nyt tulee verta. Perseestä siis kun faija kyllästyi nenän kaivamiseen ja antoi pyllypiiskaa. Nyt en enään kovin halvalla kaiva. No joo tietenkin muniani mut se onkin sit toinen tarina...


    • järki käteen

      Kysyjän kertoman mukaan tiealue on 3 metrin levyinen, joten siihen leveyteen ei mitään ojia saa mahtumaan.
      Jos tiealuetta haluaa leventää, siitä on neuvoteltava maanomistajan kanssa.

      Ja kyllä kai tieojaa voi päivässä kaivaa paljonkin, jos ei tarvitse kysellä, että mihinkäs ne kaivumaat pannaan?.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1372
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      91
      887
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      803
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe