Olen alihankkija yhdelle suht.suurelle yritykselle, nyt jatkosopimuksen kirjoitteluvaiheessa yritys sanoo ettei minulla saa olla muita asiakkaita, tai jos on, niin ne pitää käyttää tämän suht.suuren yrityksen kautta (toimimme siis samalla toimialalla.). Eli onko tällainen sopimus täysin laillinen, että jos hyväksyn tämän työn, niin menetän muut työt (ainakaan en voi tehdä niitä oman yritykseni nimellä, enkä saa niistä koko summaa minkä saisin jos tekisin oman firman kautta)? Palkkasuhteessahan tämän ymmärtää, että kilpailukielto iskee päälle.
Alihankkija -> ei saa olla muita asiakkaita?
6
2947
Vastaukset
- sama tilanne
Itselläni oli täsmälleen sama tilanne aikoinaan. Verotoimistosta kysyin ensin, että mitäs nyt. He saattavat tuossa tilanteessa sinut katsoakin palkansaajaksi ja vaatia päätoimeksiantajaa maksamaan sivukulut yms.
Itse ratkaisin asian lopettamalla homman kokonaan ja lähdin kouluttautumaan, sillä taloudellisesti en olisi pärjännyt ilman tuota isoa yritystä mutta yksinäänkään se ei olisi riittänyt, sillä heidän haluamillaan määrillä ja palkkioillaan ei elänyt. Tilanteesi on kyllä niin samantyylinen kuin minun tuota kierrättämistä myöten, että pakko kysyä, että onkohan ala mediaa tai sitä läheltä liippaavaa, vaikuttaisi samalta yritykseltä? en neuvo lopettamaan missään tapauksessa, mutta selvitä asia verottajan kanssa, muuten voi tulla yllätys. Voivat nimittäin katsoa veronkierroksi. Mutta tuohan se suuntaus muutenkin, ihmisiä irtisanotaan ja pakotetaan perustamaan toiminimi, muttei muillekaan saa tehdä. Mielestäni ei ole laillista, mutta tämä on vain mututuntumaa.- Firmani mun
Eli joo, ala on media-ala ja voi olla mahdollistakin, että kyseessä on sama firma. Ainakin vastaavanlaisia alihankkijoita heillä on ollut aiemmin kuin minä.
Firma ajatteli, että voisin laskuttaa heidän toisia firmoja, jotta veronkiertohommaa ei syntyisi (mutta todellisuudessa sama tilanne). Harmittaa kyllä jos joudun luopumaan kaikista muista omista asiakkaistani, mutta pelkästään niillä en pärjäisi. Pitää katsoa jos jotain on sovittavissa.
- tätä
"(toimimme siis samalla toimialalla.)" enpä ymmärtänyt tätä. Suutariko tekee alihankintaa toiselle suutarille tai tietenkin jotain muuta. Kyllähän se on mahdollista ja varmaankin järkevää. Toisella on kalliit koneet ja hänellä on ylimääräistä kapasiteettiä.
Tällaisten ehtojen laittaminen ei ole kiellettyjä, koska on sopimusvapaus. Kohtuuttomiin, tai itsensä kannalta haitallisiin ehtoihin ei kannata suostua. Jokainen sopimusehto voi siirtyä käytäntöön (ei niitä muuten kirjoiteltaisiin).
Hyvä kysymys on sellainen että: "Mitä tapahtuu jos sopimusta rikotaan". Varmaankin tulee vahingonkorvausvaatimuksia ja liikesuhteet kärsivät. Elikäs jos rikot sopimusta, niin jatkotilaukset ovat vaarassa. Kynnys, että tuo tilaaja haastaa teidät oikeuteen ja vaatii korvauksia on varmaankin suuri.
Sopimuksia voi vapaasti rikkoa, kunhan on valmis maksamaan viulut. Näin tekee mm. NOKIA. Sopimus ilman sopimussakkoa on aika tehoton. Harkitse siis itse riskit ja mahdollisuudet.
Neuvottelu tuossa tapauksessanne on kahden keskeistä. Tilaaja haluaa jotain ja laittaa ehtoja, laita sinäkin. Älä hyväksy itsellesi vahingollisia ehtoja. Ja muista, että sopimuksia voi aina rikkoa,- Firmani mun
kyllä, suutari tekee suutarille. Suutari ottaisi asiakkaalta normaalisti 20e/kengän korjaus, (kalliita korjauksia) mutta nyt tämä suutari tekee toiselle suutarille 5e/kenkä ja on tietty varmuus siitä että kenkiä tulee kokoajan korjattavaksi. Jos tämä toinen suutari yrittäisi itse, voisi olla ettei kenkiä tulisikaan korjattavaksi joka päivä.
Ja tosiaan, laitteet maksavat ja yritys säästää siinä kun alihankkii palvelut vaikkakin on samoja palveluita mitä itse tarjoaa.
Pitää katsoa päästäänkö jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen sopimuksen teossa, koska en haluaisi omia pikkuasiakkaitani menettää tämän vuoksi, koska niiltä voin pyytää kuitenkin "oikean hinnan" mutta jos tarjoan alihankintapalveluita saman alan yritykselle, lienee sanomattakin selvää etten saa samaa rahaa kuin tekisin suoraan asiakkaalle ilman välikättä.
En haluaisi kuitenkaan sopimuksia rikkoa. Mistä muuten voi yritys tietää onko minun yritykselläni ollut muita asiakkaita? Voiko tällaista tarkistaa mistään, kyseessä ei ole Oy.
- Itsenäinen Yrittäjä
Minullehan ei kukaan asiakas ala määräillä kenen kanssa kauppaa tehdään, hankkikoot itselleen palkkaorjia jos komennella haluavat.
Äärimmäisessä tapauksessa voisin suostua sopimukseen jossa rajataan yksilöllisesti joku tietty taho pois, ja ainoastaan niin pitkäksi aikaa kun töitä tulee ja laskutus juoksee.
Mutta että yleisesti suostuisi rajaamaan kaikki muut pois, siinähän menee tyrimään yrityksensä kasvumahdollisuudet. Tämän jälkeen olet täysin tämän yksinoikeustahon komenneltavana ja pelkän palkkaorjan asemassa. - Alihankkija_
Ei onnistu laillisesti tuollainen järjestely. Verottajan mukaan yrittäjän on tarjottava palveluitaan julkisesti, eikä hän saa työskennellä vain yhdelle toimeksiantajalle. Jos tuollaisia ehtoja kirjataan sopimukseen, suhde muuttuu automaattisesti työsuhteeksi ja sinulle on maksettava työstäsi palkkaa ja työnantajan on toimitettava kaikki tavalliset työnantajamaksut.
Muutkin olosuhteet vaikuttavat jossain määrin. Teetkö töitä omissa toimitiloissasi, omilla laitteillasi, saatko työskennellä ilman toimeksiantajan valvontaa, saatko määrätä omat työaikasi, saatko palkata tarvittaessa apulaisia itsellesi, jne. Jos vastaat näihin kysymyksiin "en", kyse on mitä todennäköisimmin tavallisesta palkkatyöstä, jota et saa tehdä yrittäjänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840