Neon gen2 moottorin öljytilavuus?

Huoltaja

Paljonkos tuollaisen 2000 gen2 mallisen Neonin moottorin öljytilavuus on?
Ja mitä öljyä siihen suositellaan? Onko esim. Mobil 1 0w-40 hyvä?
Entä paljon automaattilaatikkoon menee öljyä?

17

4937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neon2002

      missä on ohjekirjasi.

      • Huoltaja

        Kadonnut.


      • Vaihtoon

        Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.


      • joo,taas

        Jos kaveri kysyy kysymyksen, niin eiks voi vaan vastata. Jos sulla on itelläs se ohjekirja, niin katso sieltä ja vastaa...ei tää oo niin vaikeeta.


      • eräjorma
        Vaihtoon kirjoitti:

        Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.

        Ei kerrota ei, mutta netistä sen löytää senkin tiedon.

        Itse harkitsin laatikon öljyn vaihtoa aluksi auton oston jälkeen, kunnes totesin että parempi olla kajoamatta siihen, toistaiseksi toimii mallikelpoisesti mutta ei välttämättä toimisi jos itse menisi räpeltämään uusia öljyjä, varsinkin kun laatikossa ei ole poisto/lisäysreikiä.

        Vaihdelaatikon tilavuus oli muistaakseni 4,7 tai 5,7 L.
        Moottoriöljyn tilavuus ilman suodatinta 3,7L, ja suodattimen kanssa 4,3L.

        Ohjekirjan mukaan oikea öljy on 5W-30 ympärivuotiseen käyttöön, mutta kuten chrysler foorumeilla on tullut selväksi, 10w-40 öljy on parempaa, ei ihan niin vettä joten ei valu läpi niin helposti jos jossain minimaalisia vuotoja tms, ja nakutus kylmänä, joka on neonin "ominaisuus", vähenee huomattavasti.


    • Vaihtoon

      Moottoriin 4.3 litraa, ja vaihdelaatikkoon 3.8 litraa. Muista vaihtaa myös suodatin molempiin. Tosin jos kysyt AK:sta myyvät ne sinulle litran ylimääräistä laatikkoöljyä.

    • jeesboks

      Tehtaan huoltokäsikirjasta:
      - Moottoriöljy: 4,3l (suodattimen kera)
      - Moottoriöljy 3,8l (ilman suodatinta)
      - Jäähdytysjärjestelmä (koko paketti mukaanlukien paisuntasäiliö): 6,2l
      - Automaattinen vaihteisto: 3,8l
      - Manuaalivaihteisto: 1,9-2,2litraa

      Moottoriöljyksi tehdas suosittaa 5W-30. Maahantuoja kehoittaa käyttämään Suomen oloissa täyssynteettistä öljyä.
      Itse suosittelen ympärivuotiseen käyttöön joko Mobilin tai Castrolin 5W-40 täyssynteettistä.
      Jos venttiilit ääntelevät kovasti voi kokeilla Mobilin 5W-30 semisynteettistä joka omassa Neonissa hieman hiljensi ääntelyä. Sillä tosin talvikäyttöön huonommat ominaisuudet...
      Samaten kannattaa kerran vuodessa tai parissa tehdä öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittely. Omasta kokemuksesta voin sanoa että toimii...

      • Huoltaja

        Mikäs tää Forte käsittely on?


      • Ruippa-Timo
        Huoltaja kirjoitti:

        Mikäs tää Forte käsittely on?

        Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
        Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.

        Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
        Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.

        Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.


      • jeesboks
        Ruippa-Timo kirjoitti:

        Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
        Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.

        Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
        Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.

        Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

        Eli tuota moottorin pesua tarkoitin jossa vanhaan öljyyn lisätään vähemmän ajetussa autossa 1pll Forte motor flush-nimistä ainetta ja enemmän ajetuissa 2pll. Sitten korotettua tyhjäkäyntiä (1000-2000)rpm 15-35min riippuen onko lisätty yksi vai kaksi pulloa...

        Pullo Forte motor flushia maksaa noin 25-30€.

        Omakohtaista kokemusta Forte motor flushista on omassa Neonissa jossa venttiilien äänekkyys väheni käsittelyn jälkeen huomattavasti. Tein viikko sitten uuden käsittelyn ja taas huomaa eron käyntiäänessä kierrosalueella 1000-1700rpm.
        Paljon ajettuihin autoihin Motor Flushia ei kannata välttämättä laittaa...

        Tuosta Forten fuel system cleaneristä, jota laitetaan bensatankkiin, on kokemusta vanhasta autosta (Mitsu lancer -91 ruiskulla) jossa oli likaa suuttimessa, saattoi olla jopa tukossa... Aukeni tuolla aineella ja kulki taas paremmin.


    • zet

      Osta Mobil semisynteettistä FE 5W-30 öljyä. Maksaa Tarjoustalossa esim. 28.90 per 4 litraa. on hyvä öljy eikä kone juur naputtele. Koko kannullinen sitä menee kun suodatinkin vaihdetaan.

      • Huoltaja

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?


      • hku
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        koska se ei ole niin jäykkää, juoksee paremmin ja on halvempaa.


      • fghj
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
        tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
        t: neon vm-04


      • Huoltaja
        fghj kirjoitti:

        öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
        tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
        t: neon vm-04

        Mitä tuo SAE tarkoittaa?
        Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
        Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille?


      • jeesboks
        Huoltaja kirjoitti:

        Mitä tuo SAE tarkoittaa?
        Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
        Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille?

        SAE on lyhenne (Society of Auto-motive Engineers).
        SAE on viskositeettiluokitus järjestelmä. SAE-luokituksessa moottoriöljyt on jaettu yhteentoista eri luokkaan: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 ja 60. Näistä luokista pelkällä numerotunnuksella varustettujen luokkien öljyille on määritetty oheisen taulukon mukaiset viskositeetin raja-arvot lämpötilassa 100 °C.
        W-kirjain luokan numeron yhteydessä ilmaisee öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin. Näiden luokkien öljyille määritetään taulukon mukaisen miniviskositeetin 100 °C:ssa lisäksi pumpattavuuden rajalämpötila sekä viskositeetti kylmissä lämpötiloissa.
        5W tarkoittaa -35 asteen pumpattavuuden rajalämpötilaa.

        5W-30 ei mun ymmärtääkseni tällä hetkellä ole tarjolla eli ovat synteettisiä (lue:semisynteettisiä)... Eli Mobilin 5W-30 FE tai 5W-30 ESP Formula.
        5W-30 käy myös talvipakkasille mutta kaikkein kovimmilla pakkasilla eli siinä -30 paikkeilla voi jähmettyä herkemmin kuin Mobilin 5W-40... Molemmillahan on sama luokitus 5W mutta lisäaineilla on tässäkin osansa.

        Jos moottori ääntelee kovasti, kannattaa kokeilla tuota Mobilin 5W-30 FE:tä koska se oikeasti hiljentää konetta kummasti.
        Mutta itse olen käyttänyt kumpaakin ja päätynyt käyttämään 5W-40.
        Kumpikin käy mainiosti. Toinen on vain täyssynteettinen ja toinen semisynteettinen.

        Lisätietoa öljyistä ja ominaisuuksista:
        http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5680


      • jeesboks
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        Kumpikin käy hyvin.
        Äänekkääseen venttiilien naputukseen kannattaa kokeilla Mobilin 5W-30 FE:tä.
        Kokemuksella voin sanoa että toimii.
        Toisaalta Neonin venttiilit naputtavat kaikilla öljyillä kun kone on kylmä eli se on normaalia...
        Jos naputusta ilmenee käyntilämpöisessä, niin sitten kannattaa kokeilla tuota FE:tä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe