Paljonkos tuollaisen 2000 gen2 mallisen Neonin moottorin öljytilavuus on?
Ja mitä öljyä siihen suositellaan? Onko esim. Mobil 1 0w-40 hyvä?
Entä paljon automaattilaatikkoon menee öljyä?
Neon gen2 moottorin öljytilavuus?
17
4719
Vastaukset
- Neon2002
missä on ohjekirjasi.
- Huoltaja
Kadonnut.
- Vaihtoon
Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.
- joo,taas
Jos kaveri kysyy kysymyksen, niin eiks voi vaan vastata. Jos sulla on itelläs se ohjekirja, niin katso sieltä ja vastaa...ei tää oo niin vaikeeta.
- eräjorma
Vaihtoon kirjoitti:
Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.
Ei kerrota ei, mutta netistä sen löytää senkin tiedon.
Itse harkitsin laatikon öljyn vaihtoa aluksi auton oston jälkeen, kunnes totesin että parempi olla kajoamatta siihen, toistaiseksi toimii mallikelpoisesti mutta ei välttämättä toimisi jos itse menisi räpeltämään uusia öljyjä, varsinkin kun laatikossa ei ole poisto/lisäysreikiä.
Vaihdelaatikon tilavuus oli muistaakseni 4,7 tai 5,7 L.
Moottoriöljyn tilavuus ilman suodatinta 3,7L, ja suodattimen kanssa 4,3L.
Ohjekirjan mukaan oikea öljy on 5W-30 ympärivuotiseen käyttöön, mutta kuten chrysler foorumeilla on tullut selväksi, 10w-40 öljy on parempaa, ei ihan niin vettä joten ei valu läpi niin helposti jos jossain minimaalisia vuotoja tms, ja nakutus kylmänä, joka on neonin "ominaisuus", vähenee huomattavasti.
- Vaihtoon
Moottoriin 4.3 litraa, ja vaihdelaatikkoon 3.8 litraa. Muista vaihtaa myös suodatin molempiin. Tosin jos kysyt AK:sta myyvät ne sinulle litran ylimääräistä laatikkoöljyä.
- jeesboks
Tehtaan huoltokäsikirjasta:
- Moottoriöljy: 4,3l (suodattimen kera)
- Moottoriöljy 3,8l (ilman suodatinta)
- Jäähdytysjärjestelmä (koko paketti mukaanlukien paisuntasäiliö): 6,2l
- Automaattinen vaihteisto: 3,8l
- Manuaalivaihteisto: 1,9-2,2litraa
Moottoriöljyksi tehdas suosittaa 5W-30. Maahantuoja kehoittaa käyttämään Suomen oloissa täyssynteettistä öljyä.
Itse suosittelen ympärivuotiseen käyttöön joko Mobilin tai Castrolin 5W-40 täyssynteettistä.
Jos venttiilit ääntelevät kovasti voi kokeilla Mobilin 5W-30 semisynteettistä joka omassa Neonissa hieman hiljensi ääntelyä. Sillä tosin talvikäyttöön huonommat ominaisuudet...
Samaten kannattaa kerran vuodessa tai parissa tehdä öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittely. Omasta kokemuksesta voin sanoa että toimii...- Huoltaja
Mikäs tää Forte käsittely on?
- Ruippa-Timo
Huoltaja kirjoitti:
Mikäs tää Forte käsittely on?
Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.
Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.
Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta. - jeesboks
Ruippa-Timo kirjoitti:
Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.
Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.
Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.Eli tuota moottorin pesua tarkoitin jossa vanhaan öljyyn lisätään vähemmän ajetussa autossa 1pll Forte motor flush-nimistä ainetta ja enemmän ajetuissa 2pll. Sitten korotettua tyhjäkäyntiä (1000-2000)rpm 15-35min riippuen onko lisätty yksi vai kaksi pulloa...
Pullo Forte motor flushia maksaa noin 25-30€.
Omakohtaista kokemusta Forte motor flushista on omassa Neonissa jossa venttiilien äänekkyys väheni käsittelyn jälkeen huomattavasti. Tein viikko sitten uuden käsittelyn ja taas huomaa eron käyntiäänessä kierrosalueella 1000-1700rpm.
Paljon ajettuihin autoihin Motor Flushia ei kannata välttämättä laittaa...
Tuosta Forten fuel system cleaneristä, jota laitetaan bensatankkiin, on kokemusta vanhasta autosta (Mitsu lancer -91 ruiskulla) jossa oli likaa suuttimessa, saattoi olla jopa tukossa... Aukeni tuolla aineella ja kulki taas paremmin.
- zet
Osta Mobil semisynteettistä FE 5W-30 öljyä. Maksaa Tarjoustalossa esim. 28.90 per 4 litraa. on hyvä öljy eikä kone juur naputtele. Koko kannullinen sitä menee kun suodatinkin vaihdetaan.
- Huoltaja
Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
Autolla ajettu nyt 98tkm.
Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40? - hku
Huoltaja kirjoitti:
Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
Autolla ajettu nyt 98tkm.
Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?koska se ei ole niin jäykkää, juoksee paremmin ja on halvempaa.
- fghj
Huoltaja kirjoitti:
Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
Autolla ajettu nyt 98tkm.
Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
t: neon vm-04 - Huoltaja
fghj kirjoitti:
öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
t: neon vm-04Mitä tuo SAE tarkoittaa?
Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille? - jeesboks
Huoltaja kirjoitti:
Mitä tuo SAE tarkoittaa?
Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille?SAE on lyhenne (Society of Auto-motive Engineers).
SAE on viskositeettiluokitus järjestelmä. SAE-luokituksessa moottoriöljyt on jaettu yhteentoista eri luokkaan: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 ja 60. Näistä luokista pelkällä numerotunnuksella varustettujen luokkien öljyille on määritetty oheisen taulukon mukaiset viskositeetin raja-arvot lämpötilassa 100 °C.
W-kirjain luokan numeron yhteydessä ilmaisee öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin. Näiden luokkien öljyille määritetään taulukon mukaisen miniviskositeetin 100 °C:ssa lisäksi pumpattavuuden rajalämpötila sekä viskositeetti kylmissä lämpötiloissa.
5W tarkoittaa -35 asteen pumpattavuuden rajalämpötilaa.
5W-30 ei mun ymmärtääkseni tällä hetkellä ole tarjolla eli ovat synteettisiä (lue:semisynteettisiä)... Eli Mobilin 5W-30 FE tai 5W-30 ESP Formula.
5W-30 käy myös talvipakkasille mutta kaikkein kovimmilla pakkasilla eli siinä -30 paikkeilla voi jähmettyä herkemmin kuin Mobilin 5W-40... Molemmillahan on sama luokitus 5W mutta lisäaineilla on tässäkin osansa.
Jos moottori ääntelee kovasti, kannattaa kokeilla tuota Mobilin 5W-30 FE:tä koska se oikeasti hiljentää konetta kummasti.
Mutta itse olen käyttänyt kumpaakin ja päätynyt käyttämään 5W-40.
Kumpikin käy mainiosti. Toinen on vain täyssynteettinen ja toinen semisynteettinen.
Lisätietoa öljyistä ja ominaisuuksista:
http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5680 - jeesboks
Huoltaja kirjoitti:
Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
Autolla ajettu nyt 98tkm.
Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?Kumpikin käy hyvin.
Äänekkääseen venttiilien naputukseen kannattaa kokeilla Mobilin 5W-30 FE:tä.
Kokemuksella voin sanoa että toimii.
Toisaalta Neonin venttiilit naputtavat kaikilla öljyillä kun kone on kylmä eli se on normaalia...
Jos naputusta ilmenee käyntilämpöisessä, niin sitten kannattaa kokeilla tuota FE:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060