Neon gen2 moottorin öljytilavuus?

Huoltaja

Paljonkos tuollaisen 2000 gen2 mallisen Neonin moottorin öljytilavuus on?
Ja mitä öljyä siihen suositellaan? Onko esim. Mobil 1 0w-40 hyvä?
Entä paljon automaattilaatikkoon menee öljyä?

17

4459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neon2002

      missä on ohjekirjasi.

      • Huoltaja

        Kadonnut.


      • Vaihtoon

        Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.


      • joo,taas

        Jos kaveri kysyy kysymyksen, niin eiks voi vaan vastata. Jos sulla on itelläs se ohjekirja, niin katso sieltä ja vastaa...ei tää oo niin vaikeeta.


      • eräjorma
        Vaihtoon kirjoitti:

        Eipä kerrota ainakaan minun ohjekirjassa millään sivulla vaihdelaatikon öljytilavuutta.

        Ei kerrota ei, mutta netistä sen löytää senkin tiedon.

        Itse harkitsin laatikon öljyn vaihtoa aluksi auton oston jälkeen, kunnes totesin että parempi olla kajoamatta siihen, toistaiseksi toimii mallikelpoisesti mutta ei välttämättä toimisi jos itse menisi räpeltämään uusia öljyjä, varsinkin kun laatikossa ei ole poisto/lisäysreikiä.

        Vaihdelaatikon tilavuus oli muistaakseni 4,7 tai 5,7 L.
        Moottoriöljyn tilavuus ilman suodatinta 3,7L, ja suodattimen kanssa 4,3L.

        Ohjekirjan mukaan oikea öljy on 5W-30 ympärivuotiseen käyttöön, mutta kuten chrysler foorumeilla on tullut selväksi, 10w-40 öljy on parempaa, ei ihan niin vettä joten ei valu läpi niin helposti jos jossain minimaalisia vuotoja tms, ja nakutus kylmänä, joka on neonin "ominaisuus", vähenee huomattavasti.


    • Vaihtoon

      Moottoriin 4.3 litraa, ja vaihdelaatikkoon 3.8 litraa. Muista vaihtaa myös suodatin molempiin. Tosin jos kysyt AK:sta myyvät ne sinulle litran ylimääräistä laatikkoöljyä.

    • jeesboks

      Tehtaan huoltokäsikirjasta:
      - Moottoriöljy: 4,3l (suodattimen kera)
      - Moottoriöljy 3,8l (ilman suodatinta)
      - Jäähdytysjärjestelmä (koko paketti mukaanlukien paisuntasäiliö): 6,2l
      - Automaattinen vaihteisto: 3,8l
      - Manuaalivaihteisto: 1,9-2,2litraa

      Moottoriöljyksi tehdas suosittaa 5W-30. Maahantuoja kehoittaa käyttämään Suomen oloissa täyssynteettistä öljyä.
      Itse suosittelen ympärivuotiseen käyttöön joko Mobilin tai Castrolin 5W-40 täyssynteettistä.
      Jos venttiilit ääntelevät kovasti voi kokeilla Mobilin 5W-30 semisynteettistä joka omassa Neonissa hieman hiljensi ääntelyä. Sillä tosin talvikäyttöön huonommat ominaisuudet...
      Samaten kannattaa kerran vuodessa tai parissa tehdä öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittely. Omasta kokemuksesta voin sanoa että toimii...

      • Huoltaja

        Mikäs tää Forte käsittely on?


      • Ruippa-Timo
        Huoltaja kirjoitti:

        Mikäs tää Forte käsittely on?

        Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
        Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.

        Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
        Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.

        Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.


      • jeesboks
        Ruippa-Timo kirjoitti:

        Forte-pesua on kahta eri laatua. On moottorin sisäinen pesu, jossa Forte-aine laitetaan ennen öljyn vaihtoa koneen sisään öljyn täyttöaukosta.
        Moottoria pyöritetään nopealla joutokäynnillä (n. 2000 kierrosta/min) puolituntia, jonkä jälkeen normaali öljyn vaihto.

        Itse olen tehnyt tämän pesun, kun venttiilin nostimet alkoivat nakuttelemaan aika äänekkäästi. Omalla kohdallani sain avun, ja moottori käy nyt siististi ja äänettömästi. Auto on Voyager 3.0 koneella.
        Ensin ajattelin, että homma oli turha, kun ääni ei heti lakannut, mutta seuraavana aamuna käynnistettyäni koneen, venttiilien rallatus oli poissa, ja siitä lähtien on siististi käynyt. Aineen hinta oli 28 euroa.

        Sitten on polttoaineen sekaan laitettava Forte-aine, jonka tarkoitus on puhdistaa polttonestejärjestelmä. Tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

        Eli tuota moottorin pesua tarkoitin jossa vanhaan öljyyn lisätään vähemmän ajetussa autossa 1pll Forte motor flush-nimistä ainetta ja enemmän ajetuissa 2pll. Sitten korotettua tyhjäkäyntiä (1000-2000)rpm 15-35min riippuen onko lisätty yksi vai kaksi pulloa...

        Pullo Forte motor flushia maksaa noin 25-30€.

        Omakohtaista kokemusta Forte motor flushista on omassa Neonissa jossa venttiilien äänekkyys väheni käsittelyn jälkeen huomattavasti. Tein viikko sitten uuden käsittelyn ja taas huomaa eron käyntiäänessä kierrosalueella 1000-1700rpm.
        Paljon ajettuihin autoihin Motor Flushia ei kannata välttämättä laittaa...

        Tuosta Forten fuel system cleaneristä, jota laitetaan bensatankkiin, on kokemusta vanhasta autosta (Mitsu lancer -91 ruiskulla) jossa oli likaa suuttimessa, saattoi olla jopa tukossa... Aukeni tuolla aineella ja kulki taas paremmin.


    • zet

      Osta Mobil semisynteettistä FE 5W-30 öljyä. Maksaa Tarjoustalossa esim. 28.90 per 4 litraa. on hyvä öljy eikä kone juur naputtele. Koko kannullinen sitä menee kun suodatinkin vaihdetaan.

      • Huoltaja

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?


      • hku
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        koska se ei ole niin jäykkää, juoksee paremmin ja on halvempaa.


      • fghj
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
        tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
        t: neon vm-04


      • Huoltaja
        fghj kirjoitti:

        öljyntäyttökorkissa on lukemat ''SAE 5 w - 30'' ehkä valmistajakin haluaa että käytetään kyseistä öljyä viskositeetiltään.
        tilavuushan on sen 4 litraa suurinpiirtein, suodatin mukana. ehkä desin verran menis enemmänkin mutta ei tartte. yli ylärajan ei mieluusti kumminkaan.
        t: neon vm-04

        Mitä tuo SAE tarkoittaa?
        Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
        Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille?


      • jeesboks
        Huoltaja kirjoitti:

        Mitä tuo SAE tarkoittaa?
        Onko 5w-30 öljystä olemassa myös täyssynteettinen versio? Miksi mielummin semisynteettinen?
        Ja onko tuo 5w-30 öljy sopivaa suomen koville pakkasille?

        SAE on lyhenne (Society of Auto-motive Engineers).
        SAE on viskositeettiluokitus järjestelmä. SAE-luokituksessa moottoriöljyt on jaettu yhteentoista eri luokkaan: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 ja 60. Näistä luokista pelkällä numerotunnuksella varustettujen luokkien öljyille on määritetty oheisen taulukon mukaiset viskositeetin raja-arvot lämpötilassa 100 °C.
        W-kirjain luokan numeron yhteydessä ilmaisee öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin. Näiden luokkien öljyille määritetään taulukon mukaisen miniviskositeetin 100 °C:ssa lisäksi pumpattavuuden rajalämpötila sekä viskositeetti kylmissä lämpötiloissa.
        5W tarkoittaa -35 asteen pumpattavuuden rajalämpötilaa.

        5W-30 ei mun ymmärtääkseni tällä hetkellä ole tarjolla eli ovat synteettisiä (lue:semisynteettisiä)... Eli Mobilin 5W-30 FE tai 5W-30 ESP Formula.
        5W-30 käy myös talvipakkasille mutta kaikkein kovimmilla pakkasilla eli siinä -30 paikkeilla voi jähmettyä herkemmin kuin Mobilin 5W-40... Molemmillahan on sama luokitus 5W mutta lisäaineilla on tässäkin osansa.

        Jos moottori ääntelee kovasti, kannattaa kokeilla tuota Mobilin 5W-30 FE:tä koska se oikeasti hiljentää konetta kummasti.
        Mutta itse olen käyttänyt kumpaakin ja päätynyt käyttämään 5W-40.
        Kumpikin käy mainiosti. Toinen on vain täyssynteettinen ja toinen semisynteettinen.

        Lisätietoa öljyistä ja ominaisuuksista:
        http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5680


      • jeesboks
        Huoltaja kirjoitti:

        Eli kumpaa öljyä mun nyt kannattais laittaa, pikkaisen venttiilit kylmänä naputtaa?
        Autolla ajettu nyt 98tkm.
        Sitä Mobil semisynteettistä 5w-30 vai Mobil 5w-40?

        Kumpikin käy hyvin.
        Äänekkääseen venttiilien naputukseen kannattaa kokeilla Mobilin 5W-30 FE:tä.
        Kokemuksella voin sanoa että toimii.
        Toisaalta Neonin venttiilit naputtavat kaikilla öljyillä kun kone on kylmä eli se on normaalia...
        Jos naputusta ilmenee käyntilämpöisessä, niin sitten kannattaa kokeilla tuota FE:tä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe