Ostin kuukausi sitten Opel Vectran -92. Vähän ajettu ja hyvässä kunnossa, mutta.
Mittautin tänään jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden ja asentaja puisti päätään. Neste oli ruosteista kuraa, ei itse perjantaista johtuen joutanut hoitamaan asiaa.
Kuinka saan asian kuntoon?,mitähän se maksaa. Asun pääkaupunkiseudulla.
Jäähdytin järjestelmä
13
6827
Vastaukset
- pänikkä
halvinta 100% nestettä,sitä vihreätä,vaikka ZERO:a,tuon ikäinen ei vaatine mitään erikoisempaa.
Otat ainakin 5 L hanavettä mukaan ja ajelet hiukan syrjemmälle laskemaan kurat pois.
Panet sen 3L sisään ja loput vettä,käyttelet,katsot että ilmaantuu.
Syksymmällä käyt uudelleen pajalla arvioittamassa tilanteen.
Se nyt maksaa vain sen että viitsisi itse jotain tehdä. - vaíkka
Nesteet pois (kierrätykseen eiks joo).
Tilalle pelkkää vettä ja aja muutama päivä.
Laske vedet pois ja tilalle tavallista pakkasneste (ts. etyleeniglygoli)-vesiseosta 50% suhteella.
Ja kun näin kaikki nesteet vaihdettu, niin ei tarvitse pakkaskestoa heti mittailla tai jos haluat, niin edukkaat ominaispainomittarit ei paljon maksa.- vaíkka
Joskus tuo "ruosteinen väri" tarkoittaa käytännössä sitä että on käytetty ns. jäähdyttäjänpaikkaus ainetta mahdolliseen jäähdytysvesivuotoon ja nesteen vaihdon seurauksena saattaa alkaa kulumaan sitä jäähd.nestettä, seuraa tilannetta...
- Pike27
vaíkka kirjoitti:
Joskus tuo "ruosteinen väri" tarkoittaa käytännössä sitä että on käytetty ns. jäähdyttäjänpaikkaus ainetta mahdolliseen jäähdytysvesivuotoon ja nesteen vaihdon seurauksena saattaa alkaa kulumaan sitä jäähd.nestettä, seuraa tilannetta...
Auto on 15 vuotias ja sillä on ajettu vain 137000. Ruostesuojaukset on tehty kunnolla, on ruosteeton toistaiseksi. Olisikohan nyt niin, että se on seisonut talvet tallissa ja jäähdytinjärjestelmä on huomaamatta päässyt huonoon kuntoon?
Jos toimin saamieni ohjeiden mukaan, niin se ilmaus saattaa aiheuttaa ongelmia. Saako sen "kuran" tyhjentämisen jälkeen kohtuudella sopimaan uudet vedet/pakkasnesteet.
Kiitos kuitenkin vastaajille ja hyvää viikonloppua. - vaikuta.
Pike27 kirjoitti:
Auto on 15 vuotias ja sillä on ajettu vain 137000. Ruostesuojaukset on tehty kunnolla, on ruosteeton toistaiseksi. Olisikohan nyt niin, että se on seisonut talvet tallissa ja jäähdytinjärjestelmä on huomaamatta päässyt huonoon kuntoon?
Jos toimin saamieni ohjeiden mukaan, niin se ilmaus saattaa aiheuttaa ongelmia. Saako sen "kuran" tyhjentämisen jälkeen kohtuudella sopimaan uudet vedet/pakkasnesteet.
Kiitos kuitenkin vastaajille ja hyvää viikonloppua.Jos nyt mentäis oikein pitkän kaavan mukaan,niin vaihtaisin ensin pelkkään veteen kun nyt ollaan tällaista vaarin silmäterää elvyttämässä.
Taas veden vaihto ja puhdistusaine ohjeensa mukaan.Tarvikekauppias neuvoo.
Jälleen veden vaihto puhtaaseen eli huuhtelu.
Lopuksi jälleen tyhjennys ja panet ohjekirjan ilmoittamien normien mukaista 100% tavaraa puolet ilmoitetusta tilavuudesta,loput vettä.
Se ilmailu teettää joskus yllätyksen ammattilaisellekin,eli käytellään paikallaan,puristellaan letkuja,ajetaan että termostaatti aukenee,seurataan pintaa paisuntasäiliössä ja lämpömittaria tiheästi.
Ei lähdetä moottoritielle ennen kuin asiat vakiintuneet.
Niin ja lämmityslaite kuumalle että kiertää sitäkin kautta.
Tulee samalla mieleen,kuinka mahtaa olla jakohihnan vaihto hoidettu kun ajokki ollut vähällä käytöllä.Jarrunestekin varmaan paskaista ja ruostuttavaa,näkyy katsastuksen dynamometrissä.
Tuli vähän pitkä novelli mutta auton hoitoa voisi verrata hampaiden hoitoon josta lääkärini juuri valisti,että pitäisi käytellä kaikenmoista välyslankaa.Hänhän vaihtaakin autoa jatkuvasti eikä sitä hoida.
nhän - Pike27
vaikuta. kirjoitti:
Jos nyt mentäis oikein pitkän kaavan mukaan,niin vaihtaisin ensin pelkkään veteen kun nyt ollaan tällaista vaarin silmäterää elvyttämässä.
Taas veden vaihto ja puhdistusaine ohjeensa mukaan.Tarvikekauppias neuvoo.
Jälleen veden vaihto puhtaaseen eli huuhtelu.
Lopuksi jälleen tyhjennys ja panet ohjekirjan ilmoittamien normien mukaista 100% tavaraa puolet ilmoitetusta tilavuudesta,loput vettä.
Se ilmailu teettää joskus yllätyksen ammattilaisellekin,eli käytellään paikallaan,puristellaan letkuja,ajetaan että termostaatti aukenee,seurataan pintaa paisuntasäiliössä ja lämpömittaria tiheästi.
Ei lähdetä moottoritielle ennen kuin asiat vakiintuneet.
Niin ja lämmityslaite kuumalle että kiertää sitäkin kautta.
Tulee samalla mieleen,kuinka mahtaa olla jakohihnan vaihto hoidettu kun ajokki ollut vähällä käytöllä.Jarrunestekin varmaan paskaista ja ruostuttavaa,näkyy katsastuksen dynamometrissä.
Tuli vähän pitkä novelli mutta auton hoitoa voisi verrata hampaiden hoitoon josta lääkärini juuri valisti,että pitäisi käytellä kaikenmoista välyslankaa.Hänhän vaihtaakin autoa jatkuvasti eikä sitä hoida.
nhänJakohihna ja kiristin vaihdettu ensimäisen kerran 40000km kohalla ja toisen kerran 17000km sitten, joten sen pitäisi olla kunnossa.
Nyt mietin mihin menisin suorittamaan operaation, en halua laskea kuranesteitä ihan mihin vaan.
Harmittava ja hauskakin juttu, autovanhusta jäähdyttää "kuravelli".
Olen miettinyt korjaamokäyntiäkin, mutta en tietenkään ole valmis maksamaan maltaita.
Onneksi loma jatkuu vielä. - glykolia
Pike27 kirjoitti:
Jakohihna ja kiristin vaihdettu ensimäisen kerran 40000km kohalla ja toisen kerran 17000km sitten, joten sen pitäisi olla kunnossa.
Nyt mietin mihin menisin suorittamaan operaation, en halua laskea kuranesteitä ihan mihin vaan.
Harmittava ja hauskakin juttu, autovanhusta jäähdyttää "kuravelli".
Olen miettinyt korjaamokäyntiäkin, mutta en tietenkään ole valmis maksamaan maltaita.
Onneksi loma jatkuu vielä.maailma pilaannu,kyllä maan bakteerit syövät sen.
Johonkin sorakuoppaan tai julkiselle alueelle,omalle nurmikolle en tyhjentäisi,ei viheriöi pariin vuoteen. - ruostevesi
Pike27 kirjoitti:
Auto on 15 vuotias ja sillä on ajettu vain 137000. Ruostesuojaukset on tehty kunnolla, on ruosteeton toistaiseksi. Olisikohan nyt niin, että se on seisonut talvet tallissa ja jäähdytinjärjestelmä on huomaamatta päässyt huonoon kuntoon?
Jos toimin saamieni ohjeiden mukaan, niin se ilmaus saattaa aiheuttaa ongelmia. Saako sen "kuran" tyhjentämisen jälkeen kohtuudella sopimaan uudet vedet/pakkasnesteet.
Kiitos kuitenkin vastaajille ja hyvää viikonloppua.Kuten tuolla mainittiinkin, niin RE-käsittelyllä ei ole mitään tekemistä jäähdytysnesteen kanssa.
No anyway, vaikka pääsääntöisesti jäähdytysnesteen pakkaskestävyys säilyy likimain samana vuodesta toiseen (jos ei lisää nesteitä), niin siitä häviää ajanmyötä korroosiolta (ruostetta aiheuttava) suojaavat inhibiitit. Isoissa koneissa lisätään pelkkää inhibiittiä ajoittain, mutta näissä tavallisissa autonmoottoreissa vaihdetaan jäähdytysnesteet joskus.
- remonttimerja
meikä on vaihtanut syyläriin nesteitä yhden jos
toisenkin kerran.pitää vaan toisaan odottaa
että termostaatti aukee.vahtia siinä sivusilmällä,
että lämmöt ei nouse.ihmeellä ne nesteet saa nykyään ruosteisiksi?
Itsellä on yli 18 v vanha auto, johon vaihdettu nesteet tasan yhden kerran eikä merkkiäkään mistään ruosteista tai muista syöpymätuotteista. Ja alumiinilohko märillä sylinteriputkilla.
Kauan sitten ruostetta sai syntymään sillä, että nesteet (= vesi) laskettiin illalla pois ja aamulla uutta vettä tilalle. Tämä monen monta kertaa. Jokaisen uuden nesteen eli pelkän veden mukana tuli veteen liuennutta happea systeemiin ja se ruostutti paikkoja. Viimeisen 50 vuoden aikana on ollut kohtuuhintaisia pakkasnesteitä käytettävissä, eikä jäähdytysVEDEN vaihtoa ole tarvinnut tehdä eikä siis ruostetta ole päässyt syntymään. Väitänkin, ettei nesteessä ole ruostetta vaan väri on eri nestesekoitusten tuloksena sitä mitä se on.
Jos nesteen kunto epäilyttää, tyhjennä järjestelmä ja täytä se puhtaalla vedellä. Käytä moottoria tai aja päivä-pari, tyhjennä uudestaan ja täytä 50 % pakkasnesteseoksella. Muuta et tarvitse.
Vanha pakkasneste olisi suotavaa viedä jätekeskukseen ympäristövahinkojen välttämiseksi (etyleeniglykoli on todella myrkkyä!). Ilmaa järjestelmä kunnolla jokaisen nesteenvaihdon jälkeen.
Ei tämä sen vaikeampaa ole.- Pike27
sitroen kirjoitti:
ihmeellä ne nesteet saa nykyään ruosteisiksi?
Itsellä on yli 18 v vanha auto, johon vaihdettu nesteet tasan yhden kerran eikä merkkiäkään mistään ruosteista tai muista syöpymätuotteista. Ja alumiinilohko märillä sylinteriputkilla.
Kauan sitten ruostetta sai syntymään sillä, että nesteet (= vesi) laskettiin illalla pois ja aamulla uutta vettä tilalle. Tämä monen monta kertaa. Jokaisen uuden nesteen eli pelkän veden mukana tuli veteen liuennutta happea systeemiin ja se ruostutti paikkoja. Viimeisen 50 vuoden aikana on ollut kohtuuhintaisia pakkasnesteitä käytettävissä, eikä jäähdytysVEDEN vaihtoa ole tarvinnut tehdä eikä siis ruostetta ole päässyt syntymään. Väitänkin, ettei nesteessä ole ruostetta vaan väri on eri nestesekoitusten tuloksena sitä mitä se on.
Jos nesteen kunto epäilyttää, tyhjennä järjestelmä ja täytä se puhtaalla vedellä. Käytä moottoria tai aja päivä-pari, tyhjennä uudestaan ja täytä 50 % pakkasnesteseoksella. Muuta et tarvitse.
Vanha pakkasneste olisi suotavaa viedä jätekeskukseen ympäristövahinkojen välttämiseksi (etyleeniglykoli on todella myrkkyä!). Ilmaa järjestelmä kunnolla jokaisen nesteenvaihdon jälkeen.
Ei tämä sen vaikeampaa ole.Sinäpä se sanoit, jos se ei olekkaan ruostetta vaan kuten arvelet jotain sekoitusta. Olen ollut auton onnellinen omistaja vasta vajaa kaksi kuukautta.
Perjantaina 24.8 öljynvaihdon yhteydessä pyysin yhden verstaan asentajaa mittaamaan pakkasnesteen kestävyyden, ja siitä tämä juttu alkoi. Se oli hänen summittainen mielipide, täällä on pelkkää "ruosteista kuraa".
Olen saanut nyt hyviä neuvoja ja maanantaina lasken sen mönjän pois ja aloitan pelkällä vedellä.
Jäähdytys kuitenkin pelaa normaalisti. - Pekan autokorjaus
Pike27 kirjoitti:
Sinäpä se sanoit, jos se ei olekkaan ruostetta vaan kuten arvelet jotain sekoitusta. Olen ollut auton onnellinen omistaja vasta vajaa kaksi kuukautta.
Perjantaina 24.8 öljynvaihdon yhteydessä pyysin yhden verstaan asentajaa mittaamaan pakkasnesteen kestävyyden, ja siitä tämä juttu alkoi. Se oli hänen summittainen mielipide, täällä on pelkkää "ruosteista kuraa".
Olen saanut nyt hyviä neuvoja ja maanantaina lasken sen mönjän pois ja aloitan pelkällä vedellä.
Jäähdytys kuitenkin pelaa normaalisti.järjestelmä lämpömittarin anturista(kylmänä).
- Anonyymi
Paskaa nestettä myydään suomessa ja liimanhaistajat purkittaa sitä hämärässä hallissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211791
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1241488Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1731320Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1601290- 1481265
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.631078