Kyseessä on 1.3 toyota corolla vm. 91 ruiskukoneella.
Koneesta kuuluu ihme rallatusta n.2000 kierrosluvulla. Sama rallatus kuuluu myös kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla, silloin kun on aika vaihtaa isommalle vaihteelle.
Myös auton käynnistyttyä koneesta kuuluu n. 2 sekunnin ajan samaa rallatusta.
Kysyn mistä mahtaa olla kyse??
Tuo rallatus tuntuu pahenevan hiljalleen.
Moottorin rallatus
10
4386
Vastaukset
- vaan laulaa
viimmeisiä laulujaan
- Runontaja
korjaamolle ja kysy, he kertovat.
- Tri.Tojonen
tai pätkä harjanvartta ja kuuntele sillä.Voipi olla joku apulaitteen laakeri tai jakohihnan kiristin joka nuukuuksissaan jätetty vaihtamatta.
- tarkemmin.
moottorissa on monia paikkoja mistä "rallatusta" voi kuulua. auttaisi paljon, jos pystyisit kuuntelemaan mistä osasta moottoria se ääni tulee, ja kuvailemaan minkälainen ääni se on. tai ajamaan suoraan korjaamolle ja kysymään sieltä.
no mitä itselle on tullut vastaan,
-irtonaisen ruuvin/prikan tapainen kilinä (tyhjäkäynnillä & matalilla kierroksilla) -> vesipumpun laakerit menossa -> pumppu vaihtoon
-naputus, kuin kynällä naputtaisi pellilevyä (kylmäkäynnistyksessä) -> venttiilit naputtaa -> öljymerkin / viskositeetin vaihto
-vinkuminen ryntäytettäessä moottoria -> laturin kiilahihna liian löysällä -> kiristetään hihnaa vähän
sitten on ne sata muuta paikkaa jotka voivat ääntä pitää. kannattaa itse silmäillä ettei siellä ole irtonaisia osia tai selvästi löysiä ruuveja. jos ääni pahenee koko ajan, jotain on todennäköisesti menossa rikki.- Kuulajumi
Äsken naapurinsetä oli pihalla, kun käynnistin autoani ja hänestä tuo rallatus tulee laakeriviasta kampiakselissa tai kiertokangessa
- Kuulajumi
Paljonko kiertokangen tahi kampiakselin laakerivaurion korjaus tulee suunnilleen maksamaan?
tai kampiakselin laakerivaurio ei rallata, se kolisee ja kovaa!
Joku pienempi laakeri siellä saattaa olla. Kysäise liikkeestä ja kysy samalla kustannusarvio ja sekin, että kannattaako korjata (vielä). Asiallisesta liikkeestä saat asiallisen arvion, puliveivareille vain menetät rahasi.
- Trallallaa
Öljynpaineet? Syttyyhän öljynpainevalo kun sytytysvirta kytketään? Jos syttyy ja sammuu kun käynnistetään niin silloin ok mutta onko öljy muuten sopivaa?
Onko tuossa vehkeessä hydrauliset venttiilinnostimet? Jos nostimet ovat ehtoopuolella niin nekin pitää sen pari sekkaa ääntä kun starttaa. Ääntä voisi kutsua rallatukseksi.
Vaikka nostimet olisi kunnossa niin väärillä öljyillä nekin saa rallattamaan.
Vaihda nyt ensin öljyt ja öljynsuodatin.
Öljyksi 10W-40 tai 5W-30.- itkettää
Mutta onneksi trallallaa pelasti tilanteen.
Sano naapurin sedälle että pysyy polkuautojen parissa, sillä jos kiertokanki tai kampiakseli on menossa niin LUPAAN että et luonnehdi ääntä "rallatukseksi".
Sulla on venttiilikoneistossa hämminkiä.
Ootas ku muistelen kuinka corollas oli venttiilien säätö tuos 2e-e moottoris... Taisi olla hydraulinen (aikaa kun oon purkanut viimeksi) joten sieltä se ääni kuuluu.
Mene jonnekkin pajalle ja käske niiden katsoa sinne.
Aivan odottaes tekevät homman, 5min ku on koppa auki ja sitten tietävät jo mikä on ongelma ja osaavat antaa hinta-arvion.
- antti antaja
toyotasi vaan ilosta rallattelee kun on päässyt tien päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018073- 1075667
- 2795013
- 494963
- 763737
- 562960
- 642677
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 442393