tiliotteet ja laskut

l079

kuinka pitkään vanhoja tiliotteita ja maksettuja laskuja tulisi säästää, ennenkuin ne saa heittää pois?

onko siihen säädetty mitään aikaa? muistelisin, että joku on puhunut kymmenestä vuodesta?

alkaa mapit pursuilemaan.

8

7799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23w

      oletan että kysyt yksityisenä, etkä yrityksen omistajana.

      hyvin harvoin niitä tarvis, mutta voivat olla todella kivoja jos tarvis.

      kerran jouduin esim käräjille "maksamattomasta" laskusta" 8 vuoden jälkeen, kun konkurssipesä alkoi tutkimaan laskuja, oli autonhuoltolasku,
      mutta se on tietysti hyvin harvinaista.


      verotuksen laskut aina säästän erikseen, yli 5 vuotta.
      takuukuitit aina säästän 5 vuotta ja laitan ne erikseen, ja otan kopiot.
      (juuri saatiin todella helpolla täysin uusi pesukone, kun vanhassa oli jouset ruostuneet 4 v käytön aikana, kiva kun oli ostokuitti)

      Laitan kaikki laskut kirjekuoreen, 2-3 kk välein vaihdan kuoren ja sitten laitan ne pieneen laatikon,
      Jos osaa pitää järjestyksessä, eivät ne kovin suurta tilaa vie.

      ----------
      onko siihen säädetty mitään aikaa? muistelisin, että joku on puhunut kymmenestä vuodesta?

      ------kai laki on 10v vielä,
      mutta olen kuullut että yrityksen on perittävä laskut noin 1v siis kohtullisessa ajassa,
      koska ei mitenkään voida olettaa että kaikki säästäisivät laskujaan pidempään

      normaalilaskujen perintää ei voisi aloittaa enää vuoden jälkeen.

      • Tarvitsee

        Yksityishenkilön tarvitsee säästää ainoastaan ne kuitit, mitkä tarvitaan veroilmoitukseen ja ne 5 vuotta.

        Mitään muita kuitteja tai tiliotteita ei tarvitse säästää, jos ei halua. Tietysti jotkin takuukuitit kannattaa säästää ainakin sen takuuajan. Tiliotteita on turha säästää, koska jos tarvitsee vanhoja tiliotteita, ne saa pankista pientä korvausta vastaan vaikka 10:n vuoden päästä.


      • Tarvitsee..
        Tarvitsee kirjoitti:

        Yksityishenkilön tarvitsee säästää ainoastaan ne kuitit, mitkä tarvitaan veroilmoitukseen ja ne 5 vuotta.

        Mitään muita kuitteja tai tiliotteita ei tarvitse säästää, jos ei halua. Tietysti jotkin takuukuitit kannattaa säästää ainakin sen takuuajan. Tiliotteita on turha säästää, koska jos tarvitsee vanhoja tiliotteita, ne saa pankista pientä korvausta vastaan vaikka 10:n vuoden päästä.

        Ja ne maksetut laskutkin näkyy niistä tiliotteista, jos maksanut tililtä suoraan, joten ei niitäkään ole syytä arkistoida.


      • yks-vaan.
        Tarvitsee.. kirjoitti:

        Ja ne maksetut laskutkin näkyy niistä tiliotteista, jos maksanut tililtä suoraan, joten ei niitäkään ole syytä arkistoida.

        Tiliotteita on turha säästää, koska jos tarvitsee vanhoja tiliotteita, ne saa pankista pientä korvausta vastaan vaikka 10:n vuoden päästä.
        -------------------------------------

        Kerropa mistä pankista saa halvalla ?

        Kerropa, jos olet rakentanut talon, yritys menee konkkaan, konkurssihallinto löytää "maksamattoman laskusi"
        paljonko tiliotteen etsiminen maksaa esim.
        vuodelta 1999 kesäkuu-elokuu, jona aikana ensin arvioisit olevan laskunmaksun.

        Ja missä se halpa pankki oli,
        mikä nimi, mikä hinta ?

        Toki harvoin sattuu, mutta mm. konkurssipesäjutut ovat pahoja ja jos on nimellä teettänyt, tai ostanut tavaraa, kyllä ne kannattaa säästää itsellä melko kauan.

        Eikä ne aivan kaikki verotukseen liittyvätkään jutut vanhene 5 vuodessa.


      • Tarvitsee...
        yks-vaan. kirjoitti:

        Tiliotteita on turha säästää, koska jos tarvitsee vanhoja tiliotteita, ne saa pankista pientä korvausta vastaan vaikka 10:n vuoden päästä.
        -------------------------------------

        Kerropa mistä pankista saa halvalla ?

        Kerropa, jos olet rakentanut talon, yritys menee konkkaan, konkurssihallinto löytää "maksamattoman laskusi"
        paljonko tiliotteen etsiminen maksaa esim.
        vuodelta 1999 kesäkuu-elokuu, jona aikana ensin arvioisit olevan laskunmaksun.

        Ja missä se halpa pankki oli,
        mikä nimi, mikä hinta ?

        Toki harvoin sattuu, mutta mm. konkurssipesäjutut ovat pahoja ja jos on nimellä teettänyt, tai ostanut tavaraa, kyllä ne kannattaa säästää itsellä melko kauan.

        Eikä ne aivan kaikki verotukseen liittyvätkään jutut vanhene 5 vuodessa.

        Kyseessähän oli ihan tavallisen Matti Meikäläisen kuittien ja tiliotteiden säilytyksestä.

        Tietysti, jos olen rakentanut talon, säästän kaikki kuitit, mutta jos maksan tavallisen puhelinlaskun, niin en säästä. Tosin maksan ne netissä, joten en edes saa kuittia.
        Älä kärjistä asioita.

        Tiliotteen hinnasta sen verran, että tarvitsin keväällä pari vuotta vanhan tiliotteen parilta kuukaudelta ja sen tulostaminen Nordeassa maksoi 1,5€

        Ja tavallisen henkilön pitää sailyttää veroilmoitusta varten kuitit, joihin vetoaa, 5 vuotta.

        Jos haluat niitä ääritapauksia vetää esille, niin varmasti löytyy.


      • epätavallinen 62v
        Tarvitsee... kirjoitti:

        Kyseessähän oli ihan tavallisen Matti Meikäläisen kuittien ja tiliotteiden säilytyksestä.

        Tietysti, jos olen rakentanut talon, säästän kaikki kuitit, mutta jos maksan tavallisen puhelinlaskun, niin en säästä. Tosin maksan ne netissä, joten en edes saa kuittia.
        Älä kärjistä asioita.

        Tiliotteen hinnasta sen verran, että tarvitsin keväällä pari vuotta vanhan tiliotteen parilta kuukaudelta ja sen tulostaminen Nordeassa maksoi 1,5€

        Ja tavallisen henkilön pitää sailyttää veroilmoitusta varten kuitit, joihin vetoaa, 5 vuotta.

        Jos haluat niitä ääritapauksia vetää esille, niin varmasti löytyy.

        "Jos haluat niitä ääritapauksia vetää esille, niin varmasti löytyy."

        jos noin ajattelee,
        liikenteessäkään ei tarvitse olla lainkaan varovainen, koska siellä niin harvoille vain sattuu vahinkoja.

        eikä ainakaan ennen kuin keskimääräinen vahinkokilometrit tulee ajettua, noin 850 000 km.


      • epätavallinen 62v kirjoitti:

        "Jos haluat niitä ääritapauksia vetää esille, niin varmasti löytyy."

        jos noin ajattelee,
        liikenteessäkään ei tarvitse olla lainkaan varovainen, koska siellä niin harvoille vain sattuu vahinkoja.

        eikä ainakaan ennen kuin keskimääräinen vahinkokilometrit tulee ajettua, noin 850 000 km.

        kuitit löytyy vanhemmiltakin ajoilta.kaikki kuitit kannattaa säästää 10v,silloin umpeutuuu perinnän takaraja.


    • *****

      suosittelemme säilyttämään noin kuuden vuoden ajan. Pankista ei voi tulostaa 10-vuotta vanhoja tiliotteita koska arkistointiaika umpeutunut. Jos jotain kovin vanhoja maksuja pitää etsiä ja selvittää voi joutua pulittamaan selvitystyöstä muutaman kympin jokaiselta alkavalta tunnilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe