Hei Marino 8000 omistajat!
Kertokaa totuudenmukaisesti veneenne polttoaineen kulutuksesta normaalissa matkanopeudessa. Olen kiinnostunut sekä bensa- että dieselkoneista. Olen kuullut hyvinkin kirjavaa kulutustietoa venettään myyviltä, mikä on totuus?
Marino 8000 kulutus
16
6955
Vastaukset
- vastaavan omistaja
VOLVO PENTA AQAD 41A / DP kulutus laskettava matkaa suunniteltaessa siten, että se on keskimäärin 30 l tunnissa.
- joooses
No miten olis ko vene jollain 230 bensakoneella?
- 2455
joooses kirjoitti:
No miten olis ko vene jollain 230 bensakoneella?
kuluttaa n. 35-40 litraa tunnissa nopeudella 22 solmua kierrosten ollessa 3500 17 tuuman rusetilla ja 260hv mercruiserilla... en tiiä onko tuosta hyötyä verrattaessa marinoon mut ajattelinpa että ovat suunnillee saman koko/painoluokan omaavia
- Katsastusmies-1
Diesel kuluttaa noin 1,5 l/mpk, jopa allekin ja bensakone 2,0 l/mpk ja ylikin.
Bensakoneen kulutus vaihtelee suuremmin ajotilanteiden mukaan kuin dieselkoneen. - Joakim
Yamaha 230 Diesel, Vene 8/93: alle 1,25 l/mpk 19,5-29 kn välillä.
Bensakoneella vastaava lienee vajaat 50% enemmän eli vähän alle 2 l/mpk.- joooses
No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
(teräs tai valu, duo tai sinkku) - joooses
No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
(teräs tai valu, duo tai sinkku) - Happonen
joooses kirjoitti:
No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
(teräs tai valu, duo tai sinkku)Ei hintaansa nähden, mutta ajomukavuutta tulee lisää.
- kokemuksesta kerron
Mulla on ollut Marino 8000 vm. 89 Volvon 200hv dieselillä nyt 2 kesää. Kokemuksesta voin kertoa seuraavaa ilman teorialukuja mailikulutuksesta:
Pohjaksi: Ajan 24 mpk/t liukunopeutta, noudatan nopeusrajoituksia, täsmäytän kellon mukaan tehdyn lokikirjan käyntituntimittarin kanssa.
Lasken niin, että voin ajaa turvallisesti 9 tuntia (missä ajassa muuten pääsee kauas!) ja 10 tuntiakin, jos ei ole kova keli hölskyttämässä loppuja nesteitä. Yleensä tankkiin menee se 200l eli vielä on jäänyt 30l reservi (tankki vaihdettu 2005 ja uusi on 230l tyyppimerkintäkyltin mukaan).
Tästä voi laskea ylipositiivisen kulutusluvun joka on alle 1 l/mpk suoritettaessa lasku ajotuntien ja tankatun määrän mukaan. Totuus on kuitenkin se, etten lähde laiturista suoraan liukuun, enkä laske liu'usta suoraan köysiin. Vene kuluttaa enemmän liukuun nousussa ja ajettaessa runkonopeudella. Kulutus siis riippuu käytännössä kelistä (trimmauksen määrä) ja liukuun nousuista. Runkonopeudella ajon määrä on kuitenkin venetyypistä riippumaton. Voisi kuitenkin sanoa, että kulutus on luokkaa 1,2-1,5 l/mpk riippuen em. seikoista.
Tärkeintä on se, että Marino 8000 hyvä puoli kulutuksen suhteen on sen huono puoli vasta-aallokossa: pohjan v-kulma. Sen loivuuden ansiosta liukuunnousu ei kestä kauaa ja ajo on kevyttä mutta aallokossa kovaa ja vaatii rankan trimmin. Se ei ole offshore -vene mutta eipä Suomessa offshorea olekaan.
Kulutuksen suhteen voin suositella! Samoin asuttavuuden.
Jos ajat paljon Hki-Tallinna -väliä, suosittelen jenkkejä, englantilaisia tai muita offshoreen soveltuvampia venemalleja.
Entinen veneeni oli Albatross 870 ja voin rehellisesti sanoa jo 2v (vs. Albatross 17v) kokemuksen jälkeen, että Marino on himpun mukavampi eli parempi vaihtoehto, joskaan Albatross ei ollut vaihtoehtosi. Se vie vain vähän vähemmän polttoainetta ja kulkee puolet hiljempaa.- testattu
Marino 8000 5.0l LX 230hp koneella:
potkuri 15" x 17" rosteri ja 3300 r/min (huiput 31 solmua ja 4200 kierrosta)
nopeus n. 23 solmua = 42.5km / h
matkaa 325km (Lahti - Jyväskylä - Lahti)
3 - 4 taukoa suuntaansa ja Padasjoella käynti
2 henkeä ja "viikon ruuat ja juomat"
mennessä kova vastatuuli ja tullessa "tyyntä"
370 litraa E95 bensiinä
= 1.14 L/km eli 2.1 L/merimaili
eli vain 48 litraa tunnissa.
Mietteitä:
- vene plaanaa kyllä parisataa kierrosta ja 1-2 solmua hitaammalla menolla mutta se on hiinä ja hiinä jos herkästi haluaa ajella....
- kulutuksen saisi varmasti alle 2 l/maili jos olisi hyvä keli ja vähän kierroksia tiputtaisi
- diesel veneen 10 000€ hankintahintaa ei koskaan voisi ajaa "nolliin" normaali käytöllä.
Ja vuoden päästä vielä diesel maksaa enemmän kun bensa / litra......
Hyvää loppukautta! - laskettu
testattu kirjoitti:
Marino 8000 5.0l LX 230hp koneella:
potkuri 15" x 17" rosteri ja 3300 r/min (huiput 31 solmua ja 4200 kierrosta)
nopeus n. 23 solmua = 42.5km / h
matkaa 325km (Lahti - Jyväskylä - Lahti)
3 - 4 taukoa suuntaansa ja Padasjoella käynti
2 henkeä ja "viikon ruuat ja juomat"
mennessä kova vastatuuli ja tullessa "tyyntä"
370 litraa E95 bensiinä
= 1.14 L/km eli 2.1 L/merimaili
eli vain 48 litraa tunnissa.
Mietteitä:
- vene plaanaa kyllä parisataa kierrosta ja 1-2 solmua hitaammalla menolla mutta se on hiinä ja hiinä jos herkästi haluaa ajella....
- kulutuksen saisi varmasti alle 2 l/maili jos olisi hyvä keli ja vähän kierroksia tiputtaisi
- diesel veneen 10 000€ hankintahintaa ei koskaan voisi ajaa "nolliin" normaali käytöllä.
Ja vuoden päästä vielä diesel maksaa enemmän kun bensa / litra......
Hyvää loppukautta!Diesel Bensa
Polttoaineen hinta 1,5 1,65
Tuntikulutus 32,4 50,4 (24solmua)
Polttoainekulut
Tunteja Diesel Bensa Ero dieselin hyväksi
10 486,00 831,60 -345,60
20 972,00 1663,20 -691,20
30 1458,00 2494,80 -1036,80
40 1944,00 3326,40 -1382,40
50 2430,00 4158,00 -1728,00
60 2916,00 4989,60 -2073,60
Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.
Diesel Bensa
Polttoaineen hinta 1,65 1,65
Tuntikulutus 32,4 50,4 24 solmua
Polttoainekulut
Tunteja Diesel Bensa Ero dieselin hyväksi
10 534,60 831,60 -297,00
20 1069,20 1663,20 -594,00
30 1603,80 2494,80 -891,00
40 2138,40 3326,40 -1188,00
50 2673,00 4158,00 -1485,00
60 3207,60 4989,60 -1782,00
Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.
Itse olen ajanut myös 75 tunnin kesiä ja olen siis tyytyväinen Diesliini. Hyvä jos sinäkin olet tyytyväinen Bensakoneeseesi. Sehän on tärkeintä!
Oletuksena on minun kokemani keskikulutus 1,35 l/mpk DIESEL ja sinun esittämäsi 2,1 l/mpk BENSA sekä ylemmässä taulukossa tämän vuoden polttoainehinnat ja alemmassa tulevaisuuden sama hinta. JOS ja KUN polttonesteiden hinnat nousee, niin ero kääntyy enemmän dieselin puolelle. Suomessa on poliittisista syistä Diesel halvempaa kuin sen tekemisen sivutuote eli Bensa, joten olet siinä oikeassa, että on oletettavaa, että Diesel maksaa tulevaisuudessa enemmän kuin Bensa.
Se ei vaan tapahdu ihan helposti Suomessa alle 10 vuodessa.
Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset, joita en nyt sitten esitä tässä. Turvallisuudesta tai käyttövarmuudesta ei varmaan tarvitse keskustella lainkaan.
En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta. Dieselmoottorin varmatoimisuudesta puhumattakaan. Daycruiserit ja perämoottorit on sitten aivan eri tarina. Nyt puhuimme Marinosta.
Hyvää ja turvallista loppkautta! - Bensa-kone
laskettu kirjoitti:
Diesel Bensa
Polttoaineen hinta 1,5 1,65
Tuntikulutus 32,4 50,4 (24solmua)
Polttoainekulut
Tunteja Diesel Bensa Ero dieselin hyväksi
10 486,00 831,60 -345,60
20 972,00 1663,20 -691,20
30 1458,00 2494,80 -1036,80
40 1944,00 3326,40 -1382,40
50 2430,00 4158,00 -1728,00
60 2916,00 4989,60 -2073,60
Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.
Diesel Bensa
Polttoaineen hinta 1,65 1,65
Tuntikulutus 32,4 50,4 24 solmua
Polttoainekulut
Tunteja Diesel Bensa Ero dieselin hyväksi
10 534,60 831,60 -297,00
20 1069,20 1663,20 -594,00
30 1603,80 2494,80 -891,00
40 2138,40 3326,40 -1188,00
50 2673,00 4158,00 -1485,00
60 3207,60 4989,60 -1782,00
Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.
Itse olen ajanut myös 75 tunnin kesiä ja olen siis tyytyväinen Diesliini. Hyvä jos sinäkin olet tyytyväinen Bensakoneeseesi. Sehän on tärkeintä!
Oletuksena on minun kokemani keskikulutus 1,35 l/mpk DIESEL ja sinun esittämäsi 2,1 l/mpk BENSA sekä ylemmässä taulukossa tämän vuoden polttoainehinnat ja alemmassa tulevaisuuden sama hinta. JOS ja KUN polttonesteiden hinnat nousee, niin ero kääntyy enemmän dieselin puolelle. Suomessa on poliittisista syistä Diesel halvempaa kuin sen tekemisen sivutuote eli Bensa, joten olet siinä oikeassa, että on oletettavaa, että Diesel maksaa tulevaisuudessa enemmän kuin Bensa.
Se ei vaan tapahdu ihan helposti Suomessa alle 10 vuodessa.
Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset, joita en nyt sitten esitä tässä. Turvallisuudesta tai käyttövarmuudesta ei varmaan tarvitse keskustella lainkaan.
En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta. Dieselmoottorin varmatoimisuudesta puhumattakaan. Daycruiserit ja perämoottorit on sitten aivan eri tarina. Nyt puhuimme Marinosta.
Hyvää ja turvallista loppkautta!Höh, johan on vertailut!
Tää on paras:
"En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta."
Höpö höpö - jos noin pelokas olet, pysy maissa!
Myös sekoilit tuossa:
"Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset"
Eiköhän ne korkeammat pääomakustannukset ole juuri dieseleissä - hankinnassa ja myöhemmin uusimisissa. Erot ovat valtavat.
Bensaversiot ovat aina kannattavia, mikäli et surraa veneelläsi ihan hirmuisesti.
Alle 100 h / kausi, niin aika tasoihin menee.
Kokemusta 16:sta moottoriveneestä, viimeisin Marino 7000 - Bensa V6!
voi minua bensakonemiestä ;)
- Marino on
Ei se bensakone tunnissa vie 50 litraa, jos ei kahva pohjassa aja. Realistisempi on 40-45 ja vauhtia 17" nousulla mulla on 26-27 solmua ja silloin tulee jo moni vene selkä edellä vastaan. ...pikkasen pitkä plaaniinlähtö, mutta kyyti on herkkää ja kaasussa on varaa! (huiput 35 solmua)
Matkakierrokset 3400-3500, riippuu tuulista ja huiput 4300.
Ime diesel-mies *****! - Konepojat sekoaa
Voi jeeesus mitä sekopäitä. Viiden vuoden takaa kaivetaan näitä esille. Ja jutut ovat enimmäkseen sekoilua.
- exmarino
Omistin ko. veneen muutama vuosi sitten. Koneena oli VolvoPenta AQAD40
165 Hv turbo diesel vetolaitteena DP290 ja potkureina A5 sarja.
Kulutus oli kuormasta riippuen 1,3 -1,5 l maililla nopeuden ollessa 22 solmua.
- Veneillyt 28 vuotta
Köyhät ne täällä miettii kulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1541519
- 104921
- 75743
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16595ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40527Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45478Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412