Marino 8000 kulutus

Totuuden metsästäjä

Hei Marino 8000 omistajat!
Kertokaa totuudenmukaisesti veneenne polttoaineen kulutuksesta normaalissa matkanopeudessa. Olen kiinnostunut sekä bensa- että dieselkoneista. Olen kuullut hyvinkin kirjavaa kulutustietoa venettään myyviltä, mikä on totuus?

16

6955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaavan omistaja

      VOLVO PENTA AQAD 41A / DP kulutus laskettava matkaa suunniteltaessa siten, että se on keskimäärin 30 l tunnissa.

      • joooses

        No miten olis ko vene jollain 230 bensakoneella?


      • 2455
        joooses kirjoitti:

        No miten olis ko vene jollain 230 bensakoneella?

        kuluttaa n. 35-40 litraa tunnissa nopeudella 22 solmua kierrosten ollessa 3500 17 tuuman rusetilla ja 260hv mercruiserilla... en tiiä onko tuosta hyötyä verrattaessa marinoon mut ajattelinpa että ovat suunnillee saman koko/painoluokan omaavia


    • Katsastusmies-1

      Diesel kuluttaa noin 1,5 l/mpk, jopa allekin ja bensakone 2,0 l/mpk ja ylikin.
      Bensakoneen kulutus vaihtelee suuremmin ajotilanteiden mukaan kuin dieselkoneen.

    • Joakim

      Yamaha 230 Diesel, Vene 8/93: alle 1,25 l/mpk 19,5-29 kn välillä.

      Bensakoneella vastaava lienee vajaat 50% enemmän eli vähän alle 2 l/mpk.

      • joooses

        No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
        (teräs tai valu, duo tai sinkku)


      • joooses

        No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
        (teräs tai valu, duo tai sinkku)


      • Happonen
        joooses kirjoitti:

        No mimmosella vetolaitteella noita kulutuslukemia saa alas? Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä?
        (teräs tai valu, duo tai sinkku)

        Ei hintaansa nähden, mutta ajomukavuutta tulee lisää.


    • kokemuksesta kerron

      Mulla on ollut Marino 8000 vm. 89 Volvon 200hv dieselillä nyt 2 kesää. Kokemuksesta voin kertoa seuraavaa ilman teorialukuja mailikulutuksesta:

      Pohjaksi: Ajan 24 mpk/t liukunopeutta, noudatan nopeusrajoituksia, täsmäytän kellon mukaan tehdyn lokikirjan käyntituntimittarin kanssa.

      Lasken niin, että voin ajaa turvallisesti 9 tuntia (missä ajassa muuten pääsee kauas!) ja 10 tuntiakin, jos ei ole kova keli hölskyttämässä loppuja nesteitä. Yleensä tankkiin menee se 200l eli vielä on jäänyt 30l reservi (tankki vaihdettu 2005 ja uusi on 230l tyyppimerkintäkyltin mukaan).

      Tästä voi laskea ylipositiivisen kulutusluvun joka on alle 1 l/mpk suoritettaessa lasku ajotuntien ja tankatun määrän mukaan. Totuus on kuitenkin se, etten lähde laiturista suoraan liukuun, enkä laske liu'usta suoraan köysiin. Vene kuluttaa enemmän liukuun nousussa ja ajettaessa runkonopeudella. Kulutus siis riippuu käytännössä kelistä (trimmauksen määrä) ja liukuun nousuista. Runkonopeudella ajon määrä on kuitenkin venetyypistä riippumaton. Voisi kuitenkin sanoa, että kulutus on luokkaa 1,2-1,5 l/mpk riippuen em. seikoista.

      Tärkeintä on se, että Marino 8000 hyvä puoli kulutuksen suhteen on sen huono puoli vasta-aallokossa: pohjan v-kulma. Sen loivuuden ansiosta liukuunnousu ei kestä kauaa ja ajo on kevyttä mutta aallokossa kovaa ja vaatii rankan trimmin. Se ei ole offshore -vene mutta eipä Suomessa offshorea olekaan.

      Kulutuksen suhteen voin suositella! Samoin asuttavuuden.

      Jos ajat paljon Hki-Tallinna -väliä, suosittelen jenkkejä, englantilaisia tai muita offshoreen soveltuvampia venemalleja.

      Entinen veneeni oli Albatross 870 ja voin rehellisesti sanoa jo 2v (vs. Albatross 17v) kokemuksen jälkeen, että Marino on himpun mukavampi eli parempi vaihtoehto, joskaan Albatross ei ollut vaihtoehtosi. Se vie vain vähän vähemmän polttoainetta ja kulkee puolet hiljempaa.

      • testattu

        Marino 8000 5.0l LX 230hp koneella:
        potkuri 15" x 17" rosteri ja 3300 r/min (huiput 31 solmua ja 4200 kierrosta)
        nopeus n. 23 solmua = 42.5km / h
        matkaa 325km (Lahti - Jyväskylä - Lahti)
        3 - 4 taukoa suuntaansa ja Padasjoella käynti
        2 henkeä ja "viikon ruuat ja juomat"
        mennessä kova vastatuuli ja tullessa "tyyntä"
        370 litraa E95 bensiinä
        = 1.14 L/km eli 2.1 L/merimaili
        eli vain 48 litraa tunnissa.

        Mietteitä:
        - vene plaanaa kyllä parisataa kierrosta ja 1-2 solmua hitaammalla menolla mutta se on hiinä ja hiinä jos herkästi haluaa ajella....
        - kulutuksen saisi varmasti alle 2 l/maili jos olisi hyvä keli ja vähän kierroksia tiputtaisi
        - diesel veneen 10 000€ hankintahintaa ei koskaan voisi ajaa "nolliin" normaali käytöllä.

        Ja vuoden päästä vielä diesel maksaa enemmän kun bensa / litra......

        Hyvää loppukautta!


      • laskettu
        testattu kirjoitti:

        Marino 8000 5.0l LX 230hp koneella:
        potkuri 15" x 17" rosteri ja 3300 r/min (huiput 31 solmua ja 4200 kierrosta)
        nopeus n. 23 solmua = 42.5km / h
        matkaa 325km (Lahti - Jyväskylä - Lahti)
        3 - 4 taukoa suuntaansa ja Padasjoella käynti
        2 henkeä ja "viikon ruuat ja juomat"
        mennessä kova vastatuuli ja tullessa "tyyntä"
        370 litraa E95 bensiinä
        = 1.14 L/km eli 2.1 L/merimaili
        eli vain 48 litraa tunnissa.

        Mietteitä:
        - vene plaanaa kyllä parisataa kierrosta ja 1-2 solmua hitaammalla menolla mutta se on hiinä ja hiinä jos herkästi haluaa ajella....
        - kulutuksen saisi varmasti alle 2 l/maili jos olisi hyvä keli ja vähän kierroksia tiputtaisi
        - diesel veneen 10 000€ hankintahintaa ei koskaan voisi ajaa "nolliin" normaali käytöllä.

        Ja vuoden päästä vielä diesel maksaa enemmän kun bensa / litra......

        Hyvää loppukautta!

            Diesel   Bensa      
        Polttoaineen hinta   1,5   1,65      
        Tuntikulutus    32,4   50,4 (24solmua)   
                    
           Polttoainekulut
                 
        Tunteja   Diesel    Bensa    Ero dieselin hyväksi   
        10   486,00    831,60    -345,60   
        20   972,00    1663,20   -691,20   
        30   1458,00    2494,80   -1036,80   
        40   1944,00    3326,40   -1382,40   
        50   2430,00    4158,00   -1728,00   
        60   2916,00    4989,60   -2073,60   

        Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.

            Diesel   Bensa      
        Polttoaineen hinta   1,65   1,65       
        Tuntikulutus    32,4   50,4 24 solmua   
                    
            Polttoainekulut         
        Tunteja Diesel    Bensa    Ero dieselin hyväksi   
        10   534,60    831,60    -297,00   
        20   1069,20    1663,20   -594,00   
        30   1603,80    2494,80   -891,00   
        40   2138,40    3326,40   -1188,00   
        50   2673,00    4158,00   -1485,00   
        60   3207,60    4989,60   -1782,00

        Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.

        Itse olen ajanut myös 75 tunnin kesiä ja olen siis tyytyväinen Diesliini. Hyvä jos sinäkin olet tyytyväinen Bensakoneeseesi. Sehän on tärkeintä!            
        Oletuksena on minun kokemani keskikulutus 1,35 l/mpk DIESEL ja sinun esittämäsi 2,1 l/mpk BENSA sekä ylemmässä taulukossa tämän vuoden polttoainehinnat ja alemmassa tulevaisuuden sama hinta. JOS ja KUN polttonesteiden hinnat nousee, niin ero kääntyy enemmän dieselin puolelle. Suomessa on poliittisista syistä Diesel halvempaa kuin sen tekemisen sivutuote eli Bensa, joten olet siinä oikeassa, että on oletettavaa, että Diesel maksaa tulevaisuudessa enemmän kuin Bensa.
        Se ei vaan tapahdu ihan helposti Suomessa alle 10 vuodessa.

        Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset, joita en nyt sitten esitä tässä. Turvallisuudesta tai käyttövarmuudesta ei varmaan tarvitse keskustella lainkaan.

        En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta. Dieselmoottorin varmatoimisuudesta puhumattakaan. Daycruiserit ja perämoottorit on sitten aivan eri tarina. Nyt puhuimme Marinosta.

        Hyvää ja turvallista loppkautta!


      • Bensa-kone
        laskettu kirjoitti:

            Diesel   Bensa      
        Polttoaineen hinta   1,5   1,65      
        Tuntikulutus    32,4   50,4 (24solmua)   
                    
           Polttoainekulut
                 
        Tunteja   Diesel    Bensa    Ero dieselin hyväksi   
        10   486,00    831,60    -345,60   
        20   972,00    1663,20   -691,20   
        30   1458,00    2494,80   -1036,80   
        40   1944,00    3326,40   -1382,40   
        50   2430,00    4158,00   -1728,00   
        60   2916,00    4989,60   -2073,60   

        Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.

            Diesel   Bensa      
        Polttoaineen hinta   1,65   1,65       
        Tuntikulutus    32,4   50,4 24 solmua   
                    
            Polttoainekulut         
        Tunteja Diesel    Bensa    Ero dieselin hyväksi   
        10   534,60    831,60    -297,00   
        20   1069,20    1663,20   -594,00   
        30   1603,80    2494,80   -891,00   
        40   2138,40    3326,40   -1188,00   
        50   2673,00    4158,00   -1485,00   
        60   3207,60    4989,60   -1782,00

        Näillä tunneilla polttoainekustannusten perusteella ero tulee kiinni aikanaan.

        Itse olen ajanut myös 75 tunnin kesiä ja olen siis tyytyväinen Diesliini. Hyvä jos sinäkin olet tyytyväinen Bensakoneeseesi. Sehän on tärkeintä!            
        Oletuksena on minun kokemani keskikulutus 1,35 l/mpk DIESEL ja sinun esittämäsi 2,1 l/mpk BENSA sekä ylemmässä taulukossa tämän vuoden polttoainehinnat ja alemmassa tulevaisuuden sama hinta. JOS ja KUN polttonesteiden hinnat nousee, niin ero kääntyy enemmän dieselin puolelle. Suomessa on poliittisista syistä Diesel halvempaa kuin sen tekemisen sivutuote eli Bensa, joten olet siinä oikeassa, että on oletettavaa, että Diesel maksaa tulevaisuudessa enemmän kuin Bensa.
        Se ei vaan tapahdu ihan helposti Suomessa alle 10 vuodessa.

        Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset, joita en nyt sitten esitä tässä. Turvallisuudesta tai käyttövarmuudesta ei varmaan tarvitse keskustella lainkaan.

        En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta. Dieselmoottorin varmatoimisuudesta puhumattakaan. Daycruiserit ja perämoottorit on sitten aivan eri tarina. Nyt puhuimme Marinosta.

        Hyvää ja turvallista loppkautta!

        Höh, johan on vertailut!
        Tää on paras:
        "En itse lähtisi perheeni kanssa bensiinikäyttöisellä sisäperämoottorilla varustetulla umpiveneellä merelle mutta se on varmaan sitten ylivarovaisuutta."

        Höpö höpö - jos noin pelokas olet, pysy maissa!

        Myös sekoilit tuossa:
        "Unohdat kuitenkin kokonaan Bensakoneen muut kustannukset, kuten sytytystulpat ja korkeamman pääomakustannukset"

        Eiköhän ne korkeammat pääomakustannukset ole juuri dieseleissä - hankinnassa ja myöhemmin uusimisissa. Erot ovat valtavat.

        Bensaversiot ovat aina kannattavia, mikäli et surraa veneelläsi ihan hirmuisesti.
        Alle 100 h / kausi, niin aika tasoihin menee.

        Kokemusta 16:sta moottoriveneestä, viimeisin Marino 7000 - Bensa V6!

        voi minua bensakonemiestä ;)


    • Marino on

      Ei se bensakone tunnissa vie 50 litraa, jos ei kahva pohjassa aja. Realistisempi on 40-45 ja vauhtia 17" nousulla mulla on 26-27 solmua ja silloin tulee jo moni vene selkä edellä vastaan. ...pikkasen pitkä plaaniinlähtö, mutta kyyti on herkkää ja kaasussa on varaa! (huiput 35 solmua)
      Matkakierrokset 3400-3500, riippuu tuulista ja huiput 4300.

      Ime diesel-mies *****!

    • Konepojat sekoaa

      Voi jeeesus mitä sekopäitä. Viiden vuoden takaa kaivetaan näitä esille. Ja jutut ovat enimmäkseen sekoilua.

      • exmarino

        Omistin ko. veneen muutama vuosi sitten. Koneena oli VolvoPenta AQAD40
        165 Hv turbo diesel vetolaitteena DP290 ja potkureina A5 sarja.
        Kulutus oli kuormasta riippuen 1,3 -1,5 l maililla nopeuden ollessa 22 solmua.


    • Veneillyt 28 vuotta

      Köyhät ne täällä miettii kulutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe