Teen viiniä herukoista hyvin kävi ja nyt on käymisen pysäytys menossa.
En ymmärtänyt minun ominais painomittarin lukemia verrattuna ohjeeseen,mutta maistelemalla viini on liian kuivaa .Haluisin makeampaa. Milloinka jälkimakeutan sen? Ennenkö kirkastamista vai sen jälkeen? Ohje on vähän epä selvä. Liotanko sokerin veteen ja laitan sitten vai miten. Osaanko lisätä sokeria maun perusteella ,kun tuo minun mittari taitaa olla erilainen kuin mikä ohjeessa on?
Jälkimakeutus
1
13384
Vastaukset 1
- Kotiviinin ystävä
Makeuta viinisi vasta ennen pullotusta eli kaikki kirkastukset ja lappoamiset pitää olla tehdyt ja viini kelpaa pullotettavaksi.
Ominaispainomittari näyttää, paljonko viinissä on sokeria. Jos se on nollassa tai vain vähän plussan puolella, laitan (hedelmä)sokeria makeudeksi. Jo 10 ominaispainoinen viini on mielestäni sellaista, ettei se kaipaa lisäsokeria. Makuasia.
Laitan sokeria muutaman desin suoraan viinipyttyyn, hämmennän kunnolla ja maistan lusikalla kuppiin nostaen. Jos tuntuu, että vieläkin voisi makeutta lisätä, laitan desin kerrallaan. Yleensä 30 litran astiaan, jossa on viiniä ehkä 25 litraa loppuvaiheessa kaikkine lappoamisineen, laitan 0,5 kg hed.sokeria ja 1-3 dl vielä sen päälle. Tällöin viinin ominaispaino on ennen maustamista vain muutaman pykälän plussan puolella. Tavallista kidesokeria en ole käyttänyt maustamiseen, enkä osaa sen määrää arvioida. Sokeri pitää hämmentää kunnolla sulaksi, muuten se kuplii ja tekee pullotettaessa viiniä kuohua pintaan.
Toivottavasti tästä oli apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791329
- 851236
- 96977
- 48823
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40723Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83599Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä29516Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44478Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33465