Aneurysman klipsaus leikkaus

sav:n saanut

heippa vaan.onko ketään jolle olisi tehty päähän aneurysman klipsaus leikkaus..onko se kuin vaarallinen leikkaus ja miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa jos kaikki muu menee hyvin..kokemuksia keikesta asiaan liittyvästä toivoisin..itellä aivoverenvuoto 2004 ja päätä koilattu 04 ja 05 ja nyt siis edessä klipsin laitto...

18

13706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kavernooma

Käypä palstalla www.avh.palaios.com

• titaani

leikkaus kesti noin kolme tuntia. sairaalassa olin 6 pv .sairauslomaa kuukausi.

• sav:n saanut

oliko sulla pää miten kipeä sen jälkeen ym..et oo kauan joutunut sairaalassa makoilemaan toivottavasti näi myös minulla..pelottaa niiiinn sairaasti..huh huh..

• kohtalotoveri
        sav:n saanut kirjoitti:

oliko sulla pää miten kipeä sen jälkeen ym..et oo kauan joutunut sairaalassa makoilemaan toivottavasti näi myös minulla..pelottaa niiiinn sairaasti..huh huh..

Tuttu tunne tuo pelko! Mulla vuotamaton aneurysma,jota koilattu 04.Lopputulos ei ollut hyvä ja nyt tullut hiukka lisää kaulaa aneurysmaan. Nyt neurokirurgi tahtoo laittaa klipsin... Tuntuu niin kuin laskisin päiviä/kuukausia elinaikaa enkä uskalla suunnitella mitään ajalle jälkeen leikkauksen.Hullua,mutta sitä se pelko teettää...

Jaksamista ja kaikesta huolimatta uskoa siihen,että kaikki lopulta menee hyvin!

kohtalotoveri kirjoitti:

Tuttu tunne tuo pelko! Mulla vuotamaton aneurysma,jota koilattu 04.Lopputulos ei ollut hyvä ja nyt tullut hiukka lisää kaulaa aneurysmaan. Nyt neurokirurgi tahtoo laittaa klipsin... Tuntuu niin kuin laskisin päiviä/kuukausia elinaikaa enkä uskalla suunnitella mitään ajalle jälkeen leikkauksen.Hullua,mutta sitä se pelko teettää...

Jaksamista ja kaikesta huolimatta uskoa siihen,että kaikki lopulta menee hyvin!

joo mul on ihan samat ajatukset et tuntuu niinku laskis elinpäiviään leikkukseen..höh.paras lääkäri kuiteski operoi joten sinä mielessä vähä turha pelätä mutta isosta leikkauksesta kuiteski kyse.ite menen ens tiistaina leikkuupöydälle,eli laittelen viestiä tähän ketjuun sit kun olen palannut "elävien kirjoihin"eniten mua ärsyttää se kun tavallaan 2vuotta saanut elää ihan "normaalia"elämää ilman mitään rajoituksia ja tavallaan jo mielessään läpikäynyt sairastumisen kaikki maholliset vaiheet ja nyt pitää tavallaan alottaa alusta..ja sit ärsyttää se kun kotiin jää oottamaan 3v tyttö ja 5kk poika...yhyy..noh.eiköhän tää tästä iloks taas muutu...koska ite menossa leikkaukseen,onko jo tietoa?

• kohtalotoveri

joo mul on ihan samat ajatukset et tuntuu niinku laskis elinpäiviään leikkukseen..höh.paras lääkäri kuiteski operoi joten sinä mielessä vähä turha pelätä mutta isosta leikkauksesta kuiteski kyse.ite menen ens tiistaina leikkuupöydälle,eli laittelen viestiä tähän ketjuun sit kun olen palannut "elävien kirjoihin"eniten mua ärsyttää se kun tavallaan 2vuotta saanut elää ihan "normaalia"elämää ilman mitään rajoituksia ja tavallaan jo mielessään läpikäynyt sairastumisen kaikki maholliset vaiheet ja nyt pitää tavallaan alottaa alusta..ja sit ärsyttää se kun kotiin jää oottamaan 3v tyttö ja 5kk poika...yhyy..noh.eiköhän tää tästä iloks taas muutu...koska ite menossa leikkaukseen,onko jo tietoa?

Eiköhän kaikki kuitenkin suju hyvin!
        Minulla on myös lapsi,joka menetti jo isänsä joitain vuosia sitten.Ja samaan vaivaan.. Arvaappa vain pelottaako ihan järjettömästi etenkin hänen puolestaan!
        Mulla on vähän pidemmässä kuusessa,kun olen vaihtanut sairaanhoitopiiriä välillä. Nyt otettiin vasta kuvat,mut en ole vielä tavannut asian tuntevaa lääkäriä,joten en antanut suorilta puhelimitse leikkauslupaa.Tapaan lääkärin parin kuukauden päästä ja sit kai olen jonossa kiireettömänä eli saattaa kevät koittaa ennen ku on ajan kohtaista.

Sulla taitaa olla sama leikkaava tohtori kuin mullakin... =) Itse olen hoidossa Töölössä.. Ja yhteen maahan taitaa mahtua vain yksi paras..

Ilmoittelehan sitten kun jaksat,kuinka sulla meni? Olis tosi kiva kuulla kuulumisia.

Voimia!!

• Kokenut

Hei ! Minulle tehtiin klipsaus marraskuussa 06. Viikko vierähti sairaalassa, 2 kk sairaslomaa ja koska aloin tyhmyyttäni rehkiä liikaa jouluna minulle tuli vielä aivokalvontulehdus ja jouduin takasin sairaalaan ja sairaslomaa kertyi yhteensä 4 kk. Nyt kuitenkin täysin terve ja kiitollinen että aneurysma huomattiin ja klipsattiin. Yritä ajatella että klipsaus pelastaa sinut aivoverenvuodolta jolla voisi olla hirveät vaikutukset. Kipuihin saa lääkettä kun pyytää, ja leikkausta edeltävänä iltana rauhottavaa ja unilääkettä kunhan pyytää. Ja kannattaa pyytää jos pelottaa. Minut leikkasi Hernesniemi ja hän on mitä ihanin persoona. Vaatimaton ja lämminhenkinen sekä hurrrjan taitava ja arvostettu kirurgi ! Tsemppiä!! Voimia, onnea ja kaikkea hyvää sinulle !! T: Saman kokenut

kiitos kannustuksesta..oliko sul miten kipee pää sen klipsauksen jälkeen..must tuntuu et mul ei oo enää kipukynnystä yhtään jäljellä joten pelottaa jo se tuleva kipukin..mut eiköhän tää tästä mee kunpa olis jo tiistai ilta nii kaikki olis ohi.

• kokenut

kiitos kannustuksesta..oliko sul miten kipee pää sen klipsauksen jälkeen..must tuntuu et mul ei oo enää kipukynnystä yhtään jäljellä joten pelottaa jo se tuleva kipukin..mut eiköhän tää tästä mee kunpa olis jo tiistai ilta nii kaikki olis ohi.

Olihan pää toki kipeäkin, mutta kyllä sitä niin hyvissä "mömmöissä" oli ettei siitä ainakaan mitään kammoa jäänyt. Olin myös pahoinvoiva, mutta kun eka kerran pääsi leikkauksen jälkeen suihkuun alkoi jo tehdä mieli voileipää ja teetä. Nopeasti se on ohi, ja ekaksihan pääsee teho-osastolle ja siellä on koko ajan joku siinä ihan vieressä. Rauhallisuus on valttia ja uni armeliasta. Ilmoittele sitten kun olet päässyt taas kotiin ! Tsemppiä, hyvin se menee. Ennen kuin kunnolla hoksaatkaan, olet jo osastolla ja perhe sinua tervehtimässä. Hiuksiahan siinä ajetaan haava-alueelta pois, mutta onneksi nyt lyhyt tukka on muotia ja kasvaa takaisin !! Onnea operaatioon!!

• Koilattu
        kokenut kirjoitti:

Olihan pää toki kipeäkin, mutta kyllä sitä niin hyvissä "mömmöissä" oli ettei siitä ainakaan mitään kammoa jäänyt. Olin myös pahoinvoiva, mutta kun eka kerran pääsi leikkauksen jälkeen suihkuun alkoi jo tehdä mieli voileipää ja teetä. Nopeasti se on ohi, ja ekaksihan pääsee teho-osastolle ja siellä on koko ajan joku siinä ihan vieressä. Rauhallisuus on valttia ja uni armeliasta. Ilmoittele sitten kun olet päässyt taas kotiin ! Tsemppiä, hyvin se menee. Ennen kuin kunnolla hoksaatkaan, olet jo osastolla ja perhe sinua tervehtimässä. Hiuksiahan siinä ajetaan haava-alueelta pois, mutta onneksi nyt lyhyt tukka on muotia ja kasvaa takaisin !! Onnea operaatioon!!

Mistä ihmeen klipsauksesta on kysymys? Sain sav:in keväällä ja se hoidettiin koilaamalla. Luulin että olen nyt lopullisesti terve,mutta onko mahdollista,että tulee vielä jotain komplikaatioita ja jos tulee niin mitä ja millaiset oireet? Seuraava jälkitarkastus on vasta vuoden päästä,joten siihen asti olen omillani enkä voi neurologilta kysyä.Kysyin jo sen,että voiko platinapaikka irrota ja neurologi sanoi,että tuskin se irtoaa.Kiitos jos joku saman kokenut viitsii vastata.

• kokenut
        Koilattu kirjoitti:

Mistä ihmeen klipsauksesta on kysymys? Sain sav:in keväällä ja se hoidettiin koilaamalla. Luulin että olen nyt lopullisesti terve,mutta onko mahdollista,että tulee vielä jotain komplikaatioita ja jos tulee niin mitä ja millaiset oireet? Seuraava jälkitarkastus on vasta vuoden päästä,joten siihen asti olen omillani enkä voi neurologilta kysyä.Kysyin jo sen,että voiko platinapaikka irrota ja neurologi sanoi,että tuskin se irtoaa.Kiitos jos joku saman kokenut viitsii vastata.

tehdään silloin kun pienempi operaatio elikkä koilaus ei ole mahdollista. Ainakin Töölössä on aneurysmahoitaja, ehkäpä muissakin leikkaavissa sairaaloissa, joka osaa neuvoa ja saat vaihteen kautta yhteyden. Itse on osaa muuta tästä sanoa.

• koilattu
        Koilattu kirjoitti:

Enpä osaa sanoa oireista. Itsellä laitettiin koili -04 vuotamattomaan aneurysmaan.Kontrollissa -05 todettiin,että koilisilmukoiden välissä kiertää hieman verenkiertoa ja juureen syntyi hieman kaulaa. Olin ja olen edelleen oireeton,mutta vuosien saatossa riskit vuotoon kasvaa,koska aneurysmaa ei saatu aivan kokonaan "tukittua".Odotan siis klipsausta kiireettömänä. Kyse ei siis ole irtoamisesta vaan koili ikäänkuin "pakkautui" sellaiseen asentoon,että näin kävi.

Näin kuulemma joskus käy.Paljon on silti koilauksia,joiden hoitotulos on pysyvämpi. Ei siis kannata vielä murehtia kun ei tiedä kumpaan porukkaan kuulut.Odota rauhassa kontrolliasi.

Niin ja siitä klipsauksesta.Siinä laitetaan leikkauksessa pieni metallinen klipsi aneurysman juureen estämään verenkierto aneurysmassa. Nykyään laitetaan koili aina kun mahdollista,koska on potilaalle helpompi ( ei suurta leikkausta ),toipumisiaka lyhyempi ja riskit pienempiä. Klipsi laitetaan ainoastaan silloin kun koili ei tule kysymykseen tai lopputulos koilauksessa on huono.

• Koilattu
        koilattu kirjoitti:

Enpä osaa sanoa oireista. Itsellä laitettiin koili -04 vuotamattomaan aneurysmaan.Kontrollissa -05 todettiin,että koilisilmukoiden välissä kiertää hieman verenkiertoa ja juureen syntyi hieman kaulaa. Olin ja olen edelleen oireeton,mutta vuosien saatossa riskit vuotoon kasvaa,koska aneurysmaa ei saatu aivan kokonaan "tukittua".Odotan siis klipsausta kiireettömänä. Kyse ei siis ole irtoamisesta vaan koili ikäänkuin "pakkautui" sellaiseen asentoon,että näin kävi.

Näin kuulemma joskus käy.Paljon on silti koilauksia,joiden hoitotulos on pysyvämpi. Ei siis kannata vielä murehtia kun ei tiedä kumpaan porukkaan kuulut.Odota rauhassa kontrolliasi.

Niin ja siitä klipsauksesta.Siinä laitetaan leikkauksessa pieni metallinen klipsi aneurysman juureen estämään verenkierto aneurysmassa. Nykyään laitetaan koili aina kun mahdollista,koska on potilaalle helpompi ( ei suurta leikkausta ),toipumisiaka lyhyempi ja riskit pienempiä. Klipsi laitetaan ainoastaan silloin kun koili ei tule kysymykseen tai lopputulos koilauksessa on huono.

Kiitos paljon vastauksista.Säikähdin ensin,että koili voi irrota ja sitten klipsataan,jos uusintavuodosta vielä selviää hengissä.Ihmettelin,että miksi neurologi ei tästä kertonut mitään.Siitä hän kylläkin kertoi,että joskus reuna voi löystyä ja silloin lisätään platinaa.En nimittäin millään jaksaisi enää toista sav:ia käydä läpi. Mutta nyt tiedän mikä se klipsaus on ja milloin se tehdään, joten vielä kerran kiitoksia. Odottelen rauhassa ensi kesää ja jälkitarkastusta.

• sav;n saanut

eli 4.9 oli leikkaus ja päässä löytyikin 2 klipsattavaa aneurysmaa..leikkaus meni hyvin vaikka sitä alunperin pelkäsinkin tosi paljon..jälkitautina sitteen kuiteskin aivokalvontulehdus.josnka vuoksi 2viikkoa sairaalassa antibioottihoidossa..nyt kaikki muuten hyvin paistsi oikea silmä "laiskistunut..johtuu siitä kun menivät tuosta ohimosta kallon sisään ja ilmeisesti jotain silmän hermoja vähän tökkivät..mutta jälkeenpäin ajatellen taas on lisäaikaa saatu oikein ämpärikaupalla ja siitä kiitos mahtavalle lääkärille juha hernesniemelle..

• kohtalotoveri

Voi kun kiva kuulla,että kaikki sujui hyvin! Olenkin hieman jännittänyt puolestasi...
        Minä sain keskusteluajan Mika Niemelälle polille.Leikkausta suositellaan vaan hiukka pohdituttaa vielä. Tietysti se on edessä,mutta en ole ihan varma ajankohdasta...
        Koitahan nyt toipua rauhassa eläkä rehki heti liikoja!Ja toivottavasti ilmoittelet kuulumisia aina välillä.

Koska kävit hernesniemellä operoitavana,oletko kenties jostain lähettyviltä? Itse asun Espoossa.

kohtalotoveri kirjoitti:

Voi kun kiva kuulla,että kaikki sujui hyvin! Olenkin hieman jännittänyt puolestasi...
        Minä sain keskusteluajan Mika Niemelälle polille.Leikkausta suositellaan vaan hiukka pohdituttaa vielä. Tietysti se on edessä,mutta en ole ihan varma ajankohdasta...
        Koitahan nyt toipua rauhassa eläkä rehki heti liikoja!Ja toivottavasti ilmoittelet kuulumisia aina välillä.

Koska kävit hernesniemellä operoitavana,oletko kenties jostain lähettyviltä? Itse asun Espoossa.

hei vaan..asun lappeenrannass-mun käsittääkseni paikkakunnalla ei ninkään ole väliä kuka leikkaa vaan leikkaava lääkäri valitaan ehkä vain hoidon tarpeen mukaan ja minun tapauksessani olen todella onnekas että juuri hernesniemi leikkasi.nyt vaan totutellaan tähän perhe-elämään takaisin ja elämä alkaa voittamaan..

• kokenut

Olipa hyvä kuulla, että olet kunnossa. Olit ajatuksissa monasti. Vai tuli sinullekkin aivokalvontulehdus, minullahan oli ihan sama homma, vaikka siinä välissä kotiin ehdinkin ja sitten kiireellä takasin... Anna nyt itselles ja silmälle roppakaupalla aikaa ja lepoa, kaikki sujuu kyllä hyvin. Mukavaa viikonloppua !

• Elämä voittaa

Heippa helmikuussa sain sav:n klipsattu. Klipsattu Oulussa n. Kuukausi sairaalassa . Erittäin taitavat neurologit. Sen kanssa oppii elämään. Sain elämän takaisin. Kaikkea hyvää sinulle toivottaa jälleen elämässä kiinni. Nyt mennyt puoli vuotta tapahtumasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe