Lähdin hieman skeptisenä katsomaan elokuvaa 300, sillä en odottanut saavani mitään muuta kuin äijämeininkiä. Oikeassa olin. 300:n juoni on pituuteensa nähden hyvin köyhä. Tiivistettynä elokuva on seuraavanlainen: 300 Maximusta paloittelee hassun näköisiä vastustajia osiksi noin pari tuntia. Ei siinä muuta juonta ole. Jos olet nähnyt Gladiatorin, niin kuvittele sen elokuvan alussa oleva taistelukohtaus venytettynä 111 minuuttiseksi.
Hyvä on, siis äijämeininkiä,,, mutta Luoja, kuinka onnistuneesti se on tehty. Aluksi pidin jopa huvittavana sitä etnoteknorokin taustoittamaa poseerausta ja niitä "to glory"-mylväisyjä, mutta suht' nopeasti se koukuttaa ja se palvelee hyvin ohutta tarinaa,,, jolloin ei niinkään välitä tarinasta, vaan keskittyy olennaiseen päiden irroitteluun. Ei tarvitse muuta kuin unohtaa analyysit ja ajattelut. 300 on puhdasta viihdettä, jonka taustalle on vain otettu jokin historiallinen tapahtuma, jotta se tuntuisi aidommalta kuin jokin Crank.
Zack Snyder ei ole vielä todistanut olevansa uusi George A. Romero, tai uusi Ridley Scott, mutta Snyder on juuri sitä jollainen Michael Bay selkeästi haluaa olla. Tehdä popcornviihdettä niin, että se ei vaivaannuta.
Jos siis kaipaat hyvää aivot narikkaan-viihdettä, mutta haluat edes jotain laatua, niin 300 toimii. 300 on hyvin leikattu, hyvännäköinen ja vetoaa juuri siihen pieneen maitohammaspoikaan jollaisia me olimme joskus. Niin ja heterotytöt (ja homoseksuaalit), jos ei verenroiskutus ja miekkaleikit kiinnosta, niin on siinä ainakin paljon lihasta katseltavana.
Jos 300:ssa ei olisi kommenttiraitaa mukana, niin en taatusti katselisi kyseistä elokuvaa toistamiseen. Sillä se kuitenkin on pohjimmiltaan vain nätti actionmyllytys, mutta kertakatseluna se tehoaa ainakin.
Tämä on selkeästi sitä, mitä Oliver Stonen Aleksanterin olisi pitänyt olla.
Kyllä siinä tuli verenmaku suuhun.
Antaisin jopa ruhtinaalliset:
*** / *****
Ps. Mutta miksi pirussa Frank Millerin pitää tunkea joka tarinaansa niitä ihme samuraininjasotureitaan. Pahimmillaan tuloksena on Robocop 3.
300
7
943
Vastaukset
- verellä mässäilyä
ja juoni yksi totinen, pisteitä 0
- Red Baron
Hyvä leffa kaikin puolin, sarjakuvaan kannattaa tutustua kun se nyt on suomeksikin ilmestynyt.
Tuo tekotapa on aika vinkeä keinomaisemineen ja hämyineen.
Millainenkohan olisi sama leffa Gladiaattorin tekijätiimin tekemänä ja enempi realistisuutta korostavana?
300-tiimin seuraavan hankkeen pitäisi olla John Carter-leffa.Tälle tiimille homma sopisikin, voi vain kuvitella Marsin maisemia 300-tyyliin tehtynä.
THIS IS SPARTA!!!Voiko sen sievemmin leffan tiivistää?
TONIGHT WE DINE IN HELL!- Veteranfan
Petyin 300. elokuvaan,koska odotin seikkailullisempaa tyyliä Zack Snyderilta.300.elokuvan perusteella en toivo Snyderia ohjaajaksi John Carter filmatisointiin sillä Mars-kirjasarja on seikkailu tarina,eikä siihen sopisi kikkailu väkivaltaisilla yksityiskohdilla kuten elokuvassa 300. hän teki.
Visuaalista silmää toki löytyy Snyderilta tekemään vaikka millaisia fantasia leffoja,joten toivotaan John Carter projektilta hieman asiallisempaa otetta toteutukseen.Kyseessähän on kaikkien fantasia tarinoiden suunnan näyttäjä,Tarzanin kirjoittajan Edgar Rice Burroughsin Mars-sarja on ollut esikuvana lähes kaikille scifi kirjoille, mutta filmatisointia on saatu odottaa jo 80.vuotta.
- Syneus(m)
Tuokin elokuva. Jahka talvi lähenee, niin katsotaan sitten rästiin jääneet elokuvat oikein urakalla.
Heh, joku on laittanut 300 videon pätkän Opethin musalla höystettynä:
http://www.youtube.com/watch?v=bzJBuDiGpLI 300 on varmasti sellainen elokuva, jota voi huoletta sanoa väkivaltaviihteeksi. Se ei edes yritä olla mitään muuta. Silti 300 on hyvä elokuva, yksi parhaita viime aikoina näkemiäni.
Minulla oli onni etten tiennyt elokuvasta mitään ennen kuin sen näin. Saatoin sen katsoa täysin avoimin mielin. Pitkin elokuvaa koin miellyttäviä yllätyksiä, sillä elokuva tarjosi paljon yksityiskohtia, jotka olivat selvästi harkittuja ja hiottuja. Tarina itsessään on yksinkertainen ja itse asiassa elokuva on tosiaankin lähestulkoon alusta loppuun veristä taistelua.
Minulla oli toinen onnellinen lähtökohta elokuvaa kohtaan. Olin vasta lukenut Carl Grimbergin Kansojen historin osuuden Spartasta, mikä antoi minulle varsin hyvät pohjatiedot siitä kulttuurista, mistä elokuva kertoo. Tässä tullaankin elokuvan parhaisiin puoliin, sillä yksityiskohdissa elokuva oli monessa seikassa totuudenmukainen niiden tietojen suhteen, mitä Spartasta tiedetään. Jo arkkitehtuuri oli elokuvassa juuri sen mukainen, mitä muinaisesta Spartasta on meidän aikaan säilynyt tietoja. Tässä täytyy elokuvantekijöille antaa kiitosta, sillä he ovat tehneet taustakartoituksensa huolella. Sama koski aseistusta ja varusteita sekä taistelutapoja.
Tietysti elokuvan henkilöt on romantisoituja, samoin tapahtumat ja taisteluissakin on yksittäisiä tapahtumia, joilla elokuva paljastaa oman tekoaikansa. Elokuva myös tuntuu välillä siirtyvän fantasian puolelle, mikä tietyiltä osin harmittaa, sillä rahaa ja resursseja olisi ollut tehdä historiallisesti niin autenttista elokuvaa kuin mahdollista, nykytietämyksen mukaan. Sekin on hyvä muistaa, että ihmiskunnan historia on verinen. Kansoja on tuhottu ja orjuutettu niin kauan kuin historiaa tunnetaan.
Itse sanoisin elokuvasta 300, että visuaalisesti upea, tapahtumarikas, yksityiskohdissaan tarkka elokuva ajasta, jolloin Persialaiset pyrkivät valloittamaan Eurooppaa.- Xerxes
Ostin ison kasan kaikenlaisia filmejä ja tämä 300 nousi kaikkien yläpuolelle. Pathfinderin masentavan pettymyksen jälkeen teki hyvää nähdä edes jonkin verran todellista toimintaa ja oikeita sankareita. Hyvä ohjaaja kun tekee työtä sydämellä ja laittaa mukaan kunnolla tyyliä ja toimintaa niin lopputulos on väistämättä vähintäänkin kunnollinen. Mikä voisi olla parempi elokuva? No, ehkä TSH - Kuninkaan paluu, mutta kun nyt ei taideta joka päivä sellaista tehdä, niin kannattaa tyytyä siihen mitä on ja 300-elokuva on sieltä parhaimmasta päästä.
••••• - NupinNappi
Mielestäni elokuvani oli yksi parhaimmista mitä olen nähnyt. Itse olen nainen ja elokuva ei ollut pelkästään miehille.
Ei pidä ikinä mennä elokuviin skeptisenä, koska muuten jo odottaa että elokuva olisi huono ja niin se sitten varmistuu. Mutta jos ajattelee positiivisesti, niin elokuva on hyvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593275Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971020- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835