Uskonto pois koulusta ja äkkiä

John.Matrix

Uskonto pakollisena oppiaineena äkkiä pois ja kaikenmaailman ruokarukoukset, kirkossakäynnit ja virsien hoilaamiset pois. Ei olla enää 1800-luvulla. Kiitos.

42

1433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puusilima_

      täysin samaa mieltä asiasta.
      omat lapseni eivät kyllä tule osallistumaan mihinkään uskontotuntiin vaikka se olisi pakollistakin. valheita ei minun lapsilleny syötetä väkisin. ja se nykysuomen"uskonto" ON VALETTA niin pitkään kunnes joku todella todistaa sen jumalan olemassa olon.PISTE

      • järjen_ääni

        Täysin samaa mieltä :3 Taikausko pois kouluista.


      • Samaa_Mieltä

        Täysin samaa mieltä :3 Uskovaiset pois kouluista.


    • _Rausku

      Tuota noin. Esim. Yhdysvalloissa uskontoa ei opeteta kouluissa, joten nuorten tietämys uskonnoista on varsin vähäistä. Siellä myös fundamentalistiset lahkot iskevät otolliseen maaperään.

      Uskontojen historiaa, muttuvia myyttejä ja jumalkäsityksiä tulisi mielestäni opettaa koulussa. Näin tämä inhimillisen kulttuurin osa-alue olisi lapsille tuttu, ja he osaisivat myös suhteuttaa käsitteet "viimeinen tuomio", "pakanat", "synti" yms. yhteiskunnalliseen kontekstiinsa.

      Ruokarukoukset jäivät itsellinikin mieleen ärsyttävinä ja tekopyhinä. Virsiä sen sijaan tullaan hoilaamaan vielä pitkään. Osahan niistä on ihan hienon kuuloisia.

    • nakke-nakuttaja

      Paremminkin ollaan menossa noilla puheilla 1900 luvulle, kohti sosialismia ja kommunismia.

      • -.-

        Se, että uskontoa ei opetettaisi nykyisessä muodossaan ei tulisi mihinkään kommunismiin johtamaan. Uskontojen kieltäminen (tai oikeastaan tämän yrittäminen, sillä ortodoksisuutta ei ainakaan kokonaan lakkautettu Neuvostoliitossa) ei johtanut kommunismiin vaan _toisinpäin_. Ja usein vielä sanotaan ja on tutkimuksiakin tehty, että kommunismista tuli uskonto jumalineen (Stalin, Lenin, Marx..) jotai palvottiin ja pelättiin.
        Oletko kuullut syy-seuraus -suhteesta? Jos kaadan kukkaruukun maahan niin mullat leviävät ympäriinsä ja sotkevat kasvi voi kuolla (vert. tulee kommunismi ja ihmisiä kuolee ja asiat menee sekaisin ja siinä sivussa uskonnot kielletään). Jos taas laitan multaa maahan, se ei johda siihen, että kukkaruukku kaatuu (vert. uskonnonopetuksen lopettaminen nykyisessä muodossaan ei johda kommunismiin).
        Mielestäni opetuksen voisi vaihtaa yleissivistäväksi uskonnollisuuden tutkimiseksi, jossa myös kerrottaisiin pääpiirteittäin suurimpien uskontojen esim. kristinusko ja sen suurimmat muodot, islam, hindulaisuus ym. muodoista ja periaatteista.
        Kiitos.


      • Atte Ateisti

        Minulle riittää, että mennään vuoteen 1789, kun Ranskan vallankumous erotti kirkon valtiosta.

        Suomessa kun tuo on vielä 220 vuotta myöhemmin tekemättä.


      • mikäs.kiire.tässä
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Minulle riittää, että mennään vuoteen 1789, kun Ranskan vallankumous erotti kirkon valtiosta.

        Suomessa kun tuo on vielä 220 vuotta myöhemmin tekemättä.

        Kai niitä giljotiineja vielä jostain saa?


      • Samaa_Mieltä
        mikäs.kiire.tässä kirjoitti:

        Kai niitä giljotiineja vielä jostain saa?

        Kiljotiinimle ensimmäisenä Päivi räsänen koska akka on niin ärsyttävä uten vaan, sitten Timo Soini koska se on katolinen, sitten Juha Sipilä koska sen on vanhoillislestadiolainen, sityen Ben Zyskowitc koska se on hippi joku uskovainen, sitten Sauli Niinistö koska se on evankelisluterilainen, sitten Kari Mäkinen koska se on arkkipiispa, sitten.... sitten.... sitten....


    • Poison.

      ... on erityisen tärkeää, mutta tämä pitäisi tapahtua tunnustuksettomasti ja kaikkia uskontoja melkein tasapuolisesti käsitellen (ehkä pieni paino voi olla kristinuskossa sen historiallisen vaikutuksen vuoksi). Uskontojen opettaminen antaa lapsille paremmat valmiudet ymmärtää maailmaa, vapauttaa heidät kristillisestä "jos et usko tähän käristyt helvetin tulessa ikuisesti"-ajattelulta heidän huomatessaan että toisellakin tavalla ajattelevia ihmisiä on, suojelee heitä paremmin uskonnollisiin kultteihin joutumisilta (joku jo mainitsikin Yhdysvaltojen tilanteen) ja antaa noin yleensä laajemman yleissivistyksen. Uskonnot ovat aina kuuluneet ihmiskunnan historiaan, ja tulevat aina kuulumaan, ne ovat vaikuttaneet valtavasti kulttuuriimme, historiaamme, ja vaikuttavat elämäämme päivittäin. Erityisesti 2000-luvulla, jolloin kaikenlainen uskonnollinen fundamentalismi on voimissaan (esim. äärimuslimit, fundamentalistikristityt, yms.) on uskonnon opetus entistä tärkeämpää. Siihen uskonnon opetukseen vain pitäisi saada muutoksia. Pakollisten kirkossa käyntien ja vastaavien ei pitäisi kuulua kouluun.

      • eyeel

        kyllä sitä saa opettaa, ohan se mielenkiintonen aihe, mutta kaikki ruokarukoukset etc... pois

        Ja ala- asteen uskonnonopetusta saa muuttaa, se on pelkkää lässytystä jeesuksen ihmeteoista, yritetään aivopestä pikkulapsia

        http://www.religionisbullshit.com/
        siinä on hyvä nettisivu, kannattaa käydä


    • napoleon

      Minun vallankumoukseni sai aikaan hysteerisen sysäyksen pois jumalten tieltä. Minä "suuri" itse sen aikaan sain. Ilman minua ei olisi tullut Marxia, ei Engelsiä, ei Leniniä, ei sitäkään Josif Vissarionovitš Džugašviliä. Kiittäkää minun vallankumoustani te kaikki persläpeni.

      PS. Ai niin totesitkin, ettemme ole enää 1800-luvulla. Sääli kannaltanne, sillä persläpenä olemisen aika käy vähiin, kannatus romahtaa. Mikä olet vaatimaan uskonnon opetusksen lopettamista kouluissa, noilla kannatusluvuillanne. Häpeäisit edes.

      • Atte Ateisti

        Joskus paras tapa hävittää vihollinen on mennä sen mukaan.

        Siispä sen sijaan, että vaatisin uskonnonopetusta poistettavaksi kouluista, vaadin, että sitä on oltava tarjolla kaikille eri uskontokuntien edustajille tasapuolisesti.

        Muslimeille omat uskontotunnit, juutalaisille omansa. Buddhalaiset ja hindut saakoon hekin oman opetuksensa. Eri kristilliset kirkkokunnat eivät liioin voi jakaa samoja uskontotunteja, ortodokseille, katolilaisille ja protestanteille pitää olla omat uskontotunnit. Vakaumuksellisille ateisteille pitää olla vaikka marxilaisen ajattelun tunnit.

        Näiden tunnustuksellisten tuntien lisäksi kaikille pitää tarjota erillistä tunnustuksetonta "uskontotietoa", jossa annetaan historia- ja sisältökatsaus muiden uskontokuntien ja uskonnottomien maailmankuvasta. Tietenkin tasapuolisesti ketään suosimatta.

        Koska muslimeilla on päivittäiset rukoushetkensä vaadin että myös kristityille järjestetään sellaiset tarvittavine kappeleineen. Tuon ajan kirkkoon kuulumattomat viettävät koulun kirjastossa ja lukevat Marxia.

        Ja tämän jälkeen koko koulupäivä onkin jo silkkaa erilaisten uskontotuntien sekamelskaa. Päteviä opettajia ei saada mistään ja oppilaiden koulupäivä on yhtä tilkkutäkkiä, kun aina on joku jollain uskontotunnilla poissa muusta opetuksesta.

        Harvinaisemman uskonnonopettajan löytyminen esim. bahai-uskonharjoittajille ja wiccalaisille pitää tarvittaessa varmistaa vaikka lähikaupungista välimatkoista piittaamatta. Tämä kaikki uskonnonopetuksen tasavertaisuuden nimissä.

        Sori vaan, mutta kristillistä yhtenäiskulttuuria Suomessa ei enää ole. Ehkä viimeksi 1700-luvulla sellainen oli, ja 1800-luvulla maaseudulla, mutta ei silloinkaan enää Helsingin tai Turun kaltaisissa kaupungeissa.


      • SemiSeppä
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Joskus paras tapa hävittää vihollinen on mennä sen mukaan.

        Siispä sen sijaan, että vaatisin uskonnonopetusta poistettavaksi kouluista, vaadin, että sitä on oltava tarjolla kaikille eri uskontokuntien edustajille tasapuolisesti.

        Muslimeille omat uskontotunnit, juutalaisille omansa. Buddhalaiset ja hindut saakoon hekin oman opetuksensa. Eri kristilliset kirkkokunnat eivät liioin voi jakaa samoja uskontotunteja, ortodokseille, katolilaisille ja protestanteille pitää olla omat uskontotunnit. Vakaumuksellisille ateisteille pitää olla vaikka marxilaisen ajattelun tunnit.

        Näiden tunnustuksellisten tuntien lisäksi kaikille pitää tarjota erillistä tunnustuksetonta "uskontotietoa", jossa annetaan historia- ja sisältökatsaus muiden uskontokuntien ja uskonnottomien maailmankuvasta. Tietenkin tasapuolisesti ketään suosimatta.

        Koska muslimeilla on päivittäiset rukoushetkensä vaadin että myös kristityille järjestetään sellaiset tarvittavine kappeleineen. Tuon ajan kirkkoon kuulumattomat viettävät koulun kirjastossa ja lukevat Marxia.

        Ja tämän jälkeen koko koulupäivä onkin jo silkkaa erilaisten uskontotuntien sekamelskaa. Päteviä opettajia ei saada mistään ja oppilaiden koulupäivä on yhtä tilkkutäkkiä, kun aina on joku jollain uskontotunnilla poissa muusta opetuksesta.

        Harvinaisemman uskonnonopettajan löytyminen esim. bahai-uskonharjoittajille ja wiccalaisille pitää tarvittaessa varmistaa vaikka lähikaupungista välimatkoista piittaamatta. Tämä kaikki uskonnonopetuksen tasavertaisuuden nimissä.

        Sori vaan, mutta kristillistä yhtenäiskulttuuria Suomessa ei enää ole. Ehkä viimeksi 1700-luvulla sellainen oli, ja 1800-luvulla maaseudulla, mutta ei silloinkaan enää Helsingin tai Turun kaltaisissa kaupungeissa.

        Lisätään tähän, että valtion tulee antaa kaikkien uskonsuuntausten verottaa jäseniään ja yrittäjiä sekä hoitaa hautauspalvelut.

        Ei helkutti. Demokratia pois ja teokratia tilalle.


      • SemiSeppä

        Euroopassa ei ollut niin yhtenäinen kristillinen kulttuuri kuin annetaan ymmärtää. Esim. 1800 luvulla seurustelu, kihlautuminen ja naimisiin meno tapahtui vanhojen kansantapojen mukaan.
        Vanhemmat ja etenkin mies pyrki vaikuttamaan, että hänen lapsensa meni "hyviin" naimisiin. Raha ja maine oli vaikuttimena. Vihkiminen tapahtui yksinkertaisesti kylällä sukulaisten keskellä ja häitä vietettiin muutama päivä. Jälkeenpäin pariskunta marssi kirkkoon, jossa pappi "siunasi" avioliiton kristillisten tapojen mukaan. Usein miten kirkollinen vihkiminen oli vain sitä mitä viranomaiset vaativat.

        Tietenkin kristinusko vaikutti varmaankin enemmän ja vähemmän jokaisen elämään. Enemmän kuitenkin, kuin tänä päivänä.

        Yllä oleva kuvaus avioliittoon astumisesta on Ranskasta, mutta näin meneteltiin myös Saksassa tai saksalaisissa ruhtinaskunnissa.

        Kristillisyys oli yläluokan elämäntapaan enemmän kuuluva sekä tietenkin pappien - kirkko halusi luonnollisesti, että se oli varteenotettava tekijä ja "liittoutui" aateliston ja hallitsijoiden kanssa. Raha ja valta ratkaisee paljon.

        Porvareiden rikastuessa he jäljittelivät aateliston tapoja ja näin tuli myös porvareille kristilliset tavat tärkeiksi.

        Aatelisto, papit ja porvarit olivat sitä koulutetuinta väkeä. He osasivat lukea ja kirjoittaa, joten ei ole ihme, että se mitä luemme tänä päivänä näiden ihmisten elämästä kertoo lähes kokonaisuudessaan siitä minkälaiset käsitykset olivat rikkailla ja koulutetuilla.


      • Poison.
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Joskus paras tapa hävittää vihollinen on mennä sen mukaan.

        Siispä sen sijaan, että vaatisin uskonnonopetusta poistettavaksi kouluista, vaadin, että sitä on oltava tarjolla kaikille eri uskontokuntien edustajille tasapuolisesti.

        Muslimeille omat uskontotunnit, juutalaisille omansa. Buddhalaiset ja hindut saakoon hekin oman opetuksensa. Eri kristilliset kirkkokunnat eivät liioin voi jakaa samoja uskontotunteja, ortodokseille, katolilaisille ja protestanteille pitää olla omat uskontotunnit. Vakaumuksellisille ateisteille pitää olla vaikka marxilaisen ajattelun tunnit.

        Näiden tunnustuksellisten tuntien lisäksi kaikille pitää tarjota erillistä tunnustuksetonta "uskontotietoa", jossa annetaan historia- ja sisältökatsaus muiden uskontokuntien ja uskonnottomien maailmankuvasta. Tietenkin tasapuolisesti ketään suosimatta.

        Koska muslimeilla on päivittäiset rukoushetkensä vaadin että myös kristityille järjestetään sellaiset tarvittavine kappeleineen. Tuon ajan kirkkoon kuulumattomat viettävät koulun kirjastossa ja lukevat Marxia.

        Ja tämän jälkeen koko koulupäivä onkin jo silkkaa erilaisten uskontotuntien sekamelskaa. Päteviä opettajia ei saada mistään ja oppilaiden koulupäivä on yhtä tilkkutäkkiä, kun aina on joku jollain uskontotunnilla poissa muusta opetuksesta.

        Harvinaisemman uskonnonopettajan löytyminen esim. bahai-uskonharjoittajille ja wiccalaisille pitää tarvittaessa varmistaa vaikka lähikaupungista välimatkoista piittaamatta. Tämä kaikki uskonnonopetuksen tasavertaisuuden nimissä.

        Sori vaan, mutta kristillistä yhtenäiskulttuuria Suomessa ei enää ole. Ehkä viimeksi 1700-luvulla sellainen oli, ja 1800-luvulla maaseudulla, mutta ei silloinkaan enää Helsingin tai Turun kaltaisissa kaupungeissa.

        ... niin noinhan se onkin. Olen jostain saanut käsityksen, että jos koulussa on tietty määrä tiettyyn uskontokuntaan kuuluvaa oppilasta, koulu on velvollinen järjestämään heille uskonnonopetuksen. Itselläni on myös hämärä muistikuva että aikoinaan piti ruksailla lappuihin asiaa koskien ev.lut/ort.

        Joku voi korjata jos menee väärin, en todellakaan ole varma tuosta.


    • pointt

      Uskonnoista kertominen sattuu kuulumaan sarjaan "yleissivistävä". Jos jotain "jumalia" diggailee yli miljardi ihmistä niin siitä on kerrottava vähintään yleissivistyksen vuoksi.

      • Ateisti Atte

        Mutta ei paljoa kuullut kuin Jeesuksen ihmeteoista 9 vuotta...

        Jotenkin oli päässyt unohtumaan ristiretket jne. ja mitä silloin tapahtui.
        "Noitavainot" jne.

        Virallisestihan kaikki meni suurinpiirtein näin "Kristinusko tuli Suomeen" ja kaikilla oli kivaa...


      • pointt
        Ateisti Atte kirjoitti:

        Mutta ei paljoa kuullut kuin Jeesuksen ihmeteoista 9 vuotta...

        Jotenkin oli päässyt unohtumaan ristiretket jne. ja mitä silloin tapahtui.
        "Noitavainot" jne.

        Virallisestihan kaikki meni suurinpiirtein näin "Kristinusko tuli Suomeen" ja kaikilla oli kivaa...

        "Virallisestihan kaikki meni suurinpiirtein näin "Kristinusko tuli Suomeen" ja kaikilla oli kivaa."

        Niin. Jos nyt vertaillaan meininkiä muihin maihin niin ei tuo "virallinen" hirveän hakusessa ole (suhteessa). Mitä tulee ristiretkiin niin niitä käsiteltiin omana peruskouluaikanani mutta noitavainot jätettiin vähemmälle (muistaakseni).


      • uskonmies
        Ateisti Atte kirjoitti:

        Mutta ei paljoa kuullut kuin Jeesuksen ihmeteoista 9 vuotta...

        Jotenkin oli päässyt unohtumaan ristiretket jne. ja mitä silloin tapahtui.
        "Noitavainot" jne.

        Virallisestihan kaikki meni suurinpiirtein näin "Kristinusko tuli Suomeen" ja kaikilla oli kivaa...

        että lapsille opetetaan mitä heidän vanhempiensa elämänkatsomus pitää sisällään. Siis kristittyjen lapsille kerrotaan minkälaiseen Jumalaan heidän vanhempansa uskovat.


      • Meikku-matelija
        uskonmies kirjoitti:

        että lapsille opetetaan mitä heidän vanhempiensa elämänkatsomus pitää sisällään. Siis kristittyjen lapsille kerrotaan minkälaiseen Jumalaan heidän vanhempansa uskovat.

        Vanhemmat voivat kyllä kertoa lapsilleen, mihin he uskovat, siihen ei tarvita veromarkkoja ja oppitunteja. Opetettavien asioiden määrä lisääntyy jatkuvasti ja oppilaiden työtuntimääärää ei ole syytä lisätä. Nyt olisikin järkevä vapauttaa oppitunteja uskonnosta, joka ei mielestäni kuulu lainkaan kouluun. Kirkkoreissut kannattaisi muuttaa likuntapäiviksi, koska nuorison terveys on vaarassa rapistua vähentyneen liikkumisen vuoksi. Mitä kulttuurin ja historian osuuteen tulee, niin kirkkotaide ja arkkitehtuuri kuuluvat luontevasti taidehistoriaan ja kirkkohistoria voidaan käsitellä osana yleistä historiaa. Jos joku haluaa, niin uskonnolliset yhteisöthän voisivat pitää vapaaehtoisia itse kustantamiaan Raamattu- ja Jeesus-kerhoja.


      • Atte Ateisti
        uskonmies kirjoitti:

        että lapsille opetetaan mitä heidän vanhempiensa elämänkatsomus pitää sisällään. Siis kristittyjen lapsille kerrotaan minkälaiseen Jumalaan heidän vanhempansa uskovat.

        Outo oletus.

        Esimerkiksi vanhempani ovat kirkon jäseniä (liian laiskoja eroamaan), mutta mahdoton sanoa että he johonkin uskoisivat tai että koulun uskonnonopettaja voisi minulle vanhempieni uskoa/uskomattomuutta tulkita.


      • uskonmies
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Outo oletus.

        Esimerkiksi vanhempani ovat kirkon jäseniä (liian laiskoja eroamaan), mutta mahdoton sanoa että he johonkin uskoisivat tai että koulun uskonnonopettaja voisi minulle vanhempieni uskoa/uskomattomuutta tulkita.

        Ope kertoo faktatietoja siitä mihin kristinuskossa uskotaan. Esimerkiksi se on fakta, että kristinuskossa uskotaan Jeesuksen ylösnousemukseen.

        Opesi siis kertoo faktoja jotka liittyvät siihen uskonnolliseen yhteisöön johon vanhempasi vapaaehtoisesti kuuluvat. Tämän isäksi vanhempasi haluavat, että sinulle opetataan näitä oppeja, muuten sinulle opetettaisiin ateistista elämänkatsomusta ET:n tunneilla.


      • uskonmies
        Meikku-matelija kirjoitti:

        Vanhemmat voivat kyllä kertoa lapsilleen, mihin he uskovat, siihen ei tarvita veromarkkoja ja oppitunteja. Opetettavien asioiden määrä lisääntyy jatkuvasti ja oppilaiden työtuntimääärää ei ole syytä lisätä. Nyt olisikin järkevä vapauttaa oppitunteja uskonnosta, joka ei mielestäni kuulu lainkaan kouluun. Kirkkoreissut kannattaisi muuttaa likuntapäiviksi, koska nuorison terveys on vaarassa rapistua vähentyneen liikkumisen vuoksi. Mitä kulttuurin ja historian osuuteen tulee, niin kirkkotaide ja arkkitehtuuri kuuluvat luontevasti taidehistoriaan ja kirkkohistoria voidaan käsitellä osana yleistä historiaa. Jos joku haluaa, niin uskonnolliset yhteisöthän voisivat pitää vapaaehtoisia itse kustantamiaan Raamattu- ja Jeesus-kerhoja.

        Uskonnon opetus on ns. tunnustuksetonta, eli siinä keskitytään kristinuskon yhteydessä faktoihin. Kaikki vanhemmat eivät ole tietoisia kaikista faktoista mitä siihen uskoon johon he ovat sitoutuneet kuuluu. Lisäksi vanhemmilla ei ole tänä päivänä muutenkaan aikaa lapsilleen, kun nykyisin pitää pystyä toteuttamaan itseään.


      • hjj
        uskonmies kirjoitti:

        Uskonnon opetus on ns. tunnustuksetonta, eli siinä keskitytään kristinuskon yhteydessä faktoihin. Kaikki vanhemmat eivät ole tietoisia kaikista faktoista mitä siihen uskoon johon he ovat sitoutuneet kuuluu. Lisäksi vanhemmilla ei ole tänä päivänä muutenkaan aikaa lapsilleen, kun nykyisin pitää pystyä toteuttamaan itseään.

        vanhempien pätevyydellä? Entä kristinuskon faktoilla? Tuo nyt on melko naurettavaa perustella uskonnon kouluopetusta sillä, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen.


      • hjj
        uskonmies kirjoitti:

        Ope kertoo faktatietoja siitä mihin kristinuskossa uskotaan. Esimerkiksi se on fakta, että kristinuskossa uskotaan Jeesuksen ylösnousemukseen.

        Opesi siis kertoo faktoja jotka liittyvät siihen uskonnolliseen yhteisöön johon vanhempasi vapaaehtoisesti kuuluvat. Tämän isäksi vanhempasi haluavat, että sinulle opetataan näitä oppeja, muuten sinulle opetettaisiin ateistista elämänkatsomusta ET:n tunneilla.

        tuollaista soopaa pitäisi kouluissa opettaa. Ei siellä mitään vanhoista suomalaisista uskonnoistakaan kerrota. On siinä muksu ihmeissään useimmiten, kun täysipäisenä pitämänsä uskonnonope kertoo faktana, että jeesus nousi taivaisiin.


      • Atte Ateisti
        uskonmies kirjoitti:

        Ope kertoo faktatietoja siitä mihin kristinuskossa uskotaan. Esimerkiksi se on fakta, että kristinuskossa uskotaan Jeesuksen ylösnousemukseen.

        Opesi siis kertoo faktoja jotka liittyvät siihen uskonnolliseen yhteisöön johon vanhempasi vapaaehtoisesti kuuluvat. Tämän isäksi vanhempasi haluavat, että sinulle opetataan näitä oppeja, muuten sinulle opetettaisiin ateistista elämänkatsomusta ET:n tunneilla.

        Mistäs se opettaja tietää miten vanhempani uskovat?

        Ehkä ensin sen opettajan tunneille pitäisikin laittaa vanhempani, jotta heille opetettaisin kristinuskon perusteet, jotta he osaisivat sitten vaatia sitä 1:1 lapsilleen opetettavaksi?

        Entä jos toinen vanhemmistani on ateisti?

        Miten koulun opetussuunnitelma takaa, että saan opetusta myös ateismissa?


      • uskonmies
        hjj kirjoitti:

        vanhempien pätevyydellä? Entä kristinuskon faktoilla? Tuo nyt on melko naurettavaa perustella uskonnon kouluopetusta sillä, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen.

        "vanhempien pätevyydellä?"

        Pedagogisia taitoja ja oppineisuutta teologiassa/uskontotieteissä.

        "Entä kristinuskon faktoilla?"

        Niitä asioita joita kristilliseen uskoon liittyy.

        "Tuo nyt on melko naurettavaa perustella uskonnon kouluopetusta sillä, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen."

        Jos se on naurettavaa niin, miksei sitten vanhemmilla löydy aikaa opettaa lapsilleen kaikki kouluaineet? Kyllähän sitä aina aikaa löytyy sellaiset 30 tuntia opetusta 20 tuntia tuntien valmisteluja varten per viikko.


      • uskonmies
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Mistäs se opettaja tietää miten vanhempani uskovat?

        Ehkä ensin sen opettajan tunneille pitäisikin laittaa vanhempani, jotta heille opetettaisin kristinuskon perusteet, jotta he osaisivat sitten vaatia sitä 1:1 lapsilleen opetettavaksi?

        Entä jos toinen vanhemmistani on ateisti?

        Miten koulun opetussuunnitelma takaa, että saan opetusta myös ateismissa?

        "Mistäs se opettaja tietää miten vanhempani uskovat? "

        On melko todennäköistä, että vanhempasi on kristittyjä varsinkin jos he ovat laittaneet sinut oppimaan kristillistä oppia.

        "Ehkä ensin sen opettajan tunneille pitäisikin laittaa vanhempani, jotta heille opetettaisin kristinuskon perusteet, jotta he osaisivat sitten vaatia sitä 1:1 lapsilleen opetettavaksi? "

        Epäilen vahvasti, että vanhempasi tuntevat kristinuskon ainakin pääpiirteittäin ja ovat sitä mieltä sen tunteminen on heidän lapselleenkin hyväksi.

        "Miten koulun opetussuunnitelma takaa, että saan opetusta myös ateismissa? "

        Käsittääkseni ET:ssä opetetaan uskonnotonta elämänkatsomusta. Olen itse tutustunut seuraavaan materiaaliin:

        http://www.dlc.fi/~etkirja/

        Tästä olen saanut vaikutelman, että ET:ssä painotetaan tieteellitä maailmankuvaa, eikä missään määrin uskonnollista elämänkatsomusta.


      • Nimetön
        uskonmies kirjoitti:

        "vanhempien pätevyydellä?"

        Pedagogisia taitoja ja oppineisuutta teologiassa/uskontotieteissä.

        "Entä kristinuskon faktoilla?"

        Niitä asioita joita kristilliseen uskoon liittyy.

        "Tuo nyt on melko naurettavaa perustella uskonnon kouluopetusta sillä, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen."

        Jos se on naurettavaa niin, miksei sitten vanhemmilla löydy aikaa opettaa lapsilleen kaikki kouluaineet? Kyllähän sitä aina aikaa löytyy sellaiset 30 tuntia opetusta 20 tuntia tuntien valmisteluja varten per viikko.

        sillä opetus on koulun tehtävä. Uskonto on aivan eri asia kuin matematiikka tai vaikkapa äidinkieli. Lähdet nyt vähän typerälle inttämisen linjalle tuossa uskonkiihkossasi.


      • uskonmies
        Nimetön kirjoitti:

        sillä opetus on koulun tehtävä. Uskonto on aivan eri asia kuin matematiikka tai vaikkapa äidinkieli. Lähdet nyt vähän typerälle inttämisen linjalle tuossa uskonkiihkossasi.

        Puhun seuraavaksi pelkästään kristinuskon opetuksen puolesta. Tässä perusteluja sen yleissivistävyyden puolesta ja siitä miksi sitä kannattaa opettaa niille joiden vanhemmat sitä haluavat.

        1) Kristinusko on oleellinen osa maamme historiaa ja kulttuuria.
        2) Kristittyjä on paitsi maassamme niin myös maailmalla hyvin paljon. Suurimman osan kristittyjen elämää heidän uskontonsa koskettaa ainakin jollakin lailla, kuten kirkkohäät, kaste, hautajaiset jne. Siis se on oleellinen osa suuren osan maailmanväestön elämää.
        3) Jos jollekin lapselle opetetaan kristinuskoa, niin todennäköisesti se koskettaa myös hänen perheensä elämää. Miksi muuten lapsen vanhemmat olisivat halunneet lapselleen opetettavan kristinuskoa


      • Jumalan Moraalinvartija
        uskonmies kirjoitti:

        Puhun seuraavaksi pelkästään kristinuskon opetuksen puolesta. Tässä perusteluja sen yleissivistävyyden puolesta ja siitä miksi sitä kannattaa opettaa niille joiden vanhemmat sitä haluavat.

        1) Kristinusko on oleellinen osa maamme historiaa ja kulttuuria.
        2) Kristittyjä on paitsi maassamme niin myös maailmalla hyvin paljon. Suurimman osan kristittyjen elämää heidän uskontonsa koskettaa ainakin jollakin lailla, kuten kirkkohäät, kaste, hautajaiset jne. Siis se on oleellinen osa suuren osan maailmanväestön elämää.
        3) Jos jollekin lapselle opetetaan kristinuskoa, niin todennäköisesti se koskettaa myös hänen perheensä elämää. Miksi muuten lapsen vanhemmat olisivat halunneet lapselleen opetettavan kristinuskoa

        Tilalle tulkoon kulttuuri- ja uskontotieto, jossa opetettaisiin eri kulttuureita, ja niihin kuuluvia uskontoja.

        (En ole lukenut ketjua sen kummemmin, ties vaikka olisi jo ehdotettu samaa)


      • Meikku-matelija
        Jumalan Moraalinvartija kirjoitti:

        Tilalle tulkoon kulttuuri- ja uskontotieto, jossa opetettaisiin eri kulttuureita, ja niihin kuuluvia uskontoja.

        (En ole lukenut ketjua sen kummemmin, ties vaikka olisi jo ehdotettu samaa)

        Erilaisten kulttuurien ja uskontojen tuntemus on varsin tarpeellista yleissivistystä. Ihmiset matkustavat paljon, ja on hyvä tuntea toisenlaisessa kulttuuriympäristössä eläneiden arvomaailmaa, jotta vuorovaikutus sujuisi positiivisessa ja kunnioittavassa hengessä. Koulun uskonnon opetuksessa tuhlataan tarpeettomasti aikaa lähi-idän paimentolaisten ihmeellisiin seikkailuihin. Ehkä uskonnon opetus on kehittynyt minun kouluajoistani, en tiedä. Omassa muistissani ainakin on täysin tarpeetonta tarinaa juutalaisen heimon todennäköisesti fiktiivisistä henkilöistä ja heidän puuhistaan muutama tuhat vuotta sitten. Senkin koulutyön olisi voinut kohdistaa tarkoituksenmukaisempiin asioihin.


    • panteisti

      tasapuolista elämänkatsomustietoa. Ihmisillä on oltava uskonnoista riittävät perustiedot, muuten joudutaan jenkkilän tilanteeseen jossa kuka tahansa tarpeeksi karismaattinen saarnamies saa vakuutettua tietämyksestä osattoman yleisönsä.

      • Meikku-matelja

        Siitähän oli tiedelehdessäkin. Enpä ollut sitä ennen tuotakaan näkökulmaa tullut ajatelleeksi. Jos ei ymmärrä uskontoja ja uskonnollisuutta, on vaara, että ihminen uskoo kaiken, mitä uskonnon nimissä kerrotaan, ja pahimmassa tapauksessa jopa pitää uskonnon selityksiä asioille tieteen veroisina tulkintoina.

        Muutan sen verran kantaani uskonnon poistamisesta, että riittävä määrä uskonnon ymmärtämisen työkaluja pitää koulussa antaa. Kun lähi-idän paimentolaisten ihmeelliset seikkailut jätetään pois, niin sitä elämänkatsomus/uskontotietoa ei tarvitse enää jauhaa koko yleissivistävän kouluopetuksen ajan, niinkuin nykyistä uskonto-oppiainetta.


    • agnostikko___

      Uskonto on pakollinen vain kirkkoon kuuluville. Nuoret, jotka ei voi erota voi yleensä valita elämänkatsomustiedon, kai? Kirkkoonkaan ei tarvi mennä jos ilmoittaa asiasta.
      Ruokarukouksia on ala-asteilla, eikä nekään aina ole uskonnollisia (meillä esim. oli vain laulu ja sitten pieni "siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme, Aamen").
      Minusta edes jonkinlainen uskonnonopetus olisi ihan ok. Filosofia ja elämänkatsomustietoo voisi lisätä..

    • uskonnon opetus

      pitäisi olla valinnaisaine, jos sitä nyt siellä välttämättä halutaan "opettaa". Niitähän koulussa muutenkin riittää, ainakin yläasteella.

      En minä voi pakottaa lastani esimerkiksi valinnaiselle kuvaamataidon tunneille, jos hän haluaa valinnaisen liikunnan. Miksi vanhemmat siis voivat pakottaa lapsensa uskontotunneille? Outoa!!!

      • agnostikko___

        Jos kuuluu kirkkoon niin uskonto on pakollinen aine, jos ei, niin elämänkatsomustieto, siksi varmaan että edes jotain pittä lapsille opettaa uskonnoista.
        On kyllä silti vähän outoa, että pakollista filosofiaa on tosi vähän ja pakollista uskontoa enemmän..


    • olemme kristilinen maa,haluttee tai ette,mutta kristiliset arvot on ollut tämän maan yksi peruspilareita,Aamen.

      • Nimetön

        kristillinen maa. Jotkut suomalaiset sitä ovat, tai ovet ainakin olevinaan. Kirkolla on vankka asema Suomessa, koska se on ollut vielä nykyäänkin hyvä lobbaamaan aatettaan, katsos kun bisnes on bisnestä.

        Joopa joo, Raamatusta ne kristilliset arvot löytyvät tappamisineen kaikkineen.


      • ghf9

        Ns. "kristilliset arvot" ovat järjestään lainatavaraa aikaisemmilta ajattelijoilta, syntyneet jo paljon ennen kuin Aatamil' ol' Eevasta tietookaan.

        Uskovaiset on kovia varastamaan, ottamaa toisille kuuluvan kunnian itselleen.


    • hästochmänniska

      Juuri tänään uutisoitiin että Suomessa koululaisten matematiikan ja luonnontieteen osaaminen on heikentynyt ja Suomi tippunut alaspäin eri maiden vertailussa. Ei ihme kun aikaa hukataan siihen että ussantunteja on niin peevelisti, ja uskoakseni vielä huonoin, tai miten päin sen kukakin mieltää, tuloksin. Ei taida paljon jäädä keskimäärin oppilaan päähän ussantunneita. Joilla jo uskonvakaumus olemassa, saatta jotain jäädäkin mieleen, tosin he saattavat opiskella rusinat pullasta metodilla - sivuutetaan se mikä ei vastaa omaa (vanhempiensa?) vakaumusta.

      Samoin taitaa olla tuloksellisuuden suhteen ruotsin kielenkin osalta. Pakkoruotsista huolimatta suomalaiset osaavat ruotsia keskimäärin kehnosti. Kun kuuntelee esim. vaaratiedotuksia YLE:n Radio Suomessa, niin kyllä niiden tankkaaminen ruotsiksi on aika kauheaa kuunneltavaa.

      Kyse sentään toimittajista joiden luulisi olevan keskimääräistä kiinnostuneempia kieliasioista, mutta ei edes valmiin ruotsinkielisen tekstin lukeminen/lausuminen suju edes joten kuten hyvin, korkeintaan vähän sinne päin.

      (Mm. Hästholmen lausuttiin suomalaisittain kuten kirjoitetaan hästholmen eikä hestholmen. Ja sanojen painotukset ihan pielessä - antaa vaikutelman että toimittaja ei edes ymmärrä lukemaansa. Jos joku jekkuilija kirjoittaisi ruotsinkieliseen versioon tiedotteesta vaikkapa jotain rivoa, niin toimittaja tankkasi sen iloisen tietämättömänä eetteriin.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe