Kävin ottamassa kylmät tyypit Avengerista ja prosyyrikin tarttui mukaan. Hämmästyksekseni huomasin että teknisiä tietoja oli pantattu oikein urakalla. Vain keskikulutus 7,8l oli mainittu ja tuo vaikutti ihan asialliselta mutta miten lienee käytännössä? Edes Tuulilasin autosivuilta ei löydy muita lukemia.
Eikö tuo 2.0l kone ole sama kuin Caliberissa ja sen spekseissä herätti melkoista hämmästystä ilmoitetun tehon, suorituskyvyn ja kulutuksen epäsuhta. 2.0l 150hv koneen kiihtyvyys näytti samalta mihin on totuttu tuon kokoluokan farkuissa 1,6l koneen yhteydessä mutta kulutus olikin peräisin kutoskoneesta.
Koeajoissa ja testeissä on sittemmin vahvistunut se että näin tosiaan on Caliberin tapauksessa mutta onko Avenger parempi?
Avengerin tekniset tiedot?
7
1480
Vastaukset
- löytyy!
Kyllä löytyy ihan dodge.fi-sivuilta. Valitse sivun yläreunasta "Avenger", seuraavalta sivulta "Tarkemmat tiedot" ja sitten avautuvasta ikkunasta "Lataa tekniset tiedot". Selaimesi saattaa tosin estää pop-up-ikkunan aukeamisen. Tässä myös suora linkki: http://www.dodgeavenger.fi/07avenger/pdf/avenger_tekniikkatiedot_20070521.pdf
Caliberissa on muuttuvavälityksinen CVT-vaihteisto, Avengerissa normaali automaatti. Tämä selittänee ainakin osan Caliberin huonommasta suorituskyvystä ja polttoainetaloudesta.- nyt löytyi
Suorituskyky alkaa selittyä kun katsoo auton painoa. 2.0l koneella ja manuaalillakin tuolla on massaa puolitoista tonnia!
Siihen nähden kulutusta ja kiihtyvyyttä voisi pitää ihan asiallisia vaikka tehoa on 156hv mikä on ihan kiitettävästi parilitraisesta 95 oktaanisella. Hyvä detalji sekin että tuo on ketjukone mitä myyjä ei tajunnut mainostaa.
Katsoin nimenomaan manuaalia, en automaagia ja juuri siksi kaliiperin suorituskyky ja kulutus eivät tuntuneet olevan alkuunkaan linjassa auton kokoluokkaan ja tehoon. Saman havainnon ovat tehneet myös autolehdet testeissään.
Avengerin arvot sen sijaan ovat ihan mittojen mukaiset. Ainoa miinus tuli siitä että takapenkki ja etenkin takaluukku ei vastaa alkuunkaan eurooppalaisten 4,85-metristen sedanien lukuja. Jalkatilaa kyllä löytyi takaakin kivasti. - Nimetön
nyt löytyi kirjoitti:
Suorituskyky alkaa selittyä kun katsoo auton painoa. 2.0l koneella ja manuaalillakin tuolla on massaa puolitoista tonnia!
Siihen nähden kulutusta ja kiihtyvyyttä voisi pitää ihan asiallisia vaikka tehoa on 156hv mikä on ihan kiitettävästi parilitraisesta 95 oktaanisella. Hyvä detalji sekin että tuo on ketjukone mitä myyjä ei tajunnut mainostaa.
Katsoin nimenomaan manuaalia, en automaagia ja juuri siksi kaliiperin suorituskyky ja kulutus eivät tuntuneet olevan alkuunkaan linjassa auton kokoluokkaan ja tehoon. Saman havainnon ovat tehneet myös autolehdet testeissään.
Avengerin arvot sen sijaan ovat ihan mittojen mukaiset. Ainoa miinus tuli siitä että takapenkki ja etenkin takaluukku ei vastaa alkuunkaan eurooppalaisten 4,85-metristen sedanien lukuja. Jalkatilaa kyllä löytyi takaakin kivasti.Olen nyt ajanut 2,4l automaatti Avengerilla 3 vkoa ja n 2000 km. Maantiekeskikulutus on 7,1 l . Kaupungissa vie vähän yli 10 litraa.
- aika alakanttiin
Nimetön kirjoitti:
Olen nyt ajanut 2,4l automaatti Avengerilla 3 vkoa ja n 2000 km. Maantiekeskikulutus on 7,1 l . Kaupungissa vie vähän yli 10 litraa.
Melkoinen tekijä olet jos noihin kulutuksiin pääset. Ilmeisesti kaupunkiajosi on ihan jotain muuta kuin mitä täällä kehä III:n sisällä harrastetaan.
Avengerille on luvattu 12,4l kaupunkiin mikä kuulostaa lähes taloudelliselta 1,6 tonniselle 2,4l automaagivaihteiselle autolle mutta maantiekulutus on ällistyttävän alhainen eli 6,9l jos jostain vain löytyy autiota vaakasuoraa tietä jossa voi ajaa tasaista 90km/h nopeutta.
Useamman auton kokemuksella voisin tuosta päätellä että täällä pk-seudulla kaupunkikulutus on luvattua luokkaa eli 12l päälle mutta maantieajo tulee viemään n. 3l luvattua enemmän.
Minulla kun maantieajo on joko 130-140km/h matka-ajoa moottoritiellä tai sitten 100-110km/h nopeutta pääteillä rekkoja ja asuntoautoja jatkuvasti ohitellen. - Nimetön
aika alakanttiin kirjoitti:
Melkoinen tekijä olet jos noihin kulutuksiin pääset. Ilmeisesti kaupunkiajosi on ihan jotain muuta kuin mitä täällä kehä III:n sisällä harrastetaan.
Avengerille on luvattu 12,4l kaupunkiin mikä kuulostaa lähes taloudelliselta 1,6 tonniselle 2,4l automaagivaihteiselle autolle mutta maantiekulutus on ällistyttävän alhainen eli 6,9l jos jostain vain löytyy autiota vaakasuoraa tietä jossa voi ajaa tasaista 90km/h nopeutta.
Useamman auton kokemuksella voisin tuosta päätellä että täällä pk-seudulla kaupunkikulutus on luvattua luokkaa eli 12l päälle mutta maantieajo tulee viemään n. 3l luvattua enemmän.
Minulla kun maantieajo on joko 130-140km/h matka-ajoa moottoritiellä tai sitten 100-110km/h nopeutta pääteillä rekkoja ja asuntoautoja jatkuvasti ohitellen.No pitää vähä täsmentää sitte. Tuo kaupunkikulutus on minustakin aika suhteellinen käsite. Tässä keskikokoisessa kaupungissa missä asun, ei tarvitse ajaa niin epätaloudellisella tyylillä kuin kehä 3 sisällä. Voisi puhua enemmänkin taajama ajosta. 10 ja 11 litran välillä avenger jokatapauksessa tuossa ajossa vienyt.
Maantie ajolla en tarkoita sitä, että olisin koko ajan ohittelemassa, vaan ihan tavallista nopeusrajoitusten mukaan muun liikenteen tahdissa ajamista. Ohitukset nostavat kulutusta paljonkin, varsinkin jos sitä tekee jatkuvasti.
Avengerin kokoisella autolla ajotyyli vaikuttaa vielä enemmän kulutukseen kun pienemmällä autolla.
Ihan varmasti jatkuvasti ohittelemalla ja kehä 3 sisällä asuvana kulutus olisi selvästi suurempi, sitä kiellä ollenkaan.
Niin päiväsaikaan kaikki on mitattu:) olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin omakohtaisia mittauksia. - suht taloudellinen laite
Nimetön kirjoitti:
No pitää vähä täsmentää sitte. Tuo kaupunkikulutus on minustakin aika suhteellinen käsite. Tässä keskikokoisessa kaupungissa missä asun, ei tarvitse ajaa niin epätaloudellisella tyylillä kuin kehä 3 sisällä. Voisi puhua enemmänkin taajama ajosta. 10 ja 11 litran välillä avenger jokatapauksessa tuossa ajossa vienyt.
Maantie ajolla en tarkoita sitä, että olisin koko ajan ohittelemassa, vaan ihan tavallista nopeusrajoitusten mukaan muun liikenteen tahdissa ajamista. Ohitukset nostavat kulutusta paljonkin, varsinkin jos sitä tekee jatkuvasti.
Avengerin kokoisella autolla ajotyyli vaikuttaa vielä enemmän kulutukseen kun pienemmällä autolla.
Ihan varmasti jatkuvasti ohittelemalla ja kehä 3 sisällä asuvana kulutus olisi selvästi suurempi, sitä kiellä ollenkaan.
Niin päiväsaikaan kaikki on mitattu:) olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin omakohtaisia mittauksia.tuon tarkennuksen jälkeen mittaukset kuulostavat ihan uskottavilta ja suorastaan hyviltä tuon kokoiselle ja painoiselle automaagille.
Jos laittaa mökkireissuilla rattiin paremman puoliskon joka köröttelee jonon mukana 80-90km/h pysyy kulutus 2,4 tomaatillakin suorastaan taloudellisissa lukemissa.
Tuo mittaamasi taajama-ajo vastaa todennäköisesti aika hyvin kehä I:n ja III:n välissä pyörimistä joten Avengerilla kulutus pysyisi vielä siedettävän rajamailla kunhan pysyy poissa helsingin niemeltä.
Mitenkä se automatti muuten? Eikö se ole ainoastaan 4-vaihteinen kun kaikissa eurooppalaisissa käytetään vähintään 6-lovista - Nimetön
suht taloudellinen laite kirjoitti:
tuon tarkennuksen jälkeen mittaukset kuulostavat ihan uskottavilta ja suorastaan hyviltä tuon kokoiselle ja painoiselle automaagille.
Jos laittaa mökkireissuilla rattiin paremman puoliskon joka köröttelee jonon mukana 80-90km/h pysyy kulutus 2,4 tomaatillakin suorastaan taloudellisissa lukemissa.
Tuo mittaamasi taajama-ajo vastaa todennäköisesti aika hyvin kehä I:n ja III:n välissä pyörimistä joten Avengerilla kulutus pysyisi vielä siedettävän rajamailla kunhan pysyy poissa helsingin niemeltä.
Mitenkä se automatti muuten? Eikö se ole ainoastaan 4-vaihteinen kun kaikissa eurooppalaisissa käytetään vähintään 6-lovista4 lovinen on automaatti. Ajo ollut hyvin pehmeää ja joustavaa. Ilmeisesti en osaa parempaa vaatiakkaan heh.
Tuosta kulutuksesta vielä sen verran että 1834 km meni 167 litralla. tästä oli n 2/3 taajama/kaupunkiajoa. Keskikulutukseksi tuli 9.1 litraa.
Vielä ainakin sitä mieltä olen ettei tuohon hintaan löydy noin hulppeaa ja mukavaa autoa. Siksihän sen ostinkin, kun mielestäni edullinen. Ihmiasten päätkin kääntyy kun tuo niin harvinainen toistaiseksi.
Aika sitten näyttää mite dodget suomessa pärjää laadullisesti, kun kokemuksia viime vuosilta paljoa ole.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422602Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423272279- 322022
- 241645
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471636Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251529- 441396
- 1001379
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391335- 361126