skolioosi ja synnytys

hui kauheaa

Apua... pelkään synnytystä muutenkin aivan järjettömästi, ja nyt menin vielä lukemaan synnytyskertomuksen, jossa äidillä oli kiero selkäranka ja epiduraalia ei voitu laittaa. Synnytys tietysti aivan järkyttävän kauhea kidutusnäytelmä :(

Onko tietoa, jos on skolioosi niin saadaanko epiduraalia silloin ollenkaan laitettua, tai millä "todennäköisyydellä" se onnistuisi? En ikimaailmassa uskalla siihen kidutusnäytelmään alkaa, jos on vielä suuri todennäköisyys, että epiduraali ei onnistuisi.

9

2880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta skolioosista

      Minulle ei voitu laittaa puudutuksia oikeaan kohtaan, siis siihen väliin mihin ne yleensä tökätään, koska siinä oli selässä rautaa. Minua ei niinkään huolettanut ne kivut vaan se että jos se puudutus tökätään liian lähelle rautaa ja saan siitä jotakin tulehduksia tai pahimmassa tapauksessa muutakin. Minun selkä katsottiin jo ennen synnytystä ja vielä salissakin kävi muutama lääkäri tilannetta arvioimassa rtg-kuvien kanssa ja puudutus sitten laitettiin normaalista poikkeavaan kohtaan, se ei kuitenkaan auttanut.
      Täytyy sanoa että tuskaahan se oli mutta nyt synnytyksestä on kulunut 3 vuotta ja odotan toista lasta eli ei siitä kammoa jäänyt. Kipu oli niin kova synnytyksen aikana että olin heti sen jälkeen tanssikunnossa. Mikään ei tuntunut enää missään kun siitä selvisi.
      Mistä luit kertomuksen, laitatko linkin?

    • h-nanna

      Moi!

      En tiedä, olisko se ollut mun tarinani, mitä luit ;o )

      Mutta ensin haluan sanoa sen, ettei se "epittömyys" tehnyt synnytyksestäni mitään kauhunäytelmää. Tottahan se sattu, ko epätoivosesti rönkittiin. Mutta sain spinaalin kuitenkin, koska mut leikattiin ja osastolla sain tuhdin kipulääkityksen.

      Ja onhan niitä kipulääkityksiä muitakin kun epi, se taitaa vaan olla puhutuin.

      Mutta älä jää tuota asiaa sen enempää miettimään. Mahdollista, nii pyydä vaikka lääkäriä tutkimaan selkärankasi (jos vaan siit pelkäät, että voisi olla skolioosi). Niin sitten synnytyksessä tiedetään, miten toimia...

      Kaunista syksyä...

      Nanna ja Väke 6kk

      • hui kauheaa

        sun tarinasi, jonka luin. En muista enää mistä löysin, mutta siinä synnytettiin lopultakin ihan alakautta ja ilman lääkityksiä, kun epiduraalia yritettiin moneen otteeseen tuloksetta ja mikään muu ei onnistunut.. siinä sitten äiti kiljui helvetillisissä tuskissaan kymmenisen tuntia täyttä kurkkua :(

        Mulla on skolioosi todettu jo ajat sitten ja röntgenkuviakin siitä olemassa. Empä usko, että auttaisi mitään vaikka menisin kuvien kera synnyttämään, kun ei sitä piikkiä sinne oikeaan kohtaan päästä laittamaan kieron selän takia.

        Minä en kyllä uskalla ikinä synnyttää. Voi luoja, maksaisin mitä tahansa, että saisin sektion. Mutta en pysty menemään lääkäriltä toiselle anelemaan sitä ja selostamaan tarinaani kymmeneen kertaan, halveksivien katseiden alla...


    • Neljän äiti

      on asteluvuiltaan paha. Olen synnyttänyt neljä kertaa ja tosi hyvin on mennyt, tosin mulle ei ole edes yritetty laittaa epiduraalia, eikä spinaalia. kolmesti sain kohdunkaulan puudutteen ja kerran en mitään. Ongelmat on alkaneet aina vasta synnytyksen jälkeen, kun vauvaa on kanniskellut ja imetellyt on selkäkivut ajoittain melkoiset, mutta niistäkin on selvitty jotensakin jumpalla ja fysikaalisella hoidolla.

    • täälläkin...

      Mulle on laitettu kolme kertaa epiduraali.

    • vähän liioiteltuakin

      ...se 10 tunnin tuskissaan huutaminen, EA-kurssilla opetettiin että se joka eniten huutaa on vähiten hädissään :)

      No ei sillä, kyllähän synnytys voi olla todella tuskallista ja onhan se sitä, ei yhtään väheksyen kenenkään tuskia, mutta minulla skolioosileikatulla jolle ei puudutukset tehonneet kipu ilmeni oksentamisena ja epätoivona. Hoin vaan että kuolen tähän, enkä pysty tähän mutta lopulta siitä selvisin. Mies pyykhi sairaalan lattioita oksennuksista koko yön :)
      Lopulta olin niin kuiva että minut laitettiin nestytykseen.

      NYT tosin kun tätä toista odotan olen ajatellut ottaa puheeksi että eikö todellakaan ole mitään särkytabuja/-aineita joita saan ottaa juuri ennen synnytystä.

    • kauhea epiduraali

      Mulla on skolioosi ja epiduraalia pistettiin kaks kertaa, eka kerran meni johonki hermoon ja jalka vaan nyki ja toisen kerran ku saivat törkättyä sen niin ei auttanut yhtään! kammot jäi.

    • 23180

      Mä en saanut epiduraalia ja se johtui ainoastaan siitä kun menin sairaalaan liian myöhään (tyhmä kun olin).Järkyttäviä supistuksia jouduin kestämään kaksi tuntia,mutta loppujen lopuksi ne eivät pahoja olleet.Sairaalassa kyllä ajattelin että en enää ikinä tule tänne.Kohdunkaulaan sain puudutukset ja kaksi kertaa kerkesin vetämään ilokaasua (se auttoi).Olimme sairaalassa puoli tuntia ja poika syntyi.Loppujen lopuksi synnyttäminen oli hieno kokemus ja eikä pelkoa tullut vaikka epiduraalia en saanutkaan.

    • Pian uudestaan

      Itselläni on skolioosi. Epiduraalin laittaminen kesti toista tuntia. Piikkiä yritettiin laittaa lähes jokaiseen nikamaan alhaalta lähtien. Ehkä elämäni kivuliaimmat tunnit, mutta siitäkin selvittiin... Sitten vaihdettiin anestesialääkäriä (anestesiaosaston ylilääkäri oli sattumalta tullut yöpäivystykseen), ja kanyyli laitettiin tosi ylös, lähes lapaluiden väliin. Siellä se toimi, ja sen jälkeen kivut katkesivat ja saatoin nukkua. Seuraavana päivänä keisarileikattiin epiduraalissa, koska synnytys oli pysähtynyt. Leikkaus oli nopea ja täysin kivuton. Jos epiduraali ei olisi toiminut, minulle olisi tehty hätäkeisarileikkaus nukutuksessa.

      Lääkärit, jotka huudattavat skolioosiäitiä 10 tuntia ilman puudutusta tai keisarileikkausta pitäisi haastaa hengenvaaran aiheuttamisesta oikeuteen! Itse ainakin aloin kipujen takia ponnistaa, vaikka kohdunsuu oli vielä aivan kiinni. Tämä vaaransi lapsen hengen ja sydänäänet heikkenivät. Onneksi synnytin Euroopan suurimmassa yliopistosairaalassa Saksassa, jossa huippuammattilaiset eivät emmi myöskään keisarileikata, jos tilanne sitä vaatii. Suomessahan keisarileikkauksia jätetään paljon tekemättä kahdesta syystä: 1) Monilla lääkäreillä on vähän kokemusta ja he ovat pelokkaita naisia, jotka eivät uskalla tehdä päätöstä leikkauksesta ja 2) leikkaus on kallis sikäläiselle terveydenhoitolaitokselle. Itse lähipiirissäni on yksi vauva kuollut ja toisessa tapauksessa äidiltä jouduttiin poistamaan kohtu, koska keisarileikkausta ei tehty ajoissa.

      Mutta onneksi synnytystä voi myös vähän suunnitella etukäteen. Ennen synnytystä pitää vaatia aika ortopedille ja selkärangan tilanne täytyy kartoittaa. Esim. missä kohtaa tarkalleen kieroutuma on ja missä taas nikamat ovat suorassa, jotta epiduraalin voi laittaa. Jos todetaan, ettei epiduraalia kerta kaikkiaan voi laittaa, pitäisi harkita joko keisarileikkausta nukutuksessa tai jotain muuta puudutusjärjestelmää. Valitettavasti epiduraalin korvaavaa puudutusta on vaikea käyttää vaarantamatta sikiön terveyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2569
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      203
      2318
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2262
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1762
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe