Äiti kännissä!

keskustelua?

Saisikohan tällä palstalla asiallista keskustelua pitkään mieltäni askarruttaneesta asiasta. Toivottavasti.

Onhan näin, että nuorten naisten ja sitä kautta nuorten äitien alkoholinkäyttö on viimeisten kymmenien vuosien aikana lisääntynyt käsittämättömästi. On siirrytty ajasta, kun isä joi kiintiönsä täyteen pontikasta tai kiljusta savotoiden yhteydessä ja äiti tuskin koskaan näkikään alkoholia, aikaan, kun lapsi viedään hoitoon ja isä ja äiti lähtevät yhdessä bilettämään.

Viime vuosina huolestuttavimmat tilastot ovat kertoneet, kuinka nuorten tyttöjen (n. 15 v) tekemät ryöstöt, itsemurhat, pahoinpitelyt ovat lisääntyneet hätkähdyttävästi. Nuoret tytöt myös polttavat tupakkia jopa enemmän kuin ikäisensä pojat, juovat viinaa siinä kuin miespuoliset ikätoverinsakin, ja viimeaikoina rikoksentekijöinä on yhä useammin kuultu erilaisia "tyttöjengejä".

Itsekin olen kasvanut aikana, kun viina oli vain ja ainoastaan miesten juoma. Äitiäni en ole ikinä nähnyt juopuneena, en edes maistaneena. Kuinka käsittämättömän rumalta ja epämiellyttävältä juopunut nainen minusta näyttääkään! Ja kuinka turvallinen äidin kainalo pikku poikana oli, kun isä ja sukulaismiehet esimerkiksi juhannuksena joivat kiintiötään ja muuttuivat omituisiksi. Äiti oli aina se turva ja luotettava syli, joka piti perheestään huolta vaikka isä vähän irroittelikin.

Olenkin aika vahvasti sitä mieltä, että se, että nuoret, ja jatkossa yhä vanhemmat äidit käyttävät alkoholia ja "bilettävät" siinä missä isätkin, aiheuttaa lapsissa selvää vapaamielisyyttä alkoholinkäytön suhteen. Erityisesti tytöillä. Itse opin pienenä, että viina on miesten juoma, naiset ja LAPSET pysyvät siitä erossa. Mutta mitä kun sekä isä että äiti juo, sehän on silloin koko perheen huvi. Ja jos ei vanhempien kanssa, niin sitten lähdetään kavereiden kanssa tirpomaan! Ja kukas on kieltämässä, kun äitikin on juhlakunnossa ja antaa vain taskurahaa kun 12 vuotias tyttö kysyy perjantai-iltana kymmeneltä lupaa lähteä käymään ostarilla!

Kysyisinkin, mitä mieltä muut ovat asiasta, onko äitien alkoholinkäyttö (joka siis vielä muutama kymmenen vuotta sitten oli aivan tuntematon käsite) vaikuttanut nuorten tyttöjen, ehkä poikienkin ongelmakäyttäytymiseen. En todellakaan puhu miesten alkoholinkäytön puolesta, sekin on muuttunut viime vuosina huonoon suuntaan. Kunnioitan itse aikoja, kun miehet todellakin joivat sen kiintiönsä perhettään häiritsemättä savotoiden, metsästysreissujen tms yhteydessä ja lapset näkivät vanhempiaan vain selvinpäin!

26

3908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtuukäyttäjä

Olipa kännissä oleva sitten isä tai äiti, niin se tuskin on lapsen mielestä mitään mukavaa. Kuitenkin olisi aika jo oppia pois perisuomalaisesta humalahakuisesta juomisesta ja opettaa omalla esimerkillään myös lapsensa kohtuukäyttäjiksi. Ei ole mitään tarvetta sen paremmin äitien kuin isienkään ryhtyä absolutisteiksi, lasi pari viiniä ruuan kanssa on ihan ok. Näinhän suurin osa eurooppalaisista alkoholia käyttää. Meillä suomalaisilla vaan tuntuu olevan kumma käsitys, että joko alkoholia ei oteta lainkaan tai sitten vedetään persiit olalle.

• Wee
      • Anne

En koskaan ole nähnyt äitiäni humalassa eivätkä minun lapseni minua. Viinanhimo eikä muutkaan himot aja meillä järjen ohi, mutta emme me mitään luusereita oelkaan..:)

• mimmi

Se on vähän niin ja näin. Itse otan ehkä kerran kuussa tai harvemmin, mulla on vauva, ja kyllä sitä on joskus pakko päästä tuulettumaan! Mutta en silti halua että lapseni koskaan tulee näkeen minua ihan jurrissa! Itekään en nähnyt lapsena äitiä kännis,isän kyllä ja kavereiden isiä ym, ja oli se kyllä inhottavaa! En halua kyllä että meidän lapsi näkee kumpaakaan vanhempaa juovuksis! Ennemmin sitten vie lapsen yökylään joskus mummulle tm jos haluaaa yhdes lähteä ulos! PAris olues nyt ei mitään pahaa ole,mutta ei kyllä känniä lapsen aikana!! Mun mielestä sen asian ei silti tarvisi niinkään mennä että mies SAA kännätä niin paljon kuin tykkää,nainen ei! Kummankaan ei tarvisi!!

• Iines

Meidän perheessä ei asiasta tule ongelmaa. Odotamme esikoistamme ja kummallekin on selvää, ettei lapsen nähden kännätä. Vaikka eipä tuota ole muutenkaan hirveästi tullut enää pariin vuoteen harrastettua. Lasissa viiniä ruoan kanssa ei kuitenkaan ole mitään pahaa. Päinvastoin sehän on lapselle malli siitä, miten alkoholia voi käyttää "oikein".

Minäkään en ole koskaan nähnyt äitiäni humalassa tai edes maistissa. Isäni kylläkin joskus ja muistan vieläkin miten pelottava hän silloin oli, vaikkei hänestä mitään uhkaa perheelleen ollutkaan. Humalainen vanhempi on lapsen silmissä aina pelottava ja kummallinen. Lapset olisikin hyvä tehdä vasta siinä vaiheessa, kun kiinnostus viinaan ja bilettämiseen on ohi...

• satsuma

Kerronpa tässä tapauksen, tai kaksi tapausta, jotka olivat ajattelemattomia vahinkoja ja miten lapset reagoivat.
      Jutun idea on siis se, aikuiset eivät tajua, eivät ajattele, miltä he näyttävät kännissä ja miltä se lapsesta tuntuu. Ihan todella. Mutta kokemus opettaa.

Entisessä elämässäni silloisen miehen kanssa käytimme enemmän alkoa, saunakaljat ja ruuan kanssa, känniin tai edes humalaan emme juoneet, mielestämme se oli sivistynyttä - kunnes koululainen kirjasi terkkarin paperiin ihan lukumäärän, kuinka paljon me otamme saunakaljaa ja se pysäytti! Viaton saunakalja, pari pulloa päälle, max 3 pulloa, ja viikko ja kuukausimääränä se olikin mieletön!

No, oli pihatalkoot tai jotkut ja ilmasta olutta tuyn päälle. Taloyhtiön miehet ottivat myös kirkasta, ja yksi kaatoi mullekin puoliväkisin, noin cm paperimukin pohjalle. Mieletön känni! Noin 10-11-v. lapseni luuli että näyttelen, ei ollut ennen nähnyt minua siinä kunnossa.

Vahingoista viisastuu. Mutta muutama vuosi myöhemmin oli naapurin juhlat tai mitkä lie, ja minulla oli muutto edeessä, joten pakkasin koko päivän, jälkeenpäin kun tapahtumaa pohdin tajusin, ettein ollut muistanut syödä koko päivänä juuri mitään, ehkä yhden voileivän.

Olin sinkku/yh tuolloin. Likkakamun (yh myös) kanssa lähtövalmistelut ja olut tai kaksi. Tuliaisina veimme punaviinipullon, mutta se olikin "omat juomat"-periaatteella, joten pullo jäi meille. Join siis kaksi lasia punaviiniä (75 ml tavallinen pullo) tuon oluen päälle. Ja muisti veks! Aivan uskomaton känni, näytin varmasti kammottavalta, kotiin hoipuin ja simahdin ja oksensin. Ja tuon vertaisesta määrästä!! Pihatalkoissa sentään pysyin jaloillani ja muisti piti.
      Tällä kertaa teini-ikäinen tyttäreni näki minut tajuttomana makaamassa oksennuksen keskellä ja oli tavattoman järkyttynyt! Minun ei todellakaan pitänyt kännätä näin, aikuisen ihmisen, osaan ottaa kohtuudella enkä pidä mistään perskänneistä, inhoan sellaista juomista.

Sain kuulla kyllä jälkeenpäin, ja moitetta. Hävetti. Ainoa puolustus oli tuo syömisen unohtaminen, ja punaviini tottumattomalle. Myöhemmin se meni vitsiksi: miten on, halautko punaviiniä?

Eiei, en hyväksy lasten alkoholin käyttöä missään muodossa en edes miedon siiderin muodossa!
      TArkoitus on vaan kertoa, että joskus voi vahinko käydä, ja joku umpihumalainen perskänninen äiti voi todellakin olla tilassaan ensimmäistä kertaa ja syynä jokin em. kaltainen vahinko .. lapset ovat järkyttyneitä yhtä kaikki, ja siksi kerta jääkin ainoaksi, tai toiseksi. Nyt ainakin itse tiedän, että ei kirkkaita viinoja, ei punaviiniä, hyvinhyvin varovaisesti jos iltaa istun lasten aikana.

Sama vahinko oli käynyt eräälle huipputunnolliselle perheenäidille lomamatkalla/sukujuhlissa, lapset olivat pelänneet isän kainalossa pelottavaksi muuttunutta äitiä. Ja kyseessä on nainen,joka ei käytä alkoholia ollenkaan, ei ole kännännyt edes nuoruudessa.
      "opetus" lapsillekin alkoholin käytöstä, käytöksen muuttumisesta???

• just joo..

No joo. Tollasta se on kun ei tunne rajojaan alkoholin suhteen, silloin parempi olla ottamatta. Mutta kyllä yleensä aikuinen ihminen tietää missä oma raja menee eikä tollasia vahinkoja satu vaikka siiderin juokin.

• pomo

...ettei naiset saa OLLENKAAN koskea alkoholiin? Miksei pullon kyljessä sitten lue VAIN MIEHILLE!

• wedfrggtyyh

Pullon kyljessä pitäisi lukea vai lääkkeeksi annos tujaus ja sitä pitäisi saada vain apteekista !!!!!

• Mami-83

on aika älytöntä kun tuosta sinun kirjoituksesta saa sen kuvan että teiniäiditvetää viinaa ja lapset kärsii sekä vain miehewt saa juoda. todella älytöntä. miksei naisillakin olisi oikeus juoda, maistella, nauttia ja minun puolestani vaikka vetää känni jos siltä tuntuu. ei alkoholi ole vain miehille!
      itsekkin käytän alkoholia silloin tällöin ja ennen lasta, ennen odotusta join paljon ja usein. minä pidin siitä, enkä ikinä miettinyt että joku mies siitä ottaisi herneet nenään. antaa ihmisten, jopa naisten juoda jos siltä tuntuu! mitä tuohon 15v tyttöjen juomiseen ja tupakointiin tulee, anna heidän olla "koviksia" jos haluvat. antaa heidän juoda jos haluavat. olet siinä oikeassa että onhan se huolettavaa kun aina vaan nuoremmat ja nuoremmat ottavat viinaa ja sitten moni vielä sekaantuu huumeisiin..
      mutta eiköhän jokaisella nuorella ole tarve kokeilla kaikkea uutta ja mennä lauman mukana. ja kaveithan nämä asiat yleensä opettaa ja kotoa vanhmepien on hankala puuttua siihen, vaikka usein ja milten aina sanotaan että se viinan käyttö ja rällästyst lähtee kotoa.. kyllä se kaverit on jotka sua opastaa, painostaa ja näyttää..
      onhan se surkeeta sillä raiskauksiakin tapahtuu enemmän ja enemmän juuri nuorille juopuneille tytöille. mutta se on itsestään kiinni ja jos järkeä ei ole sen vertaa että ymmärtää mitä tekee ja mihin menee mukaan, menkööt, siitäpä sitten oppivat. ja nythän on yhä nuorempi poika/mies syyllistynyt mm. raiskauksiin. kurjaa se on..
      mutta oma asia jokaisella!

• alkuperäinen kysyjä

Niin. Älyntöntäpä älytöntä.

Jos se niin vaikeaa oli ymmärtää, niin pyysin asiallista keskustelua. En itse KIELTÄNYT naista juomasta, en SALLINUT miesten juontia. Totesin vain FAKTAT, miten tämä yhteiskunta on joskus pyörinyt ja miten se nykyään pyörii. Sekä joitakin omakohtaisia kokemuksia.

Näiden ASIATIETOJEN pohjalta kerroin mielipiteeni siitä, mikä asia ehkä johtuu mistä asiasta. En siis käskenyt/kieltänyt ketään, vaan kerroin mielipiteeni syy/seuraussuhteista.

Itse käytän alkoholia noin 2-3 krt vuodessa, avopuolisoni vieläkin harvemmin. Ja aivan selvää meille molemmille on, että kumpaakaan lapset eivät nää humalassa. Itselleni on varsin sama miten muut pentujensa edessä esiintyvät. Kirjoitukseni tarkoitus oli vain HERÄTTÄÄ AJATUKSIA JA KESKUSTELUA tästä aiheesta, jotta jokainen vanhempi voisi sitten vaikuttaa ITSEENSÄ, jotta kasvattaisi lapsensa niin kuin itsestään tuntuu parhaalta.

Sitäpaitsi siinä kossupullon kyljessä pitäisi mielestäni lukea, "EI KOTIKÄYTTÖÖN". Vetäkää naiset minun puolesta viinaa niin paljon kuin haluatte, olen itse jo löytänyt lapsilleni äidin, jonka kanssa alkoholiongelmia ei ole.

Ei muuta.

• calypso
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Jos se niin vaikeaa oli ymmärtää, niin pyysin asiallista keskustelua. En itse KIELTÄNYT naista juomasta, en SALLINUT miesten juontia. Totesin vain FAKTAT, miten tämä yhteiskunta on joskus pyörinyt ja miten se nykyään pyörii. Sekä joitakin omakohtaisia kokemuksia.

Näiden ASIATIETOJEN pohjalta kerroin mielipiteeni siitä, mikä asia ehkä johtuu mistä asiasta. En siis käskenyt/kieltänyt ketään, vaan kerroin mielipiteeni syy/seuraussuhteista.

Itse käytän alkoholia noin 2-3 krt vuodessa, avopuolisoni vieläkin harvemmin. Ja aivan selvää meille molemmille on, että kumpaakaan lapset eivät nää humalassa. Itselleni on varsin sama miten muut pentujensa edessä esiintyvät. Kirjoitukseni tarkoitus oli vain HERÄTTÄÄ AJATUKSIA JA KESKUSTELUA tästä aiheesta, jotta jokainen vanhempi voisi sitten vaikuttaa ITSEENSÄ, jotta kasvattaisi lapsensa niin kuin itsestään tuntuu parhaalta.

Sitäpaitsi siinä kossupullon kyljessä pitäisi mielestäni lukea, "EI KOTIKÄYTTÖÖN". Vetäkää naiset minun puolesta viinaa niin paljon kuin haluatte, olen itse jo löytänyt lapsilleni äidin, jonka kanssa alkoholiongelmia ei ole.

Ei muuta.

no voi herranjestas kun olet hyvä ihminen ja moralit kohdallaan. pientä rajaa kiitos!! olen itse nuori äiti ja olen käynyt baarissa humalassa lapseni syntymän jälkeen. Kauheaaa!!! vaikka juonkin aina välillä, n. kerran kolmessa kuukaudessa, en silti ole huono äiti. lapseni ei ole kanssamme jos juomme. juomme vain jos lapsemme isovanhemmat ovat haluaneet lapsenlapsensa mummolaan yökylään. kyllä sitä saa hauskaa pitää välillä, vaikka onkin äiti tai isä.
        Juopot onkin sitten asia erikseen.

• Minttumaaria
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Ei muuta.

Kaikki eivät halua aiheesta asiallisesti keskustella. Tosi on että myös naisten alkoholin käyttö on noussut hurjasti. Minä muistelen lapsuuttani, juuri juhannuksia, kesälomia ym. kun lomavieraat tulivat lomanviettoon ja tottakai, alkoholi kuului asiaan. Minä inhosin humalaisia vanhempiani ja muita sukulaisia. Ei ollut ketään kenestä hakea turvaa, kun kaikki alkoholia nautittuaan muuttuivat omituisiksi ja pelottaviksi. Omien lapsieni en halua näkevän sellaista. On surkeaa jos kotona kännätään ja vahemmilta katoaa kontrolli täysin, lapset ovat kuin tuuliajolla. Välillä ei edes tiedetä missä lapset ovat, vaikka kello on jo niin paljon ,että nukkumaanmeno olisi ollut jo ajat sitten. En itsekään ole absolutisti, mutta pidän siitä huolen, että lapset eivät minua humalassa tule näkemään ja isäänsä myös.(isä kyllä osaa oman osansa huolehtia). Toinen asia, mikä ei mene minun ymmärrykseeni, ovat vanhemmat jotka ostavat alaikäisille lapsilleen alkoholia. Olen kuullut selityksiä, että parempi hakea juomat itse lapsilleen, että eivät ole viinakaupan edessä kerjäämässä hakiaa ja tietävät paljonko lapset/nuoret juovat. Kaupungille päästyään saavat varmasti jostain lisää alkoholia, vanhempien ostamien lisäksi. En tiedä, hullulta tuntuu ajatus, että joskus hakisin lapsilleni alkoholia. Paljon on suomessa alkoholin takia huostaanotettuja lapsiakin, että se kertoo aika paljon. Huumeäidit/isät vielä siihen päälle, että huh huh...

• Äly hoi

Ei sen nyt jumalauta pidä olla "jokaisen oma asia", jos lapset hilluvat kännissä ja joutuvat sen vuoksi väkivallan uhriksi tai tekevät rikoksia. Suhtautuisitko todella oman lapsesi juomiseen ja sen mahdollisiin seurauksiin olkapäitäsi kohautellen asenteella omapahan on asiansa, ei voi mitään, kurja juttu mutta siinäpähän oppii? Siinä tapauksessa pitäisin sinua kelvottomana ja vastuuta pakoilevana vanhempana.

• keke

käyttävät kännistä äitiä hyväkseen...

• Minttumaaria

Kekellä väläytys!

• Äiti-78
        Minttumaaria kirjoitti:

Kekellä väläytys!

Haluan tuoda oman mielipitteni julki tästä asiasta. Keskustelu on mielenkiintoinen ja mielipiteitä yhtä paljon kun äitejä ja isiä varmasti.

Itse käyn baarissa kerran kuukaudessa joskus jopa useammin. USEIMMITEN olen kuitenkin vain KUSKINA, mutta viihdyn siellä. Tykkään tanssia ja tavata ihmisiä, en siis mene sinne kännäämään.

Silloin kun minä olen baarissa on lasteni isä kotona hoitamassa, eli mielestäni käyn aika usein baarissa, mutta lapseni eivät siitä kärsi. Olen usein kuullut huomautuksia siitä, että hei olet äiti, mitä sä täällä teet. Itseäni henk.kohtasesti raivostuttaa tllaset mielipiteet, toki se on hienoa, että ihmiset ovat huolissaan lasteni hyvinvoinnista, minä myös usein mietin kun näen jonkun äidin baarissa, että kuka hoitaa ja miten lapset pärjäävät siellä kotona tai missä lienee ovatkaan. Onhan se jokaisen kansalais velvollisuus puuttua asiaan jos esim. naapurin lapset voivat huonosti jostakin syystä.

Joka tapauksessa laittaisin nyt "gallupin" pystyyn asiasta, eli kysymys kuuluu, missä menee raja, kuinka usein äiti voi mielestänne käydä baarissa?

• äippä
        Äiti-78 kirjoitti:

Haluan tuoda oman mielipitteni julki tästä asiasta. Keskustelu on mielenkiintoinen ja mielipiteitä yhtä paljon kun äitejä ja isiä varmasti.

Itse käyn baarissa kerran kuukaudessa joskus jopa useammin. USEIMMITEN olen kuitenkin vain KUSKINA, mutta viihdyn siellä. Tykkään tanssia ja tavata ihmisiä, en siis mene sinne kännäämään.

Silloin kun minä olen baarissa on lasteni isä kotona hoitamassa, eli mielestäni käyn aika usein baarissa, mutta lapseni eivät siitä kärsi. Olen usein kuullut huomautuksia siitä, että hei olet äiti, mitä sä täällä teet. Itseäni henk.kohtasesti raivostuttaa tllaset mielipiteet, toki se on hienoa, että ihmiset ovat huolissaan lasteni hyvinvoinnista, minä myös usein mietin kun näen jonkun äidin baarissa, että kuka hoitaa ja miten lapset pärjäävät siellä kotona tai missä lienee ovatkaan. Onhan se jokaisen kansalais velvollisuus puuttua asiaan jos esim. naapurin lapset voivat huonosti jostakin syystä.

Joka tapauksessa laittaisin nyt "gallupin" pystyyn asiasta, eli kysymys kuuluu, missä menee raja, kuinka usein äiti voi mielestänne käydä baarissa?

usein on käynyt vaan niin että mopo karkaa käsistä
        ja tulee ero kun puolisot erikseen bilettävät.
        Kun lapset on hankittu niin voisi sitä jo keskittyä perhe-elämään viideksitoista vuodeksi ja sitten taas kun lapset ovat kasvaneet isoiksi, niin jatkaa baarikierrostaan jos sinne sitten vieläkin hinkuu.
        Tiedän olevani vanhanaikainen, mutta meillä tämä toimii. Lapset ovat kerran pieniä ja tarvitsevat mielellään molempia vanhempia. Tuskin miehesikään on menoihisi pohjimmiltaan tyytyväinen, jos hän pätkääkään susta välittää. Mikä sua kaikkein eniten baareissa viehättää?
        Jos kaipaat ystäviä, niin etkö voi kutsua esim. jotain kaveriasi, jolla on myös perhe teille kylään niin kaikilla olisi kavereita ja yhteisiä juttuja.
        Hyvää ja sopuisaa jatkoa sulle ja perheelles

• fgbhtr
        Äiti-78 kirjoitti:

Itse voin juoda pari siideriä illalla kun miehen kanssa katsomme vaikka leffaa tai joskus käyn ystävillä tekemässä saman (juon pari/tai max. muutaman, teemme hyvää ruokaa ja katsomme vaikka hyvää leffaa), mutta itse en henk.kohtaisesti ymmärrä naimisissa olevia, perheellisiä ihmisiä (joilla on vielä pieniä lapsia), jotka jatkuvasti ravaavat yökerhoissa. Itse kun viimeeksi kävin, viihdyin siellä tasan 45min ja sekin oli liikaa - ehkä olin liian vähän juonut tai liian vanha (30), mutta en pystynyt katsomaan sitä örveltämistä, itsensä tyrkyttämistä yms. yhtään enempää! Ehkä jos olisin 20v äiti, niin ehkä tilanne olisi toinen. Mutta kokonaisuutena tilanne lähinnä huvitti minua niin paljon, enkä kyllä ymmärrä miksi joku äiti haluaa lähteä sinne (vielä kuskiksi muille :-), kyllähän ne yökerhot ovat iskemistä ja kännäämistä varten usein ja jos kumpaakaan ei tee, niin miksi mennä sinne? Kavereita voi nähdä muutenkin ja käydä vaikka zumbassa tanssimassa :-) Lisäksi sinne pitäisi mennä niin myöhään (klo 24 jälkeen), että eihän sitä kykene seuraavan päivänä mihinkään jos lapset heräävät kuiteskin aikaisin.

• Tytär

Taas tuollaista yleistämistä.

Olisi kiinnostavaa saada tietää missä oikein olet asunut.

Minun äitini on absolutisti, samoin isäni. Mutta eivät he pane pahakseen kun juon jonkin verran. Sinun pettämättömän logiikan mukaan minunkin pitäisi olla absolutisti. Mutta enpä ole!

Luulisi että jo kymmenenkin vuotta sitten sukupuolinen tasa-arvo olisi toiminut. Näköjään ei kaikkialla. Harmi.

Se, ettet siedä juopunutta naista on sinun oma asenneongelma. Enkä todellakaan usko että nämä "tyttöjengit" on mitään pahoja tapauksia. Nämä näkemäsi "tyttöjengit" on todennäköisimmin olleet vain harmittomia kaveruksia keskenään. Mutta ehkä joillain tytöistä on ollut lävistys nenässä niin siitä varmaankin luokittelet että kysessää on huolttiotapaus ja tyttöjengin johtaja.

Sinun kannattaisi herätä nykymaailmaan! Nykyään toimii sellainen juttu aika hyvn kuin tasa-arvo. Enää ei eletä miesten maailmassa!

• Tätä se on miehet!

Katsokaa miten äidit sekoilee jurrissa!

Kotimaisia pultsariäitejä: http://vanhemmat.com/phpbb/viewforum.php?f=39

• ????????????????????

Ai miten upeaa!! Kokonainen foorumi naisten haukkumiseen! Kyllä on joillain nautinnot..löytyyköhän jostain katkerien naisten pitämää foorumia,jolle on kerätty miesten pahat teot..
        Noissakin tapauksissa on joillain lapsilla ollut paha olla, ja te hehkuttelette aiheella,koska syyllinen on nainen. Sosiaalipornoa..

• pompulalinna

Minä luulen, että yhteiskunta vain on niin erilainen, kuin silloin vuonna kukka ja hattu, kun naiset oli sievästi "nyrkin ja hellan välissä". En minä lähtisi nuorison juopotteluja yms. ongelmia vierittämään naisten juomisen niskoille. Ennen se vain oli kielletty tabu ja oli selkeästi miesten hommaa.

Sinänsä on mielenkiintoista, että tasa-arvo valtaa alaa ja ei ole enää niin selkeitä miesten ja naisten hommia, mutta silti tytöt nähdään jonain viattomina pikkuenkeleinä yhäkin. Pojat saa mennä ja rellestää, mutta tytöltä se nähdään erityisen pahana. Saati sitten aikuisena... Miesten pitää kyllä tehdä kotityöt ja naistenhommia ja emäntä voi hypätä autonkorjuuhommiin, mutta jos viinanjuonnista on kyse niin miehelle seon suotavampaa. Jotenkin se vain on mielenkiintoinen ilmiö. Mutta en usko, että naisten vapautuneempi alkoholinkäyttö on kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä siellä jokin muukin vaikuttaa.

Minun ystäväpiirissäni ei ole yhtään perhettä, jossa juotaisiin itsensä humalaan lasten nähden. Varsinkaan pienten lasten nähden. Kenelläkään tutuistani ei ole ollut jo laitokselta hoppua tuulettumaan, muutama on lähtenyt 4-6kk jälkeen. Ne nuoruuden biletysvuodet ehdittiin jo elää. Pahimpia ovat nämä mummoikäiset, jotka mökeillä ja illanvietoissa vetävät ihan tolkuttomia kännejä. Ikäiseni n. 30 vuotiaat naiset, ainakin minun nähteni, ottavat vähän viiniä tai muutaman siiderin ja tanssivat sekä juttelevat ravintolassa tai muussa tilanteessa. Pääasia ei ole se humala vaan ihan seurustelu. Jotenkin se on hyväksyttävämpää ulkomailla, mutta Suomessa sitä kännätään jos otetaan olut tai kaksi tmv. Heti tolkutonta, tuomittavaa ryyppäämistä.

Jostain ne tilastotkin tietysti syntyy, joten onhan täällä oltava niitä naisia, jotka ryyppää lastensa nähden, mutta ei me voida tehdä yks yhteen päätelmiä nuori nainen, äiti = ryyppää ja bilettää hullun lailla.Mutta minä todella toivon, että niissä perheissä, joissa niin on, joku muu huolehtii niistä lapsista. Muistan vielä oman lapsuuteni, kun joskus harvoin isäpuoli tai äiti oli pikku hiprakassa. Se ei ollut mukavaa katseltavaa lapsesta, joka asiaa ei ymmärtänyt. Sääli niitä lapsia, jotka sitä joutuvat kotona näkemään usein :(

• rtyurtudcn

Ei mun mielestä ole (tai pitäisi olla) normaalia sekään, että isä vetää kännit välillä lasten edessä. Ennen vanhaan vanhemmat (tai usein ne isät) biletti ja joi lasten nähden, mutta nykyään ne lapset viedään hoitoon jos vanhemmat haluaa lähteä juhlimaan, eikös se ole vastuullista vanhemmuutta se? Tietty parempi olisi varmaan absolutistien mielestä olla aina raitis, mutta samalla lailla en aio luopua monesta muustakan nautinnosta elämästä (esim. hyvä ruoka tai makeiset välillä), kunhan on kohtuus kaikessa. Appiukkoni joskus on naureskellut kun käymme miehen kanssa kaksi kertaa vuodessa ehkä juhlimassa ilman lapsia (esim. häät, joissa haluamme ottaa hieman enemmän ilman lapsia), mutta kumma kun mieheni on kertonut, että oma isänsä oli useasti kännissä kun hän oli lapsena. Eli näiden 50-60-vuotiaiden mielestä on enemmän ok vetää kännit vaikka lapset olisi mukana kuin viedä ne hoitoon siksi aikaa jos on "kosteammat juhlat" tiedossa? Meillä on miehen kanssa periaatteena se, että lapset eivät näe meitä ikinä humalassa. Voin juoda 1-3 jos lapset nukkuvat, mutta enemmän otan ehkä muutaman kerran vuodessa ja silloin mies on kotona lasten kanssa tai omat vanhempani ovat olleet meillä lasten kanssa silloin. Vastuullisempaa mielestäni on viedä se lapsi hoitoon jos meinaa muutamaa enempää ottaa.

• ...........

Sanoisin että isien juominen on vaikuttanut nuorten tyttöjen ja poikien ongelmakäyttäytymiseen.

• Mammamaammmmmmma

Tämähän juontaa juurensa siihen, että joskus muinoin miehet ihan oikeasti tekivät työtä ja hoitivat velvollisuutensa. Niset hoitivat kodin ja lapset.
      Tänäpäivänä näyttää siltä, että naiset hoitavat kaiken, joten ei ihan pidä lähteä soitellen sotaan.
      Juomiselle on syynsä ja jokaisella omansa. Lähtökohta on se, mitä pitäisi katsoa. Ei saa yleistää!
      Ja sellainen peli, ettei lasten nähden saa juoda, ei ole pidemmän päälle hyvä. Salatut asiat kiinnostavat enemmän kuin ne, mitä ei salata. Jos alkoholia nautitaan kohtuudella ilman että se aiheuttaa riitoja yms., tullaan Suomessakin joskus oppimaan se kohtuukäyttö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1788
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1204
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1070
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      946
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      866
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      81
      817
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      816
    8. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      46
      810
    10. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      773
    Aihe