Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tilintarkastajan ammatti

opiskelija**

Olen aloittanut juuri laskentatoimen opinnot ja proffa kannusti meitä ottamaan tilintarkastukseen liittyviä kursseja, koska ala kuulema työllistää hyvin.

Olisin kiitollinen, jos joku tilintarkastajana toimiva kertoisi millaista työ on. Kannattaako alalle suuntautua ja millainen tyyppi hommissa parjää?

Olen sosiaalinen, en mitenkään kauhean tarkka nipottaja. Matikka ei ole vahvin puoleni, mutten kuitenkaan aivan toivoton siinä ole. Keskitasoa. Myös palkka kiinnostaa.

43

17046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tta

      Itseäni kiinnostaa myös joskus tulevaisuudessa tilintarkastajan hommat ja pitää paikkansa,että työllisyys on tällä hetkellä erittäin hyvää.
      Työpäivät voivat joskus venyä hyvinkin pitkiksi,mutta hiljaisena aikana,kuten kesällä voi sitten ottaa ylityöt lomana.Tilintarkastajana pärjää sosiaalinen ihminen,koska asiakastapaamisia on paljon.Palkasta en tiedä,mutta jos joku valaisisi meitä siinä.

    • JaskaX

      Alkupalkka big four firmoissa pk-seudulla on n. 2700-2900 e/kk. Pätevä ja ahkera tyyppii pystyy tuplaamaan palkkansa viidessä vuodessa.

      • lhjkhkjh

        kuukausipalkaks ihan jees alkupalkka, tuntipalkaks aika paska: big four firmoissa kun tuo työaikakäsite on aika laaja, 60-80h per viikko lienee aika lähellä totuutta.


      • tuota...
        lhjkhkjh kirjoitti:

        kuukausipalkaks ihan jees alkupalkka, tuntipalkaks aika paska: big four firmoissa kun tuo työaikakäsite on aika laaja, 60-80h per viikko lienee aika lähellä totuutta.

        ylityövapaita nuo sitten pitää, kesälomaa ku opettajilla.


      • tilintarkastajaksi..
        tuota... kirjoitti:

        ylityövapaita nuo sitten pitää, kesälomaa ku opettajilla.

        Ei paljon kiinnosta pitää vapaina... eikö niitä makseta rahassa?


      • tilintarkastajaksi
        tuota... kirjoitti:

        ylityövapaita nuo sitten pitää, kesälomaa ku opettajilla.

        En todellakaan halua pitää vapaina... haluan ne rahana. Onko mitään toimistotyötä laskentatoimen akateemisesti koulutetulle, jossa ylityöt maksettaisiin rahana?


      • tilintarkastajaksi_
        tuota... kirjoitti:

        ylityövapaita nuo sitten pitää, kesälomaa ku opettajilla.

        En todellakaan halua pitää vapaina... haluan ne rahana. Onko mitään toimistotyötä laskentatoimen akateemisesti koulutetulle, jossa ylityöt maksettaisiin rahana?


      • huonosti..
        tilintarkastajaksi kirjoitti:

        En todellakaan halua pitää vapaina... haluan ne rahana. Onko mitään toimistotyötä laskentatoimen akateemisesti koulutetulle, jossa ylityöt maksettaisiin rahana?

        Siinäpä sinulla oli avainsana - akateeminen.
        Useimmissa maisteriduuneissa ei ylityötunteja noteerata lainkaan, vaan kyse on kokonaispalkasta.
        Ja jos noteerataan, pidetään mahdollisuuksien mukaan plussat vapaina, rahana maksu vasta viimeisenä vaihtoehtona.

        Toisaalta, uran edetessä oppii kyllä arvostamaankin sitä vapaata - menetettynä vapaa-aikana ne tunnit on työnantajalle annetukin, joten vapaa-aikana ne tulee saadakin. Lisäksi verottaja on niin ahne, että vie leijonanosan ylityökorvauksista. Enemmän siitä itseleen saa, kun viettää vapaata.


      • juu tehkää vaaan..hj
        lhjkhkjh kirjoitti:

        kuukausipalkaks ihan jees alkupalkka, tuntipalkaks aika paska: big four firmoissa kun tuo työaikakäsite on aika laaja, 60-80h per viikko lienee aika lähellä totuutta.

        PigFour firmoissakin on eroja. Joten aina se, kenenkä logo on eniten kiillotettu ei ole se paras firma.


      • varmatieto67899
        juu tehkää vaaan..hj kirjoitti:

        PigFour firmoissakin on eroja. Joten aina se, kenenkä logo on eniten kiillotettu ei ole se paras firma.

        No todellakin näin! Eräässä suuressa tt-yhteisössä esiintyy myös työpaikkakiusaamista, enpä suosittelis sitä paikkaa ainakaan...


    • toimistopyöriäinen

      Tilintarkastuksessa valvotaan yrityksen kirjanpidon/tilinpäätöksen oikeellisuutta. Lakeja ja asetuksia tästä "oikeellisuudesta" on runsaasti, ja lisää tulee sekä vanhoja päivitetään vuosittain. Jos
      tilit on tarkastettu väärin, niin kenen on vastuu? Läheltä muutamia ikäviä asioita seuranneena sanoisin, että tilintarkastaja joutuu virhetilanteissa (pienissäkin) armotta tulilinjalle.

      Tilintarkastuksessa on siten pysyttävä jatkuvasti ajan hermoilla. Virheet voivat käydä kalliiksi omalle kukkarolle. Sosiaalisuudesta ei sinällään ole apua, mutta tietynlainen nipotus ja yksityiskohtien hallinta on hyväksi, koska vastuu todellakin on suuri.

      Työtä kyllä riittää kht-tilintarkastajille, mutta tässä tapauksessa kyseessä ei ole pelkkä hieno titteli, vaan osaamisen pitää olla kohdallaan.

      • HM 3 vuoden kuluttua

        Moi!

        Valmistun hallintotieteiden maisteriksi 3 vuoden kuluttua. Kuinka vaikea KHT-tutkinto on?


      • vaatimuksia
        HM 3 vuoden kuluttua kirjoitti:

        Moi!

        Valmistun hallintotieteiden maisteriksi 3 vuoden kuluttua. Kuinka vaikea KHT-tutkinto on?

        KHT-tentti on vaikea, todella vaikea - ja syystäkin, on vastuukin tutkinnon myötä sellainen, että asiat on syytä osata.
        Ennen tenttiin pääsyä tulee olla tietty määrä työkokemusta ja tietyt opinnot suoritettuna. Jos vakavissasi tähtään tilintarkastajan uralle HM:na (pääosa on KTM:iä, joiden opinnoissa tutkintovaatimukset paremmin täyttyvät) keskustele asiasta opintotoimistossasi ja selvitä, mitkä opintokokonaisuudet sinulla tulee olla suoritettuna. Nämä on hyvä ja helpompi huolehtia etukäteen kuin jälkikäteen paikata jo töissä ollessa ja suorittaa tutkintoa varten puuttuvia kursseja / opintoja.


      • bagfvad

        Mitä tarkoitat, että pitää olla nipottaja ?

        "Tilintarkastuksessa on siten pysyttävä jatkuvasti ajan hermoilla. Virheet voivat käydä kalliiksi omalle kukkarolle. Sosiaalisuudesta ei sinällään ole apua, mutta tietynlainen nipotus ja yksityiskohtien hallinta on hyväksi, koska vastuu todellakin on suuri. "

        Virheet tehdään ensin tilintarkastastus Oy:n nimissä, jolla on vastuuvakuutus ja jne. Eli tämä on vahvasti liioittelua, toisekseen oikeat virheet maksavat tarkastettavan firman omistajat, hallitus ja johto,

        Ne jotka nipottavat ammattissa tulevat polkemaan paikallaan ja myrkyttämään ennen pitkää oman ja asiakkaiden mielen. Sosiaaliset ihmiset, jotka näkevät kokonaisuuden ja osaavat hieman jopa konsultoida asiakasta, tulevat vetämään pitkää kortta.

        Ajan kanssa tilkkareille tulee sellainen tatsi, että muutamasta luvusta, lukujen suhteesta toisiinsa päästää hyvin jyvälle.


    • agreed

      Onnee vaan uravalinnas, en usko hetkeekään ettei töitä löytyisi.


      Voit tosin heittää hyvästit loppuelämälles, tilintarkastajat painaa pitkää päivää. Näin olen ainakin kuullut.

      • eräsvain12768

        En suosittele ainakaan erästä big four yritystä pääkaupunkiseudulla. Meno on kuin lastentarhassa ja työpaikkakiusaamistapaus siellä ollut. Yritys ei niistä tietenkään joudu ikinä vastuuseen. Varokaa tiettyä yritystä ja tiettyä osastoa!


      • CPA
        eräsvain12768 kirjoitti:

        En suosittele ainakaan erästä big four yritystä pääkaupunkiseudulla. Meno on kuin lastentarhassa ja työpaikkakiusaamistapaus siellä ollut. Yritys ei niistä tietenkään joudu ikinä vastuuseen. Varokaa tiettyä yritystä ja tiettyä osastoa!

        Tarkoitat varmasti Ernst & Youngia. Siellä kuullemma tapauksia on yllättävän paljon.


      • Sad Auditor
        CPA kirjoitti:

        Tarkoitat varmasti Ernst & Youngia. Siellä kuullemma tapauksia on yllättävän paljon.

        Tilintarkastusta pahempaa työtä ei ole olemassa. Olen seurannut melko läheltä kyseistä hommaa ja voin todeta ettei kyseessä ole mikään simppeli duuni. Työt ja projektit ovat erittäin stressaavia ja pitkiä ja kaikki pitää olla valmis ajallaan. Työtä on ihan helvetisti eikä asiaa helpota sekään että työ vaatii erittäin kovaa numerotarkkuutta, (muuten voi käydä köpelösti, josta seuraa pahimillaan työpaikkakiusaamista ja palkan alentamista) . Myös kaikenlaisten verojen, asetusten ja lakien osaaminen on välttämätöntä, mikä voi myös ottaa hermoille.

        Eräs ystäväni on työskentelee tilintarkastajana eräässä Big 4 yrityksessä. Paiskii duunia aamusta iltaan, kunnes palaa kuuden aikoihin kotiin, syö iltapalan ja menee suoraan nukkumaan, ja seuraavana päivänä odottaa taas uusi kauhu. Hän on todennut ettei jaksaa tehdä enää tippaakaan kyseistä hommaa ja on kovasti harkinnut alan vaihtoa. Työtä pitää tehdä liukuhihnalla, ja lähes joka päivä on matkustettava jonkin yrityksen konttoriin, pahimmillaan satojen kilometrien päähän pois pk-seudulta.

        Anyway, jos tilintarkastus kiinnostaa niin siitä vaan, mutta muista vain sanoa vapaa-ajalle ja iloiselle elämälle GOOD BYE ;(

        Joten jos haluatte jotain "parempaa työtä" ja tämän lisäksi jos vero- ja kirjanpitojutut eivät tunnu vetävän puolensa niin kannattaa harkita jotain muuta alaa.


      • Depressed Auditor
        Sad Auditor kirjoitti:

        Tilintarkastusta pahempaa työtä ei ole olemassa. Olen seurannut melko läheltä kyseistä hommaa ja voin todeta ettei kyseessä ole mikään simppeli duuni. Työt ja projektit ovat erittäin stressaavia ja pitkiä ja kaikki pitää olla valmis ajallaan. Työtä on ihan helvetisti eikä asiaa helpota sekään että työ vaatii erittäin kovaa numerotarkkuutta, (muuten voi käydä köpelösti, josta seuraa pahimillaan työpaikkakiusaamista ja palkan alentamista) . Myös kaikenlaisten verojen, asetusten ja lakien osaaminen on välttämätöntä, mikä voi myös ottaa hermoille.

        Eräs ystäväni on työskentelee tilintarkastajana eräässä Big 4 yrityksessä. Paiskii duunia aamusta iltaan, kunnes palaa kuuden aikoihin kotiin, syö iltapalan ja menee suoraan nukkumaan, ja seuraavana päivänä odottaa taas uusi kauhu. Hän on todennut ettei jaksaa tehdä enää tippaakaan kyseistä hommaa ja on kovasti harkinnut alan vaihtoa. Työtä pitää tehdä liukuhihnalla, ja lähes joka päivä on matkustettava jonkin yrityksen konttoriin, pahimmillaan satojen kilometrien päähän pois pk-seudulta.

        Anyway, jos tilintarkastus kiinnostaa niin siitä vaan, mutta muista vain sanoa vapaa-ajalle ja iloiselle elämälle GOOD BYE ;(

        Joten jos haluatte jotain "parempaa työtä" ja tämän lisäksi jos vero- ja kirjanpitojutut eivät tunnu vetävän puolensa niin kannattaa harkita jotain muuta alaa.

        Olen samaa mieltä "Sad Auditorin kanssa. Jos arvostatte rentoa elämää ja vapaa-aikaa niin suosittelisin harkitsemaan jotain muuta alaa.


      • ex-tilkkari
        Depressed Auditor kirjoitti:

        Olen samaa mieltä "Sad Auditorin kanssa. Jos arvostatte rentoa elämää ja vapaa-aikaa niin suosittelisin harkitsemaan jotain muuta alaa.

        Huomio tuohon ylityökorvauksiin.

        Monet tilintarkastajat tekevät ylitöitä jopa viikonloppuna. Tämä korvataan siis vapaana, yksi yhteen.

        Esim. perusduunari jos tekee ylitöitä viikonloppuna, hän voi saada jopa 100% ylityökorvausta. Kun tilintarkastaja tekee viikonloppuna töitä, hän saa korvauksen yksi yhteen, eli jos teet 20 tuntia töitä viikonloppuna, saat EHKÄ vapaata 20 tuntia. Monessa paikassa ylitöitä ei rajoiteta, mutta kesäloman määrää rajoitetaan. Missä järki, ilmaista työtä tehdään??

        Itse olen ollut tilintarkastajana yhdessä pig fourissa (heh heh), sellaiset traumat jäi, etten edes haaveile kyseisestä alalsta.


      • mutta rahaa sataa
        ex-tilkkari kirjoitti:

        Huomio tuohon ylityökorvauksiin.

        Monet tilintarkastajat tekevät ylitöitä jopa viikonloppuna. Tämä korvataan siis vapaana, yksi yhteen.

        Esim. perusduunari jos tekee ylitöitä viikonloppuna, hän voi saada jopa 100% ylityökorvausta. Kun tilintarkastaja tekee viikonloppuna töitä, hän saa korvauksen yksi yhteen, eli jos teet 20 tuntia töitä viikonloppuna, saat EHKÄ vapaata 20 tuntia. Monessa paikassa ylitöitä ei rajoiteta, mutta kesäloman määrää rajoitetaan. Missä järki, ilmaista työtä tehdään??

        Itse olen ollut tilintarkastajana yhdessä pig fourissa (heh heh), sellaiset traumat jäi, etten edes haaveile kyseisestä alalsta.

        Muistakaa tilintarkastajan "kolikon kääntöpuoli". Yrittäjänä pääsee kohtuulliselle palkkatasolle. Pienessä Porissakin tilintarkastaja tienaa "helposti" sen 200 000 euroa (brutto) vuodessa. Tai jopa enemmän:
        http://www.hs.fi/verokone/henkilo/1955Pyydönniemi Kaarina Maria

        Siinä porilainen tilintarkastaja, ansiot 2012 vain 280 000 euroa(brutto). Vuotta aikaisemmin taisi nostaa 400 000 euron vuosipalkan.


    • sibl86

      Pakko vastata omasta puolestani... Olen ollut nyt joitakin viikkoja traineena yhdessä isossa Big 4 -yrityksistä pk-seudulla. Tiedän jo nyt, etten halua jäädä alalle. Olen tunnollinen ja tarkka työntekijä, olen myös kiinnostunut kirjanpidosta, verotuksesta ja sen oikeellisuudesta, joten tämän puolesta ei pitäisi olla mitään "ongelmaa".

      Sitten päästään niihin ongelmiin: jotta voit menestyä tilintarkastajana, sulla täytyy olla helvetin hyvä itsetunto. Minulla sitä ei ole. Haluan, että voin kysyä joltain, teenkö asiat oikein. Isoissa firmoissa joudut kuitenkin harjoittelijana tekemään töitä monille eri tarkastajille, usein myös eri tiimeille, joilla jokaisella on omat toimintatapansa. Eikä todellakaan ole täysin selvää, että kukaan tulee selittämään, miten hänelle tehtävät työt halutaan tehtävän. Ruuhkakausina tammi-huhtikuussa saatat tehdä työtä seuranasi harjoittelijat, joilta voit kysyä apua. Esimiehesi, joka on käytännössä ainoa, joka kysymyksiisi osaa vastata, voi olla jossain täysin muualla. Ja siellä sitten vaan toivot yksin, että olet tehnyt työsi oikein. Jokaisessa aikaisemmassa työssäni olen aina saanut kunnon ohjeistuksen tekemiini työtehtäviiin... Nyt valitettavasti niin ei ole, ja stressaavat ajatukset mahdollisista virheistä seuraavat myös kotiin.

      Tällä hetkellä lasken käytännössä päiviä siihen, että harjoittelujakso loppuu. No saanpahan ainakin työkokemusta, ja tiedon siitä, että tämä ammatti ei ole minua varten. Tyydyn vaikka sitten puolta pienempään liksaan kirjanpitäjänä, kunhan pääsen tekemään työtä, jossa minulla on tunne, että TIEDÄN oikeasti mitä teen koko ajan, eikä epävarmuus ole vallitseva olotila.

      Viestiäni ei kuitenkaan kannata lukea niin, että ala olisi kokonaisuudessaan mätä. Oman luonteen sopivuutta alalle kannattaa kuitenkin miettiä TARKKAAN, ennen kuin allekirjoittaa sen työsopimuksen. Muutaman kuukauden harjoittelukin voi osoittautua pitkäksi ajaksi....

      • tämäontietoatämä

        Pähkinänkuoressahan tilkkari tarkastaa kirjanpitäjän työn. Sama stressitaso se kirjanpitäjälläkin on, palkka on vaan huonompi niinkuin mainitsitkin. Siksi kehottaisin vielä harkitsemaan kannattaako tilkkarin uraa vaihtaa kirjanpitäjään.


    • rapakettu

      Te joilla kokemusta, kertoisitteko palkkatasosta Big Foureissa? Erityisesti kiinnostaa tuoreet kk-palkat entry-level-hommissa sekä pari vuotta sen jälkeen.

    • sumussa86

      2000-2100 trainee, 2700-3000 kun saat vakituisen sopimuksen

    • rapakettu

      Kuulostaa varsin alhaiselta, kun ottaa huomioon että työssä kai pitää jotain koulutuspohjaakin olla. Ja ei kai Big Foureihin ainakaan pk-seudulla ihan ketä tahansa edes huolita?

    • SUMU86

      Alkupalkka on tosi huono. En tiedä, kuinka nopeesti sitten alkaa nousemaan... Eikä tosiaan ihan ketä tahansa huolita, saatika kannattaako ihan kenen tahansa mennä...

      • Tilkkaritalkkari

        Alkupalkat Big4 firmoissa on n. 3000e joka on vastavalmistuneen palkka, sitten kun kokekemusta on enemmän niin palkka paranee. Viiden kuuden vuoden välein palkka tuplaantuu.

        Käytännössä KHT tentti on rajapyykki uralla jonka jälkeen urakehitys vasta alkaa, eli kannattaa hoitaa paperit kuntoon jos yliopistossa. Tosin tenttiin vaaditaan 3 vuoden kokemus ja harva sen kerralla läpäisee niin on työnohessa on aikaa täydentää opintoja.

        Isot firmat on hyviä siitä että ne kyllä kouluttavat paremmin kuin pikkunarikat, mutta pikkufirmoissa työtahti voi olla vähän rennompi. Ammattina hyvä jos haluaa tavata asiakkaita ja on kiinnostunut taloudesta. Työ ei ole pelkkää numeroiden tarkastamista. Etuna myös että KHT tutkinnon jälkeen tulet tuskin ikinä olemaan työttömänä.


    • johan09

      Kannatan! Tilintarkastus on erittäin palkitsevaa työtä!

    • MsAudit

      Itse ollut traineena bigfour-firmassa ja tykännyt todella paljon. Viihtyvyyteen vaikuttaa eniten työkaverit ja toimeksiantojen managerit. Ainakin meillä saa heti apua, jos jokin askarruttaa ja palautetta annetaan hyvin. Palkkataso ei alkuun ole huipputasoa, mutta hitaan alun jälkeen nousee kyllä. Kuten joku mainitsikin, pätevä ja ahkera voi tuplata palkan nopeammin kuin muualla.
      Tilkkarin hommat ovat myös äärimmäisen hyvä "jatkokoulu" yliopiston jälkeen. Missään muussa laskentatoimen tehtävässä ei opi asioita niin laajasti kuin tilkkarin assarina. Jos pitkät päivät eivät pimeinä talviaikoina miellytä, niin en suosittele. Miettisin kuitenkin sitä, että kesälomat ovat sitten pitkät. Itse teen mieluummin työt talvella ja olen kesällä pitempään lomalla.

    • rapakettu

      MsAudit, millaista palkkaa sinulle maksettiin traineejaksolta?

    • ziepiaaa

      trainee tienaa 2000-2100 (kpmg:llä parempi alkupalkka kuin pwc:lla), palkat ovat vakiot. Niistä ei siis neuvotella. Kun saat juniorisopparin palkka on 2500-3000, riippuen oletko KTM vai et.

    • veke6

      Tässä mun kokemuksia assarina toimimisesta pienemmässä tilintarkastustoimistossa:

      -aikaisempaa kokemusta minulla on Oy:n tilinpäätöstaitoa vaativasta kirjanpitotyöstä pari vuotta ja assarina olen ollut nyt 3 vuotta. Koulutus tradenomi ja mies olen. Ikää noin 30v. Tilintarkastuksia teen ns "alusta loppuun".

      -palkka on ihan kauhistuttavan huono, koko ajan olen yrittänyt vetää sitä ylös perusteluina joustavuus, viikonlopputyöt, oman työn kannattavuus, vapaaehtoisten palkattomien lomien pitäminen syksyllä (kun on hiljaista). Omista töistä laskutettu päävastuullisen tarkastajan kulut vähennettynä vajaa 200 t euroa vuodessa ja silti oma palkka 2300 euroa kuussa puh etu. Mitkään puheet ei auta vaan aina vedotaan, vaan että jatkossa sitten kyllä saat enempi palkkaa. Suunnilleen samoja palkkoja maksetaan myös kauppatieteen maisterille täällä eli ihan vitsi.

      -työtehtäviin kuuluu konserniyhtiöt, henkilöyhtiöt, osuuskunnat ja satunnaisia erityistarkastuksia, arvonmäärityksiä yrityskauppoihin ja muita lausuntoja. Eli kaiken tekee assari päävastuullisen pöydälle valmiiksi allekirjoitusta vaille.

      -työssä oppii joka päivä todella paljon uutta, koska tuntemusta pitää olla laajasti lainsäädännöstä, kirjanpidosta, verotuksesta, kansainvälisistä standardeista (ifrs ja isa) jne. Eli omalla ajalla melkein pakko opistella koko ajan työpäivän jälkeen.

      -viikonlopputyöt ja kaikki ylityöt ovat ilman mitään ylityökorvauksia eli normi tuntipalkka.

      -ylitöitä tulee tammi-maaliskuussa yli 200 tuntia eli noin 70 tuntia kuukaudessa. Nämä pidetään vapaana, koska syksyllä töitä ei ole.

      -jatkuva tulospaine on todella stressaavaa, eli jokainen tunti on pystyttävä laskuttaamaan asiakkaalta eikä asiakkaalta voi laskuttaa mitä vaan. Ei mitään toivoa lukea uutisia paitsi kahvitauolla selailen lehden nopeasti.

      -joustavuus työajoissa on hyvä, eli voin tulla töihin vapaasti ja lähteä vapaasti. Omaa lomaa voi pitää milloin vain paitsi keväällä.

      -stressi on kova, koska asioita on tehtävä kovassa kiireessä tehokkaasti, tarkasti ja nopeasti. Lisäksi muuttuvat aikataulut aiheuttavat sen, että illan vapaa-ajanohjelmiaan ei käytännössä voi suunnitella keväällä lainkaan. monimutkaiset tarkastukset kannattaa tehdä kerralla valmiiksi eli, jos sen jättää seuraavaan päivään, ei muista enää mitään keskeneräisestä työstä, joten menee aikaa hukkaan, kun miettii, että missä olinkaan menossa.

      -sen olen huomannut, että kirjanpitotyössä pikkutarkat ihmiset pärjäävät mutta eivät tilkkarin hommassa. Työ on siis osin vastakohta kirjanpitäjän työlle, mikä saattaa olle yllätys. Stressiä lisää se että yksittäisestä asiakkaasta pitäisi muistaa yksityiskohtia, mutta kun olet tehnyt yli 200 tilintarkastusta vuodessa niin siihen ei ole mahdollisuuksia.

      -alkupalkat valmistuneille täällä noin 2000 euroa kuukaudessa.

      -Eli jos jaksaa sitkutella niin pitkään, että saa joko HTM tai KHT-kirjaimet, niin työmahdollisuudet aukeavat ja palkan pitäisi alkaa nelosella siinä vaiheessa. korostaen sanaa "pitäisi".

      -suosittelen työtä ihmiselle, joka ei stressaa helpolla eikä ole pikkutarkka. Pikkutarkat tukehtuvat työmäärään eli koko ajan pitää nähdä "olennaisuus" ja mihin lukuihin kiinnittää huomiota ja mihin taas ei. Kokonaisuuksien hahmottaminen on työssä välttämätöntä. Lisäksi huono alkupalkka on vain nieltävä, josa haluaa joskus alalla isoille ansioille. Toisaalta työmahdollisuudet ovat moneen suuntaan erittäin hyvät assareillakin, joten työkokemuksen vuoksi suosittelen tätä vaikka ei alalla jäisikään.

      • tosi surkee

        "alkupalkat valmistuneille täällä noin 2000 euroa kuukaudessa."

        Siivoojan palkka.


    • esaesa87

      Jo on surkeat liksat alkuun. :(

      Mites ilmeisesti noissa big four firmoissa joutuu sitten työasuna (miehet) pitämään pukua kravatteineen kaikkineen?

      Ala kyllä kiinnostaa, mutta mutta saa nyt nähdä...

      • upgrade from account

        Tämä kyllä kiinnostaa ja kaikki muukin alasta. Kertokaa alalla työskentelevät.


    • MsAudit

      Liksa on ihan kohdallaan siihen nähden mitä tästä irti saa. Jos olet rahan perässä, niin kannattaa tähdätä muualle aloittamaan. Traineejakson (2000-2100e/kk//13e/h) jälkeen assarin palkaa 2700-2800e ja se on mielestäni kohtuullinen. Assarinkin työtehtävät opettavat enemmän kuin, jos olisin lähtenyt assistant controlleriksi tai muuksi raportin vääntäjäksi alkuun. Kokonaiskuva yrityksen taloudesta kasvaa koko ajan. Kunnon liksat odottaa sitten, kun KHT-tutkinto suoritettu. Työnantaja myös panostaa henkilöstön koulutukseen paljon. Eli vaikka ei eläkeurasta haaveile, niin 3-5v tekee omalla ammattitaidolle ihmeitä vs. muut entry-tason paikat talouspuolella.

      Päivät ovat kyllä välillä pitkiä ja raskaita ja automaattikahvi pahaa.

      • missä rahat?

        "Työnantaja myös panostaa henkilöstön koulutukseen paljon."

        Tietysti panostaa, että työntekijä tuottaisi työantajalleen mahdollisimman paljon rahaa ja voittoa! Tuo on vain kaunis tapa sanoa sama asia. Työntekijää koulutetaan, että työantaja saa työntekijästä enemmän tehoja ja tuottoa irti.

        Mutta kuka työantaja panostaa henkilöstön suuriin palkkoihin? Minua kiinnostaa suuri palkka, ei monen päivän koulutukset. Minä en koulutuksesta hyödy. Ainoastaan rahasta, joka sataa pankkitilileni.


      • MsAudit
        missä rahat? kirjoitti:

        "Työnantaja myös panostaa henkilöstön koulutukseen paljon."

        Tietysti panostaa, että työntekijä tuottaisi työantajalleen mahdollisimman paljon rahaa ja voittoa! Tuo on vain kaunis tapa sanoa sama asia. Työntekijää koulutetaan, että työantaja saa työntekijästä enemmän tehoja ja tuottoa irti.

        Mutta kuka työantaja panostaa henkilöstön suuriin palkkoihin? Minua kiinnostaa suuri palkka, ei monen päivän koulutukset. Minä en koulutuksesta hyödy. Ainoastaan rahasta, joka sataa pankkitilileni.

        =D. Jos oot kiinnostunut vain rahasta, niin ala ei ole sulle ja ihmettelen, jos ylipäätän palkkatöitä haluat tehdä? Jos pelkkä raha kiinnostaa, niin oletko kuullut yrittäjyydestä? Ja koulutuksestako et mitään hyödy? Juu..

        Pidetään nyt kuitenkin mielessä, että mitäänhän ei kokematon tilintarkastusassari firmalle tuota. Työhön kuitenkin liittyy lakisääteisyys, jonka vuoksi assareita kävät läpi mappeja täynnä tositteita ja laskuja jne. Työntekijöitä koulutetaan, jotta se KHT joskus menisi läpi ja siinä vaiheessa sitä ehkä alkaa jotain tuottamaankin..


      • missä rahat?
        MsAudit kirjoitti:

        =D. Jos oot kiinnostunut vain rahasta, niin ala ei ole sulle ja ihmettelen, jos ylipäätän palkkatöitä haluat tehdä? Jos pelkkä raha kiinnostaa, niin oletko kuullut yrittäjyydestä? Ja koulutuksestako et mitään hyödy? Juu..

        Pidetään nyt kuitenkin mielessä, että mitäänhän ei kokematon tilintarkastusassari firmalle tuota. Työhön kuitenkin liittyy lakisääteisyys, jonka vuoksi assareita kävät läpi mappeja täynnä tositteita ja laskuja jne. Työntekijöitä koulutetaan, jotta se KHT joskus menisi läpi ja siinä vaiheessa sitä ehkä alkaa jotain tuottamaankin..

        "Jos pelkkä raha kiinnostaa, niin oletko kuullut yrittäjyydestä?"

        Kyllä olen. Harrastan pörssikauapnkäyntiä. Vähän pitää vielä harjoitella ja maksaa oppirahoja, että pystyy elättämän itsensä.

        2013 tienasin 30 000 euroa käymällä päiväkauppaa. Työpäivät tossa hommassa ovat 2-3 tuntisia eli tuntipalkoille pääsee. Tällä viikolla tein 1700 euroa 20 minuutissa. Toki välillä on myös miinuspäiviä.

        Rahan häviäminen on tässä työssä ikävä varjopuoli. Koska sinä viimeksi hävisit omaa rahaasi vaikkapa 3000 euroa yhdessä päivässä? Siis saamatta mitään vastinetta sille. Paitsi tietysti ilon omistaa osaketta, joka "romahtaa käsiin".


    • hekahki

      Älä tule tilintarkastajaksi. Olen ja pyrin koko ajan pois kun olen ymmärtänyt juonen. Tilintarkastajan työ on aamusta iltaan muiden tekemien lukujen tarkastamista muiden antamien ohjeiden mukaan. Työ on puhtaasti suorittavaa joten jos sinulla on esim. akateeminen (its. ekon) tausta kyseenalaistaa asioita, työ saattaa olla erittäin pitkäveteistä alkujakson jälkeen. Suuri osa alan puolestapuhujista on tradenomeja ja ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti tällä hetkellä saa muita töitä. Palkkataso on verrattaen todella huono ja työntekijöiden asema heikko. Etuna on että alalle on tälläkin hetkellä erittäin helppo päästä, onpahan edes jotain työtä. Pahimpana isoista firmoista, pwc, palkkaa jatkuvasti orjan palkalla (2000€ ) harjoittelijoita ja jos vain haluat, saat jäädä taloon. Mutta tuossa talossa meno on tyyliä taito minimissään ja laskutus pelaa. Tarkastajat ovat niin uskomattoman kiireisiä että tekevät kaikkensa yhdistelläkseen tarkastettavan luvut niin, ettei tuloksista tarvitse raportoida, siihen kun ei ole aikaa eikä firmalla oikeastaan tahtoakaan. Ainoana lohtuna on päästä johonkin yritykseen kontrolleriksi, jolloin palkka voi olla siedettävä (3500€ ) ja työ edes jossain määrin mielekästä. Joka tapauksessa alan tilanne on palkkaa ajatellen todella kamala ja noihin paikkoihin hakee jatkuvasti lähes kaikki muutaman vuoden kokemuksen omaavat tilkkarit. Mikäli voit vielä valita, valitse eri koulutussuunta. Tämä on auringonlaskun ala.

      • Ymmällään

        Mitä koulutussuuntaa suosittelisitte kaupalliselta alalta?


    • Kovantyönraataja

      No voi härre gud mitä nillitystä. Oletteko te tilkkarin ammattia haukkuvat suoraan kodista yliopistoon menneitä, suoraan hallintotyöhön ajautuneita ihmisiä? Alkaa vähän kuulostaa siltä kun lukee näitä valituksia.

      Ensinnäkin, näyttäkää mulle yksityinen firma miltä tahansa alalta jossa tulos ei ole tärkeää? Työelämä on just tuota, se on kiirettä, stressiä, tulostavoitetta ja myös ongelmien ratkaisemista. Siksi siitä maksetaan palkkaa. Onko teidän käsitys työstä se että nostetaan jalat pöydälle ja juodaan kahvia?

      Olen tehnyt koko nuoruusikäni ns. "paskaduuneja", vaihtanut alaa ainakin 3 kertaa. Jokaikisessä firmassa sama juttu mutta alhainen koulutus on aiheuttanut sen että siellä sonta valuu alaspäin rankasti. Tilintarkastajaa sentään kohdellaan kuin ihmistä ja hänen asiantuntijuuttaan arvostetaan. Aloitin assarin työt ja voin sanoa että kevyesti paras työpaikkani tähän mennessä. Tosin en ollut kultalusikka suussa syntynyt vellipersus joka meni suoraan lukiosta yliopistoon vaan jouduin hikoilemaan palkkani eteen vuosikymmenen.

      Minusta alassa ei ole mitään vikaa. Pitkät kesävapaat kelpaa perheelliselle paremmin kuin hyvin. Pitkä ja synkkä talvi, ihan sama vaikka olisi ylitöissäkin jos saa pitkät lomat kesällä. Palkka voi alussa olla "huono", siis teidän standardilla ilmeisesti mistään mitään tietämättömälle ja osaamattomalle pitäisi lyödä 4000 euroa kuussa kouraan. Tottakai työkokemusta pitää ensin hankkia, tyvestä puuhun noustaan. Miettikää jos olette ahkeria ja motivoituneita miten hyvälle tienestille voitte päästä. On kasapäin ammatteja joissa palkka ei koskaan nouse vaikka olisit miten ammattilainen. Tilkkarin ammattitaidolla voitte tehdä ihan mitä vaan, voitte hakeutua myöhemmin controlleriksi, talousjohtajiksi jne. Mikään ei tässä maassa tuota niin hyvin kuin olla asiantuntija yrityksissä ja verotuksessa sekä yrityslaissa. Uskomattomat mahdollisuudet. Minä ihmettelen kyllä teitä ihmiset miten jaksatte valittaa kaikesta. Teille sopisi varmasti parhaiten lottovoitto niin voisitte vetää lonkkaa koko loppuelämänne jossain aurinkorannalla, nähtävästi mikään muu ei ole teille palkitsevaa. Joskus ymmärrän yrittäjiä ja yrityksiäkin kun antavat kenkää työntekijöille, Suomessa on hirveän iso määrä ihmisiä joilla on motivaatio nolla ja käsitys työelämästä kuin leikkikoulusta jossa tärkeintä on lomat ja kahvinjuonti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe