Langattomasta yhteydestä

newpie

Voisiko joku selventää langattoman yhteyden perusteita?
Hankin Elisan kaapelimodeemin Thomson TCW710 ja siinä on tuo langattomana käytön mahdollisuus. Itselleni kyseinen tekniikka on melko vierasta ja koitinkin laittaa vehkeen asetukset hyvin tarkkaan ohjeiden mukaan. Mietityttämään jäi vain että onko yhteys nyt suojattu vai käyttävätkö kerrostalossamme pian kaikki minun yhteyttäni?
Asetuksista sai määrättyä MAC-osoitteet koneille jotka tätä saavat käyttää. Miten saan omani näkymään? Ohjeiden mukaan laitoin mielestäni 64-bittisen WEP-suojauksen päälle, mutta miten luotettava tuo on ja miten se toimii?
Lisäksi kun käytän yhteyttä langattomana, nopeus näyttää 24-44 Mbps, mutta kun kaapeli on kiinni koneessa, nopeus on 100 Mbps eli eikö langaton ole ihan joutava tuossa mielessä?

2

686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirmu nopea se

kaapelilaajakaistasi oikein on jos 24-44 Mbps rajoittaa?
      Veikkaan että korkeintaan 8 Mbps joten ihan yks lysti mitä paikallisverkon nopeus on, ei se taida
      rajoittaa hommaa.
      Jos noilla mainitsemillasi suojauksilla toimii,
      niin tuskin naapuri kaistallasi surffaa.

• Sen verran, että

Tuo nopeus 100 Mbps tarkoittaa verkkokorttisi nopeutta ja tuo 22-24 langattoman "verkkokortin", WLAN:nin nopeutta. Se EI ole netin nopeus. Netin nopeuden saat selville kun laitat googleen hakusanan: nopeustesti, ja siitä valikoit millä haluat testata.
      Kyllä, langaton yhteys on joustava. Riippuen siitä onko Thompsonisi 50 Mbps vai 100 Mbps, nopeus saattaa vaihdella parilla Megalla.
      Kannattaa laittaa Thomponiisi salasana. Käyttöohjeissa on varmasti ohjeet siihenkin puuhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      162
      7116
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4108
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      47
      3467
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      142
      3166
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2916
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2306
    7. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2286
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2023
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      1975
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1876
    Aihe