Keuhkoahtaumatauti

Roosenbert JHörde

Mä en nyt oikein ymmärrä.
Miten keuhkoahtaumatauti voi muuntua krooniseksi...?

Mikä on se mekanismi, joka ylläpitää ja aiheuttaa sairauden leviämisen? Vaikka altistavat tekijät olisi poistettu...

39

3270

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriltä

kysyttävä. Itselläni on astma ja "ehkä vähän keuhkoahtaumatautiakin jo" lukee paperissa. En ole tupakoinut 20 vuoteen, mutta kait se tupakointi on voinut vaurioittaa jotain jo silloin. Onko sinulla yskää, onko kovaakin hengenahdistusta? Miten se sinua vaivaa - eniten? Eli: onko syy tiedonjanoosi ihan vaan pelkästä mielenkiinnosta - vaiko oireista johtuva?

• jostain luettuna

oli sellainen, että k.ahtaumassa k.rakkulat(?) tuhoutuvat, joten vain oireita voi aika uusilla keinoilla lievittää. Tuntemani lesken kertomana mies loppuvaiheessa oli sidottu happirikastimeen ja aamuisin jollain laitteella omahoitoa, joka höyrytti huoneen. Valillä halutessaan - huom -halutessan pääsi sairaalaan ja sinne viimeisellä kerralla tiesi uupuvansa. Oikeat termit löytyvät googlettamalla, saattaisi olla jo"käypä hoito" otsikon allakin.

Kaikille ei tietenkään käy saman kaavan mukaan ei elämässä eikä
        kuolemassa. joku saa nopean keuhkosyövän kuten täysin tupakoimaton omaiseni, joka yskän vuoksi sai jouluviikolla kuulla leikkauskelvottomasta taudistaan, kehotettiin vaan laittamaan asiat kuntoon. Helatorstaina tapasin hänet viimeisen kerran.

Olkaa onnellisia niin kauan kuin pystytte - joka ikisest päivästä!

• Akkapaha
        jostain luettuna kirjoitti:

oli sellainen, että k.ahtaumassa k.rakkulat(?) tuhoutuvat, joten vain oireita voi aika uusilla keinoilla lievittää. Tuntemani lesken kertomana mies loppuvaiheessa oli sidottu happirikastimeen ja aamuisin jollain laitteella omahoitoa, joka höyrytti huoneen. Valillä halutessaan - huom -halutessan pääsi sairaalaan ja sinne viimeisellä kerralla tiesi uupuvansa. Oikeat termit löytyvät googlettamalla, saattaisi olla jo"käypä hoito" otsikon allakin.

kuolemassa. joku saa nopean keuhkosyövän kuten täysin tupakoimaton omaiseni, joka yskän vuoksi sai jouluviikolla kuulla leikkauskelvottomasta taudistaan, kehotettiin vaan laittamaan asiat kuntoon. Helatorstaina tapasin hänet viimeisen kerran.

"joka höyrytti huoneen."

... sellainen sähkökäyttöinen lääkehöyrystin, jota voi saada lainaan erikoissairaanhoidosta ainakin, jos sairastaa esim vaikeaa keuhkoahtaumatautia. Tällä laitteella otettuna lääke pääsee paremmin perille keuhkoihin, verrattuna näihin "piippuihin".

• Akkapaha

"joka höyrytti huoneen."

... sellainen sähkökäyttöinen lääkehöyrystin, jota voi saada lainaan erikoissairaanhoidosta ainakin, jos sairastaa esim vaikeaa keuhkoahtaumatautia. Tällä laitteella otettuna lääke pääsee paremmin perille keuhkoihin, verrattuna näihin "piipuihin".

• Akkapah
        Akkapaha kirjoitti:

"joka höyrytti huoneen."

... sellainen sähkökäyttöinen lääkehöyrystin, jota voi saada lainaan erikoissairaanhoidosta ainakin, jos sairastaa esim vaikeaa keuhkoahtaumatautia. Tällä laitteella otettuna lääke pääsee paremmin perille keuhkoihin, verrattuna näihin "piipuihin".

ollut nimittäin tuplaviesti :-(. Enpä voi SITÄ itse poistaa, siis toista.

• AIVAN eri asia
        Akkapah kirjoitti:

ollut nimittäin tuplaviesti :-(. Enpä voi SITÄ itse poistaa, siis toista.

kuin SPIRA jolla otetaan lääkkeet! Itselläni on molemmat, kostutin pitää ilman sopivan kosteana (Instrusta olen sen aivan itse ostanut) ja Spiralla otan jotkut lääkkeet, en kaikkia. Spirankin olen ostanut omaksi.

• Akkapaha
        AIVAN eri asia kirjoitti:

kuin SPIRA jolla otetaan lääkkeet! Itselläni on molemmat, kostutin pitää ilman sopivan kosteana (Instrusta olen sen aivan itse ostanut) ja Spiralla otan jotkut lääkkeet, en kaikkia. Spirankin olen ostanut omaksi.

ilmankostutin. Aika kivasti sitten sanottu et "omahoitona höyrytti huoneen". Siel oli varmaan sitten mitattu huoneen ilmanalan kosteuspitoisuus ennen höyrystystä.

Onko spira sama kuin nebulisaattori, vai onko spira jonkin laitefirman laitemerkki. Lääkesumutin?
        Mikset saanut lääkesumutinta erikoissairaanhoidosta lainaksi? Oliko Instrun laite jotenkin parempi?

• kuolemansairaita tuttavia!

Varo vaan, ettet saa tartuntaa...
        Oletatko, että tuo vastauksesi kohensi kysyjän mielialaa? Vai oletko sadisti...
        Älä kysyjä ole huolissasi - ota selvää lääkäriltäsi, älä tämän palstan puoskareilta...
        Kaikkea hyvää!!

• Akkapahalle
        Akkapaha kirjoitti:

"joka höyrytti huoneen."

"tietoa" kummasti kertynyt...Toivoo: Ihmettelijä...

• Mökin Akkapaha
        Akkapaha kirjoitti:

ilmankostutin. Aika kivasti sitten sanottu et "omahoitona höyrytti huoneen". Siel oli varmaan sitten mitattu huoneen ilmanalan kosteuspitoisuus ennen höyrystystä.

Onko spira sama kuin nebulisaattori, vai onko spira jonkin laitefirman laitemerkki. Lääkesumutin?
        Mikset saanut lääkesumutinta erikoissairaanhoidosta lainaksi? Oliko Instrun laite jotenkin parempi?

on äkkiä saanut kovasti "asiantuntemusta"? Ko hää vastikkää ol iha peräkammarin akka - ei hää tient yhtikäs mittää...?
        Mites myö nyt akkapaha tää selitettäis uskottavast?

• ja tämä oli ensin koekäytössä,
        Akkapaha kirjoitti:

ostin sen sitten omaksi, erikoissairaanhoidosta, en Intrusta, sieltä ostin ainoastaan ilmankostuttimen.

• Akkapaha
        Mökin Akkapaha kirjoitti:

on äkkiä saanut kovasti "asiantuntemusta"? Ko hää vastikkää ol iha peräkammarin akka - ei hää tient yhtikäs mittää...?
        Mites myö nyt akkapaha tää selitettäis uskottavast?

En ollenkaa enää haluais että täällä aiheet keskittyis minun henkilöni ympärille, koska minussa ei ole mitää kiinnostavaa. Lisäksi tämä palsta on keuhkosairauspalsta. Mutta kerran näytät olevan niin kauhean kiinnostunu ja epäluuloinen, tämän kerran valaisen sullle pikkuisen.

Olen jo kohta puoli vuosisataa tätä elämää ylä- ja alamäkiä tallaillut naisimmeinen täältä pohjanmaalta ja siitä murre.Joskin minusta on hauska kirjoittaa suomen kieltä miten milloinkin, minua itseäni se nääs huvittaa. Mutta jos se ärsyttää, voin tietenkin koittaa kirjoittaa oikeinkin. Kirjoitusvirheitä tulee liian paljon, olen vähän "suurpiirteinen", en aina jaksa tarkistaa tekstiä ja sitten itseäkin harmittaa kun sanat tulee miten sattuu, mutta lähetyksen jälkeen sitä ei voi enää muuttaa.

Kaikki mitä olen täällä itsestäni kirjoittanut on totta. Olen akkapaha, työläisnainen, en Booky. Käyn kolmivuorotyössä polkupyörällä. Mulla on kuushenkinen perhe, joista 5/6 on astmaatikkoja /allergisia. Pienimmäinen varsinkin sairasti aika vaikeahoitoista astmaa ja oli spira-lääkityksellä viisivuotiaaksi.Onneksi tätä nykyä pärjää jo "tarvittaessa" lääkityksellä ja antihistamiinilla. Tästä syystä meillä ei ole karvaisia kotieläimiä muuta kuin joskus hoidossa.

Ammatiltani olen sairaanhoitaja. Olen hoitanut keuhkosairaita vuodesta 85 alkaen ja tähän aikaan on mahtunut todella paljon ja kaikenlaista, joten keuhkoasiat ovat mulle senkin vuoksi tärkeitä. Etenikin laihat kuivat loppuunpalanutta copd:tä sairaastavat potilaat jas heidän omaisensa ovat sydäntäni lähellä.
        Tällä hetkellä työpaikkani on kuitenkin muualla kuin keuhkosairaiden parissa.

Jossain mielessä olen "ikuinen teini", kuten kirjoituksistakin on varmasti huomannut. Minusta kuitenkin huumori piristää tätä joskus niin harmaata arkea. RIITTIKÖ?

• Akkapaha
        ja tämä oli ensin koekäytössä, kirjoitti:

ostin sen sitten omaksi, erikoissairaanhoidosta, en Intrusta, sieltä ostin ainoastaan ilmankostuttimen.

Perittiinkö sulta siitä maksu? Eikö sun keuhkosairautta katsottu ritttävän vaikeaksi, jotta oisit voinut saada sen lainaksi, vai?

• Akkapaha
        kuolemansairaita tuttavia! kirjoitti:

Älä kysyjä ole huolissasi - ota selvää lääkäriltäsi, älä tämän palstan puoskareilta...
        Kaikkea hyvää!!

"Varo vaan, ettet saa tartuntaa... "

Just. Silloin kun läheisesi vakavasti sairastaa ni älä vaan mene käymään tai muutenkaan pidä yhteyttä, ETTEI VAAN TARTU! Tärkeintähän on MINÄ ja MINUN HYVINVOININI, muista viis.

• Akkapaha
        Akkapahalle kirjoitti:

"tietoa" kummasti kertynyt...Toivoo: Ihmettelijä...

Lueppa sinäkin tuolta ylempää. En ole mikään asinatuntija siinä mielessä että mulla ois vastus joka asiaan, mutta aina on jotain mukaan tarttunut työn tiimellyksessä. En ole myöskään lääketieteellinen asiantuntija.

• todellakin!
        kuolemansairaita tuttavia! kirjoitti:

Kaikkea hyvää!!

surullista. Kunhan sinullekin ikää karttuu, tunnet enemmän ihmisiä - sairaitakin ja voipa osua omalle kohdallesi myös.
        Kirjoitin samaan rempseään minulle epätavalliseen tyyliin kuin muutama muukin akkapahat. Kaikki alkuperäisen kysyjän aihetta sivuamattomat kommentit olivat kuin pilantekoa häntä kohtaan. Käsittääkseni hän haki tietoa, eikä sivullisten kinastelua keskenään. Ja vauhti sen kun jatkuu, sivulliset pohtivat keskenään, mikä laite mahtaa olla kysymyksessä,joka höyrystää huoneen? Näin taas lyödään lyttyyn kysyjäparkaa! Kirjeletka oli todella asiaton. Enpä oleta, että alkup. kysyjä haki nostatusta mielialalleen hän halusi tietoa. Kukaan ei tiennyt. Oletan, että täältä haetaan paljon varmistusta asioihin,joita on jo lääkäriltä kysytty, joka onkin oikea paikka. Eivät hekään aina ole mielialan nostattajia, vaikka voisivat sen tehdä parilla lauseella. Googlella löytyy melkein aina jotain asiallista. Terveys-keskustelussa pitäisi mielestäni kysyä "tositarkoituksella" joko faktaksi tai fiktioksi muotoiltuja kysymyksiä ja vastaajien käyttäytyä asiallisesti vastatessaan.

kyllä - minuun on jo osunut. Tupakointi lopetettu, astma on, lapsena minun luultiin lääkärien taholta kuolevan, parantumaton sydänsairaus on lääkkeiden varassa hallinnassa mutta voi milloin tahansa saada sydänsiirron partaalle, sydäntä en kuitenkaan ikäni vuoksi silloin saa. Olen kuitenkin elänyt 5 vuotta kauemmin kuin äitini. Yksi syöpä on vaanimassa, mikä tahansa muu voi iskeä milloin tahansa. Nämä ovat elämän realiteetteja - ei sen kummempia.

Tietysti alkuperäiselle kysyjälle: aktiivista asian selvitystä ja tiedonsaantia sekä mahdollisen hoidon aloittamisen vaatimista useamman kuin yhden kerran. Tsemppiä siihen.

• Akkapaha
        todellakin! kirjoitti:

surullista. Kunhan sinullekin ikää karttuu, tunnet enemmän ihmisiä - sairaitakin ja voipa osua omalle kohdallesi myös.
        Kirjoitin samaan rempseään minulle epätavalliseen tyyliin kuin muutama muukin akkapahat. Kaikki alkuperäisen kysyjän aihetta sivuamattomat kommentit olivat kuin pilantekoa häntä kohtaan. Käsittääkseni hän haki tietoa, eikä sivullisten kinastelua keskenään. Ja vauhti sen kun jatkuu, sivulliset pohtivat keskenään, mikä laite mahtaa olla kysymyksessä,joka höyrystää huoneen? Näin taas lyödään lyttyyn kysyjäparkaa! Kirjeletka oli todella asiaton. Enpä oleta, että alkup. kysyjä haki nostatusta mielialalleen hän halusi tietoa. Kukaan ei tiennyt. Oletan, että täältä haetaan paljon varmistusta asioihin,joita on jo lääkäriltä kysytty, joka onkin oikea paikka. Eivät hekään aina ole mielialan nostattajia, vaikka voisivat sen tehdä parilla lauseella. Googlella löytyy melkein aina jotain asiallista. Terveys-keskustelussa pitäisi mielestäni kysyä "tositarkoituksella" joko faktaksi tai fiktioksi muotoiltuja kysymyksiä ja vastaajien käyttäytyä asiallisesti vastatessaan.

kyllä - minuun on jo osunut. Tupakointi lopetettu, astma on, lapsena minun luultiin lääkärien taholta kuolevan, parantumaton sydänsairaus on lääkkeiden varassa hallinnassa mutta voi milloin tahansa saada sydänsiirron partaalle, sydäntä en kuitenkaan ikäni vuoksi silloin saa. Olen kuitenkin elänyt 5 vuotta kauemmin kuin äitini. Yksi syöpä on vaanimassa, mikä tahansa muu voi iskeä milloin tahansa. Nämä ovat elämän realiteetteja - ei sen kummempia.

Tietysti alkuperäiselle kysyjälle: aktiivista asian selvitystä ja tiedonsaantia sekä mahdollisen hoidon aloittamisen vaatimista useamman kuin yhden kerran. Tsemppiä siihen.

"Kukaan ei tiennyt."

Alkuperäinen kysyi, ensimmäinen vastasi et parasta kysyä lääkäriltä, toinen jatkoi joistain muusta aiheesta joka liittyi edellisen kysyjän kommentiin.

Anteeksi vaan, mutta mulle ei oikeastaan ole ollenkaan auennut se, miten täällä pitäisi kirjoittaa, tuntuu että mikään ei passaa kirjoitti niin tai näin, aina on joku marisemassa. Jos alkuperäinen saa vastauksen, että ei tietoa , kysy lääkäriltä ja toisetkaan ei tiedä sen kummenpaa vastusta ni tartteeko kaikkien lähteä siitä höpöttelemään?. Kai toiset saa viestiketjussa kommentoida toistensa sanomisiin tai kiinnostaviin asioihin, vaikka se ei olei lähtöisin alkuperäisestä, vai? Alkuperäinenhän voi osallistua siihen sitten kanssa ja tuoda esille omia ajatuksia aiheesta.

• joutunut uudelleen
        Akkapaha kirjoitti:

Perittiinkö sulta siitä maksu? Eikö sun keuhkosairautta katsottu ritttävän vaikeaksi, jotta oisit voinut saada sen lainaksi, vai?

anomaan,siksi ostin koko vehkeen itse itselleni.

• Akkapaha
        joutunut uudelleen kirjoitti:

anomaan,siksi ostin koko vehkeen itse itselleni.

Eikös se määräaika kuitenkin jatku automaattisesti, jos kerran tarvekin jatkuu? Minkälainen anomus siihen piti tehdä. Joissain paikoissa tehdään vaan lainaussopimus, ei tarvitse erikseen anoa.

• Suo anteeksi
        Akkapaha kirjoitti:

"joka höyrytti huoneen."

... sellainen sähkökäyttöinen lääkehöyrystin, jota voi saada lainaan erikoissairaanhoidosta ainakin, jos sairastaa esim vaikeaa keuhkoahtaumatautia. Tällä laitteella otettuna lääke pääsee paremmin perille keuhkoihin, verrattuna näihin "piippuihin".

mutta kerro minulle, miten muutat vähän väliä murrettasi - saati erikoistietämystäsi?

Olet välillä "mökin akka" ja savvoo huastat - ja sitten äkkiä taas ihan kirjakieltä ja tiedät sairauksista., kysyä ainakin. Oletko UFO? Oikeesti: kerro mistä moinen johtuu...

• TREFFEIILLE???TYKSIIN...
        Akkapaha kirjoitti:

Eikös se määräaika kuitenkin jatku automaattisesti, jos kerran tarvekin jatkuu? Minkälainen anomus siihen piti tehdä. Joissain paikoissa tehdään vaan lainaussopimus, ei tarvitse erikseen anoa.

Odottelin sinua kahville ... etpäs tullut.
        No, varsin ymmärrettävää vetää bookyä ja akkapahaa mukanaan ja vielä omaa ihteäänkin raastaa...!
        Olepas skarppina yhä! Se pitää aivot pirteinä...

• jotenkin alakuloista
        todellakin! kirjoitti:

kun todellakin alkuperäinen kirjoittaja hakee tietoa ja empatiaa - ja saa kaikenlaisia sepustuksia osakseen.
        >Tällä palstalla pyrkii pätemään ainakin yksi - ellei myös hänen sivupersoonansa - joiden juttuihin olen täydellisesti tympääntynyt.
        Niistä on empatia ja toisen asemaan asettuminen jo ajat sitten kadonnéet - vain "MINÄ TIEDÄN TÄMÄN" - nouse esille" Voihan sitä "tietoa" hankkia nykypäivänä vaikka mistä - mutta aitoa toisen asemaan asettumista ei kirjoista opi!

Voimia ja kaikkea hyvää sinulle ja kaikille rehellisille tällä palstalla!

• booky
        todellakin! kirjoitti:

>Oletan, että täältä haetaan paljon varmistusta asioihin,joita on jo lääkäriltä kysytty, joka onkin oikea paikka.

Kumpi on oikea paikka?

>pitäisi mielestäni kysyä "tositarkoituksella" joko faktaksi tai fiktioksi muotoiltuja kysymyksiä

Fiktio perustuu sepitteeseen. Millainen voi olla tositarkoituksella sepitteeseen perustuva kysymys?

>Tietysti alkuperäiselle kysyjälle: ---tiedonsaantia sekä mahdollisen hoidon aloittamisen vaatimista useamman kuin yhden kerran.

Alkuperäinen kysyjä ensimmäisessä viestissään ei suuremmin ilmoittanut sairastavansa itse keuhkoahtaumatautia tai etsivänsä erityisemmin emotionaalista tukea. Eikä hän kyllä kysymyksessään ilmoittanut olevansa suuresti hoidon puutteessakaan. Eikä sitä, että joku hoito olisi katsottu aiheettomaksi, jolloin sitä pitäisi vaatia uudelleen. Aika mainiosti luettu rivien välistä :).

• Akkpaha
        Suo anteeksi kirjoitti:

mutta kerro minulle, miten muutat vähän väliä murrettasi - saati erikoistietämystäsi?

Olet välillä "mökin akka" ja savvoo huastat - ja sitten äkkiä taas ihan kirjakieltä ja tiedät sairauksista., kysyä ainakin. Oletko UFO? Oikeesti: kerro mistä moinen johtuu...

Määhän jo eilen kerroin. En jaksa toistaa.
        Oikeestaan mun pitäisi pysyäkin ehkä Mökin Akkana ko joku valsiti et tuo Akkapaha on rekisteröiy jollekin. ettei VAAN tule sekaannuksia.

• Mökin akka
        TREFFEIILLE???TYKSIIN... kirjoitti:

Odottelin sinua kahville ... etpäs tullut.
        No, varsin ymmärrettävää vetää bookyä ja akkapahaa mukanaan ja vielä omaa ihteäänkin raastaa...!
        Olepas skarppina yhä! Se pitää aivot pirteinä...

lukihäiriö?

• Mökin akka
        jotenkin alakuloista kirjoitti:

kun todellakin alkuperäinen kirjoittaja hakee tietoa ja empatiaa - ja saa kaikenlaisia sepustuksia osakseen.
        >Tällä palstalla pyrkii pätemään ainakin yksi - ellei myös hänen sivupersoonansa - joiden juttuihin olen täydellisesti tympääntynyt.
        Niistä on empatia ja toisen asemaan asettuminen jo ajat sitten kadonnéet - vain "MINÄ TIEDÄN TÄMÄN" - nouse esille" Voihan sitä "tietoa" hankkia nykypäivänä vaikka mistä - mutta aitoa toisen asemaan asettumista ei kirjoista opi!

Voimia ja kaikkea hyvää sinulle ja kaikille rehellisille tällä palstalla!

"joiden juttuihin olen täydellisesti tympääntynyt."

No voit uskoa että tunne on molemminpuolinen :-).

"Niistä on empatia ja toisen asemaan asettuminen jo ajat sitten kadonnéet"

Sinähän sen lämpimänä jun mukavantuntoisena ihmisenä varmaan tiedät.

"Voihan sitä "tietoa" hankkia nykypäivänä vaikka mistä"

Siinä olet oikeassa. Ole hyvä ja mene hakemaan.

- mutta aitoa toisen asemaan asettumista ei kirjoista opi!

Siinä olemme harvinaisen samaa mieltä. Se tulee sisältä perimästä ja kasvatuksesta.

• MILLOIN, TRI Booky
        booky kirjoitti:

>Oletan, että täältä haetaan paljon varmistusta asioihin,joita on jo lääkäriltä kysytty, joka onkin oikea paikka.

Kumpi on oikea paikka?

>pitäisi mielestäni kysyä "tositarkoituksella" joko faktaksi tai fiktioksi muotoiltuja kysymyksiä

Fiktio perustuu sepitteeseen. Millainen voi olla tositarkoituksella sepitteeseen perustuva kysymys?

>Tietysti alkuperäiselle kysyjälle: ---tiedonsaantia sekä mahdollisen hoidon aloittamisen vaatimista useamman kuin yhden kerran.

Alkuperäinen kysyjä ensimmäisessä viestissään ei suuremmin ilmoittanut sairastavansa itse keuhkoahtaumatautia tai etsivänsä erityisemmin emotionaalista tukea. Eikä hän kyllä kysymyksessään ilmoittanut olevansa suuresti hoidon puutteessakaan. Eikä sitä, että joku hoito olisi katsottu aiheettomaksi, jolloin sitä pitäisi vaatia uudelleen. Aika mainiosti luettu rivien välistä :).

hoidat vastaanottoasi ja virkaasi sairaalassa?
        Kun lässytät täällä kaikkina vuorokauden aikona. Kysyy nimimerkki: Utelias

• booky
        MILLOIN, TRI Booky kirjoitti:

hoidat vastaanottoasi ja virkaasi sairaalassa?
        Kun lässytät täällä kaikkina vuorokauden aikona. Kysyy nimimerkki: Utelias

Sairaalassa viime yönä.

• BOOKY, MISSÄ HÄN ON?

Kaikkien tietäjien esiäiti, booky, missä hän on nyt, kun apua tarvittaisiin?
      Hänen opetuslapsensa ja sivupersoonansa Akkapaha ei kelpaa meille!
      Me haluamme BOOKYN takaisin kehiin! Tule, tule vaan! Kerro, milloin on Asperiinin oton paikka!

• Akkapaha=Mökin akka

"ei kelpaa meille! "

Lupaatteko varmasti :-).

• juttu on
        Akkapaha=Mökin akka kirjoitti:

"ei kelpaa meille! "

Lupaatteko varmasti :-).

tämä, että palstasta on tullut eipäs juupas kinastelu foorumi.
        Eikös tämä ole tarkoitettu keuhkosairaille ja niille joita tämä asia kiinnostaa?
        Itselläni on paha keuhkoahtauma tauti,eikä yhtään naurata tämmönen kinastelu.LOPETTAKAA!

• Mökin akka
        juttu on kirjoitti:

tämä, että palstasta on tullut eipäs juupas kinastelu foorumi.
        Eikös tämä ole tarkoitettu keuhkosairaille ja niille joita tämä asia kiinnostaa?
        Itselläni on paha keuhkoahtauma tauti,eikä yhtään naurata tämmönen kinastelu.LOPETTAKAA!

... tarkoitat, mutta eihän täällä pääse keskustelemaan mistään asiasta. Jos joku aloittaa jotain, yrität siihen asiallisesti vatata ni jo tulee joku joka keskittyy lähinnä toisten keskustelijoiden mollaamiseen eikä itse asiaan. Turhauttava ja varmasti sellaiselle, joka oikeasti haluaisi jonkinlaista vertaistukea, kyllästyttävää.
        Jutellaan me tääällä eikävälitetä muiden kommenteist jooko :-).

Mitä sulle kuuluu?

• lukea muita vastauksia

Tupakointi tai muut keuhkoa tuhoavat aineet aiheuttavat keuhkorakkuloiden välisten seinämien hajoamisen. Kun väliseiniä tuhoutuu muodostuu suurempia rakkuloita, mutta keuhkokudoksen pinta-ala vähenee. Mitä vähemmän keuhkoa, sitä hitaammin ja huonommin happi pääsee verenkiertoon. Seinämiä ei muodostu enää, se mitä on tuhoutunut on tuhoutunut. Hoidolla saadaan oireita hillittyä ja tilanne pysähtymään.

• booky

Peto ym. 1983 osoittavat jo klassikoksi käyneessä tutkimuksessaan (löytyy vaikkapa Googleen nimen kirjoittamalla) kauniisti, miten tupakoinnin lopettaminen hidastaa taudin kehittymistä. Nykyisin puhutaan jopa taudin kehittymisen pysähtymisestä. Mikäli ylläolevan kirjoittajan "hoito" tarkoittaa myös altistavien tekijöiden poistamista, niin olen samaa mieltä. Tietyt rakenteelliset, humoraaliset ja aineenvaihdunnalliset (soluissa tapahtuvat) syyt pitävät tautia yllä. On jonkinaikaa tiedetty, että kehittyneeseen tautimuotoon liittyvät esim. lihasten proteiiniaineenvaihdunnassa tapahtuvat muutokset. Taudin korjaavia mekanismeja tutkitaan, joten kehitys menee eteenpäin.

• tämä on

niin, että reversibiliteetin aste riippuu tupakoinnin lopettaneilla siitä mihin ryhmään kuuluu. Eli -ilman kroonisia oireita olevat
        -nonobstruktiivisen kroonisen bronkiitin omaavat ja
        -ne, joilla on COPD

Muutamat histopatologiset tutkimukset osoittavat, että COPD:n saaneet kärsivät edelleen ilmatietulehduksesta tupakoinnin lopettamisen jälkeenkin. Tutkimukset osoittavat parannusta kuitenkin tapahtuvan COPD-potilailla, jotka lopettavat tupakoinnin.

• Miksi ylipäätään
        tämä on kirjoitti:

niin, että reversibiliteetin aste riippuu tupakoinnin lopettaneilla siitä mihin ryhmään kuuluu. Eli -ilman kroonisia oireita olevat
        -ne, joilla on COPD

Muutamat histopatologiset tutkimukset osoittavat, että COPD:n saaneet kärsivät edelleen ilmatietulehduksesta tupakoinnin lopettamisen jälkeenkin. Tutkimukset osoittavat parannusta kuitenkin tapahtuvan COPD-potilailla, jotka lopettavat tupakoinnin.

tommosta kerroit? Voihan sen lukea suoraan googlestakin...

• ehkä kuitenkaan
        tämä on kirjoitti:

-ne, joilla on COPD

selvää tuo parantuminen. 2005 Alankomaissa tutkittiin 1 vuoden ajan tupakoinnin lopettamisen vaikutusta COPD-potilaisiin.
        Osin ristiriitaisiakin tuloksia saatiin.
        Lopettaneilla keuhkoeritteen neutrofiilit,
        lymfosyytit, interleukiini IL-8 eosinofiili-kationi-proteiinitasot olivat vielä nousussa 1 vuoden jälkeen lopettamisesta.
        Oireettomilla siis ei COPD-potilailla tupakoinnin lopettaneilla nuo markkerit olivat laskussa vuoden jälkeen.

Tutkijat eivät voineet varmuudella sanoa olivatko saadut tulokset myönteisiä paranemisen kannalta vai eivät, siis COPD-potilailla.
        Kun epäiltiin tasojen nousun johtuvan ehkä kudosten korjaantumisprosessistakin tai sitten jatkuvasta huononemisesta.

Ota näistä selvää.

• tutkimus

ei lainkaan tutki keuhkotauteja/tupakoinnin lopettamista. Tutkimus hakee syitä tupakoinnin lopettamiseen, ei etsi saavutettuja etuja.

Käsiteltävän otsakkeen alle ei Peto et al tutkimus ei kuulu.

• booky
        tutkimus kirjoitti:

ei lainkaan tutki keuhkotauteja/tupakoinnin lopettamista. Tutkimus hakee syitä tupakoinnin lopettamiseen, ei etsi saavutettuja etuja.

Käsiteltävän otsakkeen alle ei Peto et al tutkimus ei kuulu.

>ei lainkaan tutki keuhkotauteja/tupakoinnin lopettamista.

Käypä Hoito suositus, s. 3.
        Keuhkosairaudet oppikirja, s 361.

Klassikoksi muodostunut kuvio on otsikoitu suomeksi: "FEV1:n lasku tupakoimattomilla, tupakoijilla ja tupakoinnin lopetuksen merkitys FEV1:n huonontumiseen."

Tässä tapauksessa FEV1 on keuhkojen toimintakyvyn indikaattorina 25v-kuolema välillä.

Kuviossa osoitetaan tupakoimattomuuden, tapakoinnin tai tupakoinnin lopettamisen vaikutus keuhkojen toimintakyvyn säilymiseen. Keuhkojen toimintakyky on yhteydessä yleiseen toimintakykyyn ja terveyteen liittyvää elämänlaatuun.

Väite "ei lainkaan tutki keuhkotauteja tai tupakoinnin lopettamista" on väärä.

>Tutkimus hakee syitä tupakoinnin lopettamiseen, ei etsi saavutettuja etuja.

Viittaan ylläolevaan. Etuna voidaan pitää keuhkojen toimintakyvyn parempaa säilymistä, jolla on erittäin suuri kliininen merkitys. Tutkimus käsittelee nimenomaan lopettamisen etuja. Lopettamisessa usein hyödyt ja edut arvioidaan suuremmiksi kuin jatkamisesta saadut subjektiiviset edut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe