Muutos äidissäni

Hämmentynyt

Äitini käytös on muuttunut viimeisen vuoden aikana oudoksi.Ennen niin empaattinen ja järkevä ihminen on muuttunut täysin. Epäilee että huoneesta katoaa tavaraa,seurataan, tullaan huoneeseen yöllä.Käyttää karkeaa kieltä, mitä ei ole ennen ikinä käyttänyt lasten kuullen.Lääkäri antoi mielialalääkityksen risperial, mutta ilmeisesti jätti sen ottamatta. Ei usko itsessä olevan mitään vikana. Väittää että omaiset tekevät hänestä hullua. Muisti toimii hyvin vielä ja huolehtii ruuan ja kaupassa käynnit. Tämä toisten epäileminen vain on kauheaa ja luulo että seurataan ja miehet vainoaa.Ikää hänellä on jo 80 vuotta.

15

2993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihla-67

      ...ennen niin järkevä äitini muuttui isäni kuoleman jälkeen hyvin nopeasti.

      No, hänellä oli fyysisiä perussairauksia, hän oli ollut aina riippuvainen isän avusta, ja isän kuolema, vaikka se olikin odotettavissa, tuli hänelle kuitenkin siten, että hän reagoi siihen alkuun psykoottisin oirein.

      Hän alkoi nähdä ja kuulla harhoja, ja soitti minulle vaikkapa 10 kertaa päivässä väittäen, että isä on siellä sun täällä, ja kielenkäyttö oli hyvinkin karkeaa, painokelvotonta. Ja se sättiminen oli niin hurjaa, ettei sitä aina yövuorojen välipäivinä jaksnaut kuunnella.

      Varasteluväitteet olivat jokapäiväisiä. Emme me sisarukset tajunneet, että äidillä oli jo alkavia muistihäiriöitä.

      Panimme kaiken isän kuoleman "tiliin", stressireaktioksi. Mutta kun kotona ja pian palvelutalossakin asuminen oli mahdotonta, äitini sai kuin saikin paikan terveyskeskuksesta.

      Lääkityksiä kokeiltiin, ja nyt ollan siinä tilanteessa, että äiti joutuu olemaan vahvan kipulääkityksen alla. Mutta tuo sama on koettu meilläkin, et varmaan ole ainoa. Ikää se ei aina katso, oma äitini on seitsenkymppinen.

      • Pihla-67

        :)yövuoron jälkeen tää on kuin siansaksaa.


      • Hämmentynyt

        Kiitos vastauksesta,menin jostain linkin kautta lukemaan omaishoitajien keskustelupalstaa.Siellä oli aiheesta hyviä keskusteluja. On niin surullinen olo kun näkee toisen taantumisen järjellisen ajattelun osalta. Tunne ja side on kuitenkin niin voimakas äitiin vielä aikuisenakin.


      • yksi tytär
        Hämmentynyt kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta,menin jostain linkin kautta lukemaan omaishoitajien keskustelupalstaa.Siellä oli aiheesta hyviä keskusteluja. On niin surullinen olo kun näkee toisen taantumisen järjellisen ajattelun osalta. Tunne ja side on kuitenkin niin voimakas äitiin vielä aikuisenakin.

        Shokki se on ja eräänlaista luopumista ennen aikojaan. Oma äitini on nyt huonontunut dramaattisesti viimeisen vuoden aikana, keväällä hän sai altzheimer-diagnoosin.

        Järkytyksen jälkeen sitä vaan yrittää jaksaa. Kuten sheriffi tuossa kirjoittikin, niin monet joutuvat käymään läpi tuon, mikä sinulla luultavasti on alkamassa. Voimia!

        Itse sain hyvät perustiedot ihan netistä, esim. altzheimer-sivustolta.


      • Pihla-67
        yksi tytär kirjoitti:

        Shokki se on ja eräänlaista luopumista ennen aikojaan. Oma äitini on nyt huonontunut dramaattisesti viimeisen vuoden aikana, keväällä hän sai altzheimer-diagnoosin.

        Järkytyksen jälkeen sitä vaan yrittää jaksaa. Kuten sheriffi tuossa kirjoittikin, niin monet joutuvat käymään läpi tuon, mikä sinulla luultavasti on alkamassa. Voimia!

        Itse sain hyvät perustiedot ihan netistä, esim. altzheimer-sivustolta.

        on tosiaan käyty, ja yritän toivoa jokaiselle jaksamista. Joskus käydään pohjamudassa, eli mikään ei suju, ja joskus taas näkee valoa tunnelin päässä.

        Näin itse koin äitini sairauden alkuvaihetta, kunnes hänet saatiin hoitoon ympärivuorokautisesti.

        Samaan "syssyyn", kun isäni kuoli vielä syöpään, ja veljeni sairastui myös syöpään, tuntui, ettei jaksa, mutta oman perheen ja lasten takia oli pakko.

        Niin kuin yksi tytär jo kirjoittikin, shokki äidin sairaus oli, ja se on todellakin luopumista ennen aikojaan.

        V o i m i a k a i k i l l e!!!


      • ritul
        Pihla-67 kirjoitti:

        on tosiaan käyty, ja yritän toivoa jokaiselle jaksamista. Joskus käydään pohjamudassa, eli mikään ei suju, ja joskus taas näkee valoa tunnelin päässä.

        Näin itse koin äitini sairauden alkuvaihetta, kunnes hänet saatiin hoitoon ympärivuorokautisesti.

        Samaan "syssyyn", kun isäni kuoli vielä syöpään, ja veljeni sairastui myös syöpään, tuntui, ettei jaksa, mutta oman perheen ja lasten takia oli pakko.

        Niin kuin yksi tytär jo kirjoittikin, shokki äidin sairaus oli, ja se on todellakin luopumista ennen aikojaan.

        V o i m i a k a i k i l l e!!!

        kiitos keskustelusta, itse olen omasta mielestäni virkeä 69v vanhus. Oma työni oli sairaanhoitoala. Sairastin itse vuosi sitten perimesenkefaalisen vuodon, siitä selvisin hyvin, ei jänyt mitään pysyvää. Ainoa mitä olen huomannut, pikaistun nopeammin kuin ennen. Nyt huoleni onkin se, mieheni käyttäytymisessä on tapahtunut raju muutos, hänestä on tullut aika vihainen , tunteeton, vian sanoo olevan minussa, kaiken mitä yritän sanoa hän kokee sen olevan minussa. Jos yritän ottaa asioita puheeksi, kaikki syy löytyykin minusta. Onko hyvät ihmiset jotka olette kokeneet äideissänne sairauden piirteet, olisko tämä dementiaa.


      • yksi tytär
        ritul kirjoitti:

        kiitos keskustelusta, itse olen omasta mielestäni virkeä 69v vanhus. Oma työni oli sairaanhoitoala. Sairastin itse vuosi sitten perimesenkefaalisen vuodon, siitä selvisin hyvin, ei jänyt mitään pysyvää. Ainoa mitä olen huomannut, pikaistun nopeammin kuin ennen. Nyt huoleni onkin se, mieheni käyttäytymisessä on tapahtunut raju muutos, hänestä on tullut aika vihainen , tunteeton, vian sanoo olevan minussa, kaiken mitä yritän sanoa hän kokee sen olevan minussa. Jos yritän ottaa asioita puheeksi, kaikki syy löytyykin minusta. Onko hyvät ihmiset jotka olette kokeneet äideissänne sairauden piirteet, olisko tämä dementiaa.

        Oireita on monenlaisia, eikä siitä syystä ole mahdollista sanoa, aiheutuuko tuo käytöksen muuttuminen dementoitumisesta tai jostain muusta. Toki se voi olla oire myös dementoituvasta sairaudesta. Saisitkohan hänet neurologin vastaanotolle?

        Diagnoosin saaminen auttaa sopeutumaan ja se vie pois epätietoisuutta. Ja mahdollistaa oikean hoidon aloittamisen.

        Oman äitini kohdalla en ole havainnut tuollaista käytöstä, oireet ovat ilmenneet lähinnä kognitiivisten toimintojen heikkenemisenä.

        -Eikä 69-vuotias ole mielestäni vielä vanhus!


      • ritul
        yksi tytär kirjoitti:

        Oireita on monenlaisia, eikä siitä syystä ole mahdollista sanoa, aiheutuuko tuo käytöksen muuttuminen dementoitumisesta tai jostain muusta. Toki se voi olla oire myös dementoituvasta sairaudesta. Saisitkohan hänet neurologin vastaanotolle?

        Diagnoosin saaminen auttaa sopeutumaan ja se vie pois epätietoisuutta. Ja mahdollistaa oikean hoidon aloittamisen.

        Oman äitini kohdalla en ole havainnut tuollaista käytöstä, oireet ovat ilmenneet lähinnä kognitiivisten toimintojen heikkenemisenä.

        -Eikä 69-vuotias ole mielestäni vielä vanhus!

        Olemmekin aina olleet ikäistämme nuoremman oloisia kaikinpuolin. Kiitän sinua selventävästä vastauksesta. Mieheni on sairastanut pahaa eteisvärinää ja jouduttiin tänä kesänä laittamaan tahdistin. Yksi syy voi mielestäni olla myös mielenmasennus. Äkäisyys ym ovat kesän aikana lisääntyneet, mutta asioiden kääntäminen aina minun syyksi ja viaksi on ollut jo vuoden pari tehokkaampaa.
        Vaikeaa on, en tiedä, joskus tuntuu, lähden kävelemään, johan sitä on tullutkin passattua 50v. Taloudellisesti on kaikki hyvin, mutta en kestä tätä kääntämisreaktiota, pitäisi ottaa jotakin itselleen eikä pitää aviopuolisoaan roskakorina. Kiitos sinulle vastauksesta, minä olin olut huolissani miehestäni, onhan niitä unohduksiakin ollut kaikenlaisia, iän piikkiin ne ovat menneet. En saa miestäni lääkäreiden vastaanotolle kun pakosta, eikä hän siellä puhu kun mikä on pakko.


      • Pihla-67
        ritul kirjoitti:

        Olemmekin aina olleet ikäistämme nuoremman oloisia kaikinpuolin. Kiitän sinua selventävästä vastauksesta. Mieheni on sairastanut pahaa eteisvärinää ja jouduttiin tänä kesänä laittamaan tahdistin. Yksi syy voi mielestäni olla myös mielenmasennus. Äkäisyys ym ovat kesän aikana lisääntyneet, mutta asioiden kääntäminen aina minun syyksi ja viaksi on ollut jo vuoden pari tehokkaampaa.
        Vaikeaa on, en tiedä, joskus tuntuu, lähden kävelemään, johan sitä on tullutkin passattua 50v. Taloudellisesti on kaikki hyvin, mutta en kestä tätä kääntämisreaktiota, pitäisi ottaa jotakin itselleen eikä pitää aviopuolisoaan roskakorina. Kiitos sinulle vastauksesta, minä olin olut huolissani miehestäni, onhan niitä unohduksiakin ollut kaikenlaisia, iän piikkiin ne ovat menneet. En saa miestäni lääkäreiden vastaanotolle kun pakosta, eikä hän siellä puhu kun mikä on pakko.

        mitä kirjoitit miehestäsi.

        Kun oma isäni joutui jäämään sairaseläkkeelle, hän oli tosi äreä ajoittain, ja selvästi osittain masentunutkin.
        Tämä oli minusta normaalia, koska isäni oli tottunut tekemään aina työtä, ja olemaan pois kotoa...ja nyt, äidin kanssa nenäkkäin, mikään ei tuntunut sujuvan.

        Sitten, aikanaan, kun isäni kuoli, äiti tipahti tavallaan tyhjän päälle, koska isä oli kuitenkin pitänyt huolta hänestä. Hänelle tuli paranoidisia oireita, nuo varastelusyytökset olivat liki jokapäiväisiä.

        "Yhden tyttären" vastaus oli mielestäni erittäin selventävä, olen samoilla linjoilla. Mutta, toivotan sinulle jotain antoisaa syksyyn, en vain osaa sanoa, mitä. Jotain, mikä tuottaisi sinulle iloa. Sydämestäni.

        Ja, sydämestäni, toivotan kaikille palstalaisille jaksamista tässä syksyssä.


      • ritul
        Pihla-67 kirjoitti:

        mitä kirjoitit miehestäsi.

        Kun oma isäni joutui jäämään sairaseläkkeelle, hän oli tosi äreä ajoittain, ja selvästi osittain masentunutkin.
        Tämä oli minusta normaalia, koska isäni oli tottunut tekemään aina työtä, ja olemaan pois kotoa...ja nyt, äidin kanssa nenäkkäin, mikään ei tuntunut sujuvan.

        Sitten, aikanaan, kun isäni kuoli, äiti tipahti tavallaan tyhjän päälle, koska isä oli kuitenkin pitänyt huolta hänestä. Hänelle tuli paranoidisia oireita, nuo varastelusyytökset olivat liki jokapäiväisiä.

        "Yhden tyttären" vastaus oli mielestäni erittäin selventävä, olen samoilla linjoilla. Mutta, toivotan sinulle jotain antoisaa syksyyn, en vain osaa sanoa, mitä. Jotain, mikä tuottaisi sinulle iloa. Sydämestäni.

        Ja, sydämestäni, toivotan kaikille palstalaisille jaksamista tässä syksyssä.

        Minulla on 2 aikuista tyttöä, he olettavat, että me pärjäämme loistavasti, olen kauhuissani jos jään heidän nurkkaan. Tytöt ovat perheineen aivan ihania,mutta eivät varmasti vielä ymmärrä mitä meillä täällä tapahtuu.
        Sinä olet ihana tyttö, sinunlaisiasi pitäisi olla jokaisella äidillä, ymmärrät ja olet huolissasi.
        Hauaisin, että tyttäreni tukisivat minua henkisesti enemmän, toisaalta voi olla oikeinkin kun pysyttelevät poissa kuvioista. Näin he loukkaavat molempia, muuten vain toista meistä. En tiedä mikä olisi oikein. Kiitoa tuestasi, sinulle hyvä sykyä ja ihanaa elämää, pidä äitisi eduista huolta.


      • Kokemusta on
        ritul kirjoitti:

        kiitos keskustelusta, itse olen omasta mielestäni virkeä 69v vanhus. Oma työni oli sairaanhoitoala. Sairastin itse vuosi sitten perimesenkefaalisen vuodon, siitä selvisin hyvin, ei jänyt mitään pysyvää. Ainoa mitä olen huomannut, pikaistun nopeammin kuin ennen. Nyt huoleni onkin se, mieheni käyttäytymisessä on tapahtunut raju muutos, hänestä on tullut aika vihainen , tunteeton, vian sanoo olevan minussa, kaiken mitä yritän sanoa hän kokee sen olevan minussa. Jos yritän ottaa asioita puheeksi, kaikki syy löytyykin minusta. Onko hyvät ihmiset jotka olette kokeneet äideissänne sairauden piirteet, olisko tämä dementiaa.

        Hei! Oireden kuvaus viittaa alzhaimerin tautiin, tuo kiukkuisuus.


      • ritul
        Kokemusta on kirjoitti:

        Hei! Oireden kuvaus viittaa alzhaimerin tautiin, tuo kiukkuisuus.

        se on myös mielen masennuksen oire, mutta paljon mahdollista, muutakin oireita on, mutta monessa muussakin sairaudessa samoja oireita.


    • Tytär-71

      Omalla äidilläni todettiin alzheimerintauti noin
      5-vuotta sitten.Hänelle tuli myös harhoja näki vieraita miehiä menevän talon yläkertaan,naisia isäni kanssa ja nuoret tytöt matkustivat heidän
      kyydissään jne.Nämä ihmiset varastivat heiltä jne.
      Tuntui tosi pahalta katsella tätä.Oma viksu äitini muuttui täysin.Hän sai myös risperdal lääkityksen, ja harhat loppuivat mutta tällä hetkellä aika omaan maailmaan vajonnut ja nyt lää
      kitystä yritetään purkaa.Tsemppiä sinulle ,itse olen ollut kovilla äitini sairauden kanssa.

      • ???

        olen utelias, mitä tarkoittaa että lääkitystä yritetään purkaa? Mitä hänellä on ollut lääkkeenä alz.tautiin?Omaisellani diagnisoitu tämä tauti 3 vuotta sitten ja lääkityksenä nyt aricept ja exelon.


      • omainen
        ??? kirjoitti:

        olen utelias, mitä tarkoittaa että lääkitystä yritetään purkaa? Mitä hänellä on ollut lääkkeenä alz.tautiin?Omaisellani diagnisoitu tämä tauti 3 vuotta sitten ja lääkityksenä nyt aricept ja exelon.

        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, joten niitä pitäisi käyttää vain välttämättömään tarpeeseen. Dementian eteneminen vaikuttaa käyttäytymiseen - molempiin suuntiin, sekä hyvään että huonoon. Siksi kannattaa välillä kokeilla, kuinka pärjätään vähemmillä lääkkeillä. Risperdal varsinkin vaikuttaa liikkumiseen. Omalla omaisella on nyt ollut vain ebixa, se on riittänyt hyvin vaikka välillä oli peräti 7 erilaista keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      393
      3905
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      135
      2720
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      129
      1887
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1330
    5. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1209
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1202
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1181
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1135
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      962
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      940
    Aihe