vanteen keskireiän sovituspala?

akkort

Sellaseen asiaan kaipaisin neuvoa kun omistan Mim Bologna vanteet, jotka on ollu ennen Nissan Sunnyssä. Nyt ne olis tarkotus laittaa Honda Accordiin, jossa sama pulttijako. Kysymys kuuluu, täytyykö vanteen keskireiän ja pyörän navan väli olla välyksetön? Tässä minun tapauksessa keskireiän ja navan väliin jää rako. Sunnyssä ollessa vanteissa oli sellaset peltiset sovituspalat keskireiän ympärillä. Onko niillä suurempaa merkitystä? Tietääkseni vanteen keskityksen kannalta niillä ei ole merkitystä, koska mutterit ovat keskittäviä.

6

4350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TTT

Yleensä vanteen keskiö on keskittävä osa ja pultti/mutteri se kantava osa. Minä en ainakaan omaan autoon laittaisi vanteita missä keskiön ja navan väliin jää selvä välys. Noita vanteen sovitepaloja saa useimmista vanne/rengasliikkeistä (ei luulisi maksavan maltaita)... Suosittelen että laitat ne sovitepalat.

• TJA

Tuumippa asiaa hieman geometrian kannalta. Neljä pulttia ei missään tapauksessa keskitä vannetta, viisi pulttia taas keskittä. Pultin kartio on ihan muuta asiaa varten. Keskityspala on oltava, kuitenkin ainoastaan navan ja vanteen keskirei'än väliin, mitään laippaa vanteen ja navan väliin et saa asentaa. Katsastuskonttorit antavat varmaan tarvittessa neuvoja että saat myös autosi katsastettua ko. virityksellä, mikäli katsastusajankohta osuu käyttöajalle.

• Kaasu Keke

ei kylläkään vaikuta katsastukseen mitään.
        Ongelma on siinä et alkaa hyvin pian ravistamaan niin paljon ettei sillä kehtaa ajaa pirukaan.

• TTT

Lueppa uudistettua lakia: Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutos tullut 19.12.2002, Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
        Yli-insinööri Kari Saari

• Paajanen

Pultit eivät ole keskittämistä varten. Viisipulttinen keskittää, mutta ajan kanssa alkaa ravistamaan. Itsellä oli juuri sama onkelma, Mim Amalfi vanteissa. Monet vannevalmistajat (esim Alessio, Stilauto) sorvaaa aina vakiokeskiön ja joka autoon myydään mukana soviterenkaat. MiM sorvaa (ainakin Amalfeissa) keskiön autokohtaisesti oikeaan mittaan, eikä sovitteita tarvita. niinpä autosta toiseen vaihtaessa kaupasta ei pahemmin löydy sellaisia. Minulla on Volvon vanteet (keskiö 65.1) jotka laitoin Renaultiin (keskiö 60.1), Haeskelin kaupoista valmiita rinkuloita pari viikkoa tuloksetta ja sitten laitoin sorvin pyörimään ja sorvasin ne alumiinistä. Ja hyvin pelaa. MiM:iä myyvästä liikkeestä voi kysyä jos heill äsattuisi sellaisia olemaan, mutta ainakin Turun rengasliikkeistä ei löytynyt mitään.

• mersu

itselläni on 190 mersussa stilauton vanteet ei tarvi mitään sovitus rinkuloita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60