Painetta, unettomuutta ja muistiongelmia

Apua

Auttakaa hyvät ihmiset. Voiko minulla olla jokin neurologinen sairaus...

Olen yli 3-kymppinen nainen.

Olen ollut koko ikäni tavattoman huonomuistinen, hajamielinen, samoin kuten äitini ja sisarukseni. Minun on aina ollut vaikeuksia hahmottaa aikaa, paikkaa ja tilaa. Koen, että uusien asioiden oppiminen on minulle vaikeaa. Esim. toimintaelokuvia tai kirjoja lukiessa en meinaa pysyä juonessa mukana. Luettuani jonkun kirjan, en välttämättä osaa kertoa sen juonta kunnolla, tuntuu, kuin olisin jo kirjan alun unohtanut.

Peruskoulun suoritin kohtuumenestyksellä, keskiarvo jotain 8,5 luokkaa. Lukion jätin jo ekalla kesken. Varsinkin matematiikka, fysiikka ja kemia tuottivat vaikeuksia. Olen luova ja taiteellisesti lahjakas, mutta siihen taitoni sitten jäävätkin. Esim. historia oli myös minulle tavattoman vaikeaa, koska minun on erittäin vaikea muistaa vuosilukuja.

Muutamia vuosia sitten työuupumuksen jälkeen muistiongelmani pahenivat. Ensin sairastuin fyysisesti, sitten pari vuotta sitten monen tekijän yhteistuloksena stressiperäiseen psykoosiin. Toipuminen psykoosista on ollut hidasta.

Masennuin vakavasti, ja syön nyt masennuslääkkeitä. Muistini pätkii jatkuvasti - ja pahasti. Joudun kirjoittamaan kaiken kalenteriin, en muista aina edes viikonpäivää. Kun joku kysyy mitä teit esim. eilen tai pari päivää sitten, en välttämättä muista. Tai jos kysytään kuinka kauan jostain tapahtumasta on aikaa, en osaa vastata muistini perusteella mitään.

Töissä unohtelen asioita jatkuvasti. Olen toistaiseksi suoriutunut työstäni jotenkuten, mutta stressaan sitä ja muistamattomuuttani.

Yleissivistykseni on todella huono. En pärjää tietopeleissä lainkaan, ainoastaan luonto- ja eläinaiheisissa kysymyksissä jotenkuten, sillä aihepiiri on minua kiinnostava. Suuntavaistoni on onneton, ja pelkään eksyväni paikassa kuin paikassa. Autolla joudun sahaamaan reittejä monet kerrat edestakaisin, ennen kuin ne jäävät mieleen ja hahmotan, miten tiet ja liittymät oikein menevät.

Muutaman kerran autolla ajaessani minulla muisti pätki niin pahasti, etten yhtäkkiä tiennyt mihin olen ajamassa. Tilanne tosin meni ohi muutamissa sekunneissa. Usein olen ajatuksissani ajanut jonkun tienristeyksen ohi.

Minulla on siis ollut psyykeongelmia, mutta psykoosistani lähtien myös jatkuvia outoja fyysisiä tuntemuksia päässä. Lähinnä kyse kovasta paineen tunteesta tietyissä kohti aivoja. En tiedä onko tämä vain sitä että psyykkinen paha olo purkautuu ulos fyysisinä tuntemuksina. Masennuslääkkeen aloittaminen ei ole vaikuttanut näihin tuntemuksiin.

Psykiatrini mukaan muisti- ja psyykeongelmat kulkevat usein käsi kädessä, mutta olen vain miettinyt, jos minulla on myös jotain fyysistä vikaa päässä.

Nukun erittäin huonosti, lähinnä unilääkkeillä, niilläkin aivan liian vähän. Koen, että psykoosi olisi jotenkin vaurioittanut aivojani, pää ei tunnu entiseltään, vaikka psykiatrini mukaan psykoosin ei pitäisi aiheuttaa mitään rakenteellista muutosta aivoissa. Voiko paineentunne päässä johtua unettomuudesta?

Voiko aivoissani olla ylipainetta? Korvatkin loksuvat jatkuvasti. Miten tällaisia vaivoja tutkitaan? Olen pohtinut neurologille menoa. En tiedä onko se turhaa, kun olen jo kerran hullun paperit saanut...

Kiitos asiallisista vastauksista!

18

5251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla mitä vaan..

      Mutta ajattelin kertoa oman juttuni.

      Eli mulla on huono muisti(unohdan ikäni...ja se on vain 21!,en muista ilman kauppalappua takuulla mitään,en muista viikonpäiviä,en muista koska menin kihloihin tai lapseni ikää yleensä...vasta kovan mietinnän jälkeen ehkä),paineen ja säryn tunnetta päässä,Ajatus takkuaa(helpotkin jutut tuntuu vaikeilta),kädet ei aina toimi ja niin edelleen.Siis oireita on enemmänkin mutta en muista niitä nyt.

      Kävin neurolla ja kuvauttamassa pään.Mulla oli pikkuaivot liian alhaalla ja ne paino ydinjatketta.Vissiin parin vuoden päästä leikattais(odotan lasta ja kyllä väsyttää sekä tuntuu sekavalta kaikki).Mulla todettiin myös reilu vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta,siittä tuli kans vissiin paljon oireita.

      • äskönen

        niin ja mullakin korvat paukkuu ja suhisee.


      • Apua

        Todella lohduttavaa kuulla, että muillakin muistiongelmia! Kauppaan minunkin on aivan turha ilman kauppalappua lähteä. Sisarusteni, tai vanhempieni iän joudun aina laskemaan, kun en muuten muista, ystävistä puhumattakaan. Myös minä joudun joskus jopa omaa ikääni miettimään, ja olen myös joskus muistaakseni tarkistanut vuosiluvunkin kalenterin kannesta... :)

        Käsissä minulla ei tosin ole minkäänlaista ongelmaa. Itsellänikin yksinkertaiset jutut tuntuvat vaikeilta, ja joudun opettelemaan jo kerran opitut asiat uudelleen ja uudelleen, koska unohdan asiat saman tien. Esim. kertotaulu, jota muistan itkun kanssa lapsena opetelleeni, on täysin minulta kateissa... Mutta suurin ongelma itselläni on tuo ajan ja paikan taju.

        Onko sinulla ollut muistiongelmia koko ikäsi vai milloin ne alkoivat? Osaatko sanoa tarkemmin millainen kuvaus sinulle tehtiin (en tiedä menetelmistä)? Minulla oli lapsena pahat ongelmat (jopa ikätoverini olivat minusta lapsena huolissaan), mutta oireet helpottuivat nuoruusiässä, mutta nyt taas vanhemmiten pahentuneet.

        Hyvä kun sinulla syyt löydettiin. Ehkä itsekin uskaltaudun hakeutua neurologille vanhoista ja nykyisistä psyykeongelmistani huolimatta.

        Toivottavasti raskausaikasi sujuu hyvin ja pääsisit leikkaukseen ja saisit apua ongelmaasi.
        Kaikkea hyvää sinulle!


    • Yksi vaihtoehto...

      Hei!

      Olen 46 v nainen ja sain tänä kesänä diagnoosin ADHD:stä.

      Kuvailemasi oireet muisti ongelmat, univaikeudet, lukion keskeytys ym. kuulostavat erittäin tutuilta.

      ADHD on usein periytyvää (viittasit äitiisi ja siskoosi)

      ADHD ihmiset myöskin usein ovat luovia kuten kerrot olevasi.

      No joo tämä on vain yksi vaihtoehto, mutta jotenkin vain tuo kirjoituksesi sisältö tuntui tutulta kaiken kaikkiaan.

      Tossa pari linkkiä mistä löydät tietoa ja Googlen kautta löydät varmasti lisää tietoa.

      http://www.adhd-liitto.fi/

      http://www.adhd-aikuiset.org/

      • Apua

        Kiitos viestistäsi! Varsinkin www.adhd-aikuiset.org. sivuston sisältö tuntui varsin tutulle.

        Olen miettinyt, että eriytyisesti isässäni sekä minussa on piirteitä jotka sopivat ADHD:hen. (Sen lisäksi isälläni on narsistinen persoonallisuushäiriö.) Äidin puolelta taas tulee huono muisti ja muita psyykeongelmia... Molemmilta puolilta taas taiteellisuus. Ota siitä nyt sitten selvää!

        Onko ADHD:hen jotain lääkitystä (en tiedä aiheesta juuri mitään)?
        Jaksamista sinulle!


      • Yksi vaihtoehto...
        Apua kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi! Varsinkin www.adhd-aikuiset.org. sivuston sisältö tuntui varsin tutulle.

        Olen miettinyt, että eriytyisesti isässäni sekä minussa on piirteitä jotka sopivat ADHD:hen. (Sen lisäksi isälläni on narsistinen persoonallisuushäiriö.) Äidin puolelta taas tulee huono muisti ja muita psyykeongelmia... Molemmilta puolilta taas taiteellisuus. Ota siitä nyt sitten selvää!

        Onko ADHD:hen jotain lääkitystä (en tiedä aiheesta juuri mitään)?
        Jaksamista sinulle!

        Kävin itse juuri viime viikolla psykiatrin erikoislääkärin luona (on erikoistunut juuri ADHD:en)
        Hän määräsi minulle lääkkeitä: Concerta-merkkistä lääkettä, jonka tarkoistus on auttaa keskittäytymisvaikeuksissani ja Melatoniinia univaikeuksiin. Melatoniini ei ole varsinainen lääke. Se on ihmisen elistön oma hormoni, jota käpyrauhanen tuottaa serotoniinista. Kutsutaan myös pimeähormoniksi. Löydät näistäkin enemmän tietoa Googlen kautta.
        Jaksamista myös sinulle =0)


    • magneettikuvaukseen

      Tuskinpa sinne kuitenkaan kovin helposti, tai ei ainakaan nopeasti, pääse terveyskeskuksen kautta.

      Yksityisen neurologin kautta pääsisi välittömästi, mutta se tulee tietenkin kalliiksi. Neurologi voi kuitenkin määrätä myös keskussairaalaan tutkimuksiin.

      Sinnehän terveyskeskuslääkärikin yleensä määrää, mikäli potilas osaa tarpeeksi jämäkästi vaatia.
      Sinun tapauksessasi mennään tietysti läpi siitä mistä aita on matalin, eli kaikki johtuu psyykeongelmistasi.

      Jos päässä on paineen tunnetta ja korvat loksuvat, on muistiongelmia, suuntavaisto huono jne., on mielestni välttämätöntä, ylimääräisen aivopaineen poissulkemiseksi, ottaa magneettikuva.

      Hullunpapereistasi huolimatta et ole "hullu".
      Yeissivistyksesi ei myöskään varmastikaan ole normaalista poikkeava.

      Ainoastaan muistiongelmat asettavat tietämyksillesi omat rajoituksensa.

      Minulla on esimerkkinä ylioppilastyttäreni, jolla on kaikki samat vaivat kuin sinulla, mutta vielä paljon enemmän.
      En tarkoita, että sinulla samanlaista vikaa olisi, mutta jo vähäinenkin aivopaineen nousu saattaa aiheuttaa oireita.

      Olen kirjoittanut tyttäreni sairaudesta migreenipalstalla kohdassa "Sekavuus".

      Sinulla esim. äidinkielentaitosi on kiitettävä. Samoin osaat tuoda asiasi esille mielestäni jopa keskimääräistä selkeämmin.

      Apua ja ainakin varmuutta, olisiko jotakin tehtävissä, kuitenkin tarvitset.

      • Apua

        Kiitos rohkaisevasta viestistäsi!

        Ryhdyin tuumasta toimeen ja varasinkin tänään ajan yksityiselle neurologille, jonne pääsen jo ensi maanantaina. :) Saa nähdä katsooko aiheelliseksi että pää kuvataan, toivottavasti, niin saisin mielenrauhan asiasta.

        Siis ymmärsinkö oikein, että tyttärelläsi vaivat johtuvat nimenomaan aivopaineen noususta? Onko siihen olemassa lääkitystä? Mikä hänen tilanteensa on tällä hetkellä?

        Osaatko sanoa, vaikuttavatko masennus- tai psykoosilääkkeiden käyttö magneettikuvaukseen, vai täytyykö olla ilman lääkitystä silloin?


      • selvittää
        Apua kirjoitti:

        Kiitos rohkaisevasta viestistäsi!

        Ryhdyin tuumasta toimeen ja varasinkin tänään ajan yksityiselle neurologille, jonne pääsen jo ensi maanantaina. :) Saa nähdä katsooko aiheelliseksi että pää kuvataan, toivottavasti, niin saisin mielenrauhan asiasta.

        Siis ymmärsinkö oikein, että tyttärelläsi vaivat johtuvat nimenomaan aivopaineen noususta? Onko siihen olemassa lääkitystä? Mikä hänen tilanteensa on tällä hetkellä?

        Osaatko sanoa, vaikuttavatko masennus- tai psykoosilääkkeiden käyttö magneettikuvaukseen, vai täytyykö olla ilman lääkitystä silloin?

        asiaa, mutta googlaa hydrokefalia, hydrokefalus, aivokammio ja aivonesteviemäri, jos haluat.
        Ehkä jotakin selviää.

        Asia on niin monimutkainen, että vaikka sen itse tajuankin, saatan selittää väärin.

        Tyttäreni hydrokefaluksen aiheuttaja kuitenkin on alunperin ollut kysta, joka on ahtauttanut aivonesteviemäriä niin, ettei aivoneste päässyt kunnolla kiertämään. Tällöin aivopaine nousi.

        Ihmisillä on aika paljon kystia päässä, mutta yleensä ne eivät aiheuta mitään toimenpiteitä, koska ovat vaarattomissa paikoissa.

        Tiedän kuitenkin, että aivonesteen kiertohäiriöitä voi tulla yllättäen, eikä varsinaista syytä löydetä.

        Voi olla myös aivonesteen imeytymishäiriöitä, jolloin ei ole mitään kasvaimia, verenpurkaumia, loukkaantumisista esim. kolareista, johtuvia vammoja tms. jotka aiheuttaisivat tällaisen tilanteen.

        En osaa sanoa onko olemassa ainakaan pitempiaikaista lääkitystä.

        Pääsiallinen hoitomuoto on ollut shunttileikkaus, mutta kuten tyttärenikin kysta, varmasti aika paljon nykyään jo pystytään leikkaamaan itse ahtauman aiheuttajia.

        Tyttäreni on työkyvyttömyyseläkkeellä, koska hänelle on vuosien mittaan jäänyt niin paljon parantumattomia vikoja.

        Kyllä hän jonkin aikaa oli työelämässä, mutta vaikeuksia oli.
        Kun sitten taas tuli uusi leikkaus, katsottiin parhaimmaksi hakea eläkettä ja se on ollut oikea ratkaisu, vaikka aluksi ottikin koville.

        Hän opiskeli kyllä nelisen vuotta ylioppilaaksitulonsa jälkeen. Ja sen lisäksi on käynyt kielikursseja "pilvin pimein".
        Esim. ruotsin-, englannin- ja saksankielet olivat lukiossakin 9 - 10 luokkaa.

        Hankalin oli matematiikka, josta ilman isänsä jatkuvaa opetusta olisi ollut vaikea selvitä.

        Joku maantieto ei myöskään ollut hänen aineensa, koska kaikki maantieteelliset käsitykset ovat hänelle hebreaa.
        Hän nim. eksyy alta aikayksikön hiukankin vieraammissa paikoissa ja myös sekoittaa paikat. Hän sanoo, ettei pysty näkemään silmissään kuin kaikkein tutuimpia paikkoja.

        Tasapainovaikeuksia on, niin että koko ajan joutuu varomaan.

        Oikea jalka on heikompi, joten hän kompastuu helposti mihin tahansa tai sitten nilkka limpsahtaa sivulle, jolloin hän kaatuu. Useimmiten hän lentää kasvoilleen ja kerran tuli aivoverenvuoto, mutta on käsikin murtunut.

        Minä elän jatkuvassa pelossa ja jännityksessä, kun odotan soittoa, että häntä viedään ambulanssilla sairaalaan.

        Muutaman kerran hän on tullut taxilla meille kasvot veressä ja silmälasit hajalla.

        Hänhän on aikuinen ihminen, joka asuu omassa asunnossa keskellä kaupunkia.
        Nykyisin hän kuitenkin kulkee mahdollisimman paljon linja-autolla.

        Kuitenkin viimeksi eilen hän tuli meille autolla ja lähes pihallamme kaatui, kun jalka nyrjähti. Ihmettelen kuinka kauan polvet kestävät iskuja ennenkuin niihinkin tulee jotakin pysyvää vikaa.

        Muisti hänellä on huonontunut ajan mittaan niin, että kaikki on kirjoitettava muistiin ja sittenkin tulee vaikeuksia.

        Eivät ne vaikeudet vielä tähänkään lopu, mutta en jaksa luetella enempää.

        Ihmettelen todella sitä, että hänen mielenterveytensä on kaikki kolhut kestänyt.
        Ei ole nim. ollut helppoa sekään, kun ei koskaan ole voinut ottaa osaa normaalisti ikäistensä menoihin ja harrastuksiin.

        Toisaalta hän on aina rohkeasti hakeutunut sitten sellaisiin paikkohin, mitkä ovat olleet hänen mahdollisuuksiensa rajoissa.

        Kuitenkin me olemme äärettömän kiitollisia, että tilanne on se, mikä se tänä päivänä on.
        Silloin tällöin aina muistutamme siitä toisiamme, jos harmittaa, kun hän ei pysty lähtemään moniin haluamiinsa tilaisuuksiin.

        No, kerroin tyttäreni tilanteesta, koska pyysit.
        Onneksi hän tunti sitten ilmoitti tulleensa kotiin. Tämä oli tänäänkin jo toinen tilaisuus, johon hän otti osaa.
        Ja aamulla lähtee taas ennen seitsemää, jo ainakin kymmenen vuotta kerran viikossa käymäänsä aamutilaisuuteen.

        En minä ymmärrä mitä merkitystä sillä kuvauksiin on vaikka käyttäisitkin psykoosi- ja masennuslääkkeitä.
        Tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä, mutta ei tyttäreltäni ole koskaan kysytty käyttääkö hän jotain lääkkeitä.

        Hyvä, että tilasit sen lääkärin, että saisit ainakin mielenrauhan.
        Enhän minä missään tapauksessa tarkoita, että sinulla mitään näin vakavaa sairautta olisi, mutta jospa kuitenkin löytyisi jotain sellaista, mikä voitaisiin hoitaa ja näin tilanteesi paranisi oleellisesti.

        Toivon todella, että saat apua.


      • Apua
        selvittää kirjoitti:

        asiaa, mutta googlaa hydrokefalia, hydrokefalus, aivokammio ja aivonesteviemäri, jos haluat.
        Ehkä jotakin selviää.

        Asia on niin monimutkainen, että vaikka sen itse tajuankin, saatan selittää väärin.

        Tyttäreni hydrokefaluksen aiheuttaja kuitenkin on alunperin ollut kysta, joka on ahtauttanut aivonesteviemäriä niin, ettei aivoneste päässyt kunnolla kiertämään. Tällöin aivopaine nousi.

        Ihmisillä on aika paljon kystia päässä, mutta yleensä ne eivät aiheuta mitään toimenpiteitä, koska ovat vaarattomissa paikoissa.

        Tiedän kuitenkin, että aivonesteen kiertohäiriöitä voi tulla yllättäen, eikä varsinaista syytä löydetä.

        Voi olla myös aivonesteen imeytymishäiriöitä, jolloin ei ole mitään kasvaimia, verenpurkaumia, loukkaantumisista esim. kolareista, johtuvia vammoja tms. jotka aiheuttaisivat tällaisen tilanteen.

        En osaa sanoa onko olemassa ainakaan pitempiaikaista lääkitystä.

        Pääsiallinen hoitomuoto on ollut shunttileikkaus, mutta kuten tyttärenikin kysta, varmasti aika paljon nykyään jo pystytään leikkaamaan itse ahtauman aiheuttajia.

        Tyttäreni on työkyvyttömyyseläkkeellä, koska hänelle on vuosien mittaan jäänyt niin paljon parantumattomia vikoja.

        Kyllä hän jonkin aikaa oli työelämässä, mutta vaikeuksia oli.
        Kun sitten taas tuli uusi leikkaus, katsottiin parhaimmaksi hakea eläkettä ja se on ollut oikea ratkaisu, vaikka aluksi ottikin koville.

        Hän opiskeli kyllä nelisen vuotta ylioppilaaksitulonsa jälkeen. Ja sen lisäksi on käynyt kielikursseja "pilvin pimein".
        Esim. ruotsin-, englannin- ja saksankielet olivat lukiossakin 9 - 10 luokkaa.

        Hankalin oli matematiikka, josta ilman isänsä jatkuvaa opetusta olisi ollut vaikea selvitä.

        Joku maantieto ei myöskään ollut hänen aineensa, koska kaikki maantieteelliset käsitykset ovat hänelle hebreaa.
        Hän nim. eksyy alta aikayksikön hiukankin vieraammissa paikoissa ja myös sekoittaa paikat. Hän sanoo, ettei pysty näkemään silmissään kuin kaikkein tutuimpia paikkoja.

        Tasapainovaikeuksia on, niin että koko ajan joutuu varomaan.

        Oikea jalka on heikompi, joten hän kompastuu helposti mihin tahansa tai sitten nilkka limpsahtaa sivulle, jolloin hän kaatuu. Useimmiten hän lentää kasvoilleen ja kerran tuli aivoverenvuoto, mutta on käsikin murtunut.

        Minä elän jatkuvassa pelossa ja jännityksessä, kun odotan soittoa, että häntä viedään ambulanssilla sairaalaan.

        Muutaman kerran hän on tullut taxilla meille kasvot veressä ja silmälasit hajalla.

        Hänhän on aikuinen ihminen, joka asuu omassa asunnossa keskellä kaupunkia.
        Nykyisin hän kuitenkin kulkee mahdollisimman paljon linja-autolla.

        Kuitenkin viimeksi eilen hän tuli meille autolla ja lähes pihallamme kaatui, kun jalka nyrjähti. Ihmettelen kuinka kauan polvet kestävät iskuja ennenkuin niihinkin tulee jotakin pysyvää vikaa.

        Muisti hänellä on huonontunut ajan mittaan niin, että kaikki on kirjoitettava muistiin ja sittenkin tulee vaikeuksia.

        Eivät ne vaikeudet vielä tähänkään lopu, mutta en jaksa luetella enempää.

        Ihmettelen todella sitä, että hänen mielenterveytensä on kaikki kolhut kestänyt.
        Ei ole nim. ollut helppoa sekään, kun ei koskaan ole voinut ottaa osaa normaalisti ikäistensä menoihin ja harrastuksiin.

        Toisaalta hän on aina rohkeasti hakeutunut sitten sellaisiin paikkohin, mitkä ovat olleet hänen mahdollisuuksiensa rajoissa.

        Kuitenkin me olemme äärettömän kiitollisia, että tilanne on se, mikä se tänä päivänä on.
        Silloin tällöin aina muistutamme siitä toisiamme, jos harmittaa, kun hän ei pysty lähtemään moniin haluamiinsa tilaisuuksiin.

        No, kerroin tyttäreni tilanteesta, koska pyysit.
        Onneksi hän tunti sitten ilmoitti tulleensa kotiin. Tämä oli tänäänkin jo toinen tilaisuus, johon hän otti osaa.
        Ja aamulla lähtee taas ennen seitsemää, jo ainakin kymmenen vuotta kerran viikossa käymäänsä aamutilaisuuteen.

        En minä ymmärrä mitä merkitystä sillä kuvauksiin on vaikka käyttäisitkin psykoosi- ja masennuslääkkeitä.
        Tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä, mutta ei tyttäreltäni ole koskaan kysytty käyttääkö hän jotain lääkkeitä.

        Hyvä, että tilasit sen lääkärin, että saisit ainakin mielenrauhan.
        Enhän minä missään tapauksessa tarkoita, että sinulla mitään näin vakavaa sairautta olisi, mutta jospa kuitenkin löytyisi jotain sellaista, mikä voitaisiin hoitaa ja näin tilanteesi paranisi oleellisesti.

        Toivon todella, että saat apua.

        Kiitos kovasti pitkästä ja tilannetta valaisevasta kertomuksestasi. Todella hurjalta kuulostaa tuo kaikki tyttäresi sairauden vuoksi kokemanne. En voi kuin kuvitella, miltä kaikki tuo voi sinusta äitinä tuntua.

        Psykiatrini sitä mieltä, että kaikki fyysiset päätuntemukseni johtuvat vain ja ainoastaan psyykkisestä pahasta olostani ja muistihäiriöni taas vaikeasta masennuksestani. Hän on mahdollisesti aivan oikeassa, mutta haluan silti sulkea neurologiset sairaudet pois.

        Oli varmasti vaikea päätös hakea hänelle työkyvyttömyyseläkettä, mutta varmasti kuitenkin tyttäresi kohdalla oikea ratkaisu. Hyvä, että hänellä tuntuu kuitenkin olevan säännöllistä ohjelmaa elämässään, mikä pitää arjessa kiinni.
        Voimia teille! Toivon kaikkea hyvää elämäänne.


    • kysyn mä

      mutta oletko matkustellut esim. Kaukoidässä?
      Korvissa kai suhisee yleensä siksi, että joku verisuoni menee korvan vierestä "väärästä" kohtaa.

      • Apua

        Ennen kuin vastaan kysymykseesi, tahtoisin tietää miksi ihmeessa kysyt matkustelemisestani?

        Korvissa ei suhise, mutta naksuu ja poksuu jatkuvasti. Toisella vanhemmistani on menierentauti, mutta sekään ei käsittääkseni ole perinnöllistä.


      • kysyn mä
        Apua kirjoitti:

        Ennen kuin vastaan kysymykseesi, tahtoisin tietää miksi ihmeessa kysyt matkustelemisestani?

        Korvissa ei suhise, mutta naksuu ja poksuu jatkuvasti. Toisella vanhemmistani on menierentauti, mutta sekään ei käsittääkseni ole perinnöllistä.

        että on olemassa eräs parasiitti, joka koteloituu aivoihin ja aiheuttaa samankaltaisia oireita. Sen voi saada muistaakseni huonosti kypsennetystä sianlihasta ja siitä pääsee eroon lääkkeillä.
        Tosiaan aika kaukaa haettua, mutta ihmiset matkustaa nykyään aika paljon.


      • Apua
        kysyn mä kirjoitti:

        että on olemassa eräs parasiitti, joka koteloituu aivoihin ja aiheuttaa samankaltaisia oireita. Sen voi saada muistaakseni huonosti kypsennetystä sianlihasta ja siitä pääsee eroon lääkkeillä.
        Tosiaan aika kaukaa haettua, mutta ihmiset matkustaa nykyään aika paljon.

        Joo, olen kyllä matkustellut jonkun verran, perinteisissä rantalomakohteissa ja muutaman kerran Aasiassa. Syötyä on kyllä tullut ihan mitä sattuu. Tiedätkö miten tällainen parasiitti voidaan todentaa? Näkyykö sellainen jossain magneettikuvassa?


      • kysyn mä
        Apua kirjoitti:

        Joo, olen kyllä matkustellut jonkun verran, perinteisissä rantalomakohteissa ja muutaman kerran Aasiassa. Syötyä on kyllä tullut ihan mitä sattuu. Tiedätkö miten tällainen parasiitti voidaan todentaa? Näkyykö sellainen jossain magneettikuvassa?

        jollain magneetti/TT/joku muu kuvantamismenetelmällä.
        Näin tästä asiasta tv dokumentin. Siitäkin on jo aikaa ainakin pari vuotta


      • Apua
        kysyn mä kirjoitti:

        jollain magneetti/TT/joku muu kuvantamismenetelmällä.
        Näin tästä asiasta tv dokumentin. Siitäkin on jo aikaa ainakin pari vuotta

        Kiitos viestistä! Joo, kävin sitten tänään neurologilla, joka oli vakuuttunut, ettei minussa ole mitään muuta vikaa kuin vaikea masennus, joka aiheuttaa kaikki vaivani. Olen kuulema ihan turhaan huolissani kaikesta...

        Kirjoitti kuitenkin vaatimuksestani lähetteen magneettiin, mutta pääsen sinne vasta 2 vkon kuluttua. Sanoi kyllä, että parasiittia ei pitäisi saada niistä maista missä olen matkustellut, mutta että jos sellainen päässä olisi, se näkyisi magneetissa.


    • Vaverite

      Tämän keskustelun löytäminen oli uskomaton kokemus, olen lukenut tuon aloitusviestin nyt varmaan kymmenen kertaa. Ihan kaikki kohdat täsmäävät minuun, paitsi masennus ja psykoosi. Harmi, että ketju on näin vanha, eikä varmaan ole enää mitään keinoa saada sinuun yhteyttä tai tietää mitä sinulle on kuulunut! :(

      (P.S. Inhoan noita tarkistuskysymyksiä, vastasin pitkän mietinnän jälkeen että 8 3 on 12. :D)

    • Janssi

      Itsellä oli spykoosi 2 vuotta sitten ja olen jo toipunut jonkin verran siitä. Lääkkeitä ollaan lopettamassa kuukauden päästä jne. Mutta masennusta on edelleen ja itseluottamus täysin hukassa. Näiden mielen oireiden lisäksi kärsin jokapäiväisestä iltaa kohti pahenevasta paineen ja kiristyksen tunteessa ohimolla ja nenävarressa. Pään kuvat otettiin ja kaikki oli kunnossa. Lopulta se diagnosoitiin krooniseksi jännityspäänsäryksi, joka ilmeisesti aiheutui spykoosin rajuista pelko ja ahdistuskohtauksista. Päänsärky voi kadota 5 vuoden sisällä, mutta jos ei, niin se on pysyvää. Minulla ADHD myös ja psykoosin jälkeen muistaminen on ollut erittäin vaikeaa ja ajatukset on välillä pelkkää sekametelisoppaa ja keskittyminen vaikeaa. Mutta sellaista se on, se on vain elämää, ei kannata liikaa takertua oireisiin, vaan jatkaa elämäänsä niin hyvin kuin kykenee :) ps. alkoholia ei kannata käyttää, vaikka se helpottaa paineen tunnetta (itsellä ainakin, kun otti reilusti). Alkoholi pahentaa aika reippaasti tota muistamattomuutta ja ajatusten sekavuutta ja vaikuttaa mielialaan negatiivisesti, varsinkin kun on ADHD.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe