"pelkopolille" ennen raskautta?

paha pelkuri

Osaako kukaan auttaa mistä voisin saada apua?

Perheen perustaminen olisi nyt ajankohtainen, mutta synnytyspelko on niin järkyttävä, että en ikinä voi lapsia edes yrittää, jos en voi saada sektiota. Pelko on niin hirveä, että näen välillä painajaisiakin synnytyksestä vaikka en ole edes raskaana vielä. Myös jos näen esim. kaupassa raskaana olevan niin iskee hirveä ahdistus ja alan vain miettimään synnytystä.
Mulle ei voida myöskään epiduraalia antaa tietyistä syistä, joten en voisi ikipäivänä mennä siihen koitokseen vielä ilman kunnollista kipulääkitystä.

En siis uskalla ajatellakaan perheen perustamista, jos en saa lupausta leikkauksesta jo ennen raskautumista. Mutta onko se mahdollista? Pelkopolillehan ei ilmeisesti pääse, ennen kuin on raskaana.

Mistä voin pyytää apua? Voiko kukaan lääkäri tehdä tällaista päätöstä ennen raskautta?

Ja please, ei vastauksia, että tuollainen ei edes ansaitse lasta tai vastaavaa. On niitä "turhempiakin" pelkoja olemassa... tämä pelko viel multa pian mielenterveyden, jos en saa apua...

17

2049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_epiduraalia?

Aika harvalla on tila/sairaus jonka vuoksi ei voisi laittaa epiduraalia. Lähinnä tulee mieleen merkittävät verenhyytymishäiriöt tai alaselän leikkaukset (jolloin silloinkin epi usein voidaan laittaa hiukan ylemmäs). Merkittävin syy epiduraalin tekniseen epäonnistumiseen on sairaalloinen lihavuus.

Minkä seikan ajattelet estävän epiduraalin laiton?

• NJKLDAFG

Ja miten muuten kuvittelet sektion tehtävän -nukutuksessako? Kyllä siinäkin pyritään ensisijaisesti pitämään mamma tajuissaan, se on paljon turvallisempaa kaikille.

Voisin veikata, että on aika vaikea saada lääkäriä jo ennen raskautta allekirjoittamaan sopimusta, jossa luvataa sektio nukutuksessa.

Pelkopolille kyllä todennäköisesti pääset jo nyt juttelemaan, jos sinne soitat.

• asiantuntijoilta....
        NJKLDAFG kirjoitti:

Ja miten muuten kuvittelet sektion tehtävän -nukutuksessako? Kyllä siinäkin pyritään ensisijaisesti pitämään mamma tajuissaan, se on paljon turvallisempaa kaikille.

Voisin veikata, että on aika vaikea saada lääkäriä jo ennen raskautta allekirjoittamaan sopimusta, jossa luvataa sektio nukutuksessa.

Pelkopolille kyllä todennäköisesti pääset jo nyt juttelemaan, jos sinne soitat.

Mulla on notkoselkä ja tehtiin sektio ihan nukutuksessa. Joten on sekin yksi vaihtoehto. Mutta puhu lääkärin kanssa kyllä ne siellä sanovat miten sun synnytys hoituu.Varmaan tietävät paremmin kun me tällä palstalla.

• lukemaan
        asiantuntijoilta.... kirjoitti:

Mulla on notkoselkä ja tehtiin sektio ihan nukutuksessa. Joten on sekin yksi vaihtoehto. Mutta puhu lääkärin kanssa kyllä ne siellä sanovat miten sun synnytys hoituu.Varmaan tietävät paremmin kun me tällä palstalla.

Ja ymmärtämään lukemaasi. En missään vaiheessa väittänyt, että sektiota ei koskaan tehdä nukutuksessa. Käytin verbiä PYRITÄÄN. Tottakai, jos äidin tila sen vaati, niin nukutetaan.

Aloittajan tapauksessa on kyse elektiivisestä sektiosta pelkoon vedoten. Se on todella hankala saada terveydenhuollossamme läpi edes silloin, kun leikkaus voidaan tehdä ilman mitään riskejä lisääviä erityistoimia (=nukutus). Mikäli aloittaja on fyysisesti kykenevä synnyttämään alakautta, epäilen suuresti että kukaan lääkäri suostuu lupaamaan yleisanestesiassa tehtävää leikkausta.

• niin ettäpä

JOS vaikka jokin lääkäri sektioon sitoutuisikin ennen sinun raskauttasi, niin hänpä voipi olla esim. sairaana tai estynyt synnytyksesi aikaan... Tajuat kai sen????? Näin ollen takulla et takeita saa leikkauksesta ennen raskaaksi tuloasi. hehehhe. Ja oikeinhan se on. Estävät tekemästä itsellesi haittaa, nimittäin sektio on kivuliaampi huomattavasti kontra alatiesynnytys. (Olen kokenut molemmat) Alatiesynnytyksessä kipu loppuu synnytykseen, sektiossa se alkaa siitä....

Vika on pääsi sisällä, sen hoidattaminen ottanee aikaa, ehkäpä jopa vuosia. Säälinkin mahdollista puolisoasi jolla olisi oikeus normaalisti jälkeläisiin/täyspäiseen puolisoon.

Kas kun vasta nyt heräät hoidattamaan pelkoasi kun olisi perheen perustaminen ajankohtainen? Mikset ole tehnyt töitä tuon pelon poistamiseksi jo vuosia????? En voi käsittää kuinka paljon hattusi alta oikein puuttuu.??? Tuo pelko on jo vienyt mielenterveytesi, joten sille osastolle asia kuuluu.

• hohhoijaa taas

ja ystävällinen vastaus...!!!

Olet siis sitä mieltä, kun ihminen pelkää jotain asiaa niin hän on mielenvikainen, hullu eikä ansaitse lapsia ja miestä edes itselleen.

Luuletko etten ole tästä kärsinyt jo vuositolkulla, mutta miten hakea apua, kun kerran sitä ei saa ennenkuin on jo raskaana.

• uudelleen!
        hohhoijaa taas kirjoitti:

ja ystävällinen vastaus...!!!

Olet siis sitä mieltä, kun ihminen pelkää jotain asiaa niin hän on mielenvikainen, hullu eikä ansaitse lapsia ja miestä edes itselleen.

Luuletko etten ole tästä kärsinyt jo vuositolkulla, mutta miten hakea apua, kun kerran sitä ei saa ennenkuin on jo raskaana.

En tietenkään ole tuolaista mieltä, tuo on Sinun aivojesi tuotos. Tottakai mielenvikaisilla on täysi oikeus saada lapsia. Hulluksi en nimittele ketään.

Ainoastaan se että jos/kun vika on päässä, ei ole iso juttu tunnustaa sitä, ja hakea apua OIKEASTA paikasta. Mielenterveystoimistosta. Come on! Sitä vartenhan sitä apua haetaan että paranee! Ei se tarkoita että on lopun ikänsä mielenvikainen!

Sääli ainoastaan miestäsi siinä suhteessa ettet ole itseäsi VIITSINYT/ehkä sitten osannut, hoitaa aikanasi kuntoon. Muutoin miehesi on varmasti ihan onnenpekka kun on tyttöystävän joka vielä haluaa perheen lisäystä, löytänyt.

• aloittajan

tässä kannattaisi tutkituttaa päänsä.

"Säälinkin mahdollista puolisoasi jolla olisi oikeus normaalisti jälkeläisiin/täyspäiseen puolisoon.. ..En voi käsittää kuinka paljon hattusi alta oikein puuttuu."

Eipä noita lauseita oikein voi paremmin päin selitellä. Olet varmaan tykönäsi todella onnellinen kun saat suoltaa tuollaista paskaa aloittajan ihan oikeutettuihin kysymyksiin.

• äitiX2

Kyllä sektion saa jos sitä todella jaksaa "pyytää". Riippuu vähän lääkäreistä ja hoitajista kuinka helpolla sen saa.. Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla, juuri synnytyspelon vuoksi. Otin asian puheeksi neuvolassa ja siitä pääsin pelkopolille, jossa taisin pari kertaa käydä ennenkun lääkäri määräsi leikkauspäivän. Sektio oli itselleni hyvä kokemus, enkä kärsinyt kivuista kauaa. Toisen lapseni kohdalla halusin taas sektion, ja se luvattiinkin minulle jo alustavasti. Mutta vauva päätti syntyä etuajassa, jolloin "jouduin" synnyttämään. Leikkaus olisi suostuttu suorittamaan vasta n.viikon päästä siitä kun lapsivesi meni, ja olin kärsinyt jo paljon kivuista sekä maannut sairaalassa liikkumakiellossa ja jatkuvasti piikitettävänä. Joten tahdoin jo itsekkin synnyttää että pääsen pois. Synnytys oli minulle niin rankka kokemus, etten enään koskaan harkitse edes lasta vaikka toisaalta haluaisin. Vaikka vauva oli syntyessään vain vähän reilu kaksi kiloa, oli se aivan älytön kokemus. Joku tuossa sanoi miten ne kivut katoaa heti kun on synnyttänyt, minulta ei kadonnut. Enkä saanut edes silloin kunnon kipulääkkeitä koska kätilöiden mielestä se on kuin maratoonin olisi juossut ja kaikki palautuu. Maratooni olisi ollut lastenleikkiä. Synnytyksestä kesti parantua reilu kuukausia, niin että pystyi edes kokeilemaan seksiä tai istua normaalisti ilman että varovasti laskee itsesnä tuolille. Ja yhä, vaikka vauva on jo pian 4kuukautta, seksin alussa sattuu koska minua piti leikata saksilla auki synnytyksen yhteydessä. Ja ilman mitään kipulääkitystä.

Itse olen varma että saat sektion jos todella sitä haluat. Pelko riittää syyksi. mutta pelkopolille taitaa päästä vasta kun on raskaana.

• VALHE

Tossa sun kirjoituksessa, että olisivat leikanneet välilihan ILMAN MITÄÄN KIPULÄÄKITYSTÄ, eihän tota usko harakatkaan. Oikeesti.

• m-ilian
        VALHE kirjoitti:

Tossa sun kirjoituksessa, että olisivat leikanneet välilihan ILMAN MITÄÄN KIPULÄÄKITYSTÄ, eihän tota usko harakatkaan. Oikeesti.

Episotomia voidaan tehdä (hätätapauksessa) myös ilman kipulääkitystä.
        Siinä vaiheessa yl. lapsen pää on tulossa ulos ja iho (häpyhuulet/väliliha) on niin tiukalla ja sinnillä, ettei leikkaus aiheuta juuri minkäänlaista ylim. kivun tunnetta.

Mutta noin uskon tehtävän VAIN hätätapauksessa siis, -kuulostaahan se ihan kammottavan rajulta, joten...

• äitiX2
        m-ilian kirjoitti:

Episotomia voidaan tehdä (hätätapauksessa) myös ilman kipulääkitystä.
        Siinä vaiheessa yl. lapsen pää on tulossa ulos ja iho (häpyhuulet/väliliha) on niin tiukalla ja sinnillä, ettei leikkaus aiheuta juuri minkäänlaista ylim. kivun tunnetta.

Mutta noin uskon tehtävän VAIN hätätapauksessa siis, -kuulostaahan se ihan kammottavan rajulta, joten...

Mieheni siis myös näki tämän, ja olemme jälkeenpäin siitä puhuneet.. Synnytys mulle oli jossain vaiheessa kuoleman rajamailla, ja todella olin äärimmäisissä tuskissa ja anoin apua. En tiennyt että se on havinaista.. Aina puhutaan että leikataan jos ei vauva mahdu. Me saatiin vain ilokaasua synnytystä edeltävänä yönä, ja vauva siis syntyi puolenpäivän aikaan. Se saksilla leikkaaminen siis ei siinä olosssa tuntunut miltään.Kokoajan tuntui siltä kun repeäisi kahtia, eikä selviä.

Mutta nää on aina yksilökokemuksia. Mulla sattui menemään kaikki mönkään..

• etteikö sua leikattu
        äitiX2 kirjoitti:

Mieheni siis myös näki tämän, ja olemme jälkeenpäin siitä puhuneet.. Synnytys mulle oli jossain vaiheessa kuoleman rajamailla, ja todella olin äärimmäisissä tuskissa ja anoin apua. En tiennyt että se on havinaista.. Aina puhutaan että leikataan jos ei vauva mahdu. Me saatiin vain ilokaasua synnytystä edeltävänä yönä, ja vauva siis syntyi puolenpäivän aikaan. Se saksilla leikkaaminen siis ei siinä olosssa tuntunut miltään.Kokoajan tuntui siltä kun repeäisi kahtia, eikä selviä.

Mutta nää on aina yksilökokemuksia. Mulla sattui menemään kaikki mönkään..

mutta sitä että olisi leikattu ilman kipulääkettä, en todellakaan suostu uskomaan. Eikä usko harakatkaan. heh.

Mieti nyt itse. olet vielä ollut pelko polin kautta tullut asiakas.

Etpä vainen itse ole ollut tietoinen annetusta kipulääkityksestä. Tipan kautta mennyt.

Ei ne leikkaa ilman kipulääkitystä. Usko pois.

• tyhmä?
        etteikö sua leikattu kirjoitti:

mutta sitä että olisi leikattu ilman kipulääkettä, en todellakaan suostu uskomaan. Eikä usko harakatkaan. heh.

Etpä vainen itse ole ollut tietoinen annetusta kipulääkityksestä. Tipan kautta mennyt.

Kyllä leikataan väliliha ilman puudutusta tai muuta lääkitystä jos se joudutaan tekemään nopeasti kun vauvan pää tulee pihalle. Olen itse nähnyt sen tapahtuvan ja äiti kyllä huusi kivusta. Mitä helvettiä sinä täällä väittelet asioista joista et näköjään tiedä yhtään mitään, tuskin olet edes koskaan synnyttänyt.

• äitiX2
        etteikö sua leikattu kirjoitti:

En kyllä usko. oon meinaan täysin varma siitä, etten saanut mitään kipulääkitystä.. Ehkä se oli sitten hätätapaus niille, vauva kuitenkin etuajassa syntymässä(rv33) ja mä olin vuotanut verta monet päivät sekä synntyksen yhteydessä varsinkin. Ja vauvan sydänäänet heikkenivät siinä ulostulo vaiheessa, kun ei se mahtunut millään tulemaan.. Ja minä taas olin kylmästä hiestä märkänä sekä aika varma siitä etten selviä. Sellainen olo siis oli..
        Mun synnytys meni kaikella tavalla pieleen, jo siitä kun kirjauduin sisään. Jälkikäteen hoitajat tulivat pahoittelemaan ja olivat onnellisia että kaikki meni kuitenkin jotenkuten hyvin.

Tikkausvaiheessa sain kyllä puudutuspiikin.

• yhutb

Olen saanut 3 sectiota, synnytyspelon takia.Kivut sen jälkeen hoituu kipulääkkeillä ja palautuu ihan hyvin ja nopeasti.Pelkääminen ei tee hullua tms., yksi pelkää koiria - yksi synnytystä.Turha kisailla näillä asioilla.Ystävilläni useilla on kammo synnytyksiä takana ja myös sectioita, useat valitsisivat jälkikäteen section.Ja toki alapään kivut,inkontinensi ja seksi ongemat ovat myös ikäviä,turha kieltää.Jos miehet itse synnyttäisivät-kaikki olisivat sectioita!
      Oma mieheni on ollut myös tyytyväinen sectioon ja palautumiseen, olen jaksanut hoitaa vauvaa heti ja perheen ilot voivat alkaa pian.

• kivuliaampi

kuin alatiesynnytys minun kohdallani.

Koskaan en ottaisi sektiota vapaa-ehtoisesti enää, kun tiedän kuinka kivuton alatiesynnytys on.

Alatiesynnytyksen jälkeen kävelin jo samana päivänä. Noin viikon kesti toipua säryttömäksi.
        Sektion jälkeen vasta neljäntenä pääsin edes vessaan. Toipuminen oli pitkä ja raskas. 8 viikkoa.

Kaikki eivät todellakaan ottaisi sektiota vaikka sitä noin kovasti mainostat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7604
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5959
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3528
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1977
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      191
      1871
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1638
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1549
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1474
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe