ohoh, mikä vaikutus!

Conserta/ masennuslääke ei

Kesän alussa kokeilin kolmena päivänä Consertaa ja ennestään oli Cipraelix-masennuslääkitys.

Olo meni masennuslääkkeen kanssa tosi väsyneeksi ja mömmöiseksi. Olis vain muka pitänyt jatkaa, vaan meni siinä työkyky. Pupillit isona, autoa tai prätkää en edes uskaltanut ajaa. Teen työtä, jossa ei missään nimessä saa olla "mömmöissä" tai mömmöinen, "tahmea".

Siis jätin sen kokeilun siihen, järkisyistä.

Vaan masennuslääke loppui minulta vahigossa muutama pv. sitten. Resepti olikin vanhentunut ja en tavottanut pyhien takia reseptiä uusivaan lääkäriä.

Siinä sitten tuli kapinamieli, että hitsi jos en saa masennuslääkettäni ulos apteekista, niin olkoot.

Ahdistus alkoi painaa, kun hieman kriisiäkin vaihteeksi taas töissä ollut, ja muutenkin epävarma olo tuli.

Olen ollut iman alkoholia (ja muita päihteitä) yli 20 v. aa:n avulla. Kiitos siitä aa:lle.

Päätin kokeilla uudelleen Consertaa. Päiväannos 2 vk.n jälkeen olisi 2 tb. Vaan halusin kokea heti, mikä on oikea vaikutus täydellä annoksella. Purin tabletit rikki, jotta imeytyminen olisi nopeampaa.

Ja, vaude mikä kokemus!

Ajatus alkoi toimia aivan mahtavasti, itsetunto pursui (arvellutti myös, että sorruinko nyt päihteitä käyttämään).

Oli helppo olla ihmisten kanssa ja selvittää lasten kanssa vaikeatki tilanteet tosi nopeasti, kun keskenään riitelivät. Usein riitaa haastavaa vaimoakin jaksoin kuunnella ja ymmärtää ihanasti.

Ajatus lähti lentoon. Välillä vain olin. Olin paikallani, ajattelin. Annonin ajatusten lentää. Annoni ajatusten ratkoa kaikkia isoja ja pieniä elämäni ogelmia. Taisi olla kokemus, kuin huumeen käyttäjällä.

Ja,kuinka ollakaan. Pupillit oli normaalit. Ei minkäänlaista mömmö-fiilistä. Ajokunto oli ok.

Siis, masennuslääke ja consertta eivät sopineet minulle yhteen.

Olisko sama juttu niilläkin addeilla, joita olen tavannut, joilla ihan selvästi "silmät seisoivat", eli pupillit oli luonnottoman isot ja hieman mömmöisen oloisia muutenkin.

Muistakaa kaikki: viimekädessä vastaa ihminen aina itse, mitä suustaan sisään laittaa, mitä lääkettä ottaa tai jättää ottamatta. Se on itse päätettävä viimekädessä, ei lääkäri.

Lääkärit ovat lähes suurimpia diilareita: diabamiakin määrättiin aikanaan juopoille, että eivät enää joisi pahaan oloonsa. Vaan ei se auttanut. Joivat ja napsivat diapameja. Syntyi sekakäyttäjien suuri ihmisryhmä 70-80 luvuilla. Lääkärit ovat jo vuosien takaisen virheensä myöntäneet.

Vaan nämä ad/hd-lääkeetpä viel aika uusia Suomessa. Saa nähdä, millainen sekakäytön-ogelma näitten myöta ajallaan kehkeytyy.

45

32463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      .
      AD/HD-ihmisillä esim. kahvi voi vaikuttaa "paradoksaalisesti": ajukoppa rauhoittuu, ja rupeaa ramasemaan!
      .

      • asasasassa

        Toi on yleinen harhaluulo.
        Etsi uudempaa tietoa.
        Kahvilla on täysin erilainen vaikutus, sillä piriste on kofeiini!


      • keffeiini
        asasasassa kirjoitti:

        Toi on yleinen harhaluulo.
        Etsi uudempaa tietoa.
        Kahvilla on täysin erilainen vaikutus, sillä piriste on kofeiini!

        Vanha on mutta kommentoidaan.

        Itsellä add ja kofeiini tosiaan väsyttää.


      • Kahvijeejee

        Sama täällä, kahvi auttaa keskittymään mut väsyttää. Juon yleensä puolikkaitakuppeja ;)


      • Anonyymi
        keffeiini kirjoitti:

        Vanha on mutta kommentoidaan.

        Itsellä add ja kofeiini tosiaan väsyttää.

        Aivan sama minulla, kahvia kun juo niin alkaa ramasee


      • Anonyymi

        Mulla tuli tosi levoton ja sekava olo kun otin concertaa ja join kupin kahvia


    • ADHD myös

      Älä pure Concertatabletteja rikki!

      Yhdessä 18 mg tabletissa on 12 tunnin annos, jonka on tarkoitus liueta vähä vähältä - jos otat niitä kaksi, saat kerralla 24 tunnin annoksen yhdessä hujauksessa!

      Siinä EI näy, miten ADHD -lääkitys sinulla toimii, sillä annostus ei ole oikea. Annostus on moninkertainen siihen verrattuna, mitä lääkäri määräsi.

      Jos sinulle tuli olo, että onkohan tämä nyt päihteiden väärinkäyttöä, niin olosi oli ihan aiheellinen. Kokemuksesi oli luultavasti huumeenkäyttäjän kokemus, enemmänkin, ADHD -lääkkeen tarkoitus kun ei ole saada ajatusta lentoon, vaan normalisoida ajatusten kulku pääkopassa. Ajatusten on tarkoitus kulkea nätisti ja rauhallisesti, eikä lentää, jotta tulee hoidettua päivän työt ja muistettua edes osa siitä, mitä pitää muistaa. Tämä on ADHD -lääkkeen tarkoitus, ei euforian tavoittelu. Kun ADHD -lääke kolahtaa, koko maailma hidastuu ja hiljenee. Aivot keräävät itsensä, ajatuksia on viiden sijasta vain muutama yhtä aikaa, eikä mieli hypi miten sattuu asiasta toiseen.

      Tuosta kofeiinin hassusta vaikutuksesta sen verran, että energiajuoma tuppaa minulla nukuttamaan ihan oikeasti. Painuu silmät kiinni, voi ottaa oikein makeat torkut! Kahvia en juo.

      Senkus jatkat Concertatablettien pureskelua, en minä sitä voi estää. Vaan älä kutsu toimintaasi lääkityksesi, kutsu sitä rehellisesti huumeidenkäytöksi, mitä se on, äläkä pilaa sillä meidän ohjeiden mukaan, elämänhallinnan tähden lääkkeitä käyttävien ADHD -henkilöiden mainetta.

      Kiitos.

      • ADD äiti

        ET KYLLÄ KOVIN HYVI OO PEREHTYNYT ADHD SAIRAUTEEN.
        CONCERTAA EI SAA PURRA KOSKA VAIKUTUS AIKA 12 H. LYHENEE,SAMOIN KUIN LYHYT VAIKUTTEISELLA RITALINILLA,JOKA ON AIKAISEMPI VERSIO PITKÄÄN VAIKUTTAVASTA CONSUSTA!!!
        12H.VAIKUTUSAIKA EI TODELLAKAAN PITENE VAIKKA OTTAA 3*18MG KERRALLA,SE ON SAMA KUIN OTTAISI YHDEN 54MG TBL. AAMULLA,JONKA VAIKUTUS EI KESTÄ TOSIAANKAAN KUIN SEN SAMAN 12H.!!!!
        6 VEE LAPSILLEKIN ANNETAAN CONCERTA 2 KPL 18 MG AAMULLA,JA VAIKUTUS LAKKAA NOIN 12H. PÄÄSTÄ.
        MILLÄHÄN TERVKESKLÄÄKÄRILLÄ OOT KÄYNYT VALISTAMASSA ITSEÄSI!!??
        TÄÄLLÄ MENEE AAMULLA 2*18MG CONCERTA SEKÄ ILTAPÄIVÄLLÄ 2 RITALINIÄ,TEHOSTAMAAN VAIKUTUSTA ILTAAN,SILLÄ MEIDÄN PERHEESSÄ HENKILÖ JOLLA CONCERTA POISTUU ELIMISTÖSTÄ TODELLA NOPEAAN,N.6 TUNNISSA(LÄÄKE NIELLÄÄN MEILLÄ KOKONAISENA!!!)....JA LÄÄKÄRI VALVOO JOKA PILLERIN,JA ON ERIKOISTUNUT JO VUOSIA SITTEN ADDIEN HOITOON,JA ON PÄTEVÄ ALALLAAN,TODELLA!!!
        CONCERTAN PUREMISESTA EI OLE MUUTA HAITTAA,KUIN ETTÄ SE MENETTÄÄ VAIKUTUKSEN LIIAN NOPEASTI,ELI SAMA KUIN VAIHTAA RITALINEEN,JA TIEDÄN IHMISIÄ,JOILLE CONSU EI SOVI YHTÄÄN,JA RITALIN TAAS TODELLA HYVIN,JA VAIKUTTAVA AINE ON TÄYSIN SAMA...MENE MUUALLE ANTAMAAN TÄYSIN VÄÄRISTELTYÄ TIETOASI...MITEN VOIT OLLA ADDI,JA HANKKINUT/SAANUT NOIN HUONOA TIETOA ADHD LÄÄKITYKSESTÄ JA SIITÄ ETTÄ JOKAINEN LÄÄKE TOIMII ERI ELIMISTÖSSÄ ERI TAVOIN!!!!ON VÄÄRIN PURRA CONSU,MUTTA NEUVOKSI,ETTÄ JOS SE PURTUNA SAA IHMISEN OLEMAAN HERMOILEMATTA,NIIN KANNATTAA PYYTÄÄ LÄÄKÄRIÄ VAIHTAMAAN RITALINIIN,JOKA OTETAAN N. 3 KRT PVÄSSÄ 5 TUNNIN VÄLEIN,JA VIELÄ SIITÄ,ETTÄ MEITÄ ON JOKA JUNAAN...JONKUN OIKEA LUONNE ON EHKÄ ILOINEN JA HYVÄNTUULINEN,SINUN TASAINEN JA TYLSÄ...EI OLE YHTÄ TAPAA KERTOA MILTÄ LÄÄKKEEN JÄLKEEN KUULUU TUNTUA,MEIDÄN PERHEESEEN ILMESTYI JAKSAVA,ILOINEN,ENERGINEN IHMINEN VANHAN MASENTUNEEN TILALLE...ADHD ILMENEE MYÖS 3 ERI MUODOSSA,JA 2 ADDIA VOI OLLA TÄYSIN TOISTENSA VASTAKOHDAT...AINAÄÄNESSÄ JOKA PAIKAN SÄHLÄRI,TAI VETÄYTYVÄ KOULU-TYÖ KIUSATTU,JOKA HAAVEILEE HILJAA YKSIN...
        KATSOS KUN ON ad/hd ,add ...YM..
        JA ZEMPPIÄ KAIKILLE MUILLE ADDEILLE TAI HEIDÄN LAPSILLEEN(MEILLÄ MOLEMMAT!!!!),PYSYKÄÄ PERSOONANA,JA KOKEILKAA SINNIKKÄÄSTI LÄÄKEVAIHTOEHDOT,HARVOIN LÄÄKE SOPII KERRASTA,LÄHES AINA TEHDÄÄN KOKEILUT ERI ANNOKSILLA,ADDI LÄÄKKEEN OIKEA VASTE SAADAAN VASTA VIIKKOJEN PÄÄSTÄ....KOKEMUSTA ON!!!


      • Anonyymi
        ADD äiti kirjoitti:

        ET KYLLÄ KOVIN HYVI OO PEREHTYNYT ADHD SAIRAUTEEN.
        CONCERTAA EI SAA PURRA KOSKA VAIKUTUS AIKA 12 H. LYHENEE,SAMOIN KUIN LYHYT VAIKUTTEISELLA RITALINILLA,JOKA ON AIKAISEMPI VERSIO PITKÄÄN VAIKUTTAVASTA CONSUSTA!!!
        12H.VAIKUTUSAIKA EI TODELLAKAAN PITENE VAIKKA OTTAA 3*18MG KERRALLA,SE ON SAMA KUIN OTTAISI YHDEN 54MG TBL. AAMULLA,JONKA VAIKUTUS EI KESTÄ TOSIAANKAAN KUIN SEN SAMAN 12H.!!!!
        6 VEE LAPSILLEKIN ANNETAAN CONCERTA 2 KPL 18 MG AAMULLA,JA VAIKUTUS LAKKAA NOIN 12H. PÄÄSTÄ.
        MILLÄHÄN TERVKESKLÄÄKÄRILLÄ OOT KÄYNYT VALISTAMASSA ITSEÄSI!!??
        TÄÄLLÄ MENEE AAMULLA 2*18MG CONCERTA SEKÄ ILTAPÄIVÄLLÄ 2 RITALINIÄ,TEHOSTAMAAN VAIKUTUSTA ILTAAN,SILLÄ MEIDÄN PERHEESSÄ HENKILÖ JOLLA CONCERTA POISTUU ELIMISTÖSTÄ TODELLA NOPEAAN,N.6 TUNNISSA(LÄÄKE NIELLÄÄN MEILLÄ KOKONAISENA!!!)....JA LÄÄKÄRI VALVOO JOKA PILLERIN,JA ON ERIKOISTUNUT JO VUOSIA SITTEN ADDIEN HOITOON,JA ON PÄTEVÄ ALALLAAN,TODELLA!!!
        CONCERTAN PUREMISESTA EI OLE MUUTA HAITTAA,KUIN ETTÄ SE MENETTÄÄ VAIKUTUKSEN LIIAN NOPEASTI,ELI SAMA KUIN VAIHTAA RITALINEEN,JA TIEDÄN IHMISIÄ,JOILLE CONSU EI SOVI YHTÄÄN,JA RITALIN TAAS TODELLA HYVIN,JA VAIKUTTAVA AINE ON TÄYSIN SAMA...MENE MUUALLE ANTAMAAN TÄYSIN VÄÄRISTELTYÄ TIETOASI...MITEN VOIT OLLA ADDI,JA HANKKINUT/SAANUT NOIN HUONOA TIETOA ADHD LÄÄKITYKSESTÄ JA SIITÄ ETTÄ JOKAINEN LÄÄKE TOIMII ERI ELIMISTÖSSÄ ERI TAVOIN!!!!ON VÄÄRIN PURRA CONSU,MUTTA NEUVOKSI,ETTÄ JOS SE PURTUNA SAA IHMISEN OLEMAAN HERMOILEMATTA,NIIN KANNATTAA PYYTÄÄ LÄÄKÄRIÄ VAIHTAMAAN RITALINIIN,JOKA OTETAAN N. 3 KRT PVÄSSÄ 5 TUNNIN VÄLEIN,JA VIELÄ SIITÄ,ETTÄ MEITÄ ON JOKA JUNAAN...JONKUN OIKEA LUONNE ON EHKÄ ILOINEN JA HYVÄNTUULINEN,SINUN TASAINEN JA TYLSÄ...EI OLE YHTÄ TAPAA KERTOA MILTÄ LÄÄKKEEN JÄLKEEN KUULUU TUNTUA,MEIDÄN PERHEESEEN ILMESTYI JAKSAVA,ILOINEN,ENERGINEN IHMINEN VANHAN MASENTUNEEN TILALLE...ADHD ILMENEE MYÖS 3 ERI MUODOSSA,JA 2 ADDIA VOI OLLA TÄYSIN TOISTENSA VASTAKOHDAT...AINAÄÄNESSÄ JOKA PAIKAN SÄHLÄRI,TAI VETÄYTYVÄ KOULU-TYÖ KIUSATTU,JOKA HAAVEILEE HILJAA YKSIN...
        KATSOS KUN ON ad/hd ,add ...YM..
        JA ZEMPPIÄ KAIKILLE MUILLE ADDEILLE TAI HEIDÄN LAPSILLEEN(MEILLÄ MOLEMMAT!!!!),PYSYKÄÄ PERSOONANA,JA KOKEILKAA SINNIKKÄÄSTI LÄÄKEVAIHTOEHDOT,HARVOIN LÄÄKE SOPII KERRASTA,LÄHES AINA TEHDÄÄN KOKEILUT ERI ANNOKSILLA,ADDI LÄÄKKEEN OIKEA VASTE SAADAAN VASTA VIIKKOJEN PÄÄSTÄ....KOKEMUSTA ON!!!

        huutista huoran caps lock oksennukselle


    • muumio....

      concertaa itsekin kokeillut,ei oikein toimi,tulee pahoinvointia ja etova olo.voiskohan tehdä toi masis lääke seroquell sen..otan illalla 300mg seroguel ja aamulla ruuan kanssa concerta 1 tabletti sekä seronil 40mg..voin huonosti eikä jaksa tehdä mitään?taidan vaihtaa lääkkeen?

      • super-hussein

        varo seroquelia se on psykoosilääke ja siitä menee yleensä tosi jumiin vielä noin isosta annoksesta!


      • Nuuskamuikkunen09

        Siltä vaikuttaa! Minä taidan jättää nyt koko masennuslääkkeen väliin. Noin vuoden sitä käytin. Se oli ns. cipramil-lääkkeitä, sen halvempi korvike siis minulla.

        On viisasta kuunnella omia tuntemuksia. Ainut todellinen ja oikea tieto tulee aina siitä, miten juuri se oma kroppa ja pää reakoi milloin mihinkin juttuun.

        Keskusteluja kannattaa käydä asian tiimoilta ja on löydettävä ne "omat kegät". Oma vankkumaton tapa olla suhteessa myös näihin lääkeasioihin.

        Kyse sentään jopa hegestä. Ainakin minun kohdalla asia niin.


      • muumio.....
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Siltä vaikuttaa! Minä taidan jättää nyt koko masennuslääkkeen väliin. Noin vuoden sitä käytin. Se oli ns. cipramil-lääkkeitä, sen halvempi korvike siis minulla.

        On viisasta kuunnella omia tuntemuksia. Ainut todellinen ja oikea tieto tulee aina siitä, miten juuri se oma kroppa ja pää reakoi milloin mihinkin juttuun.

        Keskusteluja kannattaa käydä asian tiimoilta ja on löydettävä ne "omat kegät". Oma vankkumaton tapa olla suhteessa myös näihin lääkeasioihin.

        Kyse sentään jopa hegestä. Ainakin minun kohdalla asia niin.

        unilääkkeenä on ollut toi seroquel..ja stella..nyt jätin pois concertan niin ei ole sitä pahoinvointia,,mutta jotain kuitenkin,olisko toi stella uutena lääkkeenä?taidan vähentää kaikkia,,vaikka tulee vieroitus oireita,,yritän päästä pois koko lääke kierteestä..muutaman viikon se kestää siten on ohi.jos ei jaksa sit vaikka laitoshoitoon siellä irti mömmöistä?


      • 20 v. ilman alkoholia
        muumio..... kirjoitti:

        unilääkkeenä on ollut toi seroquel..ja stella..nyt jätin pois concertan niin ei ole sitä pahoinvointia,,mutta jotain kuitenkin,olisko toi stella uutena lääkkeenä?taidan vähentää kaikkia,,vaikka tulee vieroitus oireita,,yritän päästä pois koko lääke kierteestä..muutaman viikon se kestää siten on ohi.jos ei jaksa sit vaikka laitoshoitoon siellä irti mömmöistä?

        Itse olen ollut 20 v. ilman alkoholia. 5 v. sitten tuli ne masennusoireet. Niitä "suostuin" hoitamaan vuoden päivät lääkkeellä (cipralex, tai jotain sellaista oli sen nimi).

        AD/HD (add) diaknoosin tosiaan sain v. sitten. Vaan vasta keväällä uskalsin kokeilla sitä conserttaa. Vaan kun se masennuslääke oli samalla, niin se olo meni sellaiseksi mömmöiseksi. Vaan kun sen masennuslääkeen lopetin (loppuivat kesken), niin uskalsin kokeilla uudelleen ja reaktiot ihan eri luokkaa, kuin masennuslääkkeen kanssa/ kera.

        Vaan hieman ns. maaniseksi olo tahtoo mennä, kun energiaa riittää sekä ajatus juoksee hyvin. Toisaalta pitää nyt varoa noita maansia juttuja, joihin minulla saattaa olla vaaransa. Kun olen enemmän tai vähemmän ns. kulutus-addikti (vähän kait seksi-addiktikin) ja pidän nopeista autoista ja moottoripyöristä, että en tee mitään peruuttamatonta ko vehkeillä.

        Sain juhla-ajatuken vaihtaa taas moottoripyörää, ja sellaiseen johon ei minulla ihan oikeasti ole varaa (yli 20th.e). Aloin jo soittelemaan kauppiaille, vaan nyt kellot jo soi, että haloo... missäs nyt mennään... jarruja ja viisautta/ järkeä kehiin.

        No, haaveilla saa!

        Hyvinvointia sinulle! t. ... !

        ps. kokeilen tätä conserttaa just niin kuin itse hyväksi katson,.. eli yhtenä päivänä otan lääkeen ja toisena jätän väliin: tulee sinuiksi silleen tunnetilavaihteluitten suhteen, jotka aiheutuvat ko. lääkkeestä.


      • ADD ÄITI

        LUE AIEMPI KOMMENTTINI,JAKSAMISTA...


    • kokeilla.

      täytysikö kokeilla tuota puraisu tekniikkaa...saas nähdä miten äijän käy?

      • jasman

        Ei missään nimessä! Se ei ole tosiaan tarkoitus, ja sellaiseen liittyy omat, ihan oikeat riskinsä. Lääkitys pitää ottaa juuri niin kuin lääkäri on sen määrännyt.


      • Anonyymi
        jasman kirjoitti:

        Ei missään nimessä! Se ei ole tosiaan tarkoitus, ja sellaiseen liittyy omat, ihan oikeat riskinsä. Lääkitys pitää ottaa juuri niin kuin lääkäri on sen määrännyt.

        Hirmu vanha ketju mutta joku sitä lukee kuitenkin :)

        Ihan hyvin voi purasta jos kyseessä 18mg vaikutus tulee nopeammin ja on hieman voimakkaampi ja loppuu ehkä noin neljässä viidessä tunnissa. Jos siinä kyljessä on toinen kasitoistanen ni se tasoittaa oloa. Ei hyvä vire tyssää kuin seinään. Siinäpähän tietää vaatiiko oma neurologinen poikkeavuus vahvempaa annostusta vai ei. Eli jos tunnet olosi jotenkin omituisen normaaliksi ja hyväksi, ni kivat sulle. Jos menee ylivireen puolelle ni sit se ehkä ei oo sun juttu.

        Itse söin aiemmin 54mg aamulla ja 18 puolilta päivin ettei töiden jälkeen tapahdu täysi romahdus kun vielä pitäisi jaksaa koirat ja ruuat ja parisuhteet hoitaa. Sitten ostettiin talo jota ruvettiin remontoimaan ja meni parisuhde ja mielenterveys ja aloin ryyppäämään. Menin ja lopetin itse consut ja meni työkyky ja ryyppäsin ja koska hakeuduin hoitoon ni alkoholistille/pajauttelialle (vaikka molemmat olen jo lopettanutei) ei ihan tuosta noin vain lääkkeitä anneta.

        Sain kyllä consut sit takasin mutta 36mg:ssä ei vaan riitä vaste.

        Nyt kokeillaan jotain muuta adhd lääkettä ja luvassa on tod näk vain epäonnistuneita siemensyöksyjä :D mitä pakkausselostetta luin.

        Eli putase vaan
        Ja mielenterveysongelmaiset!! jos tiedätte että ootte hulluja, älkää ikinä paljastako että käytätte yhtään mitään, lääkkeeksi tai muutenkaan.


    • concta..

      kyllä täytyy olla melkoiset purukalustot sulla kun saa sen kapselin purtua palasiksi? itse en kyllä kykene siihen.on nimittäin sen verran kovaa ainetta.

    • että piristävät

      huumeet kuten amfetamiinit, metyylifenidaatti ja kokaiini ovat niin suosittuja urbaanissa tehokkuusyhteiskunnassa, ne tekevät kenestä tahansa niin paljon "paremman" ihmisen... vähäksi aikaa.

      • ADD ÄITI

        JA ONKOHAN SINULLA TODETTU KYSEINEN SAIRAUS JA MITÄ SIITÄ TIEDÄT????????
        ADHD.TA ON HOIDETTU LÄÄKKEILLÄ JO 80 VUOTTA!!!
        EIKÄ VARMASTI TURHAAN...??!


    • pahajuttu

      hei..
      mieheni(nyt 37-vuotias) omistaa diaknoosin adhd,hänellä myös muita psyk.diaknooseja..alkoa ennen reippaastikin käytti ja ikuinen sisäinen levottomuus..
      2004 aloitettiin consertta pari vuotta menikin hyvin,alko jäi kokonaan,keskittymiskyky huippua,iloinen,toimelias,hauska,ei ahdistusta,ei masennusta ei levottomuuta,kertakaikkiaan ihanne mies ja olotila.
      kunnes mieheni jäi pahaan koukkuun conserttaan vivihkaa huomaamattomasti ja pikkuhiljaa..
      tänä päivänä mieheni syö lääkettä purkkitolkulla muutamassa päivässä,juoksee eri lääkärit josta saisi lisää ja sehän saa mistä haluaa hyvä kun on puhumaan,rahaa mennyt tuhansia euroja,ollut katkolla ja muutamissa päihdehoitolaitoksissa,mutta vaikeata on lääkkeistä vaikeampi päästä eroon kun alkosta ja jopa huumeista sanovat..taistelumme jatkuu ja toivon että jossain vaiheessa mieheni löytää voimia katkaista kierteensä ja hakeutua ja pysyä hoidossa,jotta avioliittomme voisi jatkua ennallaan.tässä haluan varoittaa stimulantin(consertta ja ritalin) käyttäjiä,jos taustalla alkon käyttöä tai muita päihteiden väärinkäyttöä,suosittelen todellakin varovaisuutta stimulanttien käyttöön siihen voi jäädä pahasti koukkuun ja annokset tulla suuriksi ja toleranssi kasvaa..vain oikea annostus auttaa...

      • ADD ÄITI

        VOIMIA TEILLE...VOIT LUKEA AIEMMAN KOMMENTTINI,JOSTA JÄI SANOMATTA JUURI SE,ETTÄ LÄÄKÄRIN PITÄISI OLLA PÄTEVÄ MÄÄRÄÄMÄÄN LÄÄKKEET OIKEIN...ADHD N HOITOON ON MUITAKIN LÄÄKKEITÄ,HYVÄKSI TODETTUJA,KUIN STIMULANTIT,JA JOS ON OLLUT ALKON TAI PÄIHTEIDEN SUURKULUTTAJA ENNEN DIAGNOOSIA,EI PÄTEVÄ LÄÄKÄRI MÄÄRÄÄ STIMULANTTEJA,VAAN JONKUN MUUN USEISTA ADHD LÄÄKKEISTÄ...ESIM STRATTERA,MYÖS EFEXOR DEPOT SUURILLA ANNOKSILLA ON PALJON KÄYTETTY NIILLE JOILLE EI VOI STIMUJA MÄÄRÄTÄ.
        OMA LÄÄKÄRINI OLI TOSI TARKKA KAIKESTA ALUSSA,VAIKKA EI OLE PÄIHDE TAUSTAA...
        KOITAHAN JAKSAA,ADDIN PUOLISONA OLO EI HELPPOA...


      • consertta koukkuun jääneen ...
        ADD ÄITI kirjoitti:

        VOIMIA TEILLE...VOIT LUKEA AIEMMAN KOMMENTTINI,JOSTA JÄI SANOMATTA JUURI SE,ETTÄ LÄÄKÄRIN PITÄISI OLLA PÄTEVÄ MÄÄRÄÄMÄÄN LÄÄKKEET OIKEIN...ADHD N HOITOON ON MUITAKIN LÄÄKKEITÄ,HYVÄKSI TODETTUJA,KUIN STIMULANTIT,JA JOS ON OLLUT ALKON TAI PÄIHTEIDEN SUURKULUTTAJA ENNEN DIAGNOOSIA,EI PÄTEVÄ LÄÄKÄRI MÄÄRÄÄ STIMULANTTEJA,VAAN JONKUN MUUN USEISTA ADHD LÄÄKKEISTÄ...ESIM STRATTERA,MYÖS EFEXOR DEPOT SUURILLA ANNOKSILLA ON PALJON KÄYTETTY NIILLE JOILLE EI VOI STIMUJA MÄÄRÄTÄ.
        OMA LÄÄKÄRINI OLI TOSI TARKKA KAIKESTA ALUSSA,VAIKKA EI OLE PÄIHDE TAUSTAA...
        KOITAHAN JAKSAA,ADDIN PUOLISONA OLO EI HELPPOA...

        kiva kun huomasit viestini,nyt elämä asettunut aloilleen 2 vuotta noin kulunut ja mies kuivilla consertoista ja ritaliineista,joo kyllä meillä pätevä lekuri aikoinaan oli suomen ainaskin hesan parhaimpia proffia hoitamaan adhd/add potilaita,ei se siitä kiinni ollut mutta ukkoni niin tykästy conserttaan ja olotilaan et rupesi pittkittämään olotilaansa hurjasti ja sit kävi mitä kävi.. efexsor käytössä ollut jo vuosia eipä apua stratteraa kerran kokeiltu, muttei varmaan tarpeeksi kauan ,täytys kokeilla vielä uudelleen nyt toivutaan vielä väärin käytöstä menee varmaan jonkun aikaa,masennus ja ahdistus hänellä kova ja ennen kaikkea väsynyt,mutta psyk.pkl aika josko sieltä avun saisi en tiedä,päivä kerralla eteenpäin..


      • add äiti
        consertta koukkuun jääneen ... kirjoitti:

        kiva kun huomasit viestini,nyt elämä asettunut aloilleen 2 vuotta noin kulunut ja mies kuivilla consertoista ja ritaliineista,joo kyllä meillä pätevä lekuri aikoinaan oli suomen ainaskin hesan parhaimpia proffia hoitamaan adhd/add potilaita,ei se siitä kiinni ollut mutta ukkoni niin tykästy conserttaan ja olotilaan et rupesi pittkittämään olotilaansa hurjasti ja sit kävi mitä kävi.. efexsor käytössä ollut jo vuosia eipä apua stratteraa kerran kokeiltu, muttei varmaan tarpeeksi kauan ,täytys kokeilla vielä uudelleen nyt toivutaan vielä väärin käytöstä menee varmaan jonkun aikaa,masennus ja ahdistus hänellä kova ja ennen kaikkea väsynyt,mutta psyk.pkl aika josko sieltä avun saisi en tiedä,päivä kerralla eteenpäin..

        tosi paljon voimia sinne teille,olette vielä yhdessä,se on jo hyvä asia,uskon että selviätte,vaikkakin tiedän hyvin mitä on elää vuosikausia ahdistuksessa ja masennuksessa. kokeilkaa ihmeessä sitä stratteraa ainakin 6 viikkoo,jos vaik auttaa... voimia sinulle...


      • ................
        add äiti kirjoitti:

        tosi paljon voimia sinne teille,olette vielä yhdessä,se on jo hyvä asia,uskon että selviätte,vaikkakin tiedän hyvin mitä on elää vuosikausia ahdistuksessa ja masennuksessa. kokeilkaa ihmeessä sitä stratteraa ainakin 6 viikkoo,jos vaik auttaa... voimia sinulle...

        hei vaan taasen,saanko kysyä onko sinulla itsellä adhd vai jollain lähimmäiselläsi??
        mitä apua olette saaneet ja onko strattera kokeiltu/tuttu lääke,miten on vaikuttanut jos on tuttu käytössä..
        masennusta,keskittymiskyvyttömyyttä,väsymystä,pakkoliikkeitä,ääntelyitä,mikään ei kiinnosta,mitään ei jaksa aloittaa eikä saattaa loppuun,unettomuutta tai liika nukkumista tässäpä nämä oireet jotka hankaloittaa arkeamme,harmi koska alussa consertta/raitalin toi avun,mutta sit kävi kurjasti..


      • Mustuaiset
        ................ kirjoitti:

        hei vaan taasen,saanko kysyä onko sinulla itsellä adhd vai jollain lähimmäiselläsi??
        mitä apua olette saaneet ja onko strattera kokeiltu/tuttu lääke,miten on vaikuttanut jos on tuttu käytössä..
        masennusta,keskittymiskyvyttömyyttä,väsymystä,pakkoliikkeitä,ääntelyitä,mikään ei kiinnosta,mitään ei jaksa aloittaa eikä saattaa loppuun,unettomuutta tai liika nukkumista tässäpä nämä oireet jotka hankaloittaa arkeamme,harmi koska alussa consertta/raitalin toi avun,mutta sit kävi kurjasti..

        Et sinäkään paljon näytä tietävän ADHD:sta. ADHD kun ei ole sairaus vaan neurologinen oireyhtymä Lue uudestaan ne oppikirjat, niin ehkäpä opit vähän paremmin.


      • dreee
        ................ kirjoitti:

        hei vaan taasen,saanko kysyä onko sinulla itsellä adhd vai jollain lähimmäiselläsi??
        mitä apua olette saaneet ja onko strattera kokeiltu/tuttu lääke,miten on vaikuttanut jos on tuttu käytössä..
        masennusta,keskittymiskyvyttömyyttä,väsymystä,pakkoliikkeitä,ääntelyitä,mikään ei kiinnosta,mitään ei jaksa aloittaa eikä saattaa loppuun,unettomuutta tai liika nukkumista tässäpä nämä oireet jotka hankaloittaa arkeamme,harmi koska alussa consertta/raitalin toi avun,mutta sit kävi kurjasti..

        EI helv mitä tekstiä sulta tulee..! ihmettelisin enemmän jos lapsillasi EI olisi diagnosoitu ns.ad/hd.
        Tarkastuta oma pääsi myös.


      • Mopo111

        Hyvä huomio...itse käytän Consertaa vain tarvittaessa...ns. tiukemmissa tilanteissa...toiminut hyvin niin...


    • keesha420

      joo nää conut on kyl ihan hauskoja. itellä ei adhd diagnoosia mutta näitä concertoja pari purkillista sain sukulaiselta opiskelun avuks.
      ihan jos yhden ottaa KOKONAISENA, niin hyvä opiskelu moodi. vaikutus alkaa n 30 min sisällä, parhaimmillaan vaikutus on seuraavan neljän-viiden tunnin sisällä. pystyy keskittymään hyvin yhteen asiaan ja asiat tuntuu mielenkiintoisilta.
      sitten jos puhutaan ''viihdekäytöstä'' eli väärinkäytöstä, niin ite oon ottanu 2-3 18 mg pureskeltuna. en niitä ihan heti putkeen vaan vähän odotellu ja kuulostellu oloja. tulee vitun hyvä olo itelle. siis sellanen rento, ja samaan aikaan vauhdikas ja keskittyny. itelle tulee tosi itsevarma olo, ja juttutuuli päälle. miinuksina lähinnä lievä hikoilu ja sykkeen ja verenpaineen nousu. itellä yleensä normaalia alhasemmat verenpaineet, nyt kun mittasin niin oli 166/110 ! eli ei kannata kiskoo jos sydänongelmia tai verenpaineissa häikkää jo normaalisti.
      ruokahalu lähtee, mutta palailee kun vaikutus loppuu. pientä tärinää käsissä. ihan lievää huimausta. ei kuitenkaan päälle päin sekavuutta tai ees olo kovin hämärä. kahvia ei kannata yhtä kuppia enempää ottaa, tosin kofeiini buustaa jonkun verran. ja samalla sitä sydämmen tykytystä. kivan seurallinen olo, fb.ssä tekee mieli kokoajan chatata ja laittaa tekstareita tai soitella. hassua. tekee mieli tupakoida, vaikka yleensä en paljoa polta juurikaan.
      noh, RYYNIKÄNNEISTÄ sitten. joo no toimii viinankin kanssa, tosin tulee helposti aika överimeininki. kannattaa ottaa korkeintaan yks conu ja kohtuullisesti viinaa. parhaiten että yks conu pureskeltuna ja ihan muutama. ei mitään erikoisempaa huomattavaa vaikutusta kun että jaksaa valvoo ja juhlia, ihan aamuun asti, vaikka usein tulee tummuttua aikasemmin. ei normaalia pahempaa krapulaa.

      huhhuh, kuulostipa nistisen kirjotukselta vaikka oon ihan normi tyyppi!

      • keesha420

        niin joo ja käsien ja jalkojen ''puutumista'' tai siis ne tuntuu lentävän. jos pitää opiskella oikeesti niin kannattaa pysytellä erossa tietokoneesta yms. mielenkiintoisesta ja upottavasta


    • ville50001

      juuri tuollaisten urpojen takia ADHD-lääkkeillä on huono maine. ADHD-lääkkeitä ei ole tarkoitettu sekakäyttäjille.

      mulla on ADHD ja lääke toimii niin kuin pitää. lääke poistaa metelin päästä ja rauhoittaa. kaikki menee paremmin kuin ennen lääkettä.

      • nappiseikkait

        Samaa mieltä. Kova homma oli saada lääkitys ja syy on juuri tuollaiset urpot jotka vain pelleilee näillä lääkkeillä.


      • asiallinen adhd

        Joo-o.

        Kyllä harmittaa tämmösten juttujen lukeminen. Meitä Concertaa oikein käyttäviä on satoja, varmaan tuhansia. Me otamme sen lääkärin määräämän annoksen, jotta voimme elää normaalia elämää. Emme edes halua rännätä tai sekakäyttää. Me emme ole koukussa, tiedän kymmeniä käyttäjiä ja kellään ei ole ongelmaa pitää edes välipäiviä.

        Concertalla ei itsessään mitään oloja tule. Mutta onhan se stimulantti. Jos lykkää sekaan jotain turruttavia nautintoaineita, niin kyllähän se oloa piristää niin ettei kuukahda kesken "ilon". Mutta ajatelkaa narkit, tolla tavalla te viette meiltä oikeasti sairailta mahdollisuuden toimivaan lääkitykseen. Vaikka Concerta on niin huono päihde, että se ei yksinään edes riitä.

        Voisitte minun puolesta mieluummin tappaa itsenne vaikka katukamalla.


    • ADDperson

      hahahha päivän naurut tuosta tatta add äidistä:D... millainen mahtaa äitinä onnistua kun tulee tänne huutamaan ja raivoamaan kun kerroit miten ei adhd lääke ja masennus lääke toiminut yhdessä sulla..: )

    • ekierkki

      moi

      • uuno heikkilä

        Onpa sekopäistä paskan puhetta palstalla perkeleen hemmetti ! Vituttaa ottakaa nyt hemmetti kantaa tällaiseen paskaan!


      • raitiit

        Miksi sitten luet ja kommentoit. Kerro itse fiksummin ja asiallisemmin miten asiat on.


    • Supererkki

      Itse ajattelin just tänään siirtää Consertaa 54 mg myöhäisemmäksi, koska kun se poistuu elimistöstä nopeasti iltapäivällä siinä kolmen aikaan alkaa masentaan ja väsyttämään. Ja se masennus tulee juuri siitä väsymyksestä joka on rankkaa varsinkin nyt pimeenä aikana. Oon aikasemmin kokeillu ottaa lääkkeen vasta siinä klo 11 aamupäivällä ja se toimii hyvin loppupäivän, ei tule masennusta eikä väsymystä, mutta sitten aamut on taas hankalia ja on ärsyyntynyt ja saamaton ja väsynyt aamulla vaikka nukkuu ihan hyvin.

      Paras vaihtoehto ois varmaan hakee lekurista jos sais iltapäiväksi jonku pienen ritalinannoksen, että vois ottaa ton consertan pitkävaikutteisen heti aamulla. Mulla tuo 54 mg pitkävaikutteinen Conserta häipyy elimistöstä varmaan jo siinä 7 tunnissa. Sitten hain turhaan masennuslääkettä (serotoniiniin) ja olo tulee entistä väsyneemmäksi ja masentuneemmaksi. Kyse on oikeasta annostuksesta että lääke kestää nukkumaanmenoon asti, jotta saa kaikki päivän askareet tehtyä normaalisti. Mulla tuo lääke vähensi ylivilkkauden ja höpöttämisen, ympyrän kävelyn jos piti vaikka olla kylässä, hermoilun kaupan jonossa ym...
      Tosi hyvä lääke.

      Oon 47-vuotias.

    • Krismo

      Noniin elikkäs voit kutsua itseäsi huumeen käyttäjäksi. Jos pureskelet concertan niin vaikutus on sama kuin pirissä, eli tekee vilkkaan ja ylipirteän eikä se ole concertan tarkoitus. Concerta on rauhoittava lääke eikä piriste. Sen tarkoitus on saada adhd ihminen keskittymään ja rauhoittumaan.

      • Juupajuuuuu

        Nimenomaan concertan tarkotus on piristää adhd ihmisen aivoja ja auttaa jaksamaan arjen askareissa. Ite en ainakaan saa mitään aikaseksi ja oon uupunut ilman concertaa. Jos et tästä neuropsykiatrisesta häiriöstä tiennyt, että adhd johtuu juurikin siitä, että tietyt osat aivoista toimii hitaasti ja laiskasti ja sillä heilumisella ja hosumisella yritetään pitää aktiivisena niitä aivojen osia. Ja jos adhd ottaa pienen annoksen piriä, se toimii aivan samalla lailla kun concerta :D että kyllä se conserta ihan piriste on, ihan sama kuka sitä syö.


    • onnen-kantamoinen
    • hubhjbb

      "Itse ajattelin just tänään siirtää Consertaa 54 mg myöhäisemmäksi, koska kun se poistuu elimistöstä nopeasti iltapäivällä siinä kolmen aikaan alkaa masentaan ja väsyttämään. Ja se masennus tulee juuri siitä väsymyksestä joka on rankkaa varsinkin nyt pimeenä aikana. "

      Minulla tismalleen samanlainen kokemus.

    • IHMINEADHD

      joo mulla on paha keskittymishäiriö joka on estäny mua tekemästä töitä (en ole ikinä ollu töissä) käymää koulua sun muuta oon 26 v niisanonutusti syjäytynyt ... adhd testeihi pitäs mennä mut ne kai on nii helvetin pitkät mis menee kuukausia enneku saadaa jotai tuloksia ... kaverilta ostan aina välilla concerttaa nii pystyn elää normaalia elämää keskittyy nii sanottuu normaaleihin asihoihin jotka on mulle normaalisti vaikeita ... ja nykyäään taiastelen että pysyisin raittiina ja pysyisin erossa huumeista ja alkosta.... ainoa koulu aine missä olin hyvä ylä-asteella oli matematiikka jonka arvosana oli 10! mihinkään muuuhun pystyny keskittyy eli kaikki muut aineet oli tyyli 4-5 ... Aina enne olin tosi urheilullinen koulussaki kulta tai hopee mitallit joka yleisurheilulajeista tuli joka vuosi :D
      TÄÄ KIRJOTTETTU CONCERTAN VOIMALLA MUUTE EN OIS IKINÄ SAANU TÄLLÄST TARINAA AIKAAN ....... :DD Kaikkee hyvää ja toivottavasti tästä vuodesta tulee parempi :)::))))

      • Taisteluloppusuoralla

        Hei!

        Olen 32v kohtuullisen hyvin menestynyt mies, joka on epäillyt sairastavansa ADHD:tä noin 10v ajan kun asia alkoi nousta enemmän esille. 10v sitten kun otin asian esille lääkäkärin kanssa minut tyrmättiin heti perusteluina se, että olin pärjännyt liian hyvin. (Lukio käytynä, vuosi armeijassa alikersanttina ja sillä hetkellä opiskelin ammattikorkeakoulussa)

        Aikajana asian suhteen on tainnut mennä niin, että kun olin lapsi koko sairautta ei edes tunnettu sen jälkeen noin 10v sitten sairautta pidettiin pelkästään alisuoriutujien ja ns. älyllisesti tyhmien ihmisten sairautena. olen yrittänyt tutkituttaa asiaa myös tämän jälkeen, mutta en löytänyt lääkäriä kuka olisi ollut tarpeeksi kiinnostunut tutkimaan asiaa / ottamaan minua vakavasti. Minut leimattiin aina masentuneeksi. Kokeilinkin useampaa eri masennuslääkettä (melkein kaikkia mahdollisia) ja ne pistivät pääni vaan enemmän sekaisin niin kokeilut loppuivat lyhyeen. Enää en koskaan sekaannu mihinkään SSRi tai SNRI lääkkeisiiin, koska en usko että ne toimivat ainakaan minulla.

        Olin varma omasta ADHD:stäni, koska sain satunnaisesti kavereilta Concertaa kokeiluun ja se vaikutti minuun välittömästi ja rauhoitti oireitani.

        Asia nousi taas uudelleen esille pari kuukautta sitten kun parisuhdeongelmat, riidat sukulaisten ja kavereiden kanssa ja työstressi nostivat ADHD oireeni todella pahoiksi. Päätin lähteä hakemaan apua yksityiseltä puolelta vaikka tiesin sen tulevan kalliiksi, mutta jotain oli tehtävä.

        Myös eri lehtiartikkelit menestyneistä aikuisista joilla oli todettu ADHD sai minut vakuuttumaan, että kyseessä ei ole pelkästään tyhmien ihmisten sairaudesta.

        Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen lpsykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

        Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

        Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

        Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

        Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

        Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

        Annan mielelläni lisää tietoa ja vertaistukea jos se kiinnostaa jotakuta ja haluan auttaa mielelläni muita ketkä epäilevät sairastavansa ADHD:tä

        Uskon, että minun kohdallani asian ratkaisi läheisteni antamat vakuuttavat lausunnot käytöksestäni.

        Koko tutkimus on tullut maksamaan minulle:

        Ensimmäinen käynti yksi tunti 200e
        Toinen käynti 200e
        Kolmas tuleva käynti 200e

        600e on paljon rahaa, mutta jos saan sillä lääkityksen ja häiriökäyttäytymiseni ja elämäni parempaan suuntaan koen sen olevan tuon summan arvoista.

        Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse: [email protected] ja jos juttuseura ja vertaistuki kiinnostaa voin keskustella asiasta myös whatsapissa.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe