Koiramaista elämää

Kerrostalokyttä

Olen 30 m2 yksiössä asustava isokokoisen saksanpaimenkoiran ja rotwailerin risteytyksen hedelmä. Nimeni on Puppe. Kuulin emäntäni kertovan vierailleen hyvin ylpeänä kuinka viisasta alkua olen isäni puolelta. Isä astui saksanpaimenkoira äitini "kanahäkin" ristikon läpi.

Naapuriperheen emäntä piti "äitiyslomaa" työstään saadessaan kauan odotetun jälkeläisen geenimanipuloidun karvapallo kaunottaren Doriksen. Doris on tumma ranskatar. Seurasin kirjeluukusta eilen kun Doriksen emäntä hössötti ja lässytti sille. Ei kuulostanut oikein koiramaiselta.

Kaupat ovat pullollaan erilaisia meille lemmikeille suunnattuja leluja ja jopa vaatteitakin. En tiedä olisinko onnellinen uudessa sadeasussa. Thaimaassa minut varmaan myytäisiin se asu päällä luonnonsuolimakkarana.

Ulkolainen emännän tuttava kertoi, miksi vanhemmilla yksinäisillä leideillä on pikkuinen "buudeli" kainalossaan hunajakaupassa.

En oikein ymmärtänyt jutskaa.

Meidän kerrostalossa on ainakin kymmenkunta koiraa. Yksi keskikokoinen punakarvainen Leo asuu kolmannessa kerroksessa. Sen isäntä on päivät työssä ja se ulisee joskus ikävää. Minua säälittää vaikka itsekin olen päivät yksin, mutta minulla on sentään harrastus, ikkunasta ulos tuijottelu.

Tokakerroksen lihava nainen käyttää valkeakarvaista labratorinnoutaja Millietä kerran päivässä ulkona, muuten Millie on aina sisätiloissa. Kun Milliellä oli juoksuaika keväällä Leo piti hirmuista meteliä yläkerrassa.

Kun ajelemme autolla emännän mökille Pielisen rannalle tien varrella oikealla meidät vastaanottaa tummanruskea saksanpaimenkoira (jotenkin tutun näköinen). Se räksyttää uhkaavasti meille kanahäkistään.

Enännälläni on talutushihna, mietin usein, että mitä merkitystä talutushihnalla on koska se pääsääntöisesti on rullalla emännän kädessä. Liekkö se koristeena.

Tänään en näytä pääsevän ulos lainkaan, emäntä on työkavereiden kanssa kaljalla lähiöpubissa, Että tälleen tämä menee.

Puppe

9

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä kuleksin ja makoilen pihassa ja seuraan,miten maailmalla hurisee. Just meni suihkari yli ja meinasin lähteä haukkumaan,mutta annoin olla.Veneitä ei ikävä kyllä enää paljoa kulje,ne on sitte metkoja ajettavia,koska niistä tulee aaltoja.Nuo helkkarin naakat pitää minut liikkeessä,kun meinaavat syödä kaikki meidän hevonpaskat.Varikset ja harakat saan myös ajaa pois,mutta peltopyitä ei saa ajaa,eikä kuoveja.Muutama seehveri on mun kamuja,mutten kauheasti kaveeraa niittenkää kans,tykkään vaan olla kotona tai hevosen kans lenkillä tai äiteen kans metässä.Pääsen melkeen aina mukaan,paitsi jos äitee menöö kampaajalle tai ulukomaille.Sillon en kyllä saata ees syyä,oottelen vaan.Aina se on takasi tullu.Joskus mullon sellanen pikkunen musta kippurahäntä kaverina,kesälläki oli kuukauden,mutten mä sen kans viiti asua,se on kans melkeen yhtä vanha ku minäki ja sitte me vaan makoillaan pihassa.Sekää ei enää karkaa,niinku nuorena ja ei tartte olla narussa.On se ihan mukavaa makoilla välillä kahestaanki. terv rajakoira

      • kerrostalokyttä

        Sulla tuntuu olevan aika lokoisat olot kun saat ihan pihalla olla ja vielä veden ääressä. Kun olemme emännän kanssa mökillä Pielisen rannalla silloin saan olla aika vapaa. Sorsat ovat metkoja, tykkään ajella niitä takaa kun tulevat ihan rantakiville pullaa kerjäämään mokomat.
        Tosin nirppanokka mökkinaapurin emäntä rajoittaa onneani se pitää älämölyä jos satun tontin rajoja lähestymään. Joskus piruuttani käyn kusella sen aijantolppaan.

        Emäntä on tällä viikolla vienyt minua niin, että en ole kerennyt postilaatikkoa tyhjentämään, mutta kyllä kai me voitais olla kaverit :)Voisit opettaa minulle kaikkija kivoja jutskoja kun oot niin vanhakin ja vaaraton. Wautsi, sinä olet ollut rajakoira ja se varmaan on ollut aika jännää, vakoiluja ja salakuljetusta, luulen.

        Puppe


      • Oliver ja Bella
        kerrostalokyttä kirjoitti:

        Sulla tuntuu olevan aika lokoisat olot kun saat ihan pihalla olla ja vielä veden ääressä. Kun olemme emännän kanssa mökillä Pielisen rannalla silloin saan olla aika vapaa. Sorsat ovat metkoja, tykkään ajella niitä takaa kun tulevat ihan rantakiville pullaa kerjäämään mokomat.
        Tosin nirppanokka mökkinaapurin emäntä rajoittaa onneani se pitää älämölyä jos satun tontin rajoja lähestymään. Joskus piruuttani käyn kusella sen aijantolppaan.

        Emäntä on tällä viikolla vienyt minua niin, että en ole kerennyt postilaatikkoa tyhjentämään, mutta kyllä kai me voitais olla kaverit :)Voisit opettaa minulle kaikkija kivoja jutskoja kun oot niin vanhakin ja vaaraton. Wautsi, sinä olet ollut rajakoira ja se varmaan on ollut aika jännää, vakoiluja ja salakuljetusta, luulen.

        Puppe

        Olen Oliver, 1-v. ja mun kaveri on Bella, 10-v. Se on aika narttu eikä aina halua leikkiä mun kanssa, sillä se on vanha ja aika kurttunenkin jo.
        Meillä asuu ihmisiäkin, emäntä ja sen narttupentu. Se pentu on kiva, kun se ja sen kaverit leikkii mun kanssa aina mielellään. Bella vaan kerjää niiltä rapsutuksia.
        Emäntä on paras! Se vie meitä aina ulos pitkille lenkeille, metsään ja meren rantaan ja joskus joelle katsomaan sorsia. Bella luulee olevansa joku kuningatar, se aina haukkuu muille ja komentaa muakin. Mä osaan (useimmiten) käyttäytyä hyvin ja saan silloin paljon kehuja =)

        Joskus mun ei tee mieli syödä kaikkee ruokaa mitä on laitettu ja jättäisin sen vähän myöhemmäksi, mut silloin Bella syö ne ja siitä on tullut paksu. Nyt emäntä joutuu aina vahtimaan ettei Bella syö mun ruokia.

        Koirapuistossa käydään joskus, paitsi Bella, kun se ei haluu ikinä leikkiä, se vaan haukkuu kaikki pataluhaks. Usein siellä on hyviä kavereita, mut joskus sellasii, joista en yhtään tykkää ja silloin emäntä aina pakottaa lähtemään pois.

        En koskaan itke kun ollaan Bellan kans kahdestaan, mut jos jään ihan yksin niin pikkasen saatan ulista, en paljoo kumminkaan. Onneks niin käy vain harvoin. Silloin katselen ikkunasta pihalle. Siellä saattaa näkyä naapurikoiria tai ihmispentuja leikkimässä. Puruluista tykkään ja kaikenlaisista vinkuleluista, mut ne menee liian helposti rikki. Emäntä laittaa usein pahvirasioihin tai maitotölkkeihin namupaloja ja niitä tykkään repiä. Olen myös tosi hyvä etsimään kaikenlaista, Bella opetti. Belalta olen oppinut myös kaikkee mitä emäntä sanoo, esim. "istu", silloin Bella laitto pepun maahan ja nosti toista etutassua. Mä tein saman perässä ja emäntä antoi meille molemmille makupalan =)

        Parasta kuitenkin on juosta vapaana metsässä! Me molemmat osataan pysähtyä vislauksesta. Toinen vislaus on merkki et pitää istua. Kerran pienempänä en ihan totellut ja sain toruja. Mut vähän vaan ja sen jälkeen oon aina ollut kiltti. Bellakin on kivempi metsässä ja leikkiikin kepeillä mun kanssa. Se vaan väsyy aika äkkiä kun sen on niin vanha ja kurttunenkin jo.

        Terveisiä teille molemmille sinne jonnekin täältä jostain =)


    • haukku-Puppe

      sano sille emännällesi;jos ei kaljan litkiminen lopu sä lähdet lätkimään.Sano naapurin sedälle ,että sen on paras hakea kaikessa hiljaisuudessa sulle kunnon koti!Että tsemppiä kuitenkin.

      • Kerrostalokyttä

        Minun täytyy myöntää, että olet oikeassa. Olisin varmaan onnellisempi, jos saisin asua silleen oikeesti maalla. Siellä voisin juoksennella niityillä ja metsiköissä pupujen ja oravien kanssa. Saisin haistella syksyn tuoksuja ja kun lumi sataa maahan, pietroida hangessa, kesällä olisi kiva pulahtaa lämpimään rantaveteen tai noin vain makoilla pihapiirissä pilviä tuijottelemassa. Se olisi elämää....mutta täällä minä istun ja tuijotan ulos. Leokin on taas levoton ja ulisee. Millaa en oo nähnyt aikoihin. Ulkona sataa...mmmm


    • ...en tarkoittanut johtaa harhaan.Border on rotuni,enkä ole ollenkaan sellanen "rajakoira"kuin joku luuli,kamalasti anteeksi.-Mutta tänään sattui mukava juttu,kun yksi kylän poikakoira oli päässyt karkuun ja tuli meille (miksiköhän !!) Mulle ei ainakaan tule juoksuja. Sitten me lähdettiin porukalla ratsastuslenkille ja se kamu sai tulla mukaan ,mami soitti ja kysyi. Tehtiin pitkä retki,mutta se kaveri,joka muuten on äitinsä puolelta myös borderi,ei osannu ollenkaan ylittää tietä niinkun mulle on opetettu,että odota ja maahan ja silleen ja sitten se seisoi keskellä risteystä ja tuli monta autoa. Onneksi kaikki oli varovaisia ja selvittiin kotiin. Nyt se kamu sitten haettiin kotiinsa,kun väki oli tullut töistä,että siihen se lysti loppui.-En tykänny,kun se tuli meille sisälle ja murisin ja vähän tukistinkin,kun pisti vihaksi,koska mami sanoi,että kyllä tulisi ihana koira,kun nämä kaksi saisi sekoitettua:toiselta ulkonäkö ja toiselta luonne.Paskat ! Ja tuo kamu on sellanen koktail ja minä ihan puhdas.-On se kyllä kiltti !

    • Kerrostalokyttä

      Kertokaapa kamut, oletteko huomanneet ihmisten käyttäytyvän kummasti silleesti vastoin totuutta.

      Kerran viimekesänä mökillä näin pienen pojan ajavan polkupyörällä portin ohi, ajattelin, että siinä on minulle kiva leikkikaveri ja ryntäsin perään. Mutta se alkoikin itkemään, kaatui ja satutti itsensä. Sen mami tuli vihaisena, huusi ja räyhäsi minulle kovalla äänellä. Minua pelotti ja olin nolona ja palasin häntä koipien välissä takaisin pihaan. Minun emäntäkin oli vihainen, mutta ei suinkaan minulle vaan sille "akalle" joka huusi.

      Illalla kun makailin takkatulen lämmössä lattialla toinen silmä kiinni, kuulin kun emäntäni kertoi vierailleen, että se pieni poika olikin hakannut minua isolla kepillä.
      Eihän se niin mennyt...joskus en ymmärrä ihmisten ajatusten juoksua.

    • kova on koiran kohtalo

      Kyllä noi meijän omistajat ovat tosi itsekästä kansaa,,,,,päivät töissä ja viikonloput kaljottelemassa-en ole koskaan oikein oppinut tuota kansaa ymmärtämään,vaikka aina yritän olla
      emännälleni mieliksi . voi minua pientä ja viatonta koiraparkaa....................jos ei masennus tai agressio iske,tosi kumma juttu!

    • romeo-koirunen

      Kuulepas Puppe, olen isovillakoirapoika ja mulle teetettiin ihan mittojen mukaan oleva sadeasu ja myös talveksi puku joissa molemmissa on heijastinnauhat rinnuksessa ja nilkkojen kohdal.Sadesäällä on mukavaa käydä lenkillä kun koko kroppa ei oo märkänä kun sisälle tullaan.Mulla ainaskin pakkaa talvella lumi tarrautua karvoihin kiinni kun pallon kans leikin lumihanges.Aluksi kulmakunnan ihmiset kattelivat pitkään mut nyt ovat jo tottuneet.Sit oli yks sinikielinen hurtta kun meinas aina päälle tulla kun vastakkain kohdattiin mut kerran sadekelil se tuli vastaan ja mul oli puku tietysti päällä (se oli märkä kuin uitettu rotta) niin eipä louskuttanut yhtään ,ei ollut tuntevinaan.Kesäaika on tietysti eri kun silloin käyn uimasemas vähän väliä,syksyl kyl ihmettelin kun pistettiin kylpyyn vaik olin melkein joka päivä vedes lotrannut mut eipä noita ihmisen mieliä aina tajua.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1999
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1455
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1435
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1156
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1139
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      884
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      860
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      735
    9. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      685
    10. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      262
      674
    Aihe