Tänään taas huono äiti

Mielimaassa....

MOikka!
Ajattelin kirjoittaa tänne, vaikka voipi olla, että saan kylmää vettä niskaani.
aamulla meidän viisvuotias oli taas kuin pyrstöön ammuttu. Hän vihaa aamuja.
Niin muuten minäkin.
Kitinä, narina ja sellainen raastava vinkuna alkoi jo enne sängystä nousua. Pyysin häntä pesemään hampaansa, tietämättä että vessa on varattu. Vielä pahempi vinkuna, valitus ja kitinä.
Piti pukea. Hän ei saanut housuja jalkaan. Ja vaikka tästä on puhuttu tuhat kertaa, ettei vinkuminen auta, päin vastoin, kaikilta menee hermot, lapsi mukaan lukien, hän vinkui,kitisi ja narisi, vaikka osaisi pyytää apua.
Lopulta, kun taas puutuin asiaan ja sanoin, ettei vinkuminen auta, vaan pitäisi pyytää apua, hän pyysi minut auttamaan.
Mutta kun hänen keskittymiskykynsä tällaisissa asioissa on tasan nolla, hän valui vain käsissäni, kun yritin auttaa hänelle housuja. Ja minä- tyhmä poltin proppuni. Tiuskaisin lapsen osallistumaan pukemiseen ja tasinpa solvata hänet patalaiskaksikin, vaikka tiedänhän minä, ettei siitä ole kysymys, vaikka se siltä joskus tuntuu.
Sovimme toki tilanteen, totesimme, ettei aamut sovi kummallekkaan ja että tein todella typerästi, eikä kukaan saa koskaan haukkua toista. Selvitin vielä ,että olipa lapseni millainen tahansa,rakastan häntä aina.
Mutta hermon menetys sai minut taas pettymään itseeni.... Miksen saa nieltyä edes näitä täysin turhia loukkauksia?????
Pelkään, että jonain päivänä olen murentanut tahattomasti elämänmyönteisen, aurinkoisen lapseni itsetunnon vaikka tällaiset tilanteet miten selvitettäisiin.

8

1579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huopatossut

      Minulta et ainakaan saa kylmää vettä niskaan. On niin tuttua meillekin. Minulla eskarin aloittanut 6-vuotias poika. Olemme molemmat aamuihmisiä, mutta samoja ongelmia meilläkin aamuisin, kun nuori mies ei millään viitsisi itse pukea vaatteita päälleen.
      Kyllä vanhemmilla on oikeus polttaa proppunsa ja näyttää lapselle tunteensa, 5-vuotias ymmärtää jo hyvin. Kaikkensa ne lapset kokeilee ja periksi jos antaa niin temppuilut pahenee.
      Et sinä murenna lapsesi itsetuntoa. Pahempaa on se, että jos lapsi aina saa periksi eikä koskaan koe vastoinkäymisiä, niin mitä vanhemmaksi hän tulee sitä vaikeampaa hänellä on.
      Paha mieli minullakin tulee kun joskus, joskus jopa päivittäin poltan proppuni ja joudun huutamaan. Tilanne selvitetään aina, nukkumaan ei riidoissa mennä, muistan kertoa kuinka tärkeä hän on ja että häntä rakastetaan.
      Paha mieli minullakin tulee, mutta kaikkea ei tarvitse sietää, kuten sanoin kaikki ne lapset kokeilee ja rajat pitää antaa.

      • meillä niistä apu

        Eli omantoiminnanohjaus oli suuri ongelma, ja sen tukemiseen käytettiin kuvia, joista lapsi saattoi järjestelmällisesti katsoa mallia. Kun yksi vaihe oli tehty, siirrettiin sen kuva eri kohtaan. Samalla lopetettiin turha hoputus, koska siitä lapsi hermostui vain lisää, eikä onnistunut senkään vertaa. Tämä homma toimi nopeasti, lapsi oli itsekin hyvin tyytyväinen, kun onnistui pukemaan vaatteensa.

        Eri variaatioita asioista on, voi järjestää vaikka vaatteet oikeaan järjestykseen jne...

        Itse olen kyllä sitä mieltä, että murensin lapsen itsetuntoa turhilla hermostumisilla. Ja näitä itsetunnon kolhuja saa yleensä nämä lapset ihan yli oman tarpeen muualtakin. Kovalla kannustamisella ja kehumisella saa parempia tuloksia aikaan.


      • sukkapuikko
        meillä niistä apu kirjoitti:

        Eli omantoiminnanohjaus oli suuri ongelma, ja sen tukemiseen käytettiin kuvia, joista lapsi saattoi järjestelmällisesti katsoa mallia. Kun yksi vaihe oli tehty, siirrettiin sen kuva eri kohtaan. Samalla lopetettiin turha hoputus, koska siitä lapsi hermostui vain lisää, eikä onnistunut senkään vertaa. Tämä homma toimi nopeasti, lapsi oli itsekin hyvin tyytyväinen, kun onnistui pukemaan vaatteensa.

        Eri variaatioita asioista on, voi järjestää vaikka vaatteet oikeaan järjestykseen jne...

        Itse olen kyllä sitä mieltä, että murensin lapsen itsetuntoa turhilla hermostumisilla. Ja näitä itsetunnon kolhuja saa yleensä nämä lapset ihan yli oman tarpeen muualtakin. Kovalla kannustamisella ja kehumisella saa parempia tuloksia aikaan.

        jos 6-vuotias ei halua pukea itse, koska senikäinen sen jo osaa ja onhan se normaalia jos joskus haluaa heittäytyä pieneksi pojaksi että äiti pukisi. Ihan ok, kunhan ei tavaksi tule.
        Vaatteiden järjestyksellä ei ole merkitystä, se järjestys muuttuu harva se päivä ja onko vaatteissa oikea järjestys? Lapseni osaa itse päättää pukeeko ensin paidan, sukat vai housut.

        Elämässä saa itsetunnonkolhuja vauvasta vaariin, elämä ei ole helppoa. Ammatti-ihmiset sanovat että liika kannustaminenkaan ei ole hyväksi. Kukaan ei tiedä missä suhteessa moitteita ja kehuja pitäisi antaa - se on niin lapsesta kiinni. Toinen kestää vähemmän ja toinen enemmän.

        Kehun ja kannustan tottahan toki ja välillä pieni kisaaminen siitä kumpi pukeutuu nopeammin ja on ulkona auttaa oikein hyvin. Mielikuvitusta ja huumoria sekä sopivassa suhteessa moitteita ja kehuja kasvatuksessa tarvitaan.


      • pieni kysymys
        sukkapuikko kirjoitti:

        jos 6-vuotias ei halua pukea itse, koska senikäinen sen jo osaa ja onhan se normaalia jos joskus haluaa heittäytyä pieneksi pojaksi että äiti pukisi. Ihan ok, kunhan ei tavaksi tule.
        Vaatteiden järjestyksellä ei ole merkitystä, se järjestys muuttuu harva se päivä ja onko vaatteissa oikea järjestys? Lapseni osaa itse päättää pukeeko ensin paidan, sukat vai housut.

        Elämässä saa itsetunnonkolhuja vauvasta vaariin, elämä ei ole helppoa. Ammatti-ihmiset sanovat että liika kannustaminenkaan ei ole hyväksi. Kukaan ei tiedä missä suhteessa moitteita ja kehuja pitäisi antaa - se on niin lapsesta kiinni. Toinen kestää vähemmän ja toinen enemmän.

        Kehun ja kannustan tottahan toki ja välillä pieni kisaaminen siitä kumpi pukeutuu nopeammin ja on ulkona auttaa oikein hyvin. Mielikuvitusta ja huumoria sekä sopivassa suhteessa moitteita ja kehuja kasvatuksessa tarvitaan.

        Jos kyseessä on tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi, jolla on ongelmana omantoiminnanohjaus, ei niin monimutkaisen sarjan eri toimintoja sujuminen ole millään lailla itsestäänselvyys, vaikka osaisikin jokaisen toiminnon tehdä erikseen. Näillä lapsilla on ihan normaalia, että päivittäistoimintoja ikään kuin "pilkotaan" pienemmiksi osiksi, koska sellaisesta he selviytyvät itsenäisemmin.

        Ja moni tarkkaavaisuushäiriöinen voi tosiaankin pukea vaatteensa mihin tahansa järjestykseen, koska eivät kykene hahmottamaan lopputulosta.


      • Niinpä niin
        sukkapuikko kirjoitti:

        jos 6-vuotias ei halua pukea itse, koska senikäinen sen jo osaa ja onhan se normaalia jos joskus haluaa heittäytyä pieneksi pojaksi että äiti pukisi. Ihan ok, kunhan ei tavaksi tule.
        Vaatteiden järjestyksellä ei ole merkitystä, se järjestys muuttuu harva se päivä ja onko vaatteissa oikea järjestys? Lapseni osaa itse päättää pukeeko ensin paidan, sukat vai housut.

        Elämässä saa itsetunnonkolhuja vauvasta vaariin, elämä ei ole helppoa. Ammatti-ihmiset sanovat että liika kannustaminenkaan ei ole hyväksi. Kukaan ei tiedä missä suhteessa moitteita ja kehuja pitäisi antaa - se on niin lapsesta kiinni. Toinen kestää vähemmän ja toinen enemmän.

        Kehun ja kannustan tottahan toki ja välillä pieni kisaaminen siitä kumpi pukeutuu nopeammin ja on ulkona auttaa oikein hyvin. Mielikuvitusta ja huumoria sekä sopivassa suhteessa moitteita ja kehuja kasvatuksessa tarvitaan.

        Voi ystävä hyvä, tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi ei pysty ottamaan itseään niskasta kiinni. Viitsiminen ei ole se ongelma tässä.

        Ja vaatteiden järjestyksellä on väliä. Lapselta jää ne alushousut ja t-paita pitkähihaisen alta pois mikäli vaatteet eivät ole pukemisjärjestyksessä. Ongelman aiheuttaa se omantoiminnanohjaus. Mikäli haluaa aamuista selvitä niin tarkkaavaisuushäiriöistä lasta on pakko auttaa näin. Järjestys ja rutiinit ovat osa lapsen kuntoutusta.

        Ja kannustaminen; lapsi kenellä on vaikeuksia selviytyä arkisista asioista niin hänellä on usein itsetunto kovilla. Juuri niillä pienillä usein toistuvilla kehuilla lasta kannustetaan yrittämään uudestaan ja uudestaan.

        Juuri sinunlaistesi ihmisten mielipiteiden vuoksi, esim. adhd on vain muotisairaus, mikä annetaan laiskoille ja saamattomille lapsille.

        Olen niin paljon joutunut pitämään lapseni puolia ja sinnikkäästi hakenut hänelle apua, että olen aivan kypsä tuollaisiin kommentteihin. Jos ei ole mitään asiaankuuluvaa sanottavaa niin pidetäänkö ne mölyt vaan mahassa?

        Viimeinen helmi kirjoituksestasi: "Elämässä saa itsetunnonkolhuja vauvasta vaariin, elämä ei ole helppoa."
        Ei ole ei, edes tavalliselle ihmiselle. Saatika ihmiselle, kenellä on neurologisia ongelmia.

        Tämän palstan tarkoitus on keskustella TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖSTÄ ja me vanhemmat haluaisimme keskustella rehellisesti vaikeuksista ja vahvuuksista, ilman viitsimis-kommentteja.

        Ei ole tarkoitus kuullosta päällekäyvältä, mutta...


    • kokenut

      selvitä myös ettei lapsellasi ole tunto yliherkkyyttä, pienikin kosketus voi tuntua pahalta ja vaatteiden materiaaleihin pitää kiinnittää huomiota myös. itselläni ja lapsillani oli tätä ongelmaa pienenä.
      adhd-pojalle auttoi vain ettei häneen koskettu vaan sai itse pukeutua omaan tahtiinsa" järjesti äidille yllätyksen" kun äiti itse oli vessassa. aamuhommiin varattiin reilusti aikaa ja hän sai kokeilla mitä on lähteä ulos pelkissä kumisaappaissa talvella. seuraavana päivänä meni päälle jo muutakin vaatetta ja ihan itsenäisesti

    • Yksi näistä

      Tervetuloa huonojen äitien "kerhoon"!Meillä on pojalla 7v. aistiyliherkkyys-diagnoosi tullut kolme vuotta sitten ja aamut yhtä tahkoamista ja huonon äidin leima on jysähtänyt otsaan varmaan pysyvästi.
      Pukemiseen olen pyrkinyt varaamaan reilusti aikaa,mutta siinä on myös isoveli ja pikkusisko ottamassa oman aikansa ja tilanteet muuttuvat aamuissa.
      Et ole sen huononpi äiti kuin muutkaan,kaikillahan meillä palaa hihat joskus,toisilla useammin toisilla harvemmin.
      On kuitenkin hienoa,että muistat selvittää tilanteen lapsellesi ja myönnät tehneesi typerästi nimitellessäsi lastasi.Minäkin nimittelen lastani,kun hermot menee ja pyydän kyllä joka kerta anteeksi ja myönnän tehneeni väärin.
      Hyvää syksyä sinulle ja muille "huonoille äideille"!

    • Paula86

      Meillä tyttö on 2v. JA osaa kyllä ton aamukiukuttelun hyvin. Joko heti herättyä alkaa tai siinä vaiheessa kun pitäis pukee. Kyllä on monesti hermot menny ja meinannu itku tulla. Vähän aikaa tulee raivottuu, mut onneks tilanne rauhottuu viimeistään sillon, kun ovesta lähetään ulos. Voimia teille aamuihin:)

      On meitä muitakin aamu äreitä äitejä:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1615
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1057
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      820
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe