Onko kellään huonoja kokemuksia autokouluista? Esim. opettajista, opetuksen laadusta jne.?
Itse kävin Turun ajokoulutuskeskuksessa sen halpuuden vuoksi enkä todellakaan viihtynyt. Jännitin jo valmiiksi ajamista ihan hirveästi mutta sen lisäksi opettajani oli todella inhottava. Hän ei seurannut ajamistani itse lainkaan vaan lähetteli tekstiviestejä ja soitteli puhelimella eikä edes katsonut mihin ajan. Kun en toisella tunnilla saanut autoa liikkeelle hän alkoi suorastaan huutaa minulle, että "kuinka vaikeaa se nyt on tällainen asia tajuta." Kun kysyin häneltä pitikö minun ensin painaa kytkintä vai kaasua, hän vain huokaisi syvään henkeä ja pyöritteli silmiään, ja sanoi, että oli juuri tunnin alussa sanonut asian, ja että minun pitäisi kuunnella. Kun sanoin hänelle että en tuntenut hallitsevani vielä kytkintä (joskus kolmannella ajokerralla), hän vain ilmoitti että jos en opi käyttämään kytkintä niin minusta ei myöskään tule kunnon kuskia.
Olin tämän opettajan kanssa kuusi ajokertaa ja joka tunnin jälkeen aloin itkeä, mitä taas oli tosi kamalaa yrittää peitellä opettajalta. Lopulta pelkäsin opettajaa niin paljon, että en osannut tehdä tunneilla mitään oikein, jolloin opettaja siirsi minut toiselle opettajalle ilmeisesti toivottomana tapauksena. Tämän kanssa onnistuinkin hallitsemaan autoa paremmin, mutta en uskaltanut oikein kysyä opettajalta mitään koska pelkäsin samanlaista raivokohtausta. Olen vieläkin ajossani erittäin epävarma ja pidän itseäni huonona ajajana. En myöskään ensimmäisellä kerralla päässyt ajokoetta läpi, jonka vuoksi pidin itseäni vielä huonompana kuskina, ja mikä pahempaa, huonona ihmisenä. Tuntui että jos voisin peruuttaa ajokouluun menemiseni, niin tekisin sen, koska koulutus ei tuottanut minulle lainkaan hyvää mieltä tai onnistumisen tunnetta, vaan pelkkää kritiikkiä sekä muilta että itseltäni.
Inhottavia kokemuksia autokouluista?
12
4044
Vastaukset
- yhteistyötä
Tuntui järkyttävältä, että sinua ja varmaan joitain muitakin on kohdeltu niin huonosti.
Oppimista edesauttaa kannustava positiivinen ilmapiiri. Moittiva ja huutava opettaja on oppimisen este.
Hyvä, että sait kuitenkin koulusi käytyä ja pääsit ajokokeesta läpi. Varmasti opit vähitellen varmemmin ajamaan kun vain ajelet edelleen eikä kukaan istu vierassäsi sättimässä.
Kaikille niile,jotka olette parraikaa autokoulussa ja koette jotain vastaavaa.
Muistakaa: Te olette maksavia asiakkaita. Kenelläkään ei ole oikeutta kohdella teitä huonosti. Opettaja ei saa huutaa, nimitellä, piruilla eikä elein osoittaa pilkallisuutta. Jos teitä kohdellaan tylysti, vaihtakaa opettajaa. Selvittäkää toisilta oppilailta ketkä opettajista ovat asiallisia ja ystävällisiä. Mutta jos pelkäätte kostoreaktioita kun vaihdatte opettajaa, niin vaihtakaa samalla koulua. Vaatikaa todistus kaikista käydyistä tunneista ja tositteet suoritetuista maksuista. Pitäkää puolenne, älkää suostuko törkeään kohteluun! - järkeilijä
Jos kohtelu on epäasiallista, niin vaihda koulua!
Jos menee selvästi muita halvempaan autokouluun, niin kai siihenkin hintaan on syynsä. Kavereiden kuuntelu etukäteen on paras keino varmistua koulun tasosta. - järkeä käyttänyt
Jos kohtelu on epäasiallista, niin vaihda koulua!
Jos menee selvästi muita halvempaan autokouluun, niin kai siihenkin hintaan on syynsä. Kavereiden kuuntelu etukäteen on paras keino varmistua koulun tasosta.- liian nopea
tämä Suomi24 palvelin tökkii vähän turhan usein, pitänee pistää palautetta. mahtaako tääkään viesti mennä läpi?
- Lee-
Jos totta puhutaan, niin minun osaltani melkein kaikki autokoulun ajot olivat suhteellisen epämiellyttäviä. Minusta oli jotenkin häiritsevää, että joku koko ajan kyttäsi vieressä mitä teen yms, vaikkei opettaja koskaan millään tavalla kiihtynytkään. Omalla kohdallani opettajat olivat siis hyviä ja mukavia, eikä heidän kanssaan tullut ongelmia. Luulen, että tämä epämiellyttävyys johtui vain liiasta hermostuneisuudestani, joka kuitenkin meni ohi suhteellisen nopeasti ajotunnin alettua. Jostain syystä nämä ikävimmät hetket vain jäivät paremmin mieleeni.
Osaan vain kuvitella mitä tuosta olisi tullut, jos kaiken tuon lisäksi opettaja olisi ollut epäasiallinen ja töykeä. Koko homma olisi luultavasti mennyt päin mäntyä. - Täälläkin negatiivista koke...
Ensinnäkin,autokoululaiset on maksavia asiakkaita ja näinollen pitäisi saada asiallista ja kunnollista kohtelua/opetusta!!!
Itselläni oli opettaja joka aluksi oli ihan ok,tosin aika rehvastelevia juttuja jne.
Tyypillä oli taipumus ilmaista asiat hivenen vittuilevaan sävyys ja huokailla kuin vähäjärkistä ois opettanut.Pienestäkin kämmistä ratkes huutamaan ja kerran poltinkin jo sit ite päreet siitä äyskimisestä....ajoin parkkiin ja nousin autosta, lähdin menemään muualle...sain sen tunnin hyvityksenä takaisin-ilmeisesti tyyppi oli miettinyt itteensä.
Vaikka olikin usein aika ärsyttävä opettaja, silti oli aika yllättävää,mikä myötätunto löytyi,kun repesin pidättelyistä huolimatta itkemään kun inssin reputin.Hävetti kyllä helvetisti tillahtaa itkemään, vaikka sitä pidätteli viimeiseen asti...- oppilas hiljaisena viisaasti
Ne on aika stressaavia tilanteita kun harjoittelee ja tekee parhaansa, on koko ajan opettajan seurannassa ja kuuntelee ohjeita ja palautetta. Siinä on itsetunto lujilla jo oman osaamattomuuden takia ja hyvin herkästi voi loukkaantua jos ohjaus ei ole asiallista.
Oma opettajani on useimmiten asiallinen ja ystävällinen, mutta toisinaan piruilee tai vittuilee kun joutuu taas uudelleen sanomaan samasta asiasta.
Joskus hän antaa ymmärtää eri tavoilla, että olen hänen mielestään erikoisen tyhmä ja oppimaton ja jopa tottelematon. Useimmiten nielen kaiken hiljaa, koska en usko asiaa auttavan jos sanon takaisin. Olen aika sanavalmis ja pystyisin kyllä halutessani loukkaamaan kipeästikin.
Luulen, että jos alkaisin tölviä takaisin, saisin kohta kuulla että minun on aika vaihtaa opettajaa. Koska opettaja on opetuksellisesti taitava, en halua hänen työntävän minua kenellekään muulle ja siksi yritän sietää ajoittaisen vittuilun nöyrästi ja hiljaa. Joskus tunnin jälkeen olen sanonut itsekin jotain tosi keljumaista ja ollut itse myöhemmin hämmentynyt omasta häijyydestäni. En tiedä, olisiko kuitenkin ollut parempi vastata tölväisyihin heti sen sijaan, että vaikenee ja nielee kunnes sitten on ilkeä ihan väärässä kohtaa.
Opettajien työ on tosi stressaavaa ja on ymmärrettävää etteivät he aina kykene olemaan tasaisen ystävällisiä.
Joskus olen kuullut, että vittuilua käytetään opetusmenetelmänä tahallisesti. Se on minusta käsittämätöntä. Varmastikaan se ei kenenkään oppimista edistä.
- on tyhmä
Nyt mussuttajat pitää muistaa muutama asia. Jos on oppimisvaikeuksia tai herkyyttä ( ei kestä kritiikkiä!) niistä pitää kertoa autokouluun tullessa, silloin opettaja pystyy suunnittelemaan opetusta paljon henkilökohtaisemmin. Ja ajo-opetuksessa on määrätty minimimäärä, joka riittää 80% oppilaista.Yleensä nämä mussuttajat eivät ymmärrä sitä, että minimi tunnit eivät riitä tyydyttävän ajotaidon hannkimiseen ja kun alkaa puhumaan lisäopetuksesta, niin ei se kelpaa kun se maksaa. Kaverit eivät ole ottaneen lisätunteja...
Jos vähistä ajo-opetus tunneista 40% menee liikkeelle lähdön opetteluun, niin muuhun ei paljoa jää aikaa. Varmaan opettaja näistä asioista on kertonut, mutta niitä ei vaan oteta huomioon.
Muistakaa, että opettajia on monenlaisia, mutta pääsääntöisesti ammattilaisia, jotka tietävät jo ensimmäisen ajotunnin aikana kuinka vaikea tapaus tai hyvä tapaus oppilas on. Sitä vaan ei haluta sanoa heti, että suosittelen jo tässä vaiheessa harkitsemaan lisäopetuksen ottamista.
Jos olette niin herkkiä ja nössöjä, sanokaa se autokoulussa! älkää täällä sitä itkekö ja älkää luulko, jos peruskoulussa oli keskiarvo 9,8 niin autolla ajaminen olisi helpompaa, paskat, kaverit joilla on peruskoulussa keskiarvo 6,4 ovat keskimäärin parempia autokouluoppilaita.
Nyt nyyhkyttäjä, tee palvelus, opettele ajamaan polkupyörällä ja liiku sillä. Niin ei tarvi ahdistua autoilusta.- Keskiarvo 9,5
Mitähän kertoo autokoulunopettajista tuo että tykkäävät eniten noista kutosen pojista? Taitaa olla oma taso samaa luokkaa. Mopo alla ja lujaa mennään. Amisviikset kasvaa...
- Aikuinen nainen...........
Keskiarvo 9,5 kirjoitti:
Mitähän kertoo autokoulunopettajista tuo että tykkäävät eniten noista kutosen pojista? Taitaa olla oma taso samaa luokkaa. Mopo alla ja lujaa mennään. Amisviikset kasvaa...
Puhuuko "aikuinen nainen" noin; "Mitähän kertoo autokoulunopettajista tuo että tykkäävät eniten noista kutosen pojista? Taitaa olla oma taso samaa luokkaa. Mopo alla ja lujaa mennään. Amisviikset kasvaa..."
Ihankuin joku järkensä Keltaisessa pörssissä tarpeettomana myynyt olisi kirjoittamassa. Mietitkö yhtään mitä pamauttelit ulos? Jossain vaiheessa ikä ei riitä kuin mopoon ja mitä helkatin höpinää tuo amisviikisjuttu on????????? Lähes joka jannulle ne viikset alkaa kasvaa jossain iässä, mikä niissä nyt niin saatanasti riivaa??
Jos todella keskiarvos on 9,5, siitä ja sun tekstistäs voidaan vetää johtopäätöksiä.Ulkolukutaito löytyy, järkeä ja lojaalisuutta ei.
- ei varaa mennä halpaan
Kun valitset halvimman autokoulun, älä vaadi korkeatasoista palvelua. Jos vaadit korkeatasoista palvelua älä valitse halpaa autokoulua. Onks tää liian vaikeeta. Molempia ei voi saada samalla rahalla.
- Anonyymi
Tampereen Autokoulu Tähti on huono paika. Opetus on huono laatuista. Opettaja puhuu omista asia ei opeta auto-asioita. Sitten saa myytyä lisää tunti. Kallis kortti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882