Kuulin ettei edes HMPKn yritttäjät maksa kuskeilleen sunnuntai liksoja?On se ny kumma et ajetaan jotain kilpailutettuja ajoja eikä huolehdita lain edellyttämistä asioista.Jotkut monen auton taksiyrittäjätkin maksavat kuulemma tsadissa ne, miksei nää vammaistaksifirmat sitten maksa,kyl ihmettelen vaan miks te ajatte ilmaiseksi sunnuntaisin,lopettakaa tuollainen ittenne myyminen.
Sunnuntai/pyhä palkka
18
2191
Vastaukset
- 1dbg4cbe4tyvdeee eli bätmän
Miten paljon pitäs saada liksaa sunnuntaisin tai öisin tms jotta olisi edes about oikeudenmukainen. Ja miten ja millä lailla pitäisi korreloida siihen että 99% takseista maksavat palkkaa (työntekijöille) provikkasysteemillä.
- provikkalisä
Oikea pyhätyölisä on korotettu prosenttiosuus päivän kassasta sopimuksen mukaisesti.
- lisä
provikkalisä kirjoitti:
Oikea pyhätyölisä on korotettu prosenttiosuus päivän kassasta sopimuksen mukaisesti.
Suomessa on voimassa eduskunnan säätämä LAKI, joka määrää maksamaan kaikesta sunnuntaityöstä 100% korotetun palkan verratuna arkipäivään, tämä laki olisi oikeasti myös voimassa taksi ja hmpk/pikkubussi ajoissa toimivilla autoilla, mutta isännät ei (yleensä)maksa, kun kuskit ei edes vaadi tätä lisää.
- on....
lisä kirjoitti:
Suomessa on voimassa eduskunnan säätämä LAKI, joka määrää maksamaan kaikesta sunnuntaityöstä 100% korotetun palkan verratuna arkipäivään, tämä laki olisi oikeasti myös voimassa taksi ja hmpk/pikkubussi ajoissa toimivilla autoilla, mutta isännät ei (yleensä)maksa, kun kuskit ei edes vaadi tätä lisää.
Tälle sunnutaityön palkkaus kiistalle taksissa on aivan yksinkertainen ratkaisu. Taksi eivät liiku sunnuntaisin kuljettaja voimin. 100% korotettua palkka ei taksihommista yksinkertaiseti pysty maksamaan, koska palkka maksetaan aina auton bruttotuotosta, eikä se riitä moisen 100% korkeamman palkan maksamiseen.
- ongelmaan
on.... kirjoitti:
Tälle sunnutaityön palkkaus kiistalle taksissa on aivan yksinkertainen ratkaisu. Taksi eivät liiku sunnuntaisin kuljettaja voimin. 100% korotettua palkka ei taksihommista yksinkertaiseti pysty maksamaan, koska palkka maksetaan aina auton bruttotuotosta, eikä se riitä moisen 100% korkeamman palkan maksamiseen.
Tähän ongelmaan on helppo ratkaisu. Isäntä maksaa takuupalkkaa. Tämä takuupalkka sitten on vain tuplat sunnuntailta....
- Sepi
ongelmaan kirjoitti:
Tähän ongelmaan on helppo ratkaisu. Isäntä maksaa takuupalkkaa. Tämä takuupalkka sitten on vain tuplat sunnuntailta....
Näin olen toiminut jo vuosia. Käytän perus tuntipalkkaa pohjapalkkana ja jos ajatan sunnuntain kuljettajalla niin maksan pohjapalkka X 2.
Jos provisio on suurempi kuin peruspalkka maksan provikalla, eli kuljettajalla on provikan edut mutta taattu takuupalkka pohjilla, pohjana on tessin mukainen tuntipalkka.
Yleensä ajan sunnuntait itse koska auton tuotto on lähes sata varmasti vähemmän kuin pelkät palkkakulut tekee eli auton seisottaminen olisi halvempaa kuin ajattaa ulkopuolista mutta näin toimimalla peli on reilua ja rehellistä. - oikeudessa katsottu
Sepi kirjoitti:
Näin olen toiminut jo vuosia. Käytän perus tuntipalkkaa pohjapalkkana ja jos ajatan sunnuntain kuljettajalla niin maksan pohjapalkka X 2.
Jos provisio on suurempi kuin peruspalkka maksan provikalla, eli kuljettajalla on provikan edut mutta taattu takuupalkka pohjilla, pohjana on tessin mukainen tuntipalkka.
Yleensä ajan sunnuntait itse koska auton tuotto on lähes sata varmasti vähemmän kuin pelkät palkkakulut tekee eli auton seisottaminen olisi halvempaa kuin ajattaa ulkopuolista mutta näin toimimalla peli on reilua ja rehellistä.jos kuljettajalle maksaa tunti- tai muuta pohjapalkkaa ja päälle provikan "palkkiona" silloin kuin prosentti ylittää takuupalkan, tulee tälläisestä säännöllisestä "palkkiosta" osa palkkaa joka lasketaan mukaan kun sunnuntai/ylityökorvauksia lasketaa.
ja aikaisempana olevaan vastaukseen vielä: sunnuntaikorotus ( ylityönkoritukset) lasketaan keskimääräisen tuntiansion perusteella, siis toteutuneen kta:n (esim. 2 viikon jaksolta)mukaan, ei sovitun takuupalkan tai taulukkojen mukaan. - Ekku76
oikeudessa katsottu kirjoitti:
jos kuljettajalle maksaa tunti- tai muuta pohjapalkkaa ja päälle provikan "palkkiona" silloin kuin prosentti ylittää takuupalkan, tulee tälläisestä säännöllisestä "palkkiosta" osa palkkaa joka lasketaan mukaan kun sunnuntai/ylityökorvauksia lasketaa.
ja aikaisempana olevaan vastaukseen vielä: sunnuntaikorotus ( ylityönkoritukset) lasketaan keskimääräisen tuntiansion perusteella, siis toteutuneen kta:n (esim. 2 viikon jaksolta)mukaan, ei sovitun takuupalkan tai taulukkojen mukaan.Paras ratkaisu on ajaa sunnuntait ja yöt itse tai seisottaa autoa jos ei itse halua ajaa.
Siinä ei tule ongelmia kenenkään kanssa. - Sepi
oikeudessa katsottu kirjoitti:
jos kuljettajalle maksaa tunti- tai muuta pohjapalkkaa ja päälle provikan "palkkiona" silloin kuin prosentti ylittää takuupalkan, tulee tälläisestä säännöllisestä "palkkiosta" osa palkkaa joka lasketaan mukaan kun sunnuntai/ylityökorvauksia lasketaa.
ja aikaisempana olevaan vastaukseen vielä: sunnuntaikorotus ( ylityönkoritukset) lasketaan keskimääräisen tuntiansion perusteella, siis toteutuneen kta:n (esim. 2 viikon jaksolta)mukaan, ei sovitun takuupalkan tai taulukkojen mukaan.mutta ilmeisesti tiedät että näin on. Tes:ssä ei tästä kylläkään puhuta mitään. Mutta eipä haittaa, ajankin sunnuntait lähes aina itse.
Kuljettajat on kyllä useinkin pyytäneet päästä sunnuntaiksi töihin kun siitä saa parempaa tuntipalkkaa kuin lauantai yöstä. - hyvinkin mutta
Sepi kirjoitti:
mutta ilmeisesti tiedät että näin on. Tes:ssä ei tästä kylläkään puhuta mitään. Mutta eipä haittaa, ajankin sunnuntait lähes aina itse.
Kuljettajat on kyllä useinkin pyytäneet päästä sunnuntaiksi töihin kun siitä saa parempaa tuntipalkkaa kuin lauantai yöstä.Edelleen olen sitä mieltä, että sunnuntaisin ovat töissä vain isännät tai autot seisoo. Jos asiakkaat valittaa, että eivät saa autoja, vastaus on helppo. Kuljettajat eivät voi ajaa sunnuntaisin, palkkauksen vuoksi. Taksat voisi tuplata sunnutaisin niin asiaa voitaisiin ajatella uudelleen. Nyky taksoilla autoilijoijen on mahdotonta maksaa 100% korotettua palkkaa, kun tulojakaan ei ole mistä sen maksaa.
- taksitoiminta
Sepi kirjoitti:
mutta ilmeisesti tiedät että näin on. Tes:ssä ei tästä kylläkään puhuta mitään. Mutta eipä haittaa, ajankin sunnuntait lähes aina itse.
Kuljettajat on kyllä useinkin pyytäneet päästä sunnuntaiksi töihin kun siitä saa parempaa tuntipalkkaa kuin lauantai yöstä.eipä näy tessis kun mainitsemani laskenta oppi tulee työlaista mikä taksi-alaa ohjaa. jos liityt taksityönantaja ry:een, niin silloin voit maksaa heidän palkkataulukoiden mukaan myös ylimääräiset korvaukset.
- kuuluu siihen
taksitoiminta kirjoitti:
eipä näy tessis kun mainitsemani laskenta oppi tulee työlaista mikä taksi-alaa ohjaa. jos liityt taksityönantaja ry:een, niin silloin voit maksaa heidän palkkataulukoiden mukaan myös ylimääräiset korvaukset.
Siihen taksityönantajat ry:n kuullu vain kourallinen autoilijoita ja kukaan kuski ei aja metriäkään sen porukan palkkatauloiden mukaan eikä kukaan isätä kehtaa maksaa niiden mukaan, mm. 0-2v alalla liksa olis 32%!!!!!
Sepi kirjoitti:
Kuljettajat on kyllä useinkin pyytäneet päästä sunnuntaiksi töihin kun siitä saa parempaa tuntipalkkaa kuin lauantai yöstä.eli noin 2,80 €/h enempi. Ho ho!
- kuinka olis
Mä voisin maksaa parempaa tuntikorvausta sunnuntailta/ilta ja yövuoroilta. Silloin kuuluis korotetut lähtömaksut isännälle. Korotetut lähtömaksut sinänsä näkyy jo tuntipalkassa.
- .......
kuinka olis kirjoitti:
Mä voisin maksaa parempaa tuntikorvausta sunnuntailta/ilta ja yövuoroilta. Silloin kuuluis korotetut lähtömaksut isännälle. Korotetut lähtömaksut sinänsä näkyy jo tuntipalkassa.
Samoin kaikki tulevat taksan korotukset kuuluvat vain autolle, josta kuljettajille maksetaan sitä samaa prosenttia, kun kerran kuljettajien mielestä he eivät laske taksankorotusten vaikuttavan heidän palkkoihinsa vaikka niitä tulee joka vuosi, ja ne on laskettu siten, että taksankorotus pitää sisällään myös palkkojen nousun ja välilliset palkat.
Miksi muuten kuljettajalle ylipäätään pitäisi aina antaa taksankorotusten mukana tuoma lisä automaattisesti? Taksankorotushan pitää sisällään kaikkien taksin kustannusten nousun, eikä se korotus taksoihin ole tarkoitettu pelkästään kuljettajien palkkojen nostoon. Vain osa siitä esim. viimeisestä 3,3% taksankorotuksesta on palkkakustannusten nousua, joten miksi koko 3,3% noususta pitää maksaa kuljettajalle esm. 37% palkkaa.
Pitäisi joskus ajatella asioita myös näinkin päin. - kuinka olis jatkaa
....... kirjoitti:
Samoin kaikki tulevat taksan korotukset kuuluvat vain autolle, josta kuljettajille maksetaan sitä samaa prosenttia, kun kerran kuljettajien mielestä he eivät laske taksankorotusten vaikuttavan heidän palkkoihinsa vaikka niitä tulee joka vuosi, ja ne on laskettu siten, että taksankorotus pitää sisällään myös palkkojen nousun ja välilliset palkat.
Miksi muuten kuljettajalle ylipäätään pitäisi aina antaa taksankorotusten mukana tuoma lisä automaattisesti? Taksankorotushan pitää sisällään kaikkien taksin kustannusten nousun, eikä se korotus taksoihin ole tarkoitettu pelkästään kuljettajien palkkojen nostoon. Vain osa siitä esim. viimeisestä 3,3% taksankorotuksesta on palkkakustannusten nousua, joten miksi koko 3,3% noususta pitää maksaa kuljettajalle esm. 37% palkkaa.
Pitäisi joskus ajatella asioita myös näinkin päin.Niin jos yleisen palkankorotusten mukaan mennään niin 3,3% taksankorotus tarkoittaa ihan samaa kuin normaalipalkkalaisella 3,3% korotus kuukausi tai tuntiliksaan.
Tää palkkaus on kaiken kaikkiaan kyllä aihe josta on hyvä keskustella. Jokainen isäntä varmaan on valmis maksamaan parempaa korvausta hyvälle kuljettajalle. Ei me isännätkään niin tyhmiä olla kuin osa "paremmista" kuskeista luulee. Mulla on kaksi autoa ja haluan maksaa mahdollisimman hyvää palkkaa kuskeilleni. Mun työntekijät ovat sen oivaltaneet kuinka parempaa palkkaa provisiopalkkauksella voi ansaita. Miettikääpä vain miten se on mahdollista. - Pertti88
kuinka olis jatkaa kirjoitti:
Niin jos yleisen palkankorotusten mukaan mennään niin 3,3% taksankorotus tarkoittaa ihan samaa kuin normaalipalkkalaisella 3,3% korotus kuukausi tai tuntiliksaan.
Tää palkkaus on kaiken kaikkiaan kyllä aihe josta on hyvä keskustella. Jokainen isäntä varmaan on valmis maksamaan parempaa korvausta hyvälle kuljettajalle. Ei me isännätkään niin tyhmiä olla kuin osa "paremmista" kuskeista luulee. Mulla on kaksi autoa ja haluan maksaa mahdollisimman hyvää palkkaa kuskeilleni. Mun työntekijät ovat sen oivaltaneet kuinka parempaa palkkaa provisiopalkkauksella voi ansaita. Miettikääpä vain miten se on mahdollista.Isännät valittaa etta ei ole tarpeeksi pätevää työvoimaa ja pitäisi maksaa ns. sunnuntailisiä. Jos saat hyvn kuskin joka ajaa valittamatta vuoden ympäri ja kassa on hyvä, niin kannattaako pihdata lakisääteisistä maksuista vai ajaisiko itse joka vit... sunnuntain. Isot firmat ilmoitaa tuloksen neljännesvuosittain, taksifirmat päivitäin. Voittoa pitää tehdä JOKA päivä. Miettikää hetki miten yritys toimii. Pitkäjännitteisyyttä. Nim. Liite on, en aja.
- isÄntä
Pertti88 kirjoitti:
Isännät valittaa etta ei ole tarpeeksi pätevää työvoimaa ja pitäisi maksaa ns. sunnuntailisiä. Jos saat hyvn kuskin joka ajaa valittamatta vuoden ympäri ja kassa on hyvä, niin kannattaako pihdata lakisääteisistä maksuista vai ajaisiko itse joka vit... sunnuntain. Isot firmat ilmoitaa tuloksen neljännesvuosittain, taksifirmat päivitäin. Voittoa pitää tehdä JOKA päivä. Miettikää hetki miten yritys toimii. Pitkäjännitteisyyttä. Nim. Liite on, en aja.
Hyvä pointti. Juuri noin pitääkin ajatella. On huonoja paiviä ja hyviä päiviä. Muttakun... kuskitkin ajattelevat että ei jonain päivänä kannata tulla ajoon kun ajoa on niin huonosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3762386IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk631849- 1541423
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten131247Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021201Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48925- 90874
- 71842
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla43815- 28813