Suora lainaus Helsingin kaupungin nettisivulta 1.8.2007: "Helsingin hammashuollon hoitojonossa oli 1. elokuuta 10 207 potilasta. Hoitoon pääsivät 9.2.2006 ja sitä ennen jonoon asetetut potilaat. Hoitojonossa odotusajan arvio on tällä hetkellä noin 17,5 kk jonoonasettamispäivästä."
Tämän tiedon sain, kun aloin kysellä tokaluokkalaiselle pojalleni hammaslääkääriaikaa. Hänellä on vaikea hammaskiviongelma ja erittäin ahtaat hammasvälit, joista hammaslääkäri todennut, että vaatii seurantaa ja hammaskivenpoiston 6kk:n välein. Ilmeni, että hänelle on määritelty seuraava tarkastusaika kouluhammashuoltoon 24 kk:n kuluttua. Aikoja ei ole tarjolla. Alueeltamme (eteläinen) on ajanvarauspuheluun vastanneen mukaan suljettu kaksi hammashoitolaa.
Myös toiselle 8-vuotiaalle lapsellemme on määritelty tarkastuksen väliksi 24 kk. Hänellä ei ole akuutteja ongelmia, joten niukin naukin sen voisin nielaista. Mutta todellisuudessa: mistä säästämme, kun säästämme lasten hammashoidosta?
Juuri tuossa iässä hampaat ovat haavoittuvaisimmat - niitä irtoaa ja uusia kasvaa, lapsen tulisi oppia oma-aloitteisesti huolehtimaan hampaistaan ja sen onnistumista pitäisi kyllä asiantuntijankin välillä vilkaista. En tule juuri hullua hurskaammaksi, kun itse katsoan hammaspesun tulokset lasten suusta... Toki valvon, että hampaat pestään 2xpv ja yritän opastaa hammastikun käyttöön, mutta en minä pysty arvioimaan, onko reiän alkuja, onko plakkia, hammaskiveä... enhän minä ole mikään hammaslääkäri!
Luvassa on isoja laskuja, kun lasten hammasmädän hapertamia hampaita aletaan laittaa kuntoon - tekarit ja hammasteknikkojen sukukunta nousevat taas ihan uuteen kukoistukseen (tässä ilmainen vinkki ammatinvalintaan siis) - oikomishoidotkaan eivät ole ilmaisia. Suuhygienia ja suun terveys ovat yhteydessä myös moniin muihin sairauksiin, hammasmätään voi oikeasti myös kuolla.
Helsingin hammashoito haisee
5
721
Vastaukset
- Ihan noinkaan
Jonotilanne tarkoitti aikuispotilaiden hoitoa eli ei lasten.Kannattaisi lukea tarkemmin.
Jokaiselle lapselle määritellään tarkastuksen yhteydessä hoitovälit sen mukaan miten lapsi/vanhemmat hoitaa hampaat ja missä kunnossa hampaat ovat.Ainakin näin omilla lapsillani.
Lapsella jolla kotihoito toimii ja ei ole reikiä eli heillä on ns. terve suu, tark.väliksi voidaan määrittää jopa 36kk, mutta useimmiten tuo 24kk. Jos on paljon reikiä ja suunhoito ei toimi, he käyvät hammashoidossa 6-12kk välein.
Jokaiselle lapselle tulee uusia hampaita, kun maitohampaat vaihtuvat eli ei kaikki voi ravailla hammashoidossa sen takia joka vuosi(resurssit eivät riittäisi siihen).Siksi osa käy harvemmin.
Hammaskiven nopeuden muodostumiseen auttaisi siellä kotona hyvä ja perusteellinen hampaiden hoito eli harjaukset aamuin/illoin (alle 10-vuotiaalla vanhempien avulla)ja jos hammaskiveä kertyy niin myös ne hammasvälit olisi hyvä puhdistaa hammaslangalla(tikku taitaa olla liian iso?). Hammaslangan käyttöä opetetaan 10-vuotiaille lapsille.
Päävastuu lasten kotona tehtävästä hampaiden puhdistuksesta kyllä kuuluu ensisijaisesti vanhemmille. Te siellä kotona katsotte lasten perään 365 pv:ää vuodessa, ei hammaslääkäri, hammashoitaja tai suuhygienisti. Enemmän vaikuttaa se mitä siellä kotona vuoden ympäriinsä puuhastelee,kun se kuinka usein käy tarkastuksissa.
Hammaskivi=keltaista kovettunutta plakkia useimmiten alaetuhampaissa kielen puolella
Plakkia=vaaleaa mömmöä ienrajassa, henki saattaa ruveta haisemaan pahalle(koska bakteerit haisevat), jos harvoin hampaitaan pesee. (Apteekista saa ostettua ns.plakkiaväritbl, jotka värjäävät plakin vaaleanpunaiseksi)
Reijät=ruskeita pilkkuja hampaissa.
Alkaville reijille ei tehdä mitään, koska ne saattavta pysähtyä(=ei tarvitse paikata)hyvällä puhdistuksella.
Ja kuinka moni lapsista jättää tulematta hammashoitoon, todella moni. Näin kaupungin resursseja menee koko ajan hukkaan, koska ajanvarauksista ei kotona huolehdita. Eli ei aina ole hammashoidon vika,jos on huonot hampaat.
Lasten hammashoito on 18v asti ilmaista, jopa oikomishoito. Yli 15v peritään peruttamattomasta käynnistä 27€:n sakkomaksu. Tarkastuksissa käydään hammaslääkärin tekemän tark.välin mukaan. Lapsen hammaskiven poistoon saat varattua suuhygienistille ajan.
"Suuhygienia ja suun terveys ovat yhteydessä myös moniin muihin sairauksiin, hammasmätään voi oikeasti myös kuolla." Harvoin lapset, yleensä kyseessä on aikuinen joka ei ole vuosiin huolehtinut hampaistaan kotona, saati käynyt hammashoidossa hammaslääkärin luona. Eli ei kannata liioitella.- alkuper.kirjoittaja
sitä, että kaupungin oma hammaslääkäri ja suuhygienisti ovat määritelleet lapsemme hammaskivenpoistovälin 6 kuukauteen. hampaat hoidetaan kotona huolellisesti, harjataan 2x2 minuuttia (minimi) päivittäin, joista toisen harjauksen suoritan aina itse. lapsi on jo nyt opetettu käyttämään tikkua ja ohjeimalla varustettua hammaslankaa. hänellä on erityisen hankala hammaskiviongelma, jota erän käyntimme yhteydessä kävi useampikin lääkäri ihailemassa. reikiä ei ole lainkaan.
hammaskivi on kovetuttuaan keltaista, sen jokainen aikuinen omasta suustaan erottaa. lapseni kohdalla hammaskivi ei ole keltaista. se on kirkkaan valkeaa. olen saanut siihen kahta selitystä: 1) kyseessä ei olisi lainkaan sama hammaskivi kuin aikuisilla ja 2) suu on niin puhdas, ettei keltaista värjäymää ole tullut. en todellakaan osaa arvioida kumpi hammasasiantuntijan lausunnosta osuu oikeaan.
minusta kysymys on nimenomaan siitä, että käyntiväli on jo määritelty 6 kuukauteen (olen itse jokaisella käynnillä ollut mukana, joten tietänen asian - vai valehtelevatko he minulle päin naamaa?), mutta järjestelmiin kirjataan tai jälkipäin korjataan 4 kertaa pitempi jakso. minähän nimenomaan kirjoitin, että voisin nielaista kyseisen 24 kk:n välin toisen lapsen kohdalla, jolla erityisongelmaa EI ole.
hammasmätä eli karies ennaltaehkäistään hyvällä hoidolla, päivittäisen huollon ohella lapsilla mm. fluorilakkauksella. ehkä senkin pystyy jo tekemään itse, sillä suositus on, että se tehtäisiin terveille koululaisille 1 krt vuodessa? karies muuttuu ruskeaksi ajan kuluessa, mutta alkuvaiheessa "reikä" ei ole ruskea. silloin se olisikin vielä entistäkin huolellisemmalla fluori/puhdistuskäsittelyillä pysäytettävissä. valitettavasti koulutukseni (sinun hyvästä yrityksestäsi huolimatta) ei edelleenkään riitä erottamaan alkavaa reikiintymistä.
edelleenkin väitän, että hampaiden säännöllinen tarkastus ja ennaltaehkäisevä hoito tulevat yhteiskunnalle (ja yksilölle) edullisemmaksi kuin jälkikäteen paikkailu.
en osaa sanoa, miksi nuoret tai aikuiset eivät vaivaudu perumaan saamiansa aikoja. ehkä he ovat jo ennättäneet unohtaa, missä hammaslääkäri on - edellisestä käynnistähän lie jo tovi vierähtänyt. eikä näillä frekvensseillä mitään tottumusta toki pystykään syntymään. - Se olla
alkuper.kirjoittaja kirjoitti:
sitä, että kaupungin oma hammaslääkäri ja suuhygienisti ovat määritelleet lapsemme hammaskivenpoistovälin 6 kuukauteen. hampaat hoidetaan kotona huolellisesti, harjataan 2x2 minuuttia (minimi) päivittäin, joista toisen harjauksen suoritan aina itse. lapsi on jo nyt opetettu käyttämään tikkua ja ohjeimalla varustettua hammaslankaa. hänellä on erityisen hankala hammaskiviongelma, jota erän käyntimme yhteydessä kävi useampikin lääkäri ihailemassa. reikiä ei ole lainkaan.
hammaskivi on kovetuttuaan keltaista, sen jokainen aikuinen omasta suustaan erottaa. lapseni kohdalla hammaskivi ei ole keltaista. se on kirkkaan valkeaa. olen saanut siihen kahta selitystä: 1) kyseessä ei olisi lainkaan sama hammaskivi kuin aikuisilla ja 2) suu on niin puhdas, ettei keltaista värjäymää ole tullut. en todellakaan osaa arvioida kumpi hammasasiantuntijan lausunnosta osuu oikeaan.
minusta kysymys on nimenomaan siitä, että käyntiväli on jo määritelty 6 kuukauteen (olen itse jokaisella käynnillä ollut mukana, joten tietänen asian - vai valehtelevatko he minulle päin naamaa?), mutta järjestelmiin kirjataan tai jälkipäin korjataan 4 kertaa pitempi jakso. minähän nimenomaan kirjoitin, että voisin nielaista kyseisen 24 kk:n välin toisen lapsen kohdalla, jolla erityisongelmaa EI ole.
hammasmätä eli karies ennaltaehkäistään hyvällä hoidolla, päivittäisen huollon ohella lapsilla mm. fluorilakkauksella. ehkä senkin pystyy jo tekemään itse, sillä suositus on, että se tehtäisiin terveille koululaisille 1 krt vuodessa? karies muuttuu ruskeaksi ajan kuluessa, mutta alkuvaiheessa "reikä" ei ole ruskea. silloin se olisikin vielä entistäkin huolellisemmalla fluori/puhdistuskäsittelyillä pysäytettävissä. valitettavasti koulutukseni (sinun hyvästä yrityksestäsi huolimatta) ei edelleenkään riitä erottamaan alkavaa reikiintymistä.
edelleenkin väitän, että hampaiden säännöllinen tarkastus ja ennaltaehkäisevä hoito tulevat yhteiskunnalle (ja yksilölle) edullisemmaksi kuin jälkikäteen paikkailu.
en osaa sanoa, miksi nuoret tai aikuiset eivät vaivaudu perumaan saamiansa aikoja. ehkä he ovat jo ennättäneet unohtaa, missä hammaslääkäri on - edellisestä käynnistähän lie jo tovi vierähtänyt. eikä näillä frekvensseillä mitään tottumusta toki pystykään syntymään.Että tietokone automaattisesti laittaa kutsuväliksi sen 24kk ja jostain syystä hammaslääkäri ei ole korjannut kutsua 6kk niin kuin olisi pitänyt.
Eli kannattaa nyt rimpauttaa hoitavalle hammaslääkärille tai jättää soittopyyntö ja hiukan tiedustella asiasta.
Suuhygenistille lapset yleensä pääsevät hammaskiven poistoon, jos hammaskiveä nopeasti kertyy. Hammaskiveä on valkoista ja keltaista,sekä jopa mustaa. Väri muuttuu hiukan senkin mukaan kauan hammaskivi on ehtinyt olla suussa ja tietenkin vaikuttaa kahvi/tee/tupakka(aikuisilla).
Reikiintymisestä:http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/hammashoito/kiille.asp.
Mitä niistä alkavista stressailee, jos hyvin hoitaa hampaat reikiä ei tule. Reijät katsotaan taas tarkastuksen yhteydessä, oli hoitoväliksi määritetty 6kk tai 36kk. Alkava reikä saattaa pysähtyä hyvällä suuhygienialla, karies ei, karies paikataan tai se etenee hampaan ytimeen ja alkaa särkemään.
Ja tuohon fluoraukseen/fluorilakkaukseen. Mikäli on terveet hampaat/terve suu, mikään ei velvoita fluorauksiin 12kk välein. Apteekista voit ostaa tarvittaessa fluoritbl, mikäli tuntuu, että tarvitsevat lisäfluoria(annostus lapsen painon mukaan).
Lisäfluoria suositellaan kariesriski potilaille eli esim. lapselle joilla kotihoito ei toimi, harjataan hampaat vain kerran pv:ssä ja joilla on reikiä/alkavia reikiä. Eli jos ei ole reikiä, eikä paikkoja normaali hammastahnan fluori 2xpv:ssä riittää.
Myös lapset unohtavat aikansa 7v-18v, eikös se pienillä lapsilla kuulu vanhempien vastuulle huolehtia,että hoitoon saavutaan sovittuna aikana. Lapset pääsevät nopeasti hammashoitoon eli harvoin heidän tarvitsee odotella pitkiä aikoja hoito aikojaan. Nykyään suurimmalle osalle asiakkaista menee ns. tekstiviesti muistutus 2pv:ää ennen hoito aikaa matkapuhelimeen.
- puhut
On itsestään selvää, että aikuisten hoitoon käytetty aika on lasten ja nuorten hoidosta pois. Ikärajojen poistuttua terveyskeskushammashoidosta kaupungin hoitoloihin on hakeutunut enemmän aikuispotilaita, jotka aikaisemmin kävivät yksityishammaslääkäreillä (tai eivät missään, kuten monen hampaiston terveydestä voi päätellä). Vaikka lasten hammasterveys paranikin huomattavasti parin viime vuosikymmenen aikana (se oli järjestelmällisen hoidon tulosta!), viimeaikoina on havaittu selkeätä heikkenemistä. Suomalaiset nuoret todettiin WHO:n tutkimuksessa Euroopan laiskimmiksi hampaiden harjaajiksi! Jatkuva napostelu yms limujen juonti todella näkyy (myös lasten lihomisena).
No pointti on se, että terveyskeskustenkin täytyy nykyään osoittaa tuottavansa jotakin eli siitä johtuu maksaviin aikuisiin panostaminen. Tuotothan eivät tietenkään tk-taksoilla nouse plussalle, kattavathan maksut vain n. kolmasosan todellisista kustannuksista, mutta tulee kassaa jotakin vrt maksuton hoito alle 18 v.
Olet aivan oikeassa siinä, että niitä vaurioita hampaistossa ja suun terveydessä, jotka syntyvät lapsuudessa ja nuoruudessa, korjataan vielä moneen kertaan ja se vasta kalliiksi yhteiskunnalle tulee.
PS. Lain mukaan lapset ja nuoret ovat edelleen etusijalla priorisoinneissa. Kyllä lapselle pitäisi aika irrota, suuhygienistikäynti riittänee. Aika poikkeukselliselta kyllä tuo hammskiviongelma lapsella kuulostaa. Jos sitä on useampikin hammaslääkäri ihmetellyt, se kannattaa ottaa vakavasti. - minulle...
Ikävää kuulla, että jopa lasten hammashoidosta tingitään täällä Hesassa. Aikuisten hammashoidon huono tila on minulla ollut jo aiemminkin tiedossa. Itsekin kuulun eteläiseen piiriin, ja kun kerran kävelin oman hammashoitolani (Kamppi) ohi, niin ovella oli lappu, että se on suljettu. Vielä minun peruskouluaikoinani hammashoito oli lapsille toimivaa, minut jopa laitettiin oikomishoidon konsultaatioon, vaikka "tavallinen" hammaslääkäri jo epäili etten täytä kunnallisen oikomishoidon kriteerejä. Lintsasin tosin siltä käynniltä, mutta aikuisena kun olen käynyt yksityisellä oikojalla, joka on ollut myös kaupungin oikojana ja tästä johtuen tietää Helsingin kaupungin oikomishoitoon pääsyn kriteerit, on sanonut, etten olisi päässyt kunnalliseen oiontaan. Itse käytän nykyään yksityisiä palveluja, mutta lapsille kuuluisi kyllä riittävä kunnallinen hammashoito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229