Parkkipaikka

Ajelija666

Kerrataas nyt taas, että parkkipaikalla väylät ovat tasa-arvoisia, joten oikealta tulevaa pitää väistää.

Turussa Itäharjun Prisman parkkipaikalla jaanintieltä päin Voimakadulle menevät eivät ymmärrä väistää oikealta tulevia, kuvittelevat kai kadulla ajavansa. Joskus vielä uusitutan vasemman puolen ovet jonkun törpön kustannuksella...

63

1346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Entäpä jos siellä on kolmioita? Itse kyllä niiden mukaan ajelen, mutta en nyt ole ihan varma ovatko ne lainvoimaisia yksityisalueella...

      • Ajelija666

        Jos olisi, niitä kannattaisi totella. Uskonpa, että niillä oikeudessa olisi painoarvoa.

        ainakin kaverini, jonka autoa Myllyn parkkihallissa vasemmalta tulija kolhi, säästyi korvauksien maksamiselta juuri siitä syystä, että ei ollut kolmiota.


      • rthrtyrth
        Ajelija666 kirjoitti:

        Jos olisi, niitä kannattaisi totella. Uskonpa, että niillä oikeudessa olisi painoarvoa.

        ainakin kaverini, jonka autoa Myllyn parkkihallissa vasemmalta tulija kolhi, säästyi korvauksien maksamiselta juuri siitä syystä, että ei ollut kolmiota.

        Niiden parkkiruuturivien päissähän on yleensä pysäköintialueesta kertova liikennemerkki, joten eikös kyseisen merkin takaa tuleva tule ikäänkuin pihasta ja ole siten väistämisvelvollinen. Eli parkkiruudut ja väylät. joita pitkin niihin ajetaan, ovat pysäköintialuetta mutta ruuturivien päiden ohi menevät väylät eivät ole.


      • Ajelija666
        rthrtyrth kirjoitti:

        Niiden parkkiruuturivien päissähän on yleensä pysäköintialueesta kertova liikennemerkki, joten eikös kyseisen merkin takaa tuleva tule ikäänkuin pihasta ja ole siten väistämisvelvollinen. Eli parkkiruudut ja väylät. joita pitkin niihin ajetaan, ovat pysäköintialuetta mutta ruuturivien päiden ohi menevät väylät eivät ole.

        Kas kun siellä Prismassa P-merkki on sen tarkoittamasi väylän alussa. Eli väyläkin on parkkialuetta.


      • jos
        Ajelija666 kirjoitti:

        Kas kun siellä Prismassa P-merkki on sen tarkoittamasi väylän alussa. Eli väyläkin on parkkialuetta.

        parkkialueen sisääntulossa on P-merkki, silloin koko alue oln parkkialuetta ja normaalit väistämissäännöt pätevät tyylin oikelta tulevaa väistetään.

        Vaikeata silloin jos aluetta ei ole erikseen merkitty vaan alue on ajettu useaan eri parkkialueeseen jota yhdistää ajoväylä. Silloin parkkialueita väylälle tulevat väistävät ja taas parkkialueiden sisällä väistetään oikealta tulevaa.

        Tarkkana saa merkkien kanssa olla.

        Ennakkotapauksena tälle asialle toimii itä-helsingin CM:n parkkipaikka, joka on koko alue P-aluetta. Tästä käytiin jo 80-luvulla oikeutta.


      • Ajelija666
        jos kirjoitti:

        parkkialueen sisääntulossa on P-merkki, silloin koko alue oln parkkialuetta ja normaalit väistämissäännöt pätevät tyylin oikelta tulevaa väistetään.

        Vaikeata silloin jos aluetta ei ole erikseen merkitty vaan alue on ajettu useaan eri parkkialueeseen jota yhdistää ajoväylä. Silloin parkkialueita väylälle tulevat väistävät ja taas parkkialueiden sisällä väistetään oikealta tulevaa.

        Tarkkana saa merkkien kanssa olla.

        Ennakkotapauksena tälle asialle toimii itä-helsingin CM:n parkkipaikka, joka on koko alue P-aluetta. Tästä käytiin jo 80-luvulla oikeutta.

        Sitä Liikenneturvan TV-spottia lainatakseni: On se niin vaikeeta.

        No, säännöt on selvät, maksaja kyllä löytyy jos kolisee. Eli älkäätten vaan suostuko syyllisiksi jos oikealta tulette P-alueella.


      • gauheeta
        Ajelija666 kirjoitti:

        Sitä Liikenneturvan TV-spottia lainatakseni: On se niin vaikeeta.

        No, säännöt on selvät, maksaja kyllä löytyy jos kolisee. Eli älkäätten vaan suostuko syyllisiksi jos oikealta tulette P-alueella.

        > Eli älkäätten vaan suostuko syyllisiksi jos oikealta tulette P-alueella.

        Paitsi jos tulet P-merkin takaa. Tällöin kaiken järjen mukaan olet väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        KKO:1967-II-55: "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        Yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue lasketaan varmasti tieksi, sen omistussuhteesta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        KKO:1967-II-55: "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        Yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue lasketaan varmasti tieksi, sen omistussuhteesta riippumatta.

        Asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita. Näin ollen niistä muodostuu teitä ja niillä on voimassa tieliikennelaki soveltuvin osin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita. Näin ollen niistä muodostuu teitä ja niillä on voimassa tieliikennelaki soveltuvin osin.

        Sillä, missä kohden pysäköintialueen osoittava merkki sijaitsee, ei ole merkitystä, kun arvioidaan, onko jokin pysäköintielueen väylä vaistämisvelvollinen vai ei.

        Vaikka mainittu merkki olisi pysäköintiruuduille johtavan väylän alussa, se ei muuta näiden väylien väistämissääntöjä. Kokoojaväylää ajava on silloinkin väistämisvelvollinen, jos ruuduille johtavaa väylää ajava tulee oikealta.

        Väistämisvelvollisuus osoitetaan pysäköintialueella kärkikolmiolla tai STOP-merkillä. Muutoin väylien eriarvoisuuden pitää olla selvästi rakenteellisesti havaittava.


    • Anonyymi

      Pitää muuten paikkansa. Juuri kävi näin, että meidän auto tuli väylää ja oikealta parkista paukutettiin kylkeen. Vastapuoli myönsi jo syyllisyyytensä, jonka vakuutusyhtiönsä kiisti. Eli aloitusta ei voi kiistää, Itäharjun apteekinpuoleinen väylä ei ole kolmioin varustettu = ajettava kuten tasa-arvoisissa risteyksissä.

    • Anonyymi

      Näin on. Ja parkkipaikalla ajavan pitää myös väistää oikealta puolelta parkkiruudusta tulevaa ajoneuvoa. Tätäkään ei moni näytä ymmärtävän.

      Oleellista on kuitenkin myös sopiva tilannenopeus. Parkkipaikalla sopiva tilannenopeus on hyvin alhainen. Pitää varautua toisen kuljettajan virheeseen ja autojen välistä juoksevaan lapseen. Lähes kaikissa tilanteissa pätee, että jos parkkipaikalla tapahtuneessa törmäyksessä ajoneuvosi on törmäyshetkellä liikkeessä, on tilannenopeutesi ollut liian suuri.

      • Anonyymi

        " Ja parkkipaikalla ajavan pitää myös väistää oikealta puolelta parkkiruudusta tulevaa ajoneuvoa. Tätäkään ei moni näytä ymmärtävän."
        Johan oli opastus. Et näytä tuntevan tieliikennelakia ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ja parkkipaikalla ajavan pitää myös väistää oikealta puolelta parkkiruudusta tulevaa ajoneuvoa. Tätäkään ei moni näytä ymmärtävän."
        Johan oli opastus. Et näytä tuntevan tieliikennelakia ollenkaan.

        Jos tunnet paremmin, kerrotko tieliikennelain kohdan, jonka perusteella näin ei olisi? Kohta, jonka perusteella on, on pykälä 24:
        "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tunnet paremmin, kerrotko tieliikennelain kohdan, jonka perusteella näin ei olisi? Kohta, jonka perusteella on, on pykälä 24:
        "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."

        Ruudusta lähtevä ei ole "lähestyvä", vaikka oikealta eteen poppaisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruudusta lähtevä ei ole "lähestyvä", vaikka oikealta eteen poppaisikin.

        Jos ajoneuvo liikkuu tarkastelijasta nähden oikealta vasemmalle, niin se on oikealta lähestyvä ajoneuvo. Laki ei ota kantaa siihen, lähestytäänkö pysäköintiruutua vai jotain muuta alustaa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajoneuvo liikkuu tarkastelijasta nähden oikealta vasemmalle, niin se on oikealta lähestyvä ajoneuvo. Laki ei ota kantaa siihen, lähestytäänkö pysäköintiruutua vai jotain muuta alustaa pitkin.

        Ruudusta lähtevä on väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruudusta lähtevä on väistämisvelvollinen.

        Noin sitä maalaisjärjellä varustettu tavallinen tallaaja asian ymmärtää. Pari ylempänä olevaa kommentoijaa kuitenkin väittää päinvastaista. Kukahan tiennee totuuden asiassa, siis tietää eikä vain kuvittele tietävänsä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin sitä maalaisjärjellä varustettu tavallinen tallaaja asian ymmärtää. Pari ylempänä olevaa kommentoijaa kuitenkin väittää päinvastaista. Kukahan tiennee totuuden asiassa, siis tietää eikä vain kuvittele tietävänsä?

        Kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, kun hän on tulossa tielle pysäköintipaikalta. Lisäksi pysäköintiruudusta lähtevä väistää kaikkia muita, eli ruudusta lähtijällä on väistämisvelvollisuus. Luulisi asiat löytyvän tieliikennelaista. Ei niitä ainakaan muualta löydy.


      • Anonyymi

        Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla. Kyseinen alue, eli parkkiruutu ei ole sama, kuin ajorata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, kun hän on tulossa tielle pysäköintipaikalta. Lisäksi pysäköintiruudusta lähtevä väistää kaikkia muita, eli ruudusta lähtijällä on väistämisvelvollisuus. Luulisi asiat löytyvän tieliikennelaista. Ei niitä ainakaan muualta löydy.

        Vaan kun ei löydy tieliikennelaista sellaista poikkeusta, etteikö parkkipaikalla ajavan tarvitsisi väistää pysäköintiruudusta oikealta lähestyvää, sanoi maalais- tai kaupunkilaisjärki mitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun ei löydy tieliikennelaista sellaista poikkeusta, etteikö parkkipaikalla ajavan tarvitsisi väistää pysäköintiruudusta oikealta lähestyvää, sanoi maalais- tai kaupunkilaisjärki mitä vaan.

        Ei siitä parkkiruudusta oikealta lähestytä vaan siitä lähdetään, jolle tieliikennelaki asettaa väistämisvelvollisuuden, kuten ylempänä muuan kirjoittaja oikeaksi todistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä parkkiruudusta oikealta lähestytä vaan siitä lähdetään, jolle tieliikennelaki asettaa väistämisvelvollisuuden, kuten ylempänä muuan kirjoittaja oikeaksi todistaa.

        Juuri noin. Lähdettäessä liikkeelle on täysin eri asia, kuin lähestyttäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun ei löydy tieliikennelaista sellaista poikkeusta, etteikö parkkipaikalla ajavan tarvitsisi väistää pysäköintiruudusta oikealta lähestyvää, sanoi maalais- tai kaupunkilaisjärki mitä vaan.

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Ei liity aiheeseen mitenkään. Lääkkeet ottamatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä parkkiruudusta oikealta lähestytä vaan siitä lähdetään, jolle tieliikennelaki asettaa väistämisvelvollisuuden, kuten ylempänä muuan kirjoittaja oikeaksi todistaa.

        Ylempänä ei sellaista oikeaksi todistettu, väitettiin vain. Sen jälkeen kun ajoneuvo on lähtenyt liikkeelle parkkiruudusta, on se lähestyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempänä ei sellaista oikeaksi todistettu, väitettiin vain. Sen jälkeen kun ajoneuvo on lähtenyt liikkeelle parkkiruudusta, on se lähestyvä.

        Vasta kun auto on kokonaan pois parkkiruudusta, niin tilanne muuttuu. Niin kauan kuin auto on vähäkään ruudussa, niin on lähdössä ruudusta pois, eli lähdössä liikkeelle. Tämän tajuavat kaikki, joilla on vähänkään jotakin substanssia korvien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta kun auto on kokonaan pois parkkiruudusta, niin tilanne muuttuu. Niin kauan kuin auto on vähäkään ruudussa, niin on lähdössä ruudusta pois, eli lähdössä liikkeelle. Tämän tajuavat kaikki, joilla on vähänkään jotakin substanssia korvien välissä.

        Väitteesi on looginen, mutta ei vastaa tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempänä ei sellaista oikeaksi todistettu, väitettiin vain. Sen jälkeen kun ajoneuvo on lähtenyt liikkeelle parkkiruudusta, on se lähestyvä.

        Kyllä asia ylempänä järkeenkäyvästi oikeaksi todistettiin. ja pelkkä väitehän se on tuokin ajamasi näkökanta.
        Ei sitä puolesta yhteen metriin parkkiruudusta liikkumista, jolla jo ollaan vasemmalta tulevan nokassa/kyljessä, voida millään mittarilla pitää lähestymisenä.
        Ja kopioihan joku onnistuneesti varsin selvän lain pykälän , jonka mukaan parkkiruudusta lähtevä on aina muihin nähden väistämisvelvollinen. Avainsana taitaa olla tuo parkkiruudusta lähteminen, joka ei siis ole eikä edes voi olla lähestymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on looginen, mutta ei vastaa tieliikennelakia.

        Voisitko asiasta tietämätöntä valaista, että miten tieliikennelaki kumoaa tuon esitetyn väitteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on looginen, mutta ei vastaa tieliikennelakia.

        Mitkään lait eivät kaikkea pilkun tarkasti määritä tai kerro. Mikä sitten laissa kumoaa väitteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko asiasta tietämätöntä valaista, että miten tieliikennelaki kumoaa tuon esitetyn väitteen?

        Johan se tuolla ylempänä oli ihan suorana lainauksena, pykälä 24:
        "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."

        Ja 2-4 momentissa ei puhuta parkkiruuduista mitään. Vasta-argumenteille sen sijaan ei ole esitetty mitään tukea laista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan se tuolla ylempänä oli ihan suorana lainauksena, pykälä 24:
        "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."

        Ja 2-4 momentissa ei puhuta parkkiruuduista mitään. Vasta-argumenteille sen sijaan ei ole esitetty mitään tukea laista.

        On vasta-argumentteja jo esitetty. Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat täysin eri asioita. Lisäksi liikennemerkillä ja tiemerkinnällä osoitettu pysäköintialue on oma ajoradasta eroteltu alue. Parkkiruutu ei ole ajorataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vasta-argumentteja jo esitetty. Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat täysin eri asioita. Lisäksi liikennemerkillä ja tiemerkinnällä osoitettu pysäköintialue on oma ajoradasta eroteltu alue. Parkkiruutu ei ole ajorataa.

        Pitäisikö sinun harjoitella luetunymmärrystä? Argumentteja on esitetty, mutta vain mielipidepohjalta, ilman viittausta lakiin.

        Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat tietysti täysin eri asioita. Lähestymistä edeltää aina liikkeelle lähteminen.

        Pysäköintialue on ajoradasta eroteltu alue eikä parkkiruutu ole ajorataa. Tämä on kaikille selvää, mutta ei liity käsiteltyyn asiaan millään tavalla. Puhuttiin siellä pysäköintialueen sisällä toimimisesta. Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan se tuolla ylempänä oli ihan suorana lainauksena, pykälä 24:
        "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."

        Ja 2-4 momentissa ei puhuta parkkiruuduista mitään. Vasta-argumenteille sen sijaan ei ole esitetty mitään tukea laista.

        Ymmärrän, oikealta lähestyvää pitää väistää. Mutta parkkiruudusta lähteminen kun ei millään mittarilla ole lähestymistä niin onhan tuossa vakava aihe toisenlaiseen tulkintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö sinun harjoitella luetunymmärrystä? Argumentteja on esitetty, mutta vain mielipidepohjalta, ilman viittausta lakiin.

        Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat tietysti täysin eri asioita. Lähestymistä edeltää aina liikkeelle lähteminen.

        Pysäköintialue on ajoradasta eroteltu alue eikä parkkiruutu ole ajorataa. Tämä on kaikille selvää, mutta ei liity käsiteltyyn asiaan millään tavalla. Puhuttiin siellä pysäköintialueen sisällä toimimisesta. Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta.

        " Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta."
        voihan sen noinkin ajatella, mutta ei siellä parkkiruudun ulkopuolelle tietääkseni saa pysäköidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö sinun harjoitella luetunymmärrystä? Argumentteja on esitetty, mutta vain mielipidepohjalta, ilman viittausta lakiin.

        Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat tietysti täysin eri asioita. Lähestymistä edeltää aina liikkeelle lähteminen.

        Pysäköintialue on ajoradasta eroteltu alue eikä parkkiruutu ole ajorataa. Tämä on kaikille selvää, mutta ei liity käsiteltyyn asiaan millään tavalla. Puhuttiin siellä pysäköintialueen sisällä toimimisesta. Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta.

        Pitäisikö sinun sitten myös harjoitella luetun ymmärtämisen taitoa. Kaikki nuo mainitut seikat löytyvät laista. Siitä vain lakia lukemaan. Kyllä se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö sinun harjoitella luetunymmärrystä? Argumentteja on esitetty, mutta vain mielipidepohjalta, ilman viittausta lakiin.

        Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat tietysti täysin eri asioita. Lähestymistä edeltää aina liikkeelle lähteminen.

        Pysäköintialue on ajoradasta eroteltu alue eikä parkkiruutu ole ajorataa. Tämä on kaikille selvää, mutta ei liity käsiteltyyn asiaan millään tavalla. Puhuttiin siellä pysäköintialueen sisällä toimimisesta. Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta.

        Kyllä pysäköintialueen sisällä on myös ajoratoja (ajoväylät). Pysäköintialueella tiemaalauksella maalatut ruudut ovat ajoradasta eroteltuja alueita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö sinun harjoitella luetunymmärrystä? Argumentteja on esitetty, mutta vain mielipidepohjalta, ilman viittausta lakiin.

        Lähestyminen ja liikkeelle lähteminen ovat tietysti täysin eri asioita. Lähestymistä edeltää aina liikkeelle lähteminen.

        Pysäköintialue on ajoradasta eroteltu alue eikä parkkiruutu ole ajorataa. Tämä on kaikille selvää, mutta ei liity käsiteltyyn asiaan millään tavalla. Puhuttiin siellä pysäköintialueen sisällä toimimisesta. Siellä sekä parkkiruutu että parkkiruudun ulkopuolinen alue on pysäköintialuetta.

        P-merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue. Se on se tiemerkintä, joka on se oleellinen tekijä.

        Ajoradan ulkopuolella P-merkki on voimassa koko pysäköintialueella, ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta. On esim. levennyksiä maanteiden kohdalla, jossa pysäköintialue on ajoradan ulkopuolella. Kaupan, huoltamon, yms. piha on kuitenkin tietä, sillä se on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue.

        Tieliikennelaki koskee muuten liikennettä tiellä (jos laissa ei toisin säädetä). Jos kaupan parkkipaikka ei olisi tietä, niin turha olisi sitten myöskään vedota tieliikennelakiin ja sen pykäliin kauppojen, huoltamojen yms. parkkipaikkojen kohdalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        P-merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue. Se on se tiemerkintä, joka on se oleellinen tekijä.

        Ajoradan ulkopuolella P-merkki on voimassa koko pysäköintialueella, ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta. On esim. levennyksiä maanteiden kohdalla, jossa pysäköintialue on ajoradan ulkopuolella. Kaupan, huoltamon, yms. piha on kuitenkin tietä, sillä se on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue.

        Tieliikennelaki koskee muuten liikennettä tiellä (jos laissa ei toisin säädetä). Jos kaupan parkkipaikka ei olisi tietä, niin turha olisi sitten myöskään vedota tieliikennelakiin ja sen pykäliin kauppojen, huoltamojen yms. parkkipaikkojen kohdalla.

        > 24 § Väistäminen
        > ...
        > Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        > ...
        > 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta,
        > pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta
        > tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        Ja toisaalta

        > E2 Pysäköintipaikka
        >
        > Merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue

        Ainut epäselvyys on, ovatko pysäköintiruudut tietä vai eivät. Ajorataa ne eivät ainakaan ole...

        Vähän on tuokin huonosti ilmaistu, mutta eiköhän oikeus tuota tulkitse ajoradalla ajavan eduksi jos kolahtaa...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > 24 § Väistäminen
        > ...
        > Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        > ...
        > 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta,
        > pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta
        > tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        Ja toisaalta

        > E2 Pysäköintipaikka
        >
        > Merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue

        Ainut epäselvyys on, ovatko pysäköintiruudut tietä vai eivät. Ajorataa ne eivät ainakaan ole...

        Vähän on tuokin huonosti ilmaistu, mutta eiköhän oikeus tuota tulkitse ajoradalla ajavan eduksi jos kolahtaa...

        Parkkiruudusta lähtevä väistää muuta liikennettä johtuen TLL 35 §:stä: "Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä."

        Parkkipaikka on tiealuetta, ja ruudusta liikkeelle lähtevä on tien reunassa. Niinpä TLL 35 § mukaan liikkeelle lähtijä väistää muita.

        Tilanne on sama, jos tien varteen on tehty parkkiruutuja ja ne ovat esim. vinottain tai jopa kohtisuoraan ajoradan reunaan nähden. Ruudusta lähtevä lähtee tien reunasta ja väistää muuta liikennettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parkkiruudusta lähtevä väistää muuta liikennettä johtuen TLL 35 §:stä: "Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä."

        Parkkipaikka on tiealuetta, ja ruudusta liikkeelle lähtevä on tien reunassa. Niinpä TLL 35 § mukaan liikkeelle lähtijä väistää muita.

        Tilanne on sama, jos tien varteen on tehty parkkiruutuja ja ne ovat esim. vinottain tai jopa kohtisuoraan ajoradan reunaan nähden. Ruudusta lähtevä lähtee tien reunasta ja väistää muuta liikennettä.

        Luin tuon kyllä, mutta siinä ei sanota että pitäisi väistää, vaan ainoastaan ettei saa "tarpeettomasti haitata" muuta liikennettä. Edelleen hieman heikko sanamuoto. Eihän se ole tarpeetonta haittaamista, jos väistämisvelvollinen joutuu väistämään... :D

        Mutta käytännössä tämä on ihan selvää pässinlihaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Luin tuon kyllä, mutta siinä ei sanota että pitäisi väistää, vaan ainoastaan ettei saa "tarpeettomasti haitata" muuta liikennettä. Edelleen hieman heikko sanamuoto. Eihän se ole tarpeetonta haittaamista, jos väistämisvelvollinen joutuu väistämään... :D

        Mutta käytännössä tämä on ihan selvää pässinlihaa.

        Laissa sanotaan: " jos se ei vaaranna turvallisuutta", mikä on erittäin selvä ohje väistää, jos joku muu kulkee tietä pitkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laissa sanotaan: " jos se ei vaaranna turvallisuutta", mikä on erittäin selvä ohje väistää, jos joku muu kulkee tietä pitkin.

        Tuolla perusteella pitäisi väistää kaikkia, vaikka itse olisi etuajo-oikeutettu. Ei lennä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuolla perusteella pitäisi väistää kaikkia, vaikka itse olisi etuajo-oikeutettu. Ei lennä.

        Tietenkin pitää väistää, jos se väistämisvelvollinen ei väistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin pitää väistää, jos se väistämisvelvollinen ei väistä.

        Toki pitää väistämisvelvollisuutensa laimin lyönyttä väistää jos ehtii, aina ei ehdi. Jos omassa autossa sattuu olemaan korjausta vaativa lommo sopivassa kohden, niin siinähän se menee mukavasti väistämisvelvollisen maksajan piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin pitää väistää, jos se väistämisvelvollinen ei väistä.

        Tieliikennelain 4 § (tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus) velvoittaa jopa ennakoimaan muiden mokia ja törttöilyjä.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Wauh....

        http://pyoraliitto.fi/


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei tuossa mikään katu halkaise parkkipaikkaa. Pysäköintialueet ovat ajoradan ulkopuolella, jolloin niiltä poistuvat luonnollisesti väistävät ajoradan liikennettä.
        TLL 24 § 3.mom.
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa mikään katu halkaise parkkipaikkaa. Pysäköintialueet ovat ajoradan ulkopuolella, jolloin niiltä poistuvat luonnollisesti väistävät ajoradan liikennettä.
        TLL 24 § 3.mom.
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        Kyllä halkaisee, kun molemmin puolin Liikekatua ja Länkinotkonraittia on parkkipaikka. Mikä mielestäsi halkaiseminen sitten on tai tarkoittaa?

        Haaste tuossa on, että monet eivät huomaa tai ymmärrä tilannetta, vaan ajattelevat kyseisten teiden olevan osa yhtä ja samaa isoa parkkipaikkaa ja parkkipaikan sisäisiä väyliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä halkaisee, kun molemmin puolin Liikekatua ja Länkinotkonraittia on parkkipaikka. Mikä mielestäsi halkaiseminen sitten on tai tarkoittaa?

        Haaste tuossa on, että monet eivät huomaa tai ymmärrä tilannetta, vaan ajattelevat kyseisten teiden olevan osa yhtä ja samaa isoa parkkipaikkaa ja parkkipaikan sisäisiä väyliä.

        Ymmärtämättömyyden varalle pitää ostaa kaskovakuutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömyyden varalle pitää ostaa kaskovakuutus.

        Tai sitten halpa auto.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Lisäksi pysäköintiruudusta lähtevä väistää kaikkia muita eli ruudusta lähtijällä on väistämisvelvollisuus."
        Liäsksi on muistettava, että pysäköintiruuturivin läpi oikaiseva katsotaan myös ruudusta lähteväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi pysäköintiruudusta lähtevä väistää kaikkia muita eli ruudusta lähtijällä on väistämisvelvollisuus."
        Liäsksi on muistettava, että pysäköintiruuturivin läpi oikaiseva katsotaan myös ruudusta lähteväksi.

        Jep. Ruudun läpi oikaisija siirtyy ajoradalta parkkiruutuun ja sen jälkeen takaisin ajoradalle. Parkkiruutu ei ole osa ajorataa.

        Tieliikennelaissa pysäköintialueen tiemerkinnän kohdalla lukee selkeästi että: "Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ruudun läpi oikaisija siirtyy ajoradalta parkkiruutuun ja sen jälkeen takaisin ajoradalle. Parkkiruutu ei ole osa ajorataa.

        Tieliikennelaissa pysäköintialueen tiemerkinnän kohdalla lukee selkeästi että: "Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla."

        Ilmeisesti kirjoittelet nyt jostain kadunvarsiparkkiruuduista. Erillisellä pysäköintialueella, kuten kauppojen parkkialueet ym, ei ole ajorataa. Ruudusta ei siis tulla ajoradalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti kirjoittelet nyt jostain kadunvarsiparkkiruuduista. Erillisellä pysäköintialueella, kuten kauppojen parkkialueet ym, ei ole ajorataa. Ruudusta ei siis tulla ajoradalle.

        Miksi ei olisi ajorataa? Ei taida olla olemassa tietä ilman ajorataa.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Tuo tarkoittaa sitten sitä, että asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita. Näin ollen niistä muodostuu teitä ja niillä on voimassa tieliikennelaki, eli liikennesäännöt soveltuvin osin.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan sitten ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta. Jos on tie, niin sitten on myös ajorata, paitsi pyöräteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei olisi ajorataa? Ei taida olla olemassa tietä ilman ajorataa.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Tuo tarkoittaa sitten sitä, että asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita. Näin ollen niistä muodostuu teitä ja niillä on voimassa tieliikennelaki, eli liikennesäännöt soveltuvin osin.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan sitten ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta. Jos on tie, niin sitten on myös ajorata, paitsi pyöräteillä.

        Juuri näin. Kaikki pysäköintialueet ovat teitä. Ruutujen välissä kulkee tie ja ruudut ovat tien reunaa. Kun ruudusta lähtee on tien reunasta lähtevä ajoneuvoa, ja tällöin on väistettävä kaikkia muita. Ks. TLL 35 §.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kaikki pysäköintialueet ovat teitä. Ruutujen välissä kulkee tie ja ruudut ovat tien reunaa. Kun ruudusta lähtee on tien reunasta lähtevä ajoneuvoa, ja tällöin on väistettävä kaikkia muita. Ks. TLL 35 §.

        Ehkä pitäisi rajata tuo asiaa siten, että kaikki asiakkaille tarkoitetut parkkipaikat lasketaan tieksi. Aivan kaikki parkkipaikat eivät välttämättä ole yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pitäisi rajata tuo asiaa siten, että kaikki asiakkaille tarkoitetut parkkipaikat lasketaan tieksi. Aivan kaikki parkkipaikat eivät välttämättä ole yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Joo, mutta sellaisessa paikassa tieliikennelaki ei ylipäänsä ole voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta sellaisessa paikassa tieliikennelaki ei ylipäänsä ole voimassa.

        Tien edellytyksenä on siis alueen tosiasiallinen käyttö yleiseen liikenteeseen. Mikä onkaan sitten se yleinen liikenne? Se, että alueelle voi ajaa, ei varmastikaan suoraan paikasta tee yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe